نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Captain Marvel Captain Marvel $38,581,000 $152 $153,000,000 3  موسیقی متن
How to Train Your Dragon: The Hidden World How to Train Your Dragon: The Hidden World $4,667,000 $129 $119,662,125 17  موسیقی متن
Tyler Perry's A Madea Family Funeral Tyler Perry’s A Madea Family Funeral $3,114,000 $45,879,810 10  موسیقی متن
The LEGO Movie 2: The Second Part The LEGO Movie 2: The Second Part $1,185,000 $99 $97,109,961 31  موسیقی متن
Alita: Battle Angel Alita: Battle Angel $970,00 $170 $78,346,064 25  موسیقی متن
Green Book Green Book $680,000 $23 $80,140,871 115  موسیقی متن
Isn't It Romantic Isn’t It Romantic $675,000 $31 $44,154,720 26  موسیقی متن
box-Fighting with My Family Fighting with My Family $635,766 $11 $18,656,958 25  موسیقی متن
Greta Greta $575,000 $8,252,735 10  موسیقی متن
What Men Want What Men Want $308,000 $20 $51,997,160 31  موسیقی متن

بازار آمریکا پس از چندین هفته رکود سرانجام رونقی دوباره گرفت. استودیوی دیزنی گزارش می‌دهد که فیلم «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) که اولین فیلم ابرقهرمانی مارول با شخصیت اول زن بود، در اولین آخر هفته‌ی خود با اکران در ۴۳۱۰ در آمریکا ۱۵۳ میلیون دلار فروخته است. این رکورد پس از فروش سه روزه‌ی ۱۷۴.۷ میلیون دلاری «دیو و دلبر» و ۱۶۶ میلیون دلاری «بتمن علیه سوپرمن» وارنر سومین افتتاحیه‌ی پرفروش ماه مارس و هفتمین افتتاحیه‌ی پرفروش در میان عناوین «دنیای سینمایی مارول» به شمار می‌آید. دیزنی به این ترتیب از ده فیلم پرفروش تاریخ ماه مارس نیمی از عناوین را در اختیار دارد. استودیوهای رقیب بر این باورند که «کاپیتان مارول» حتی رکوردی ۱۵۵ تا ۱۵۷ میلیون دلاری ثبت کرده است.

دیزنی علاوه بر «کاپیتان مارول» بازسازی «دامبو» را هم اواخر ماه مارس روی پرده می‌برد و برخی از کارشناسان معتقدند که آن فیلم پتانسیل رسیدن به افتتاحیه‌ی ۷۵ میلیون دلاری را داراست. این هفته فروش کلی بلیت بر اساس گزارش «کام‌اسکور» به ۲۰۸.۶ میلیون دلار رسید و تا ۴۸ درصد رشد را نسبت به هفته‌ی مشابه در سال گذشته و ۷۹ درصد نسبت به هفته‌ی گذشته نشان داد. با این حال سال ۲۰۱۹ هنوز ۲۱ درصد از فروش کلی بلیت در سال گذشته فاصله دارد.

فروش سه روزه‌ی «کاپیتان مارول» از دو قسمت اول «مرد آهنی»، «هالک شگفت‌انگیز»، دو قسمت اول «کاپیتان آمریکا»، تمامی سه قسمت فیلم «ثور»، «دکتر استرنج»، دو قسمت فیلم «مرد مورچه‌ای»، هر دو عنوان «محافظین کهکشان» و همچنین تمامی فیلم‌‌های «مرد عنکبوتی»، «ونوم»، «جوخه‌ی انتحار»، «مرد پولادین»، «لیگ عدالت»، «واند وومن»، «آکوامن»، هر دو قسمت «ددپول» و تمامی فیلم‌های «اکس-من» بالاتر بود. فروش جهانی ۴۵۵ میلیون دلاری «کاپیتان مارول» تا ۱۰۵ میلیون دلار فراتر از پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان بود.

یکی از مسؤلین استودیوهای رقیب دیزنی از بازاریابی مارول تمجید کرده است. آن‌ها در تیتراژهای پایانی به شکلی هیجان‌انگیز وعده‌ی فیلمی دیگر را می‌دهند. رسمی که البته مدتی است ادامه دارد اما به ویژه در مقطع کنونی هنوز جواب می‌دهد. برای نمونه در پایان «جنگ بی‌نهایت» به «کاپیتان مارول» اشاره می‌شود و در پایان «کاپیتان مارول» و «مرد مورچه‌ای و زنبورک» به «انتقام‌جویان: آخر بازی» و ابرقهرمانانی که هنوز زنده‌اند.

«کارول دنورز» روز شنبه ۵۳ میلیون دلار از بازارهای داخلی کسب کرد، فروشی که تا ۱۴ درصد رشد را نسبت به روز قبل نشان می‌داد. نسبت فروش جمعه به شنبه‌ی این فیلم به کارگردانی «آنا بودن» و «رایان فلک» تا ۸ درصد کمتر از «واندر وومن» بود اما به شکل قابل توجهی تا ۳۸ درصد بهتر از «بتمن علیه سوپرمن» بود. این فیلم در ۴۱۱ سالن آیمکس نیز به نمایش درآمد و با ۱۴.۱ میلیون دلار به دومین فیلم پرفروش ماه مارس در سالن‌های آیمکس تبدیل شد. با این فروش «دنیای سینمایی مارول» اکنون به صورت رسمی از فروش ۱ میلیارد دلاری در سالن‌های آیمکس عبور کرد.

در ابتدا برای «کاپیتان مارول» فروشی ۱۰۰ میلیون دلاری پیش‌بینی می‌شد اما با نزدیک شدن به زمان اکران فیلم این برآوردها بالاتر رفت و به ۱۴۰ میلیون دلار رسید. سینماروها که در دو ماه اخیر انتخاب‌های متنوعی نداشتند، برای دیدن اثری خانوادگی به شدت مشتاق شده بودند. «کاپیتان مارول» در مقابل حملات ترول‌های اینترنتی «راتن تومیتوز» که «بری لارسون» و حرف‌های او در مورد تنوع جنسیتی منتقدین فیلم‌ها تاخته بودند مقاومت کرد و در عین اینکه فیلمی با قهرمان زن بود بر خلاف «واندر وومن» مخاطبین مرد بیشتری را به خود جذب کرد.

دیزنی که فیلم را همزمان با روز جهانی زن اکران کرد گزارش می‌دهد که ۵۵ درصد خریداران بلیت مرد و ۴۵ درصد زن بوده‌اند. بنابر گزارش «پست‌ترک» بیش از ۲۰ درصد از مخاطبین بیش از چند هفته قبل بلیت‌های خود را تهیه کرده بودند. بیش از نیمی از سینماروها نیز تنها به این سبب که فیلم بخشی از چندگانه‌ی محبوبشان بوده راهی سالن شده‌اند. مثل «پلنگ سیاه» که اغلب عواملش را سیاهپوستان تشکیل می‌دادند، در تولید فیلم «کاپیتان مارول» زنان سهم بسیار بیشتری داشتند. این عوامل در بسیاری از برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی حضور یافتند و در مورد فیلم مصاحبه کردند.

دیزنی اولین تریلر فیلم «کاپیتان مارول» را سپتامبر گذشته در برنامه‌ی «صبح بخیر آمریکا» شبکه‌ی ABC رونمایی کرد و در ۲۴ ساعت اولیه ۱۰۹ میلیون بازدید را ثبت کرد. تیزرهای دیگری از فیلم نیز در حین پخش مراسم گلدن گلوب و مسابقات فوتبال آمریکایی CFP از شبکه‌ی ESPN روی ایر برد. نتیجه‌ی این بازاریابی‌ها این بود که رکورد پیش‌فروش بلیت فیلم در روز اول پس از «پلنگ سیاه» و «جنگ بی‌نهایت» در رتبه‌ی سوم جای داد. دیزنی علاوه بر این با انتشار پوستر اختصاصی برای شخصیت «گوس»، عاشقان گربه را هدف گرفت. این شخصیت در مراسم فرش قرمز فیلم در لس آنجلس حضور یافت و ویدیوهای زنده او در فیسبوک و اینستاگرام پخش شد. شرکت‌های «هزبرو» و «فانکو» نیز اسباب بازی‌های این شخصیت را تولید کردند.

بازخوردهای فیلم «کاپیتان مارول» در شبکه‌های اجتماعی عموماً مثبت بودند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که بسیاری از هواداران مارول حتی اگر لحن فیلم، اسپویلرهایی که در مورد «انتقام‌جویان: آخر بازی» به همراه دارد، و نگاه سیاسی «بری لارسن» را هم نمی‌پسندیدند برای دیدن فیلم در آخر هفته برنامه‌ریزی می‌کردند. برخی هواداران به اعتراض لارسن به منتقدینی که معمولاً مردان سفیدپوست بالاتر از ۴۰ ساله‌اند اشاره کردند و به شوخی پرسیدند که اگر سفیدپوست و بیش از ۴۰ سال داشته باشند اجازه دارند فیلم را ببینند یا نه. فیلم در مجموع یادآور دنباله‌های «ثور» و «مرد مورچه‌ای» بود که هرچند بهترین فیلم‌های «دنیای سینمایی مارول»‌ شمار نمی‌روند اما دیدنشان خالی از لطف نیست.

فیلم اگرچه در روز جهانی زن افتتاح شد اما بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی «پست‌ترک»، ۶۱ درصد مخاطبین مرد و ۳۹ درصد زن بودند. زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۲ درصد پس از مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۳ درصد و مردان زیر ۲۵ سال با ۲۵ درصد در رتبه‌ی سوم قرار گرفتند. فیلم از سینماروها نمره‌ی A «سینمااسکور»‌، از مخاطبین مرد امتیاز ۸۰ درصد و از زنان امتیاز ۸۶ درصد دریافت کرده است. این در حالی است که ۴۵ درصد مخاطبین «واندر وومن» مرد و ۵۵ درصد زن بودند، ضمن آنکه زنان بالاتر از ۲۵ سال ۳۲ درصد مخاطبین آن فیلم را تشکیل می‌داند. «واندر وومن» در حالی که در تابستان روی پرده می‌رفت در افتتاحیه ۱۰۳.۲ میلیون دلار فروخته بود. با این حال تا ۴ برابر هفته‌ی اول فروش کرد و به رکورد ۴۱۲ میلیون دلاری در بازارهای داخلی دست یافت. «پتی جنکینز» کارگردان «واندر وومن» اخیراً موفقیت «کاپیتان مارول» را تبریک گفته است. ۴۷ درصد مخاطبین فیلم سفیدپوست، ۲۱ درصد اسپانیایی تبار، ۱۶ درصد سیاهپوست، و ۱۲ درصد آسیایی تبار بوده‌اند. افزون بر این، ۶۸ درصد سینماروها دیدن فیلم را توصیه می‌کنند و ۵۸ درصد آنان معتقدند که انتظاراتشان برآورده شده و ۳۵ درصد فیلم را فراتر از انتظار می‌دانند.

نظرسنجی‌های «پست‌ترک» و «سینمااسکور» آماری قابل‌استنادتری است نسبت به ارقامی که «راتن تومیتوز»‌ ارائه می‌دهد. هرچند که «راتن تومیتوز» سعی می‌کند نظرات خرابکارانه را تشخیص دهد و با سیاست‌گذاری جدیدی که در پیش گرفته‌اند قصد دارد امتیاز مخاطبین را پیش از اکران فیلم فعال نکند، اما ارقام ارائه شده توسط آن‌ها باز هم جنبه‌ی علمی نخواهد داشت چرا که فرد می‌تواند چندین بار امتیاز و نظر خود را ثبت کند. «کاپیتان مارول» تا این لحظه از مخاطبین امتیاز ۳۶ درصد دریافت کرده است. «راتن تومیتوز» اگر به راستی در پی دانستن نظر مخاطبین در مورد فیلم‌هاست، باید روش‌های اینترنتی منسوخ را کنار بگذارد و به سالن‌های سینما مراجعه کند و در آنجا نظر مردم را جویا شود و هیاهوی این چنینی را به سمت سایت‌هایی چون «ردیت» هدایت کند.

«کاپیتان مارول» در حال حاضر از ۲۴۸ نقد از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۲ درصد دریافت کرده که برای یک اثر خانوادگی کافی به نظر می‌رسد. فیلم «واندر وومن» از ۴۱۷ نقد امتیاز ۹۳ درصد دریافت کرده بود. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که دنبال‌کنندگان فیلم در فضای مجازی در فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و اینستاگرام به ۷۲۰.۳ میلیون می‌رسد و میانگین ۶۵۴.۳ میلیونی آثار ابرقهرمانی را پشت سر می‌گذارد. مشاهدات یوتیوب به صورت روزانه به ۲۱۶ هزار می‌رسد در حای که میانگین این ژانر ۱۸۷ هزار بازدید روزانه است. ستاره‌ی فیلم در شبکه‌های اجتماعی «ساموئل ال. جکسون» با ۱۶ میلیون دنبال‌کننده در فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام است و به دنبال آن «بری لارسن» با ۳.۱ میلیون و «کلارک گرگ» با ۲.۷ میلیون دنبال‌کننده قرار دارند.

فیلم «کاپیتان مارول» با فروش ۳۰۲ میلیون دلاری خارج از مرزهای آمریکا به ششمین فیلم پرفروش تاریخ در افتتاحیه‌های جهانی تبدیل شد. این فیلم از بازار چین به تنهایی ۸۹.۳ میلیون دلار درآمدزایی کرده تا پس از «جنگ بی‌نهایت» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» سومین فیلم پرفروش در آن سرزمین باشد.

پس از کشور چین، کره‌ی جنوبی با ۲۴.۱ میلیون دلار و در پی آن بریتانیا با ۱۶.۸ میلیون دلار، برزیل با ۱۳.۴ میلیون دلار، مکزیک با ۱۲.۸ میلیون دلار، استرالیا با ۱۰.۷ میلیون دلار، اندونزی با ۱۰.۱ میلیون دلار، روسیه با ۹.۸ میلیون دلار، فرانسه با ۹.۲ میلیون دلار، آلمان با ۷.۸ میلیون دلار، هند با ۶.۹ میلیون دلار، تایلند با ۶.۶ میلیون دلار، تایوان با ۶.۴ میلیون دلار، فیلیپین با ۶.۳ میلیون دلار، مالزی با ۵.۶ میلیون دلار، ایتالیا با ۵.۵ میلیون دلار و هونگ کنگ با ۵.۲ میلیون دلار قرار دارند. «کاپیتان مارول»‌ هفته‌ی آینده اکران خود در بازار ژاپن را آغاز می‌کند.

این هفته فیلم مستند «آپولو ۱۱» استودیوی «نئون» در میان ده فیلم پرفروش قرار گرفت و با فروش ۱.۳ میلیون دلاری آخر هفته فروش کلی خود را به ۳.۷ میلیون دلار رساند. فیلم «کتاب سبز» یونیورسال نیز که برنده‌ی اسکار بهترین فیلم شد از فروش داخلی ۸۰ میلیون دلاری گذر کرد. این فیلم پس کسب جوایز اسکار ۱۰.۵ میلیون دلار فروخته است. فیلم «مبارزه در کنار خانواده» استودیوی MGM در چهارمین هفته‌ی اکران در ۲۴۵۵ سالن روی پرده رفت و فروش داخلی خود را به ۱۸.۷ میلیون دلار رساند.

استودیو A24 فیلم «گلوریا بل» با بازی «جولین مور» را در پنج سالن به صورت محدود به نمایش درآورد و ۱۵۴.۷ هزار دلار درآمدزایی کرد. فیلم ترسناک «کلایمکس» هم این هفته تعداد سالن‌هایش را از پنج به ۲۸ رساند و ۱۱۰.۷ هزار دلار فروخت تا پس از ده روز به فروش ۲۸۰.۶ هزار دلاری برسد. «خاکسپاری خانوادگی مدیا» استودیوی لاینزگیت در دومین هفته ۸.۲ میلیون دلار فروخت و با افت فروش ۷۰ درصدی نسبت به هفته‌ی گذشته فروش داخلی خود پس از ۱۰ روز را به ۴۲ میلیون دلار رساند. «آلیتا: فرشته‌ی جنگ» نیز با افت فروش ۶۴ درصدی در چهارمین هفته‌ی اکران با ۳.۲ میلیون دلار در رتبه‌ی پنجم قرار گرفت و فروش داخلی خود را به ۷۷.۷ میلیون دلار رساند.

هفته‌ی آینده پارامونت انیمیشن «واندر پارک» (Wonder Park) را در ۳۵۰۰ سالن به نمایش می‌گذارد؛ لاینزگیت فیلم رمنس (Five Feet Apart) را در ۲۶۰۰ سالن روی پرده می‌برد؛ و فکوس فیلم علمی تخیلی (Captive State) با بازی «جان گودمن» و «ورا فارمیگا» را در ۲۲۰۰ سالن نمایش اکران می‌کند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *