نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Ocean's 8 Ocean’s 8 $11,195,329 $70 $41,607,378 3 موسیقی متن
Solo: A Star Wars Story Solo: A Star Wars Story $5,141,761 $250 $176,700,049 17 موسیقی متن
Deadpool 2 Deadpool 2 $4,437,841 $110 $279,164,058 24 موسیقی متن
Hereditary Hereditary $3,770,201 $10 $13,575,173 3 موسیقی متن
Avengers: Infinity War Avengers: Infinity War $2,403,780 $300 $655,136,398 45 موسیقی متن
Adrift Adrift $1,622,209 $35 $21,962,065 10 موسیقی متن
Book Club Book Club $1,371,759 $10 $56,959,580 24 موسیقی متن
Hotel Artemis Hotel Artemis $956,740 $15 $3,232,790 3 موسیقی متن
Upgrade Upgrade $823,595 $4 $9,346,020 10 موسیقی متن
Life of the Party Life of the Party $590,008 $30 $50,328,719 31 موسیقی متن

فیلم «۸ یار اوشن» (Ocean’s 8) استودیوی برادران وارنر این هفته با فروش افتتاحیه ۴۱.۵ میلیون دلاری خود، پرفروش‌ترین هفته اول را در میان تمامی عناوین این چندگانه به ثبت رساند و در بازار شلوغ این روزهای سینماهای آمریکا شروع قدرتمندانه‌ای داشت. رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه این چندگانه پیش از این در اختیار  «دوازده یار اوشن» بود.

«۸ یار اوشن» در تغییر جنسیت دادن به یک چندگانه موفق عمل کرد، اگرچه افتتاحیه این فیلم کمتر از ریبوت «شکارچیان روح» (۴۶ میلیون دلار) استودیوی سونی بود، فیلمی که تغییراتی مشابه را در فیلم به وجود آورد. علت این اختلاف اولاً آن است که «۸ یار اوشن» چندگانه‌ای نیست که یادآور دهه طلایی ۱۹۸۰ میلادی باشد. این برند برخلاف «شکارچیان روح» از این خصوصیت جذاب برخوردار نبود. علاوه بر این، چندگانه «اوشن» حتی در زمانی که «جورج کلونی»، «برد پیت» و یا «مت دیمون» را در خود داشت، مورد توجه مخاطبین زن قرار می‌گرفت. بنابراین روی آوردن این فیلم به «سندرا بولاک»، «کیت بلانشت»، «ان هاتاوی» و دیگران نه تنها اقدامی هوشمندانه در جهت حفظ مخاطبین فعلی بود، بلکه ریسک کمتری هم در بر داشت. «۸ یار اوشن» برای مخاطبین زنی که از این چندگانه لذت می‌بردند و طرفدار توانمندسازی زنان در اجتماع بودند، یک فیلم ایده‌آل است.

فیلم «شکارچیان روح» در سال ۲۰۱۶ با بودجه‌ای نزدیک به دو برابر (۷۰ میلیون دلار) «۸ یار اوشن» ساخته شد و روی بازارهای خارجی به دلیل ماهیتش حسابی باز نکرده بود، بنابراین از نظر اقتصادی، تازه‌ترین قسمت از فیلم‌های «اوشن» به کارگردانی «گری راس» وضعیتی به مراتب مساعدتر از «شکارچیان روح» دارد. از آنجایی که فیلم‌های قبلی «اوشن» در هزاره حاضر اکران شده‌اند و مخاطبین خارجی هم با بولاک آشنایی طولانی‌تری دارند، فیلم «۸ یار اوشن» باید از فروش خارجی هم درآمد خوبی به دست آورد.

«۸ یار اوشن» در روز شنبه ۱۵ میلیون دلار فروخت و نسبت به فروش ۱۵.۷ میلیون دلاری خود در روز جمعه تنها ۴ درصد افت را تجربه کرد. فیلم‌های زن محور عموماً افت زیادی در روزهای آخر هفته دارند، اما این مسئله در مورد این فیلم اتفاق نیفتاد. زنان که ۶۹ درصد مخاطبین این فیلم را تشکیل می‌دهند به فیلم امتیاز B+ داده‌اند، درحالی که مخاطبین زیر ۲۵ سال با ۳۱ درصد به فیلم امتیاز A- داده‌اند.

ایده تغییر جنسیت این چندگانه را برای اولین بار کارگردان فیلم «گری راس» با «استیون سودربرگ» مطرح می‌کند. این دو در پروژه‌های متعددی در طول سالیان با هم همکاری کرده‌اند. راس حتی پیشنهاد می‌کند که بولاک نقش اصلی را برعهده بگیرد و این ایده در نهایت با «جری واینتراب» تهیه کننده‌ای که سابقه همکاری در قسمت‌های قبلی «اوشن» را داشت در میان گذاشته می‌شود و اوست که با بولاک برنده اسکار تماس می‌گیرد. راس که از فیم اول خود به این سو در هیچ پروژه‌ای با نویسنده‌ای همکاری نکرده، برای نگارش فیلمنامه «۸ یار اوشن» به سراغ «اولیویا میلچ» فرزند «دیوید میلچ» رفته تا این فیلم به کلی با دیگر قسمت‌های «اوشن» متفاوت باشد.

برادران وارنر بازاریابی «۸ یار اوشن» را از ژانویه ۲۰۱۷ با انتشار تصویری از بازیگران تماماً زن فیلم در مترو از جمله بولاک، بلانشت، «ان هاتاوی»، «سارا پولسن»، «میندی کالینگ»، «هلنا بونهام کارتر»، ریحانا و دیگران آغاز کرد. آمار دنبال‌کنندگان/مشاهدات مربوط به فیلم به ۶۰۰ میلیون می‌رسد و این در حالی است که میانگین دنیای مجازی فیلم‌های اکشن و کمدی معمولاً ۱۱۷ میلیون است. ریحانا به تنهایی در توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک دارای ۲۳۲ دنبال کننده است. از آنجا که قسمت‌های قبلی چندگانه «اوشن» به کارگردانی سودربرگ بیش از ۶۰ درصد فروش خود را از خارج از مرزهای آمریکا به دست آورده، برادران وارنر بسیار به فروش خارجی این فیلم امیدوار بود. در حال حاضر سؤال این است که آیا مخاطب خارجی هم به مانند سینماروهای داخلی از تغییر جنسیت بازیگران اصلی استقبال خواهند کرد یا خیر.

استودیوی A24 این هفته فیلم ترسناک «موروثی» (Hereditary) اولین فیلم بلند «آری استر» را اکران کرد تا فروش ۱۳ میلیونی آن با گذر از رکورد فیلم «ساحره» بهترین افتتاحیه تاریخ استودیو را رقم بزند. منتقدین با امتیاز ۹۳ درصد «راتن تومیتوز» فیلم را به مردم تحویل دادند، با این حال، میان مردم و منتقدین دو دستگی به چشم می‌خورد و مخاطبین پس از تماشای فیلم به هنگام خروج از سالن نمایش به آن امتیاز D+ سینمااسکور اعطا کردند. فیلم آنقدر با هزینه کمی تولید شده که بتواند بودجه ۱۰ میلیون دلاری خود را در گیشه جبران کند، اما به روشی که خاص استودیوی بلوم‌هاس است. برای نمونه، فیلم «حقیقت یا شجاعت» با بودجه ۳.۵ میلیون دلاری به تولید رسید و در حال حاضر به فروش جهانی ۸۸ میلیون دلاری دست یافته است. هرچند استودیوی A24 از توان تبلیغاتی بالایی برخوردار نیست اما آن‌ها برای بازاریابی فیلم با شرکت‌های دیگر همکاری نکردند و روی فروش اینترنتی فیلم حساب باز کردند. از آنجا که فیلم درجه سنی بزرگسال دریافت کرده، ۷۰ درصد مخاطبین فیلم را افراد بالای ۲۵ سال تشکیل می‌دهند. با این همه، جماعت اندک زیر ۱۸ سال فیلم که ۹ درصد مخاطبین را تشکیل می‌دادند به فیلم امتیاز B داده‌اند. مخاطبین زیر ۲۵ سال نیز که ۳۰ درصد کل خریداران بلیت بودند، پس از دیدن فیلم به آن نمره C اعطا کردند.

فیلم «هتل آرتمیس» (Hotel Artemis) استودیوی گلوبال رودز به کارگردانی «درو پیرس» دیگر فیلم تازه اکران هفته با افتتاحیه ۳.۱ میلیون دلاری به شکست انجامید و در رتبه هشتم جدول قرار گرفت. اکران گسترده این عنوان هنری با بازی «جودی فاستر»، «دیو باتیستا»، «استرلینگ کی. براون» و «جف گلدبلوم» به معنای آن است که استودیو برای بازگشت سرمایه خود در این ایام از سال بی‌تاب است. در ضمن می‌توان استدلال کرد که مخاطبین فیلم «هتل آرتمیس» که درجه سنی بزرگسال دریافت کرده، توسط دیگر فیلم تازه اکران این هفته یعنی «موروثی» ربوده شده است، چرا که مخاطبین زن و مرد هر دو فیلم به صورت مساوی تقسیم شده‌اند و اکثریت آنان را افراد بالاتر از ۲۵ سال تشکیل می‌دهند. در مورد فیلم «هتل آرتمیس» شمار افراد بالاتر از ۲۵ سال به بالاتر از ۹۰ درصد می‌رسد. گذشته از این، خشونت بالای «هتل آرتمیس» و نیز امتیاز راتن تومیتوز ۵۸ درصدی و اختلافش با امتیاز ۹۳ درصدی «موروثی» را می‌توان یکی از عوامل دیگر فروش پایین «هتل آرتمیس» در گیشه قلمداد کرد. برخی از منتقدین معتقدند اثر دارای دیالوگ‌های تأثیرگذار، طراحی صحنه چشم‌نواز و شخصیت‌های به یادماندنی است، اما فیلم نمی‌داند با این موارد چه کند.

این هفته فیلم مستند «همسایه من نمی‌شوی؟» (Won’t You Be My Neighbor) استودیوی فوکوس فیوچرز در مورد «آقای راجرز» مجری محبوب برنامه خردسالان هم در ۲۹ سالن نمایش اکران شد و ۴۷۰ هزار دلار فروخت. این هفته اکران گسترده فیلم شکست خوره «اکشن پوینت» با ۶۳ درصد افت مواجه شد و فروش آن در طی ۱۰ روز به رقم ۴.۴ میلیون دلار رسید. فیلم «ددپول ۲» نیز که هفته چهارم اکرانش را سپری می‌کرد این هفته با ۱۲.۸ میلیون دلار و افت فروش ۴۵ درصدی و فروش کلی ۲۷۷.۸ میلیون دلاری چهارم شد.

مجموع بلیت فروشی فیلم‌ها در این آخر هفته نیز به ۱۰۸.۵ میلیون دلار رسید تا آمار فروش هالیوود نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته باشد. سال گذشته در این ایام از سال فیلم «واندر وومن» دومین هفته اکرانش را پشت سر می‌گذاشت و «مومیایی» تام کروز با ۳۱ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته بود. اما به گزارش کام‌اسکور، آمار فروش فیلم‌ها از اول ژانویه تا اول جون به ۵.۱۸ میلیارد دلار رسیده و نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

هفته آینده پس از مدت‌ها انتظار قسمت دوم انیمیشن محبوب «شگفت‌انگیزان» (Incredibles 2) در بیش از ۴۲۰۰ سالن روی پرده می‌رود، برادران وارنر کمدی «تگ» (Tag) را در ۳۳۰۰ سالن به نمایش درمی‌آورد و استودیوی YRF قسمت سوم فیلم هندی «مسابقه» (Race 3) را در ایالات متحده اکران می‌کند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *