نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Dr. Seuss' The Grinch 2018 Dr. Seuss’ The Grinch 2018 $21,487,420 $75 $67,572,855 3  موسیقی متن
Bohemian Rhapsody Bohemian Rhapsody $9,658,914 $52 $100,362,116 10  موسیقی متن
The Nutcracker and the Four Realms The Nutcracker and the Four Realms $3,265,715 $120 $35,778,403 10  موسیقی متن
Overlord Overlord $2,699,490 $38 $10,202,108 3  موسیقی متن
A Star is Born A Star is Born $2,358,767 $36 $178,115,551 38  موسیقی متن
The Girl in the Spider's Web: A New Dragon Tattoo Story The Girl in the Spider’s Web: A New Dragon Tattoo Story $1,926,898 $38 $7,810,112 3  موسیقی متن
Nobody's Fool Nobody’s Fool $1,869,612 $19 $24,372,350 10 موسیقی متن
Venom Venom $1,481,054 $100 $206,298,981 38 موسیقی متن
Halloween 2018 Halloween 2018 $1,083,680 $10 $156,968,730 24  موسیقی متن
Smallfoot Smallfoot $502,941 $80 $80,309,655 45 موسیقی متن

این هفته، انیمیشن «گرینچ» (The Grinch) در افتتاحیه ۶۶ میلیون دلار فروخت و نشان داد که استودیوی «ایلومینیشن» هنوز می‌تواند در گیشه موفق باشد. استودیوی سونی نیز با اکران جهانی فیلم «دختری در تار عنکبوت» (The Girl in the Spider’s Web) در سراسر دنیا دریافت که مردم تا حدودی از این دختر بی‌باک خسته شده‌اند. در عوض مخاطبین این هفته ثابت کردند که هنوز از «فردی مرکوری» خسته نیستند.

هجده سال قبل، «ران هاوارد» انیمیشن «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید» (How The Grinch Stole Christmas) را با صداپیشگی «جیم کری» روی پرده برد و در اولین هفته ۵۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم در پایان تا ۴.۷۲ برابر هفته اول درآمدزایی کرد و به فروش داخلی ۲۶۰ میلیون دلاری دست یافت. استودیوی انیمیشن سازی ایلومینیشن که تولید «من نفرت‌انگیز» و «زندگی خصوصی حیوانات خانگی» را در کارنامه دارد، از پنج فیلم متوالی خود فروشی بیش از فروش آن قسمت از «گرینچ» به دست آورده و این شامل سه فیلم دو میلیارد دلاری می‌شود که یکی از آن‌ها تنها ۳۰ میلیون دلار با دو میلیارد دلار فاصله دارد. درواقع جالب اینجاست که آخرین فیلمی که استودیوی ایلومینیشن عرضه کرده و به فروش بیش از ۲۶۰ میلیون دلاری دست پیدا نکرده، فیلم «لوراکس» (Dr. Seuss’ The Lorax) است که در بهار سال ۲۰۱۲ اکران شد و ۲۱۴ میلیون دلار فروخت و ضمناً به یازدهمین فیلم پرفروش آن سال تبدیل شد. افتتاحیه‌ی «گرینچ» در ضمن هفتمین صدرنشینی ایلومینیشن در هفته اول اکران و چهارمین صدرنشینی یونیورسال پس از «هالووین»، «خانه‌ای با ساعتی درون دیوارهایش» و «مدرسه‌ی شبانه» در هشت هفته گذشته بود.

«گرینچ» دومین اقتباس استودیو از کتاب‌های کلاسیک «دکتر سوس» در طول آخر هفته گذشته ۶۶ میلیون دلار فروخت. برچسب ایلومینیشن بر روی فیلم و تریلر بسیار موفق کافی بود تا سینماروها وجود همان شوخی‌های داستان «مینیون‌ها» را تضمین شده بدانند. گذشته از این فیلم مانند نسخه سال ۲۰۰۰ خود با ایام کریسمس گره خورده و به صورت خودکار والدین را به خود جذب می‌کند. این فروش پایین‌تر از افتتاحیه‌ی ۷۰.۲ میلیون دلاری «لوراکس» است اما این فیلم در هفته‌های آینده و در طول تعطیلات پیش رو به جذب والدین و فرزندانشان ادامه خواهد داد، حتی اگر بخشی از این جماعت توسط «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» و «رالف اینترنت را خراب می‌کند» ربوده شود. انیمیشن «منجمد» (Frozen) با فروش داخلی ۴۰۰ میلیون دلاری و «ماداگاسکار: فرار به آفریقا» (Madagascar: Escape 2 Africa) با فروش داخلی ۱۸۰ میلیون دلاری دو فیلم دیگری هستند که در ماه نوامبر اکران شدند و در افتتاحیه بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار فروختند. آن دو فیلم نسبت به «گرینچ» که در حال حاضر امتیاز ۵۴ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده، با نقدهای بهتری مواجه شدند. این درحالی است که برای انیمیشن‌های «لوراکس»، «مینیون‌ها» و «من نفرت‌انگیز ۳» نیز امتیازات مشابهی ثبت شده بود. «گرینچ» که بدون احتساب مخارج بازاریابی با بودجه‌ی ۷۵ میلیون دلاری به تولید رسیده،  به ویژه در بازارهای بزریل و بریتانیا موفق بود و در مجموع با فروش جهانی ۷۸.۷ میلیون دلار شروع قدرتمندانه‌ای داشت. این فیلم اگرچه رکوردی در حد «زندگی خصوصی حیوانات خانگی» را به جای نگذاشت، اما فروش سه روزه‌ی آن بالاتر از «من نفرت‌انگیز» و «سینگ» بود.

براساس گزارش «کام‌اسکور»، مخاطبین به انیمیشن «گرینچ» امتیاز ۴ ستاره و ۸۳ درصد دادند. از میان مخاطبین روز جمعه، ۴۳ درصد کودک، ۱۸ درصد والدین و ۳۹ درصد سایر گروه‌ها به سینما مراجعه کردند و ۵۸ درصد آنان مادر و ۴۲ درصد پدر بودند. پرجمعیت‌ترین گروه سینمارو زنان زیر ۲۵ سال با ۳۸ درصد و مردان زیر ۲۵ سال با ۲۷ درصد بودند. این فیلم براساس نظرسنجی «سینمااسکور» نیز از مخاطبینی که بیشتر از «بندیکت کامبربچ» و موسیقی تریلر فیلم رضایت داشتند امتیاز A- دریافت کرده و همچنین تریلرهای فیلم تاکنون بیش از ۲۶۲ میلیون مرتبه مشاهده شده است. یونیورسال یک کمپین تبلیغاتی به ارزش ۸۰ میلیون دلار برای فیلم آغاز کرده و برای نمونه شرکت آمازون تا پایان سال بیش از ۱۰ میلیون جعبه با تصاویری از شخصیت «گرینچ» برای مشتریانش ارسال خواهد کرد. ایموجی اختصاصی «گرینچ» در توئیتر تا پایان تعطیلات سال نو، و فیلتر متحرک این شخصیت در اسنپ‌چت که تاکنون ۴۳ میلیون مرتبه استفاده شده، از جمله دیگر اقدامات تبلیغاتی این فیلم بود.

سونی در سال ۲۰۱۱ موفق شد ۱۰۲ میلیون دلار از فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» به کارگردانی «دیوید فینچر» از گیشه‌های آمریکا کسب کند؛ اما هفت سال بعد، «دختری در تار عنکبوت» با نمره B «سینمااسکور» در افتتاحیه تنها ۸.۸ میلیون دلار می‌فروشد، اگرچه استودیو بودجه‌ی فیلم را از ۹۰ میلیون دلار به ۴۳ میلیون دلار کاهش داده است. فیلم فینچر با افتتاحیه‌ی ۱۲.۷ میلیون دلار کار خود را آغاز کرد و با امتیاز ۸۶ درصد «راتن تومیتوز» نسبت به ۴۴ درصد این فیلم، توانست تا ۸.۰۲ برابر هفته اول درآمدزایی کند. بنابراین استودیو قطعاً موفقیت «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» در سال گذشته را تکرار نخواهد کرد. از سال ۱۹۹۰ تاکنون فیلم‌هایی که در نوامبر روی پرده رفته‌اند و در افتتاحیه بین ۷.۵ تا ۸.۵ میلیون دلار فروخته‌اند فروش نهایی ۱۵ تا ۳۱ میلیون دلاری داشته‌اند.

عوامل شکست فیلم «دختری در تار عنکبوت» با بازی «کلر فوی» ستاره سریال «تاج» نت‌فلیکس بی‌شمار است. استودیوی MGM تنها ۲۰ درصد از این فیلم را تحت مالکیت خود دارد و استودیوی سونی بیشتر مخارج تولید را برعهده گرفته است. یکی از کارشناسان مالی معتقد است که اگر فیلم ۷۰ درصد فروش خود را هم از بازارهای خارجی به دست آورد، به سختی می‌تواند از تحمل ضرر و زیان رهایی یابد. مهمترین عامل در فروش ناموفق فیلم فاصله زمانی زیاد آن با «دختری با خالکوبی اژدها» است، و اگرچه «رونی مارا» در سال ۲۰۱۲ یک چهره‌ی جدید به شمار می‌رفت، اما «دنیل کرگ» مخاطبین زیادی را به سالن کشاند. از طرف دیگر مخاطبین نکته‌بین حتماً می‌دانند که یکی از مشکلات فیلم این است که «تار عنکبوت» رسماً بخشی از کتاب «خالکوبی اژدها» نوشته «استیگ لارسن» نویسنده‌ی سوئدی نبوده و به قلم «دیوید لاگرکرانتز» نوشته شده است. سونی تریلرهای فیلم را خوب از آب درآورد و برای بازاریابی، آن را به سری «جیمز باند» تشبیه کرد، اما در نهایت حریف منتقدین بی‌رحم نشد. آن‌ها بر این باورند که شخصیت اصلی فیلم به عنوان زنی زخم خورده، از تعصب کافی برخوردار نیست و بیشتر به یک جاسوس ابرقهرمان شباهت دارد. از سوی دیگر سینماروها دچار سردرگمی شده‌اند که چرا «رونی مارا» در دنباله‌ی فیلم حضور ندارد و چرا استودیو به رمان‌ها وفادار نمانده است. کارشناسان شبکه‌های اجتماعی نیز معتقدند که ایجاد صفحه‌ی فیسبوک جدید برای فیلم به جای اتصال آن به فیلم «دیوید فینچر» یکی دیگر از اشتباهات بازاریابی بوده است.

شرایط فیلم «اورلرد» (Overlord) پارامونت که با بودجه‌ی ۳۸ میلیون دلاری به تولید رسیده و نمره B «سینمااسکور» دریافت کرده، چندان بهتر از «دختری در تار عنکبوت» نیست. این فیلم که آن را به بازی «ولفنشتاین» شبیه دانسته‌اند، اگرچه دارای امتیاز بالای ۸۱ درصد «راتن تومیتوز» بود، اما در این آخر هفته ۱۰.۱ میلیون دلار فروش کرد. ترکیت جنگ جهانی دوم و زامبی شاید تنها به مذاق دوستداران بازی‌های ویدویی و موسیقی هوی متال خوش بیاید و به سختی مخاطب عام را برمی‌انگیزد، اما به هر حال منتقدین با این امتیاز از فیلم جدید «جولیوس آوری» استرالیایی ستایش کردند. این فیلم به نوعی کودک سر راهی پارامونت محسوب می‌شود چرا که در دوران مدیریت «برد گری» و «مارک اوانز» چراغ سبز گرفت. استودیو به دلیل وجود «هالووین» روی پرده، تاریخ اکران این فیلم را از ۲۶ اکتبر به ۱۰ نوامبر تغییر داد، اما از این نکته غافل شد که در ماه نوامبر کمتر فیلم ترسناک پرفروشی یافت می‌شود.

تنها آثار ترسناکی که در ماه نوامبر افتتاحیه‌ی بیش از ۲۰ میلیون دلاری را تجربه کردند فیلم‌های «مصاحبه با خون‌آشام» (Interview with the Vampire)، «دراکولا» (Bram Stoker’s Dracula)، «اسلیپی هالو» (Sleepy Hollow)، و «پایان دوران» (End of Days) با بازی «آرنولد شوارتزنگر»، بوده‌اند، هرچند فیلم «عمارت تسخیر شده» با بازی «ادی مورفی» را نیز می‌توانیم در این فهرست بگنجانیم. «گاتیکا» (Gothika)، «هنوز می‌دانم تابستان سال قبل چه کار کردی» و «فرانکنشتاین» از جمله دیگر فیلم‌های ترسناکی‌اند که در ماه نوامبر به ترتیب ۱۹.۲، ۱۶.۵ و ۱۱.۲ میلیون دلار فروخته‌اند. فیلم «اورلرد» ۹.۲ میلیون دلار دیگر را نیز از بازارهای خارجی به دست آورده است. به گزارش «کام‌اسکور»،  ۴۴ درصد مخاطبین فیلم مردان بالاتر از ۲۵ سال و به دنبال آن ۲۶ درصد آنان زنان بالاتر از ۲۵ سال بودند و بهترین امتیاز را گروه اول به فیلم داده‌اند.

فیلم «راپسودی بوهمی» که در حال حاضر از مجموع ۲۹۰ نقد دارای امتیاز ۶۱ درصد «راتن تومیتوز» است، در دومین هفته اکران با افت فروش ۴۱ درصدی ۳۰ میلیون دلار دیگر به اندوخته‌های خود افزود و در دهمین روز اکران فروش داخلی خود را به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رساند. این فروش یادآور عملکرد دو فیلم از سری «جیمز باند» یعنی «یک روز دیگر بمیر» و «کازینو رویال» است که هرکدام به ترتیب ۳۱ و ۳۰ میلیون دلار در هفته دوم اکران فروختند و با ۱۶۰.۹ و ۱۶۷.۴ به اکران خود خاتمه دادند. «راپسودی بوهمی» در مقطع فعلی همین مسیر را دنبال می‌کند و با ۲۸۵ میلیون دلار دیگری که از فروش جهانی به دست آورده، اکنون در کنار «مریخی»، «بازگشته»، «بزرگترین شومن»، و «هویت‌های پنهان» یکی از پرفروش‌ترین آثار لایو اکشن فاکس از سال ۲۰۱۵ به این سو به شمار می‌رود.

فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» با بازی «بردلی کوپر» و «لیدی گاگا» نیز این هفته با افت فروش ۲۷ درصدی روبرو شد و با ۸ میلیون دلار دیگری که از ششمین هفته اکران به چنگ آورد به فروش داخلی ۱۷۸ میلیون دلاری رسید. با اینحال، تنها یک فیلم موفق شده در طول ۳۸ روز به فروش بین ۱۷۳ و ۱۸۳ میلیون دلاری دست پیدا کند و آن فیلم اثری نیست جز کمدی «مهمانان ناخوانده عروسی» (Wedding Crashers). فیلم «ونوم» استودیوی سونی نیز این هفته از فروش داخلی ۲۰۶ میلیون دلاری عبور کرد و رکورد ۶۷۳ میلیون دلاری را در بازارهای سایر نقاط جهان به ثبت رساند. فیلم «هالووین» به کارگردانی «دیوید گوردن گرین» هم که این هفته ۳.۸ میلیون دلار فروخت، به نظر نمی‌رسد که عنوانی فراتر از دومین فیلم پرفروش استودیوی «بلوم‌هاوس» برای خود دست و پا کند. این فیلم در حال حاضر به فروش داخلی ۱۵۶.۷ میلیون دلای و فروش جهانی ۲۴۵ میلیون دلای دست یافته است.

در بخش اکران‌های محدود، فیلم «رقیب پیشتاز» (The Front Runner) به کارگردانی «جیسون رایتمن» و بازی «هیو جکمن» که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۶۲ درصد دریافت کرده، به گونه‌ای نشان داد که مردم چندان علاقه‌ای به دیدن رسوایی‌های سیاسی در سینما ندارند. این فیلم با اکران در ۴ سالن ۵۶ هزار دلار فروخت و رکوردی پایین‌تر از مستندهای «کمدین» به ثبت رساند. اما نباید فراموش کرد که سال گذشته فیلم «رومن جی. ایزرئیل، وکیل دادگستری» (Roman J. Israel, Esq) با ۶۲ هزار دلار کار خود را از سر گرفت و در پایان ۱۱.۹ میلیون دلار فروخت. این هفته درام تریلر «یک روز مرا می‌بخشی؟» (Can You Ever Forgive Me) استودیوی فاکس سرچ‌لایت به کارگردانی «ماریل هلر» و بازی «ملیسا مک‌کارتی» و امتیاز «راتن تومیتوز» ۹۸ درصد در ۲۱۱ سالن سینما به نمایش درآمد و ۱.۴۷ میلیون دلار فروخت. فیلم «پیرمرد و اسلحه»ی همین استودیو نیز با امتیاز «راتن تومیتوز» ۹۰ درصد از مرز فروش ۱۰ میلیون دلاری عبور کرده است. فیلم «پسر زیبا»ی استودیوی آمازون هم با امتیاز ۶۹ درصد از منتقدین پس از افزایش تعداد سالن‌هایش به ۷۷۶ حدود ۱.۴ میلیون دلار فروخت به رکورد فروش داخلی ۵.۱ میلیون دلاری نزدیک شد. سال گذشته در چنین روزهایی فیلم «ثور: رگنوراک» به اکران درآمده بود و در دومین هفته اکران ۵۷ میلیون دلار فروخته بود و برای دومین هفته متوالی صدر جدول فروش را در اختیار داشت.

هفته‌ی آینده فیلم «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» استودیوی برادران وارنر در بیش از ۴۰۰۰ سالن اکران می‌شود، پارامونت فیلم «خانواده‌ی فوری» (Instant Family) با بازی «مارک والبرگ» را به صورت گسترده به نمایش درمی‌آورد، و فاکس «بیوه» (Widows) به کارگردانی «استیو مک‌کوئین» را در ۳۰۰۰ سالن روی پرده می‌برد. علاوه بر این، فیلم موفق «پشت دروازه‌ی ابدیت» (At Eternity’s Gate) با بازی «ویلم دافو» که در جشنواره‌ی فیلم ونیز خوش درخشید را عرضه می‌کند و یونیورسال به صورت محدود فیلم «کتاب سبز» (Green Book) با بازی «ماهرشالا علی» و «ویگو مورتنسن» را به اکران می‌رساند. قسمت اول «جانوران شگفت‌انگیز» ۲۳۴ میلیون دلار در آمریکا فروخت اما در بازارهای جهانی ۸۱۸ میلیون دلار درآمدزایی کرد. باید دید بازگشت جنجالی «جانی دپ» موجب پس زده شدن فیلم از طرف مخاطبین می‌شود یا کسانی که قسمت اول را در منازل خود کشف کرده‌اند این بار برای دیدن فیلم روی پرده‌ی سینما مشتاق‌اند. این فیلم در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۷ درصد دریافت کرده و احتمالاً پایین‌ترین امتیاز را در میان مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» از آن خود کند.

 

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *