نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Glass Glass $1,708,650 $20 $88,668,895 17  موسیقی متن
The Upside The Upside $1,465,987 $37.5 $75,418,109 24  موسیقی متن
Miss Bala Miss Bala $1,229,796 $37.5 $6,864,744 3  موسیقی متن
Aquaman Aquaman $1,011,229 $160 $323,622,378 45  موسیقی متن
Spider-Man Spider-Man: Into The Spider-Verse $1,001,365 $90 $175,424,664 52  موسیقی متن
The Kid Who Would be King The Kid Who Would be King $955,600 $59 $13,221,130 10  موسیقی متن
Green Book Green Book $822,325 $8.5 $55,851,816 80   موسیقی متن
A Dog's Way Home A Dog’s Way Home $809,034 $18 $36,008,359 24  موسیقی متن
Mary Poppins Returns Mary Poppins Returns $490,475 $130 $168,319,932 47  موسیقی متن
Serenity Serenity $301,880 $25 $7,538,543 10  موسیقی متن

در آخر هفته‌ی برگزاری مسابقات سوپر بول، فیلم «شیشه» (Glass) به کارگردانی «ام. نایت شیامالان» در سومین هفته‌ی اکران بار دیگر صدر جدول فروش را در اختیار گرفت. این فیلم که رقیبی سرسخت را در مقابل خود نمی‌دید این هفته ۹.۵ میلیون دلار فروخت و برای سومین مرتبه‌ی متوالی در رتبه‌ی اول ایستاد. آخرین باری که فیلم صدرنشین کمتر از ۱۰ میلیون دلار فروخته بود، به تعطیلات روز کارگر در سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد که فیلم «اتاق جنگ» (War Room) با فروش ۹.۴ میلیون دلاری مواجه شد. چنانکه پیش‌بینی می‌شد، فروش کلی این آخر هفته در میان آخر هفته‌های برگزاری سوپر بول در ۱۹ سال گذشته در پایین‌ترین حد خود قرار داشت. ضمن اینکه فروش کلی بلیت در این هفته در مقایسه با سال ۲۰۱۸ تا ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. از سوی دیگر رکورد این هفته پایین‌تر از رکورد تمامی آخر هفته‌های سال گذشته بود. در سال ۲۰۱۸ بدترین رکورد به اولین هفته‌ی ماه دسامبر با ۸۵.۳ میلیون دلار اختصاص داشت، در حالی که این هفته به گزارش «کام‌اسکور»، فیلم‌ها در مجموع ۷۴.۷ میلیون دلار فروختند. با این همه، نباید مسابقات سوپر بول را ملامت کرد، بلکه باید از استودیوهای بزرگ (به جز سونی) انتقاد کرد که فیلمی به صورت گسترده به نمایش درنیاوردند.

فیلم «شیشه» درحال نزدیک شدن به فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلاری است و تاکنون بیش از ۱۹۸ میلیون دلار در بازارهای جهانی فروخته است. این در حالی است که فیلم «شکاف» (Split) که قسمت قبلی همین اثر در نظر آورده می‌شود، سال ۲۰۱۷ در نقاط مختلف دنیا ۲۷۸ میلیون دلار فروخت و نیمی از این رقم را (۱۳۸.۲ میلیون دلار) از بازارهای داخلی کسب کرد. «دهکده» (The Village) دیگر فیلم شیامالان در سال ۲۰۰۴ در هفدهمین روز اکران ۱۱۴ میلیون دلار در بازارهای دنیا بلیت فروخته بود. هرچند پیش‌بینی می‌شود که «شیشه» توان رسیدن به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری را دارد و به عنوان ششمین فیلم شیامالان شناخته می‌شود که به چنین موفقیتی رسیده، اما احتمال گذر فیلم از رکورد «دهکده» در پایان اکران پایین بوده چرا که در هفته‌های آینده فیلم‌های بزرگ دیگری روی پرده خواهند آمد و بازار را در اختیار می‌گیرند.

در همین حین، فیلم «مزیت» (The Upside) به کارگردانی «نیل برگر» که مهمترین رقیب «شیشه» به شمار می‌رفت، به نظر می‌رسد که در پایان اکران به فروشی معادل فروش نهایی «شیشه» دست یابد. «مزیت» که از سوی دیگر این هفته تنها ۲۶ درصد کاهش فروش را تجربه کرد، می‌تواند در مقابل آثار ابرقهرمانی هفته‌های آینده مقاومت کند و «شیشه» را به رتبه‌های پایین‌تر بفرستد. «شیشه» این هفته با کاهش فروش ۴۹ درصدی مواجه شد. استودیوی STX هوشمندانه رده‌ی سنی فیلم را از بزرگسال به ۱۳ سال کاهش داد تا یکسال پس از پایان فیلمبرداری هنوز به حیات خود ادامه دهد و لکه‌ی واینستین را بر روی آن کمرنگ‌تر کند. نسخه‌ی فرانسوی این فیلم (The Intouchables) در بازارهای جهانی ۴۲۶ میلیون دلار فروخته بود، اما «مزیت» به اندازه‌ی کافی برای بیننده تازگی دارد و این را تا حد زیادی مدیون «کوین هارت» است. اما این مسئله در مورد بازسازی انگلیسی زبان «میس بلا» صدق نمی‌کند.

بازسازی فیلم «میس بلا» (Miss Bala) به کارگردانی «کاترین هاردویک» این هفته افتتاح شد اما در جلب نظر مردم و منتقدین موفق نبود. سونی از ماهیت فیلم آگاه بود و آن را با بودجه‌ی ۱۵ میلیون دلاری تولید کرد. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز میانگین ۲۸ درصد دریافت کرده و در اولین آخر هفته‌ی خود تنها ۶.۷ میلیون دلار فروخته است. نسخه‌ی اسپانیایی زبان فیلم در سال ۲۰۱۱ امتیاز ۸۷ درصد از منتقدین دریافت کرد. «نیکیتا» (La Femme Nikita) و «نقطه‌ی بی‌بازگشت» (Point of No Return) که آثاری مشابه این فیلم‌اند در سال ۱۹۹۳ با ۷.۱ میلیون دلار اکران خود را آغاز کرده بودند. سال گذشته نیز فیلم «ماری سربلند» (Proud Mary) با بازی «تاراجی پی. هانسون» در اولین هفته‌ی اکران ۹.۹ میلیون دلار فروخت و در پایان رکورد ۲۰.۸ میلیون دلاری را ثبت کرد. تنها نکته‌ی مثبتی که در مورد این بازسازی می‌توان ذکر کرد، عملکرد سونی برای یافتن تاریخی مناسب برای اکران فیلمی است که ستاره‌ی درخشانی ندارد. این هفته استودیوهای بزرگ فیلمی به صورت گسترده عرضه نکردند، ضمن اینکه تجربه ثابت کرده اگر اثری بخواهد در آخر هفته‌ی برگزاری سوپر بول بفروشد آن فیلم اثری اکشن خواهد بود. بنابر اعلام «پست‌ترک» مخاطبین پس از خروج از سالن به صورت میانگین به فیلم امتیاز ۳ و نیم ستاره داده‌اند.

امتیاز ۲۸ درصد «راتن تومیتوز» هم به «میس بلا» آسیب رسانده است. «ریچارد روپر» منتقد «شیکاگو سان تایمز» می‌نویسد: «از فیلم جدید جینا رودریگز دوری کنید… میس بلا اولین فیلمی است که در فهرست بدترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ من قرار می‌گیرد.» روپر همچنین به رده‌ی سنی فیلم معترض شده و معتقد است که باید با رده‌ی سنی ۱۳ سال (PG-13) اکران می‌شده و اینکه خشونت‌ فیلم بیش از حد کفایت است. حدود ۹۵ درصد از عوامل این فیلم اهل آمریکای لاتین بودند و این مسئله‌ای است که سونی به آن می‌بالد. اما مسؤلین استودیوهای رقیبت ضرورت بازسازی فیلم نماینده‌ی مکزیک در سال ۲۰۱۱ برای اسکار را زیر سؤال برده‌اند و می‌پرسند چه چیز جدیدی در این اثر وجود دارد که بیننده باید به تماشایش بنشیند؟ برخی دیگر می‌گویند در عصر سریال‌هایی چون «نارکوس» (Narcos) نت‌فلیکس این فیلم اکشن باید دلیلی برای خروج تماشاگر از خانه و مراجعه به سالن سینما ارائه کند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که شمار دنبال‌کنندگان مرتبط با این فیلم با ۶۶ میلیون متوسط است. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم نیز با نرخ ۶:۱ به اشتراک گذاشته شدند که برای اثری اکشن قابل قبول نیست. حدود ۴۲ درصد مخاطبین فیلم اسپانیایی زبان، ۳۴ درصد سفیدپوست، ۱۲ درصد سیاهپوست، و ۱۰ درصد آسیایی تبار بوده و گروه سنی ۱۸ تا ۴۴ ساله‌ی این فیلم نیز با ۸۱ درصد پرجمعیت‌تر از سایرین بودند. در مجموع ۵۱ درصد مخاطبین فیلم را مردان و ۴۹ درصد را زنان تشکیل دادند. این فیلم در ایالت‌های غرب میانه عملکرد بهتری از خود به جا گذاشت.

سال گذشته در آخر هفته‌ی برگزاری مسابقات سوپر بول فیلم «وینچستر» (Winchester) با امتیاز ۱۳ درصد «راتن تومیتوز» روی پرده رفت و با ۹.۳ میلیون دلار رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص داد. از طرف دیگر، فیلم «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» (Jumanji: Welcome to the Jungle) با بازی «دووین جانسون»، «کوین هارت» و «جک بلک» در پنجمین هفته‌ی اکران برای چهارمین بار صدرجدول را در اختیار داشت و از فوش ۳۵۰ میلیون دلاری عبور کرده بود. ده فیلم پرفروش در آخر هفته‌ مشابه در سال گذشته در مجموع ۶۷.۷ میلیون دلار فروختند و از «راتن تومیتوز» امتیاز میانگین ۶۲.۹ درصد دریافت کردند، این درحالی است که امسال در فیلم بالای جدول ۵۱.۶ میلیون دلار بلیت فروشی کردند و به صورت میانگین از «راتن تومیتوز» امتیاز ۶۴.۱ درصد گرفتند.

این هفته انیمیشن «مرد عنکبوتی:‌ درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse) با ثبت رکورد ۱۷۵.۲ میلیون دلار و عبور از رکورد ۱۶۹.۷ میلیون دلاری «هتل ترنسیلوانیا ۲» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن سونی در آمریکا شناخته شد. روز جمعه گذشته «فندنگو» گزارش داد که اکران‌های آزمایشی انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای مخفی» (How to Train Your Dragon: The Hidden World) استودیوی دریم‌ورکس فراتر از انتظارات بوده و با ۲.۵ میلیون دلار رکورد پیش‌نمایش «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» سونی و «هتل ترنسیلوانیا ۳: تعطیلات تابستانی» را پشت سر گذاشته است. این فیلم که در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز بالای ۹۸ درصد دریافت کرده، ۲۲ فوریه توسط یونیورسال منتشر می‌شود. این چندگانه تاکنون بیش از ۱.۲ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروخته است.

فیلم‌های مستند هفته همچنان به فروش خوب خود ادامه دادند. «آن‌ها نباید پیر شوند» اثر «پیتر جکسون» و برادران وارنر ۲.۴ میلیون دلار درآمدزایی کرد و در رده‌ی دهم قرار گرفت. این اولین هفته‌ای بود که برادران وارنر این فیلم را به صورت گسترده و در بیش از ۷۳۵ سالن به نمایش درمی‌آورد. این فیلم به زودی رکورد مستند‌های موفق «سه غریبه‌ی همسان» (Three Identical Stranger) با ۱۲.۳ و «آرجی‌بی» (RGB) با ۱۴ میلیون دلار را پشت سر خواهد گذاشت. مستند جدید جکسون به اسکار امسال نرسید، اما استودیو تیزرهای تلویزیونی متعددی در طول آخر هفته‌ی گذشته پخش کرد. فیلم «پلنگ سیاه» مارول هم پس از کسب جایزه از طرف «صنف بازیگران» در ۲۵۰ سالن سینمای AMC اکران شد. فیلم «قطبی» (Arctic) نیز به صورت محدود در چهار سالن نیویورک و لس آنجلس روی پرده رفت و ۵۶ هزار دلار فروخت.

هفته‌ی آینده انیمیشن «فیلم لگو: بخش دوم» (The LEGO Movie 2: The Second Part) در بیش ز ۴۱۰۰ سالن سینما به نمایش درمی‌آید و انتظار می‌رود فروشی معادل تمام درآمد فیلم‌های رقیب کسب کند. این فیلم در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۲ درصد دریافت کرده است. «تاراجی پی. هانسون» هفته‌ی آینده فیلم کمدی دیگری تحت عنوان «آنچه مردان می‌خواهند» (What Men Want) با درجه‌ی سنی بزرگسال را روی پرده دارد که توسط پارامونت منتشر می‌شود. «مل گیبسون» در سال ۲۰۰۱ فیلمی با نام «آنچه زنان می‌خواهند» (What Women Want) بازی کرده بود. «لیام نیسون» هم بازسازی انگلیسی زبان دیگری به نام (Cold Pursuit) را دارد که از «راتن تومیتوز» امتیاز بالای ۹۰ درصد را دریافت کرده است. فیلم ترسناک «اعجوبه» (The Prodigy) با بازی «تیلور شیلینگ» هم دیگر اثری است که هفته‌ی آینده توسط «اوریون» عرضه می‌شود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *