نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Hotel Transylvania 3: Summer Vacation Hotel Transylvania 3: Summer Vacation $11,927,927 $80 $45,352,609 3 موسیقی متن
Ant-Man and the Wasp Ant-Man and the Wasp $8,910,064 $162 $133,083,084 10 موسیقی متن
Skyscraper Skyscraper $6,635,850 $125 $24,905,015 3 موسیقی متن
Jurassic World: Fallen Kingdom Jurassic World: Fallen Kingdom $4,916,025 $200 $363,981,645 24 موسیقی متن
Incredibles 2 Incredibles 2 $4,986,473 $200 $535,861,390 31 موسیقی متن
The First Purge The First Purge $2,779,180 $13 $49,690,500 12 موسیقی متن
Sicario: Day of the Soldado Sicario: Day of the Soldado $1,281,771 $35 $43,231,395 17 موسیقی متن
Uncle Drew Uncle Drew $947,324 $17 $36,653,665 17 موسیقی متن
Ocean's 8 Ocean’s 8 $837,031 $70 $132,253,292 38 موسیقی متن
Tag Tag $372,993 $28 $51,333,258 31 موسیقی متن

استودیوی سونی که «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» پرفروش‌ترین فیلم «دووین جانسون» (۴۰۴.۵ میلیون دلار) را عرضه کرده، این هفته با انیمیشن «هتل ترنسیلوانیا ۳: تعطیلات تابستانی» (Hotel Transylvania 3: Summer Vacation) فیلم اکشن خانوادگی «آسمان‌خراش» (Skyscraper) همین ستاره سینما را مغلوب کرد. این انیمیشن که با بودجه تقریبی ۸۰ میلیون دلاری به تولید رسیده، موفقیت چندگانه‌های پرفروش تابستان را پس از «دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون»، «جنگ بی‌نهایت»، «شگفت‌انگیزان ۲» و «ددپول ۲» ادامه داد و «راک» را با خون‌آشام‌هایش تخریب کرد. «هتل ترنسیلوانیا ۳» با فروش ۴۴.۱ میلیون دلاری خود رتبه اول را تصاحب کرده و «آسمان‌خراش» جانسون که طبق اعلام یونیورسال ۲۵.۴ میلیون دلار فروخته را به رده سوم می‌فرستد. این فروش برای ستاره آثار اکشن و فیلمی که درجه سنی بالاتر از ۱۳ سال دریافت کرده به هیچ وجه مطلوب نیست. فروش افتتاحیه «هتل ترنسیلوانیا ۳» در حال حاضر پایین‌تر از «هتل ترنسیلوانیا ۲» با ۴۸.۴ میلیون دلار و بالاتر از فروش ۴۲.۵ میلیون دلاری قسمت اول است.

سونی برای قسمت سوم «هتل ترنسیلوانیا» به مانند دو قسمت قبلی، بودجه منطقی ۸۰ میلیون دلاری را در نظر گرفت و باز هم مثل دو قسمت پیشین امتیاز سینمااسکور A- از سینماروها دریافت کرد و انتظار می‌رود در پایان اکران تا ۳.۵ برابر افتتاحیه فروش کند و فروش خارجی خود را نیز از ۳۰۳.۵ میلیون دلار قسمت دوم فراتر ببرد. در حال حاضر فیلم در استرالیا عملکرد بسیار خوبی داشته و موجب شده فروش خارجی فیلم از افتتاحیه «هتل ترنسیلوانیا ۲» عبور کند.

یکی از علل مهم موفقیت فیلم قدرت «سلینا گومز» در شبکه‌های اجتماعی بود. گومز در فیسبوک، توئیتر، و اینستاگرام در مجموع دارای ۲۵۷ میلیون هوادار بوده و حتی رکورد ۱۸۰.۳ میلیونی جانسون را نیز که یک سوپراستار نامیده می‌شود، پشت سر گذاشته است. به این دنبال‌کنندگان ۱۷ میلیون هوادار «جو جوناس» را هم اضافه کنید که به همراه گومز در بازاریابی فیلم نقش بسیار مهمی ایفا کردند. شمار هواداران/مشاهدات مربوط به «هتل ترنسیلوانیا ۳» در مجموعاً به ۷۰۰ میلیون می‌رسد که ۴۰ درصد آن به گومز اختصاص داشته است. یکی از مصاحبه‌های وبسایت «بازفید» با گومز، «اندی سمبرگ»، «کاترین هان» و «کیگان-مایکل کی» در یوتیوب در یک روز ۴۴۳ هزار مرتبه مشاهده شد.

تردیدی وجود ندارد که «هتل ترنسیلوانیا» هواداران خاص خودش را دارد. برخی دو قسمت قبلی را به خاطر لحظات خنده‌دار و سرگرم‌کننده‌اش دوست داشتند و برخی دیگر ادعا می‌کنند که با دیدن یک لحظه و یا شنیدن یک جمله از تریلر‌ها و کلیپ‌های فیلم به آن‌ها یادآوری شده که چرا آن‌همه از دو قسمت قبلی «هتل» خوششان می‌آمده است.

«هتل ترنسیلوانیا ۳» با لحن طنز «آدام سندلر»-گونه‌اش به صورت خودکار مخاطبینی را به سمت خود می‌کشاند. قسمت سوم نسبت به دنباله دوم که دارای ۴۸ درصد مخاطب بالاتر از ۲۵ سال بود، مخاطبین بزرگسال‌تری را با ۵۷ درصد بالاتر از ۲۵ سال به سینما کشاند. این بدان معناست که فیلم در جذب مخاطبین قدیمی‌تر پیکسار موفق بوده است. «هتل ترنسیلوانیا ۳» به مانند قسمت دوم دارای مخاطبین زن بیشتری بود و ۶۳ درصد خریداران بلیت را این سینماروها تشکیل می‌دادند. مخاطبین زیر ۱۸ سال فیلم نیز که به فیلم امتیاز بالا A اعطا کرده‌اند ۳۶ درصد کل خریداران بودند، درحالی که این مخاطبین ۴۵ درصد از خریداران بلیت قسمت دوم را تشکیل دادند. یونیورسال برای بازاریابی فیلم تیزرهای تلویزیونی سفارشی در خلال پخش جام جهانی فوتبال، ازدواج «پرنس هری» و «مگان مارکل»، و در طول تعطیلات روز استقلال، روز پدر و روز یادبود روی ایر برد. این انیمیشن در حال حاضر دارای نمره میانگین ۵۶ درصد از وبسایت راتن تومیتوز است، با این حال همچون اغلب آثار خانوادگی مثل «فیلم ایموجی» با امتیاز ۸ درصد، این نمره در فروش فیلم تأثیر زیادی نداشت.

دلایل شکست تجاری «آسمان‌خراش» متعدد است، اما مهمتر از همه اکران همزمان آن با افتتاحیه «هتل ترنسیلوانیا ۳» و دومین هفته اکران «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» مارول است که با ۲۸.۸ میلیون دلار با قدرت در رتبه دوم جای دارد. بعلاوه، واقعیت دیگر این است که دو هفته پایانی سال خانواده‌های بیشتری را نسبت به اواسط جولای به سالن‌های سینما می‌کشاند و به همین سبب بود که «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» جانسون مشکلی برای رقابت همزمان با «جنگ ستارگان: آخرین جدای» نداشت و با فروش داخلی ۴۰۴.۵ میلیون دلاری به پرفروش‌ترین اثر دوران بازیگری جانسون تبدیل شد.

برخی معتقدند که اوریجینال بودن «آسمان‌خراش» در تابستانی که مملو از چندگانه‌هایی چون «شگفت‌انگیزان ۲»، «دنیای ژوراسیک‌: قلمرو سرنگون» و غیره است، مانع از فروش فیلم شده، استدلالی که چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا فیلم «جومانجی» سونی برندی گرد و خاک گرفته بود که کمدی و کانسپت آن به کلی تجدید شد و سپس در مقابل اکران گسترده اثری چون «آخرین جدای» دوام آورد. اگر ایده و اجرای فیلم به اندازه کافی جذاب و برانگیزنده باشد، مردم مطمئناً هجوم خواهند آورد، اما به روشنی پیداست که سینماروها «آسمان‌خراش» را یک «جان سخت» دیگر به شمار نیاورده‌اند چنانکه یکی از تهیه‌کنندگان رقیب طراحی صحنه فیلم را شبیه به «آسمانخراش جهنمی» می‌داند که اغلب حاوی نماهای خسته‌کننده درونی است.

در شبکه‌های اجتماعی فیلم «آسمان‌خراش» را اثری دانستند که به معنای واقعی کلمه نسخه جدید «جان سخت» به نظر می‌آمد، اما قهرمانش با شخصیتی به چالش کشیده شد که دارای یک عضو مصنوعی بود. برخی دیگر نیز از دیدن جانسون بر روی پرده‌های سینما به ستوه آمده‌اند، چرا که او تقریباً در تمامی بلاک‌باسترهای اخیر هالیوود حضور داشته است. بعضی از هواداران این پرسش را مطرح کرده‌اند که «چهره تازه فیلم کجاست؟» به همین علت است که «سیدنی پوآتیه» به «دنزل واشینگتن» توصیه می‌کند: «اگر در طول تمام هفته به رایگان تو را تماشا کنند، در آخر هفته برای دیدنت پولی نمی‌پردازند.» این درحالی است که جانسون به طرق مختلف در شبکه‌های اجتماعی و سایر نقاط دنیا آثارش را تبلیغ می‌کند و شاید بتوان گفت که او بیش از حد خودش را به نمایش گذاشته؛ فیلم «آسمان‌خراش» او می‌توانست جایی در تقویم سینمایی سال آینده بیابد، به ویژه وقتی که «جومانجی» و «یورش» او از دسامبر گذشته تا امروز مجموعاً ۱.۴ میلیارد دلار فروخته است. از سوی دیگر، ۷۲ درصد (در مقابل ۳۸ درصد فیلم «سن آندریاس») مخاطبین فیلم تنها برای دیدن «راک» بلیت خریداری کرده‌اند، اما همین جماعت به فیلم امتیاز B+ داده‌اند در حالی که به فیلم «سن آندریاس» امتیاز A داده بودند. یونیورسال به واسطه نمره ۳۸ درصد فیلم از «پست‌ترک» همچنان به فروش فیلم امیدوار است.

درحالی که آپریل گذشته، بسیاری از کارشناسان از ایده احمقانه فیلم «یورش» و دوستی «راک» با یک بوزینه انتقاد کردند، استودیوی برادران وارنر با تدبیری زیرکانه آن فیلم را قبل از شکل‌گیری رقابت فیلم‌های تابستانی اکران کرد و تا حد امکان از آن درآمدزایی کرد. این موفقیت در حالی رقم خورد که فیلم در افتتاحیه انتظارات ۴۰ میلیون دلاری استودیو را برآورده نساخته بود و در آمریکای شمالی ۹۹ میلیون دلار فروخت. آن فیلم با بودجه ۱۴۰ میلیون دلاری، و فروش جهای ۴۲۵.۶ میلیون دلاری که ۳۸ درصد آن به کشور چین اختصاص دارد، طبق ادعای منابع نزدیک به پروژه، «یورش» پس از گذشت دو سال از تاریخ اکران و با احتساب درآمد حاصل از تمامی بازارها از جمله قراردادهای پخش در تلویزیون‌های خارجی، زیان‌های وارده را جبران می‌کند. فیلم «آسمان‌خراش» حتی با امتیاز B+ سینمااسکور برای جبران ضرر و زیان‌ها مسیری دراز و دشوار، بی‌شک دشوارتر از «یورش» در پیش دارد. فروش نهایی «آسمان‌خراش» در آمریکا حدود ۶۰ الی ۶۵ میلیون دلار پیش‌بینی ‌می‌شود. اگرچه «لجندری اینترتینمنت» ۵۰ درصد هزینه تولید ۱۲۵ میلیون دلاری این فیلم را پوشش داده، سازندگان باید به فکر افزایش سالن‌ها در آسیای شرقی باشند. این درحالی است که فیلم را محصول مشترک چین و آمریکا تلقی می‌کنند، اما به طبق شنیده‌ها این فیلم یک محصول آمریکایی است و تنها ۲۵ درصد از باکس آفیس چین را دریافت می‌کند. این فیلم ۲۰ جولای توسط «لجندری شرق» در چین روی پرده خواهد رفت. «آسمان‌خراش» جانسون حتی در صورتی که در داخل ۷۵ میلیون دلار درآمدزایی کند و ۷۰ درصد از فروش جهانی خود را از بازارهای خارجی به دست آورد، بنابر ادعای منابع مالی فیلم باز هم متضرر خواهد شد.

مسئله‌ای که شرایط «آسمان‌خراش» را وخیم‌تر می‌کند این است که تا اواخر جولای سه فیلم با «مردان اسلحه به دست» به نمایش درمی‌آید. «ایکوالایزر» واشینگتن هفته آینده اکران می‌شود و «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» که از هم اکنون حواشی داغی را به وجود آورده در تاریخ ۲۷ جولای. منتقدین که از مجموع ۵۶ رأی به فیلم امتیاز ۹۳ درصد راتن تومیتوز داده‌اند، دنباله ششم این چندگانه را بهترین قسمت آن دانسته‌اند.

«آسمان‌خراش» پس از «حاشیه اقیانوس آرام: طغیان» که با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری به تولید رسید و در سراسر دنیا ۲۹۰ میلیون دلار فروخت، «دیوار بزرگ» که متحمل ضرر نزدیک به ۷۵ میلیون دلاری شد و «وارکرافت» تا مرز جبران ضرر پیش رفت، یک شکست تجاری دیگر برای لجندری محسوب می‌شود. این استودیو اولویت خود را سینماروهای آسیایی قرار می‌دهد و نه مخاطبین داخلی. اگرچه استودیوی یونیورسال/لجندری با ۹۵۸ میلیون دلار دومین استودیو پردرآمد سال ۲۰۱۸ تا کنون به حساب می‌آید، اما «آسمان‌خراش» به شدت آنان را آشفته خواهد کرد، زیرا این فیلم را در کنار قسمت دوم «مامامیا!» که پیش‌بینی می‌شود بین ۳۰ تا ۳۶ میلیون دلار در افتتاحیه بفروشد، به عنوان یک فیلم پولساز دیگر در نظر گرفته بودند. برای تصور انتظارات یونیورسال از «آسمان‌خراش» همین بس که آن‌ها برای پخش تیزر تبلیغاتی ۴۵ ثانیه‌ای فیلم در خلال مسابقات سوپربول، ۵ میلیون دلار پرداختند و پس از آن جانسون را به ویژه برنامه «نمایش امشب» فرستادند تا از تریلر کامل فیلم رونمایی کند.

«آسمان‌خراش» به مانند «سن آندریاس» دارای ۵۱ درصد مخاطب زن و ۴۹ درصد مرد بود که ۷۳ درصد آنان بالای ۲۵ سال و ۱۴ درصد زیر ۱۸ سال سن داشتند. جماعت زیر ۱۸ سال فیلم که به فیلم نمره A- داده‌اند بیش از همه از دیدن فیلم راضی هستند. بنابر گزارش پست‌ترک، ۴۲ درصد از مخاطبین فیلم سفیدپوست، ۲۷ درصد اهل آمریکای لاتین، ۱۹ درصد سیاهپوست و ۹ درصد آسیایی تبار بوده‌اند.

این هفته فیلم «ببخشید که مزاحم می‌شوم» (Sorry to Bother You) هم با افزایش تعداد سالن‌هایش از ۱۶ به ۸۰۵ فروش خود در طول ۱۰ روز را به ۵.۳ میلیون دلار رساند و در رتبه هفتم قرار گرفت.

هفته آینده استودیوی یونیورسال دنباله فیلم «مامامیا» را در بیش از ۳۲۰۰ سالن سینما اکران می‌کند، «دنزل واشینگتن» با اکران قسمت دوم «ایکوالایزر» سونی در بیش از ۳۰۰۰ سالن بازمی‌گردد و فیلم تریلر «Unfriended: Dark Web» را در ۱۵۰۰ سالن روی پرده می‌برد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *