نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Crazy Rich Asians Crazy Rich Asians $8,958,015 $30 $35,276,909 5 موسیقی متن
The Meg The Meg $6,384,930 $130 $83,760,074 10 موسیقی متن
Mile 22 Mile 22 $3,537,517 $50 $13,710,825 3 موسیقی متن
Mission: Impossible - Fallout Mission: Impossible – Fallout $3,162,289 $178 $181,012,068 24 موسیقی متن
Alpha Alpha $2,878,793 $178 $10,352,512 3 موسیقی متن
Disney's Christopher Robin Disney’s Christopher Robin $2,594,264 $75 $66,878,940 17 موسیقی متن
BlacKkKlansman BlacKkKlansman $2,450,120 $15 $23,392,685 10 موسیقی متن
Slender Man Slender Man $1,290,427 $10 $20,578,291 10 موسیقی متن
Hotel Transylvania 3: Summer Vacation Hotel Transylvania 3: Summer Vacation $1,165,555 $80 $153,962,179 38 موسیقی متن
Mamma Mia Mamma Mia! Here We Go Again $1,025,660 $75 $111,222,895 31 موسیقی متن

فیلم رومانتیک کمدی «آسیایی‌های خیلی پولدار» (Crazy Rich Asians) به کارگردانی «جان ام. چو» با فروش آخر هفته ۲۵.۲ میلیون دلاری و فروش پنج روزه‌ی ۳۴ میلیون دلاری از ۳۳۸۴ سالن سینما صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا را تصاحب کرد. این فیلم اکرانش را از روز چهارشنبه هفته‌ گذشته آغاز کرد و فروش خود تا روز شنبه را ۴۲ درصد افزایش داد. این کمدی درمورد زندگی آسیایی‌ها با عوامل آسیایی و بازیگران آسیایی توسط برادران وارنر به تولید رسیده است.

مسئله جالب توجه در مورد «آسیایی‌های خیلی پولدار» که زندگی شرقی‌های غربی شده را تصویر می‌کند این است که فیلم آخر هفته گذشته را بدون رقیب پشت سر گذاشت. «مسافرت دخترها» (Girl Trip) و «خدمتکار» (The Help) آثار مشابهی هستند که نشان می‌دهند چگونه یک کتاب پرفروش می‌تواند در ماه‌های راکد آگوست مخاطبین زن را به صورت گسترده به سالن‌های سینما بکشاند. «آسیایی‌های خیلی پولدار» مانند «خدمتکار» قطعاً به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری خواهد رسید، اما این فیلم به طریقی متفاوت و با فروش در سالن‌های نمایش مراکز شهر به این موفقیت دست پیدا می‌کند. این درحالی است که «خدمتکار» بیشتر فروش خود را از ایالت‌های جنوبی کسب کرد و مخاطبین سیاهپوست و مذهبی را به سمت خود کشاند. «آسیایی‌های خیلی پولدار» ثابت کرد که سینماروها به فیلم‌هایی که در روایتشان تنوع نژادی را لحاظ کنند روی خوش نشان می‌دهند. مثال‌های دیگر این مدعا فیلم‌های «پلنگ سیاه» و «چین‌خوردگی زمان» بودند که به ترتیب در آمریکا ۷۰۰ و ۱۰۰ میلیون دلار فروختند.

«بلر ریچ» رئیس بازاریابی جهانی برادران وارنر «آسیایی‌های خیلی پولدار» را «یک فیلم، یک جنبش، و یک ضیافت» توصیف می‌کند و «جف گلدستین» مدیر پخش داخلی استودیو در مورد آن می‌گوید، «این فیلم جهش بلندی در عقیده بود و برادران وارنر حقیقتاً در تمام بخش‌هایش از آن پشتیبانی کرد و اندیشید که «چگونه می‌توان این فیلم را با موفقیت اکران کرد؟» این اثری به راستی ویژه است که با استعداد و طنزپردازی بی‌نظیر «جان ام. چو» و «کوین کوان» نویسنده کتاب به شکوفایی رسید.» ریچ در خصوص بازاریابی فیلم می‌گوید، «توزیع و بازاریابی فیلم به آرامی صورت گرفت تا با تأکید بر عشق و خانواده، کمپینی چند-ملیتی و وفادار خلق کند با سینماروهایی به صورت برابر آسیایی-آمریکایی و مخاطب عام. اقدام استودیو برای اکران طولانی فیلم در افتتاحیه [که از روز چهارشنبه آغاز شد] شایسته تقدیر است.»

براساس آمار «پست‌ترک» ۳۸ درصد مخاطبین فیلم «آسیایی‌های خیلی پولدار» آسیایی و ۴۱ درصد سفیدپوست بوده‌اند. این آمار سینماروهای سفیدپوست در کنار مخاطبین آسیایی تبار برای یک فیلم لایو-اکشن در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. فیلم‌هایی که در سه سال اخیر بیشترین مخاطب آسیایی را به خود جذب کرده‌اند شامل «خارجی» (۱۸.۴ درصد)، «وارکرافت» (۱۱.۹ درصد) و «مأموریت غیرممکن: ملت یاغی» (۱۴ درصد) می‌شوند که فیلم‌هایی کم و بیش مردانه‌اند. برادران وارنر مانند فیلم «مگ» در هفته گذشته، در سه روز گذشته به بازاریابی دیجیتالی دست زد تا سینماروهای بالقوه را هدف قرار دهد. «ایوا دوورنی» کارگردان «چین‌خوردگی زمان» و «کریس پرت» از جمله ستارگانی بودند که با ارسال توئیت‌هایی دیدن فیلم را به مردم توصیه کردند. این درحالی بود که به گفته «کن جئونگ» ستاره فیلم «آسیایی‌های خیلی پولدار» فرزندش تصمیم به خرید بلیت برای فیلم رقیب یعنی «مگ» گرفت.

فیلم اکشن «مایل ۲۲» (Mile 22) استودیوی STX به کارگردانی «پیتر برگ» و نقش‌آفرینی «مارک والبرگ» با فروش افتتاحیه ۱۳.۶ میلیون دلاری جایگاهی بهتر از سومی نیافت. فروش ۴.۹ میلیون دلاری این فیلم در روز شنبه ۶ درصد از فروش روز جمعه آن پایین‌تر بود و به این ترتیب چیزی نمانده است که «مایل ۲۲» به عنوان کم‌فروش‌ترین فیلم والبرگ به کارگردانی «پیتر برگ» شناخته شود. امتیاز میانگین ۲۰ درصد «راتن تومیتوز» بیزاری منتقدین از فیلم را نشان می‌دهد. موفقیت «فال‌اوت» در هفته‌های گذشته هم کمکی به فیلم نکرد. طبق ادعای منابع نزدیک به فیلم، «مایل ۲۲» با بودجه‌ای تا ۶۰ درصد پایین‌تر از «دیپ‌واتر» به تولید رسیده است.

استودیوی STX معمولاً نیمی از مخارجش را با فروش خارجی آثارش جبران می‌کند و برای بازاریابی کمتر از استودیوهای بزرگ حاضر به سرمایه‌گذاری است و در این مورد آنان ۳۰ میلیون دلار برای این پروژه در نظر گرفته‌اند. برخی کارشناسان معتقدند که فیلم می‌تواند به یاری فروش خارجی نجات یابد، اما بهرحال با چنین افتتاحیه‌ای «مایل ۲۲» به زودی از یادها خواهد رفت. نمایش خانگی نیز بازار دیگری است که استودیو می‌تواند رویش حساب باز کند، جایی که این دسته از آثار اکشن مانند «مسافر» با بازی «لیام نیسن» گاهی توانسته‌اند خسارت شکست در گیشه را جبران کنند. نمره B- «سینمااسکور» برای «مایل ۲۲» پایین‌تر از نمره A+ «آخرین بازمانده» و A- «دیپ‌واتر» است. این فیلم طبق اعلام «پست‌ترک» از مخاطبین دو و نیم ستاره گرفته و مردان بالاتر از ۲۵ سال ۴۹ درصد خریدارانش را تشکیل می‌دهند. «مایل ۲۲» دارای عنوان و تریلری گیج‌کننده است، بنابراین تعجبی ندارد که فروش افتتاحیه ۳۷.۸ میلیون دلاری «آخرین بازمانده» و ۲۰.۲ میلیون دلاری «دیپ‌واتر هرایزن» دیگر آثار مشترک برگ و والبرگ تکرار نشود.

فیلم «آلفا» (Alpha) به کارگردانی «آلبرت هیوز» ۴.۱ میلیون دلار در روز شنبه بلیت فروخت تا نسبت به فروش ۳.۳ میلیون دلاری روز جمعه ۲۴ درصد رشد داشته باشد و فروش سه روز خود را به ۱۰.۵ میلیون دلار برساند. این افتتاحیه برای فیلمی که با بودجه ۵۰ میلیون دلاری تولید شده، به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست. با این وجود، منتقدین با امتیاز ۸۴ درصد «راتن تومیتوز» از ماجراجویی در عصر یخبندان ستایش کرده‌اند. باید متذکر شد که «راتن تومیتوز» همواره از آثار کارگردانان مؤلف حمایت می‌کند. منتقدینی مثل «اوون گلایبرمن» نویسنده ورایتی، فیلم «آلفا» را ماجراجویی دیزنی-مانندی توصیف کردند که با اوکتان بالاتری از جلوه‌های ویژه، و بافت پیچیده‌ای از عناصری چون خون و خرمگس تقویت شده است. روند فیلم بسیار کند بوده و طبق شینده‌ها اکران‌های آزمایشی فیلم نمرات ضعیفی دریافت کرده است.

سونی بارها تاریخ اکران این فیلم را تغییر داد. «آلفا» ابتدا قرار بود در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷، سپس ۲ مارچ سال جاری میلادی و بعد از آن ۱۴ سپتامبر به بازار عرضه شود. با توجه به نقدهای مثبت فیلم، شاید بهتر آن بود که «آلفا» در جشنواره‌های پاییزی به نمایش درآید. اگر چنین گزینه‌ای در دسترس نبوده، به نظر می‌رسد که سونی مخاطبین باقی‌مانده نوجوان را هدف قرار داده باشد، جماعتی که طبق گزارش «کام‌اسکور» ۸۲ درصد در روز جمعه و در روز شنبه ۵۷ درصد مخاطبین را تشکیل دادند. این درحالی است که یکی از مدیران استودیوهای رقیب بر این باور است که فیلم قطعاً برای کودکان ساخته نشده. براساس اعلام «پست‌ترک»، ۲۵ درصد مخاطبین «آلفا» کودکان و ۱۳ درصد والدین بوده‌اند. مردان بالاتر از ۲۵ سال نیز با ۲۸ درصد جمعیت غالب این فیلم را تشکیل دادند. اکشن قابل بحث، بازیگران ناشناخته و جلوه‌های بصری دم‌دستی فیلم و شباهت آن به آثاری چون «۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد» در شبکه‌های اجتماعی عامل شکست فیلم ذکر شده است.

این هفته فیلم «همسر» (The Wife) محصول استودیوی سونی کلاسیکس به صورت محدود برای مخاطب خاص اکران شد و ۱۰۲ هزار دلار فروخت. فیلم «ما جانوران» (We the Animals) هم با ثبت میانگین فیلم ۲۱.۶ هزار دلاری از سه سالن اکرانش در مجموع ۶۵ هزار دلار بلیت فروخت. کمدی رومانتیک «جولیت، عریان» (Juliet, Naked) با بازی «رز بایرن» و «ایتان هاک» دیگر فیلمی است که این هفته به صورت محدود در ۴ سالن روی پرده رفت و ۶۰.۹ هزار دلار فروخت.

طبق گزارش «کام‌اسکور» آمار کلی فروش بلیت در آخر هفته گذشته با ۱۲۷.۳ میلیون دلار تا ۳۳ درصد نسبت به مقطع مشابه زمانی در سال گذشته رشد داشته تا بار دیگر شاهد رشد فروش در آخر هفته راکد ماه آگوست باشیم. فروش سالانه فیلم‌ها هم تا به امروز به ۸ میلیارد دلار رسیده که در قیاس با فروش ژانویه تا آگوست سال گذشته افزایش ۸.۹ درصدی را نشان می‌دهد. این رشد به لطف فروش بالای «مگ» و «آسیایی‌های خیلی پولدار» و پیشرفت پارامونت میسر شده است. وارنر زیرکانه تاریخ اکران مناسبی برای فیلم پاپ‌کورنی «مگ» و همینطور فیلم کمدی خانوادگی خود یافت تا فروش ماه آگوست با رشد مواجه شود. آگوست برای استودیوها فرصت خطر کردن فراهم می‌آورد و به همین سبب است که فیلم‌های جشنواره‌ای در این ایام از سال روی پرده می‌روند. آگوست سال گذشته با فروش کلی ۶۶۱ میلیون دلاری رکورد راکدترین سال را از ۱۹۹۷ به ثبت رساند.

این هفته فیلم «مگ» در دومین آخر هفته خود به فروش ۲۱.۱ میلیون دلاری رسید و با فروش داخلی ۸۳.۷ میلیون دلاری در رتبه دوم جدول قرار گرفت. این رتبه با توجه به ژانر فیلم که معمولاً دچار افت فروش ۶۰ درصدی یا بیشتر می‌شود، ستودنی است. این فیلم تا این لحظه به فروش جهانی ۳۱۴.۱ میلیون دلاری دست پیدا کرده است. جایگاه چهارم و پنجم جدول به صورت مشترک به فیلم‌های «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» و «آلفا» رسیده اما کارشناسان بر این باورند که فیلم «تام کروز» ۱۰۰ هزار دلار بیشتر از «آلفا» درآمدزایی کرده است. پارامونت این هفته رسیدن فیلم «فال‌اوت» به فروش جهانی نیم میلیارد دلاری و عبور از رکورد فروش جهانی «مأموریت غیرممکن ۳» و «مأموریت غیرممکن ۱» عبور را هم جشن گرفت. «پروتکل روح» قسمت چهارم این چندگانه با فروش جهانی ۶۹۴.۷ میلیون دلاری همچنان پرفروش‌ترین قسمت این سری فیلم‌ها به شمار می‌آید.

هفته آینده فیلم کمدی عروسکی «Happytime Murders» محصول جدید استودیوی STX در بیش از ۳۰۰۰ سالن اکران می‌شود؛ «گلوبال رودز» فیلم علمی-تخیلی و اکشن «A.X.L» را در بیش از ۱۵۰۰ سالن سینما به نمایش درمی‌آورد؛ سونی فیلم تریلر « Searching» را به صورت محدود در ۹ سالن نمایش اکران می‌کند و «بلیکر استریت» بازسازی فیلم «پاپیون» را به شکل محدود در چند سالن روی پرده می‌برد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *