نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Bohemian Rhapsody Bohemian Rhapsody $13,379,805 $52 $51,061,119 3  موسیقی متن
The Nutcracker and the Four Realms The Nutcracker and the Four Realms $5,814,081 $120 $20,352,491 3  موسیقی متن
Nobody's Fool Nobody’s Fool $3,235,873 $19 $13,743,111 3 موسیقی متن
Halloween 2018 Halloween 2018 $2,523,995 $10 $150,224,570 17  موسیقی متن
A Star is Born A Star is Born $2,955,706 $36 $165,537,649 31  موسیقی متن
Venom Venom $2,207,054 $100 $198,690,522 31 موسیقی متن
Smallfoot Smallfoot $1,271,924 $80 $77,540,973 38 موسیقی متن
Goosebumps 2: Haunted Halloween $1,122,637 $35 $43,906,036 23 موسیقی متن
Hunter Killer Hunter Killer $967,732 $40 $12,968,245 10 موسیقی متن
First Man First Man $552,740 $59 $41,974,255 24  موسیقی متن

جالب است که وقتی فیلمی در گیشه شکست می‌خورد، بهانه دم‌دستی در تحلیل علت آن وجود مشکلی در مراحل تولید ذکر می‌شود. اما خوشا روزی که یک فیلم با گذر از موانع بسیار سخت به نمایش در‌آید و به موفقیت‌های بزرگ دست ‌یابد، آنوقت فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و مدیران استودیوها سر از پا نخواهند شناخت. این سرنوشتی است که (برای دومین بار پس از «ونوم» در فصل پاییز و) این هفته برای فیلم «راپسودی بوهمی» (Bohemian Rhapsody) استودیو فاکس قرن بیستم رقم خورد و اثر بیوگرافیکال آن برای «فردی مرکوری» خواننده گروه راک «کوئین» از فروش افتتاحیه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلاری پیش‌بینی شده عبور کرد و با پشت سر گذاشتن یک شنبه ۱۸.۸ میلیون دلاری، صبح روز یکشنبه به فروش ۵۰ میلیون دلاری رسید. فروش جهانی این فیلم در حال حاضر از مرز ۱۴۱.۷ میلیون دلار گذشته و این در حالی است که ۱۰.۲ میلیون دلار این فروش از سالن‌های آیمکس سراسر دنیا کسب شده است.

بعضی از سالن‌هایی که جمعه شب گذشته در اختیار «راپسودی بوهمی» قرار گرفتند، براساس آخرین شنیده‌ها تماماً پر نشدند اما در روز شنبه هواداران پرشور برای دیدن فیلم به سالن‌ها آمدند و به فیلم نمره A «سینمااسکور» و چهار و نیم ستاره و ۸۸ درصد «کام‌اسکور» دادند و ۷۵ درصد آنان دیدن فیلم را توصیه کردند. بسیاری از آن‌ها نیز تمایل شدیدی برای تماشای فیلم در سالن‌های کنسرت نشان دادند. حدود ۶.۲ میلیون دلار از فروش آخر هفته فیلم از سالن‌های آیمکس به دست آمد و ۱۲ درصد فروش کل این سالن‌ها در هفته گذشته را به خود اختصاص داد. با در نظر گرفتن فروش ۱۳ میلیون دلاری فیلم در بریتانیا، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که این عنوان در آمریکا هم با استقبال مواجه شود. علاوه بر این، نمایش رسمی «راپسودی بوهمی» برای حدود ۸۰۰ اعضای آکادمی علوم و فنون تصاویر متحرک تشویق ایستاده حضار را به دنبال داشت.

«کریس آرونسن» مسؤل پخش داخلی استودیوی فاکس قرن بیستم در خصوص موفقیت «راپسودی بوهمی» می‌گوید: «همه این ماجراجویی‌ها به خاطر «گراهام کینگ» [تهیه‌کننده بریتانیایی] است. او برای تولید این فیلم ده سال وقت صرف کرد و با مدیریت او گروه را در کنار فیلم داشتیم. اگر اعضای گروه پا پس می‌کشیدند این فیلم ساخته نمی‌شد. ساختن چنین فیلمی بدون مساعدت‌های «برایان می» و «راجر تیلور» ممکن نبود. درایت گراهام بود که باعث شد برایان و راجر به پروژه علاقه‌مند بمانند. موفقیت فیلم را مدیون گراهام، فیلمنامه بی‌نقص و بازیگران فوق‌العاده آن هستیم که به معنای واقعی کلمه برای بازاریابی به سراسر دنیا سفر کردند.»

فیلم «ونوم» سونی دیگر عنوانی بود که مراحل تولید پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت و پاییز امسال به نمایش درآمد. خبر توقف فیلمبرداری آن فیلم، و درگیری میان «روبن فلایشر» و «تام هاردی» ستاره فیلم چندین بار به گوش رسید. با این حواشی متعددی که دامن‌گیر «ونوم» شده بود، بسیاری پیش‌بینی کردند که فیلم در افتتاحیه بیش از ۶۵ میلیون دلار نفروشد، اما در نهایت این فیلم که با بودجه ۱۱۶ میلیون دلاری تولید شده بود، فراتر از انتظارات عمل کرد و با ۸۰.۲ میلیون دلار پرفروش‌ترین افتتاحیه تاریخ آمریکا در ماه اکتبر را به ثبت رساند. بعد از آن کارشناسان گمان بردند که فیلم مانند اغلب آثار ژانر وحشت به یکباره در هفته‌های بعد با افت فروش مواجه شود، اما «ونوم» به فروش خوب خود ادامه داد و در حال حاضر نیز به فروش دور از انتظار داخلی ۲۰۰ میلیون دلاری و فروش جهانی ۶۰۰ میلیون دلاری دست یافته است.

با این حال موفقیت «راپسودی بوهمی» و «ونوم» دارای دو وجه اشتراک است. اولاً اینکه نباید برند را دست کم گرفت. برند فیلم اول یک گروه راک محبوب در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به نام «کوئین» بود و دیگری اسپین‌آفی برای «مرد عنکبوتی.» دوم اینکه فیلمسازی یه فعالیت گروهی است، از ایده پردازی گرفته تا تولید، اکران آزمایشی و بازاریابی. مسئولیت موفقیت و یا شکست اثر لزوماً برعهده یک فرد نبوده و امتیازات بالا در اکران‌های آزمایشی تنها بر این مسئله دلالت می‌کند که بازاریابی فیلم و جذب توده‌های مردم موفق بوده است. علیرغم تمامی حواشی و مشکلات فیلم و اخباری که در مورد اخراج «برایان سینگر» از کارگردانی فیلم «راپسودی بوهمی» در دسامبر گذشته به خاطر درگیری با «رامی مالک» ستاره فیلم منتشر شد، باید از «گراهام کینگ» تهیه‌کننده پروژه و «جان آتمن» ادیتور همیشگی سینگر، ستایش کرد. چالش آتمن این بود که «راپسودی بوهمی» به خصوص آخرین کنسرت گروه «کوئین» در سال ۱۹۸۵ مصنوعی به نظر نرسد. «دکستر فلچر» که پس از جدایی سینگر جانشین او شد و کار را به سرانجام رساند نیز نباید فراموش شود. او بیشتر صحنه‌های مربوط به مرکوری و همسرش «ماری آستین» با بازی «لوسی بوینتون» را فیلمبرداری کرد.

فاکس قرن بیستم بازاریابی فیلم «راپسودی بوهمی» را بهار گذشته از سینماکان و با نمایشی تیزر کوتاهی از آن با بازی پرشور مالک که هواداران «کوئین» و دیگر بازدیدکنندگان را به وجد آورد آغاز شد. اگرچه حدوداً یکسال قبل خروج سینگر جنجال آفرید، اما وقتی که استودیو مارس گذشته تاریخ اکران فیلم را از روز کریسمس به ۲ نوامبر تغییر داد، به همه ثابت شد که فاکس گوهری گران‌بها در اختیار دارد. وقتی که استودیوها تاریخ اکران عنوانی را جلو می‌اندازند معمولاً به معنای ایمان آن‌ها به فروش فیلم است. اکران فیلم در ایام کریسمس به فروش فیلم کمک می‌کند و از طرف دیگر فرصت خوبی برای اکران اثری ناشناخته و از پیش شکست خورده است. بنابراین سؤال اینجاست که فاکس به چه علت تاریخ اکران فیلم را تغییر داد؟ برخی شایعات به این مسئله اشاره می‌کند که سران فاکس پیش از ورود فلچر، کات خام و دو ساعت و نیمه فیلم را دیده و در کمال ناباوری آن را پسندیده‌اند. این امر نشان‌دهنده‌ی نبوغ سینگر و تیم هنری اوست.

اگرچه حرف و حدیث‌های زیادی در مورد زندگی خصوصی آقای سینگر از جمله رابطه‌ی او با یک دختر نوجوان شنیده می‌شود، اما مسئولان فاکس تأثیر هنری وی در پروژه و توانایی او در به تصویر کشیدن یک شخصیت محبوب را انکار نمی‌کنند. فیلمساز مانند «بازگشت سوپرمن» (Superman Returns) و «اکس-من: آپوکالیپس» (X-Men: Apocalypse) در «راپسودی بوهمی» هم به موقع در محل فیلمبرداری حضور نمی‌یافت، اما گروهی بااستعداد و قابل اعتماد را گردآوری کرده بود و همین باعث شد نتیجه نهایی رضایت‌بخش شود. فاکس با اکران زودهنگام فیلم در پاییز، «راپسودی بوهمی» را به رقابت در فصل اهدای وارد کرد و نیز از سوی دیگر گوی سبقت را از فیلم فانتزی «فندق‌شکن و عوالم چهارگانه» (The Nutcracker and the Four Realms) دیزنی ربود و مخاطبینش را به سمت خود کشاند.

با وجود آنکه منتقدین با امتیاز ۶۰ درصد «راتن تومیتوز» با فیلم مهربانانه برخورد نکردند، به این علت که تمام جنبه‌های زندگی «فردی مرکوری» را به نمایش نگذاشت، اما در گذشته ما شاهد آثار متعددی در زمینه‌ی مواد، سکس و راک اند رول بوده‌ایم و همین رویکرد متفاوت فیلمساز به موفقیت در گیشه انجامید.  «کوئین» گروهی بود که تمامی اقشار جامعه را به تحسین واداشت و در کنسرت‌هایش در سراسر دنیا مردم را متحد می‌کرد. پیوند داستانی تلخ با موسیقی گروه می‌توانست سرنوشت فیلم «من آنجا نیستم» (I’m No There) در مورد «باب دیلن» را تکرار کند که به زودی از یادها رفت. یکی دیگر از علل موفقیت و فروش بالای فیلم درجه سنی PG-13 آن است.

نکته قابل ذکر دیگر در مورد «راپسودی بوهمی» تأثیر فرهنگی سینما در قیاس با گوشی‌های موبایل و تبلت‌هاست. گروه «کوئین» همیشه دوستدارانش را گرد هم آورد و با این فیلم بار دیگر در این آخر هفته این کار را تکرار کرد. چه کسی حاضر است این فیلم را در اتاق خوابش تماشا کند؟ طبق آخرین آمارهای منتشر شده، ۵۱ درصد مخاطبین فیلم زن و ۴۹ درصد مرد بوده‌اند، ۷۷ درصد آن بالاتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند، ۳۱ درصد افراد بالاتر از ۴۵ سال، و ۵۲ درصد افراد زیر ۳۵ سال بوده‌اند. در ضمن، ۶۲ درصد از خریداران بلیت سفیدپوست، ۲۰ درصد اسپانیولی زبان، ۱۲ درصد آسیایی تبار و ۶ درصد سیاهپوست بودند.

این هفته فیلم فانتزی «فندق‌شکن و عوالم چهارگانه» دیزنی هم در ۳۷۶۶ سالن افتتاح شد و با فروش ۲۰ میلیون دلاری در رتبه دوم قرار گرفت. استودیوی دیزنی به هیچ وجه انتظار نداشت فیلم «راپسودی بوهمی» مخاطبین جوان‌تر را به سمت خود جذب کند. این فیلم از مخاطبین نمره B+ «سینمااسکور» و سه ستاره «پست‌ترک» دریافت کرده و تنها ۴۹ درصد سینماروها دیدن آن را توصیه کرده‌اند. این فیلم پس از «سولو» و «چین‌خوردگی زمان» سومین فیلم دیزنی است که در گیشه به شکست می‌انجامد. آن‌ها به اقتباس سینمایی از داستان کوتاه «ارنست هوفمان» با این تیم سازنده امیدوار بودند. اما برخلاف «راپسودی بوهمی» که اثری نوستالژیک برای تمامی نسل‌ها بود، از عناصر به کار رفته در «فندق‌شکن» نتایج درخشانی حاصل نشد. پس از آنکه هواداران از تریلر فیلم استقبال گرمی به عمل نیاوردند، دیزنی ۳۲ روز دیگر را صرف فیلمبرداری مجدد بعضی صحنه‌ها کرد و «جو جانستون» جانشین «لاسه هالستروم» فیلمساز سوئدی شد، اگرچه هردو توافق کردند که نامشان به صورت مشترک به عنوان کارگردان ذکر شود.

اما عوامل دیگری هم در فروش ناامیدکننده فیلم دخیل بوده است. برخی تاریخ اکران فیلم را مناسب اثری خانوادگی نمی‌دانند و معتقدند که نباید بلافاصله پس از تعطیلات هالووین اکران می‌شد. اما بهرحال دیزنی ناچار بود میان این فیلم و انیمیشن «رالف اینترنت را خراب می‌کند» که در تعطیلات روز شکرگذاری به نمایش درمی‌آید. فاصله بیندازد. برای اواخر سال و تعطیلات کریسمس نیز استودیو فیلم «مری پاپینز بازمی‌گردد» با بازی «امیلی بلانت» را روی پرده خواهد داشت. بازاریابی فیلم «فندق‌شکن» را نیز بسیار به «دیو و دلبر» با بازی «اما واتسون» شبیه دانسته‌اند. ناگفته پیداست که رقص باله با تمامی سلیقه‌ها جور نیست، هرچند که خبری از صحنه‌های رقص پرتعداد در فیلم نباشد. از طرفی فیلم دارای لحنی تلخ‌تر از چیزی است که معمولاً شاهد بوده‌ایم.

نقدهای منفی فیلم هم که به روند کند و صحنه‌های نادر رقص اشاره دارند، موجب شد مادرانی که قصد بردن فرزندانشان به سینما برای تجربه حسی نوستالژیک را داشتند از فیلم گریزان شوند. خیلی کم پیش می‌آید که فیلمی از دیزنی با نمره ۳۴ درصد «راتن تومیتوز» مواجه شود. اما دیزنی با فروش سالانه نزدیک به ۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ سلطان گیشه باقی می‌ماند و سال ۲۰۱۹ نیز با عناوینی چون «جنگ ستارگان» و بازسازی انیمیشن‌های کلاسیک خود مانند «علاءالدین»، «دامبو»، و «شیر شاه» از یک سو، و آثار استودیوی پیکسار و مارول از سوی دیگر به سلطنتش ادامه می‌دهد. دیزنی گزارش می‌دهد که ۵۷ درصد مخاطبین «فندق‌شکن» زن و ۵۷ درصد بالاتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند. ضمن آنکه ۴۳ درصد سینماروها والدین و فرزندانشان، ۵۰ درصد افراد بزرگسال و ۷ درصد نوجوانان بوده‌اند.

فیلم «هیچ‌کس احمق نیست» (Nobody’s Fool) استودیو پارامونت به کارگردانی «تایلر پری» نیز دیگر فیلم تازه اکران این هفته بود که در ۲۴۶۸ سالن روی پرده رفت و ۱۴ میلیون دلار فروخت. اگرچه استودیو فیلم را با بودجه پایین ۱۹ میلیون دلاری به تولید رسانده اما ما در سال‌های گذشته شاهد عملکرد بهتر آثار کارگردان با چنین بودجه‌هایی بودیم. یکی از عوامل مؤثر در فروش پایین فیلم «تیفانی هدیش» ذکر می‌شود که چند هفته پیش فیلم کمدی دیگری به نام «مدرسه شبانه» را روی پرده داشت. آن فیلم اگرچه شش هفته قبل به نمایش درآمد، اما هنوز در رتبه دوازدهم جدول قرار دارد و به فروش آخر هفته ۱.۹ میلیون دلاری و فروش داخلی ۷۴.۳ میلیون دلاری رسیده است. از این گذشته، فیلم «سوگند» هدیش نیز اکتبر گذشته به صورت محدود اکران شد و ۴۰۰ هزار دلار فروخت. بنابراین «هیچ‌کس احمق نیست» بیش از این نمی‌توانست درآمدزایی کند. مسئله امیدوارکننده برای فیلم این است که از سینماروها امتیاز A- «سینمااسکور» دریافت کرده است. پارامونت گزارش می‌دهد که ۶۱ درصد مخاطبین فیلم زن، و ۵۱ درصد بالاتر از ۳۰ سال سن داشته‌اند. ضمناً ۵۱ درصد آنان سیاهپوست، ۲۴ درصد سفیدپوست و ۱۹ درصد اسپانیولی زبان بوده‌اند.

هفته آینده فیلم انیمیشن «گرینچ» (Dr. Seuss’ The Grinch) در بیش از ۴۰۰۰ سالن افتتاح می‌شود، سونی فیلم «دختری در تار عنکبوت» (The Girl in the Spider’s Web) از سری فیلم‌های «خالکوبی اژدها» را در ۳۰۰۰ سالن برای عموم به نمایش می‌گذارد و پارامونت فیلم ترسناک «اورلرد» (Overlord) را در ۲۵۰۰ سالن روی پرده می‌برد.

 

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *