نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Glass Glass $9,985,000 $20 $40,509,000 3  موسیقی متن
The Upside The Upside $4,450,000 $37.5 $43,323,439 10  موسیقی متن
Aquaman Aquaman $3,200,000 $160 $304,176,848 31  موسیقی متن
Spider-Man Spider-Man: Into The Spider-Verse $2,570,000 $90 $158,576,385 38  موسیقی متن
A Dog's Way Home A Dog’s Way Home $2,335,000 $18 $21,353,496 10  موسیقی متن
Dragon Ball Super Dragon Ball Super: Broly $2,442,908 $8.5 $20,214,771 5  موسیقی متن
Mary Poppins Returns Mary Poppins Returns $1,758,000 $130 $158,741,814 33  موسیقی متن
Bumblebee Bumblebee $1,550,000 $135 $116,033,676 31  موسیقی متن
The Mule The Mule $845,000 $50 $96,669,689 38  موسیقی متن

فیلم ترسناک «شیشه» (Glass) با بازی «جیمز مک‌آوی»، «ساموئل جکسون» و «بروس ویلیس» این هفته افتتاح شد و براساس اعلام یونیورسال ۴۷ میلیون دلار در چهار روز اول اکران فروخت. این فیلم علیرغم فروش ۱۴.۶ میلیون دلاری روز شنبه گذشته، تا ۹ درصد نسبت به روز جمعه که رکورد ۱۶ میلیون دلاری را ثبت کرده بود، با کاهش فروش مواجه شد. این درحالی است که «شکاف» (Split) فیلم قبلی «ام. نایت شیامالان» در اولین جمعه ۱۶.۵ میلیون دلار و در روز شنبه بعد ۱۴.۶ میلیون دلار فروخته و افت ۱۳ درصدی را به جا گذاشته بود.

برخی بر این باورند که اثر جدید «بلوم‌هاوس» که با بودجه ۲۰ میلیون دلاری تولید شده، هنوز می‌تواند در چهار روز اول ۵۰ میلیون دلار فروخته و پایین‌ترین حد انتظار یونیورسال را برآورده ساخته باشد. «شیشه» رکوردهای زیادی به جا گذاشته اما پیش از برشمردن آن‌ها باید یادآور شد که استودیوهای رقیب پیش‌بینی می‌کردند که «شیشه» در چهار روز اول بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار فروش کند و به همین علت از رقابت با آن پرهیز و احساس خطر کردند، در صورتی که اگر بوی شکست فیلم به مشامشان خورده بود، فیلم بزرگی برای نمایش در این آخر هفته در نظر می‌گرفتند. تعطیلات «مارتین لوتر کینگ» فرصت بسیار خوبی برای جذب کودکان، یا آثاری مانند «هویت پنهان» (Hidden Figures) استودیوی فاکس و «مانستر تراکس» (Monster Trucks) استودیوی پارامونت بود که هر دو در این تعطیلات به نمایش درآمدند و به فروش بالایی دست یافتند. فیلم «شکاف» در سال ۲۰۱۷ تا دو برابر پیش‌بینی‌های ۲۰ میلیون دلاری در سه روز اول اکران فروخته بود، و بسیاری منتظر فروش بالای اثر در افتتاحیه بودند. با این حال سران استودیوی یونیورسال به خوبی آگاه بودند که این فیلم هرگز نخواهد توانست رکورد «شکاف» را تکرار کند و انتظارات خود را پایین نگه داشتند. وقتی که استودیویی حد انتظاراتش را پایین نگه می‌دارد یا قصد دارد جوانب احتیاط را رعایت کرده باشد و یا می‌خواهد بر طبل پیروزی بکوبد. در مورد «شیشه» به نظر می‌رسد که یونیورسال از قابلیت‌های فیلم آگاه بوده است. افتتاحیه این فیلم با این وجود از برندهای محبوبی مانند «مری پاپینز» (۲۳.۵ میلیون دلار) و «بامبلبی» (۲۱.۶ میلیون دلار) فراتر رفت.

در صورتی که «شیشه» به برآورده ساختن انتظارات استودیوی ادامه دهد، پس از «تک‌تیر انداز آمریکایی» (American Sniper) با ۱۰۷.۲ میلیون دلار و «سواری با هم» (Ride Along) با ۴۸.۶ میلیون دلار، به سومین فیلم پرفروش تاریخ در آخر هفته تعطیلات «مارتین لوتر کینگ» بدل می‌شود و همچنین فروش ۴۰.۵ میلیون دلاری در سه روز اول اکران، به عنوان سومین فیلم پرفروش شیامالان شناخته شود. این فیلم در خارج از مرزهای آمریکا ۴۸.۵ میلیون دلار فروخته تا فروش کلی فیلم در سراسر دنیا به ۸۹.۱ میلیون دلار و با احتساب فروش چهار روز نخست رکورد ۹۵.۵ میلیون دلار برای فیلم به ثبت برسد. یکی از کارشناسان مالی می‌گوید: «وقتی فیلمی پولسازی می‌کند آشغال نامیدن آن دشوار است. این فیلم به اعتقاد من در آن واحد هم سودآور است و هم ناامید کننده.»

سالن‌های سینمای بوستون و پیتسبورگ شنبه شب به علت وقوع «طوفان هارپر» از ساعت ۹ شب تعطیل شدند، اما تنها تا ۱ الی ۲ درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند. شیامالان فیلمسازی است که با پایان‌بندی‌های جاه‌طلبانه‌اش هواداران بسیاری پیدا کرده. او سرمایه‌گذاری آثارش را خود برعهده می‌گیرد و به همین علت می‌تواند فیلم دلخواهش را بسازد. مخاطبین و منتقدین نسبت به فیلم «شکاف» استقبال کمتری از «شیشه» کرده‌اند و در حالی که در «راتن تومیتوز» به آن فیلم امتیاز ۷۶ درصد دادند، فیلم جدید کارگردان را شایسته امتیاز ۳۵ درصد دانسته‌اند. امتیاز مخاطبین پس از خروج از سالن نیز از ۷۸ درصد به ۷۹ درصد و از B+ به B تنزل یافته است. برخی معتقدند که «شیشه» در جذب مخاطبین زن و اسپانیایی تبار مانند «شکاف» موفق عمل نکرد. زنان ۵۲ درصد خریداران بلیت برای «شکاف» را تشکیل می‌دادند و ۲۹ درصد آنان نیز زیر ۲۵ سال بودند، حال آنکه «شیشه» دارای ۵۴ درصد مخاطب مرد بود. از طرفی ۶۵ درصد کل مخاطبین بالاتر از ۲۵ سال سن داشتند، درحالی که «شکاف» دارای ۵۵ درصد مخاطب بالاتر از ۲۵ سال بود. ضمن اینکه «شکاف» پیش از اکران با بازخوردها بسیار مثبتی در جشنواره‌ فیلم «فنتستیک فست» مواجه شده بود، اما «شیشه» تنها از دو هفته پیش برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.

یونیورسال علاوه بر رکوردهای یادشده، اعلام می‌کند که «شیشه» پنجمین فیلم کارنامه شیامالان و یازدهمین فیلم استودیوی بلوم‌هاوس است که در افتتاحیه صدر جدول فروش را در اختیار می‌گیرد. در ضمن این فیلم با احتساب فروش سه روزه، پس از «هالووین» (۷۶.۲ میلیون دلار)، «فعالیت فراطبیعی ۳» (۵۲.۵ میلیون دلار) و «فعالیت فراطبیعی ۲» (۴۰.۶ میلیون دلار) چهارمین فیلم پرفروش استودیو لقب می‌گیرد. «شیشه» در سالن‌های آیمکس نیز ۳.۸۵ میلیون دلار فروخت. این فیلم به ویژه در ایالت‌های غربی با استقبال بیشتری مواجه شده است.

پیش از اکران فیلم از روز جمعه، «رلیش‌میکس» گزارش داد که شمار دنبال‌کنندگان فیلم در تمامی شبکه‌های اجتماعی به ۱۴۷ میلیون می‌رسد، در حالی که میانگین آثار تریلر ۸۳ میلیون است. ویدیوهای پربیننده‌ی «شیشه» در فضای مجازی با نرخ ۳۸:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد که با فیلم‌های ابرقهرمانی برابری می‌کرد. یونیورسال برای بازاریابی فیلم فوق‌العاده عمل کرد و تریلر و پوسترهای فیلم را با حضور شخصیت‌های «حیوان» با بازی «جمیز مک‌آوی»، «آقای گلس» با بازی «ساموئل جکسون» و «دیوید دان» با بازی «بروس ویلیس» را از جولای گذشته منتشر کرد. در نهایت کمپین تبلیغاتی «شیشه» با بازخورد مثبت هواداران شیامالان که از ارتباط فیلم با «ناشکستنی» (Unbreakable) به وجد آمده بودند جواب داد. با وجود این، «شیشه» باید با چالش منتقدین مواجه می‌شد که طبق اعلام «راتن تومیتوز» به فیلم امتیاز میانگین ۳۵ درصد داده بودند. پیش از «شکاف» که امتیاز ۷۶ درصد دریافت کرده، آخرین فیلم به کارگردانی شیامالان که با استقبال منتقدین روبرو شده بود «نشانه‌ها» (Signs) در سال ۲۰۰۲ بود. منتقدین از گره‌های داستانی «شیشه» انتقاد کرده‌اند و معتقدند که کارگردان با این فیلم به سه‌گانه لطمه وارد آورده است. در مجموع باید یادآور شد که اگرچه فروش فیلم به خوبی «شکاف» که با بودجه ۹ میلیون دلاری تولید شد و در پایان به فروش ۸۰ میلیون دلاری رسید نیست، و همچون آن فیلم نمی‌تواند بیش از ۶۸ میلیون دلار سودآوری کند، اما به هر حال استودیو را هرچند اندک به سوددهی خواهد رساند.

استودیوی «فانیمیشن» گزارش فروش انیمیشن «دراگون بال سوپر: برولی» (Dragon Ball Super: Broly) را تا شب گذشته منتشر نکرد. کارشناسان فروش بر این باورند که پیش‌بینی فروش فیلم با توجه به اینکه تعداد سالن‌هایش مدام تغییر می‌کند کار دشواری است. این انیمیشن در ابتدا از روز چهارشنبه با ۱۲۵۰ سالن سینما کار خود را آغاز کرد، و یک روز بعد تعدادی از آن‌ها به «شیشه» اختصاص یافتند و اکنون شمار سالن‌های فیلم به ۴۷۰ می‌رسد. «برولی» روز چهارشنبه و پنجشنبه پرفروش‌ترین فیلم ایالات متحده بود. این فیلم تنها ۴۰۰ هزار دلار کمتر از رکورد ۳.۷ میلیون دلاری «شیشه» در اکران‌های پیش‌نمایش روز پنجشنبه فروخت. «کام‌اسکور» فروش سه روزه فیلم را ۸.۷ میلیون دلار، فروش چهار روزه آن را ۹.۷ میلیون دلار  و فروش شش روزه را ۲۰.۵ میلیون دلار برآورد کرده است. مخاطبین «پست‌ترک» به فیلم امتیاز چهار و نیم ستاره و ۹۱ درصد دادند و ۷۸ درصد آنان دیدن فیلم را توصیه کردند. ۷۷ درصد خریداران بلیت نیز مرد و ۵۸ درصد زیر ۲۵ سال سن داشتند. همچنین ۳۶ درصد از مخاطبین سفیدپوست، ۲۹ درصد اسپانیایی تبار، ۲۱ درصد سیاهپوست و ۱۴ درصد آسیایی تبار و سایر نژادها بودند. پیش‌بینی می‌شود فروش داخلی فیلم در پایان از ۵۰ میلیون دلار فراتر رود.

فیلم «کتاب سبز» یونیورسال که روز گذشته جایزه بهترین فیلم را از طرف «صنف تهیه‌کنندگان آمریکا» (PGA) دریافت کرد و گامی بلند به سوی کسب اسکار برداشت، تعداد سالن‌هایش را به ۹۱۲ رساند و در سه روز ۲.۲ میلیون دلار فروخت. این فیلم در دهمین آخر هفته فروش کلی خود را تا ۴۲.۴ میلیون دلار افزایش داده است. فیلم «اگر خیابان بیل به حرف می‌آمد» استودیوی اناپورنا هم تا پایان روز دوشنبه به فروش کلی ۱۱ میلیون دلاری خواهد رسید و احتمالاً با نامزدی در اسکار تعداد سالن‌هایش را افزایش می‌دهد و به فروش بسیار بیشتری دست می‌یابد. فروش فیلم «مزیت» (The Upside) این هفته تا ۵۳ درصد از جمعه تا شنبه افزایش یافت و از ۴.۱ میلیون دلار به ۶.۴ میلیون دلار رسید. این فیلم در تعطیلات چهار روزه آخر هفته به فروش ۱۹.۵ میلیون دلاری رسیده و تا پایان روز دوشنبه از رکورد ۴۷.۸ میلیون دلاری عبور می‌کند. «مزیت» به راحتی به فروش داخلی ۶۶ میلیون دلاری برآورد شده دست خواهد یافت. فیلم جدید «کوین هارت»، «برایان کرانستون» و «گلشیفته فراهانی» در مقایسه با «سخنران عروسی» (The Wedding Ringer) دیگر اثر کمدی هارت که در پایان اکران در سال ۲۰۱۵ به فروش ۶۴.۴ میلیون دلاری رسید، تا ۲۰ درصد از رکورد آن فیلم پیش است.

این هفته فیلم «آکوامن» وارنر به ششمین فیلم استودیو تبدیل شد که به فروش داخلی ۳۰۶ میلیون دلاری می‌رسد. فیلم «قاطر» با بازی «کلینت ایستوود» تا پایان روز دوشنبه تنها ۳ میلیون دلار تا فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلاری فاصله خواهد داشت. این فیلم پس از عبور از رکورد ۱۰۰ میلیون دلاری به ششمین فیلم ایستوود به عنوان کارگردان و پنجمین فیلم او به عنوان بازیگر تبدیل می‌شود که به چنین موفقتی دست می‌یابد. این هفته سونی با انیمیشن «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» که به نظر می‌رسد قصد پایین رفتن در جدول فروش را ندارد، و همین طور «سفر یک سگ تا خانه» رتبه‌های میانی به تصرف درآورد. استودیوی فاکس پیش از اعلام اسامی نامزدهای اسکار در روز سه شنبه ۲۲ ژانویه، می‌تواند رکورد ۲۰۰ میلیون دلاری «راپسودی بوهمی» را جشن بگیرد. پیش‌بینی می‌شود این فیلم تا پایان روز دوشنبه به فروش ۲۰۲.۶ میلیون دلاری برسد و شاید موفق شود رکورد ۲۰۴ میلیون دلاری «ستاره‌ای متولد شده است» کوپر و لیدی گاگا را پشت سر بگذارد. تا روز دوشنبه انتظار می‌رود فیلم «مری پاپینز بازمی‌گردد» دیزنی هم از فروش ۱۶۰ میلیون دلاری عبور کرده باشد و بالاتر از «لا لا لند» پنجمین فیلم موزیکال پرفروش آمریکا لقب بگیرد. این فیلم تا ۴۰ درصد از رکورد ۳۴ روزه «بزرگترین شومن» با بازی «هیو جکمن» دیگر فیلم موزیکال پرفروش سال گذشته پیش است. آن فیلم در پایان اکران داخلی استودیوی فاکس را به فروش ۱۷۴.۳ میلیون دلاری رساند.

فروش چهار روزه تعطیلات «مارتین لوتر کینگ» براساس گزارش «کام‌اسکور» در مجموع برای همه فیلم‌ها به ۱۵۵ میلیون دلار می‌رسد و در قیاس با رکورد ۱۹۶.۶ میلیون دلاری سال گذشته وقتی که فیلم‌هایی مانند «جومانجی ۲»، «پست» و «بزرگترین شومن» روی پرده بودند، تا ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. هفته آینده فیلم «کودکی که می‌خواست شاه باشد» (The Kid Who Would be King) استودیوی فاکس در بیش از ۳۴۰۰ سالن به نمایش درمی‌آید و فیلم «آرامش» (Serenity) اویرون در ۲۵۰۰ سالن سینما روی پرده می‌رود.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *