نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Alita: Battle Angel Alita: Battle Angel $9,190,000 $170 $36,966,232 4  موسیقی متن
The LEGO Movie 2: The Second Part The LEGO Movie 2: The Second Part $7,540,000 $99 $62,500,359 10  موسیقی متن
Isn't It Romantic Isn’t It Romantic $4,230,000 $31 $20,555,347 5  موسیقی متن
What Men Want What Men Want $3,050,000 $20 $35,915,328 10  موسیقی متن
Happy Death Day 2U Happy Death Day 2U $2,688,000 $9 $88,668,895 17  موسیقی متن
Cold Pursuit Cold Pursuit $1,887,000 $60 $21,087,332 10  موسیقی متن
The Upside The Upside $1,710,000 $37.5 $94,087,031 38  موسیقی متن
Glass Glass $1,255,000 $20 $104,543,915 31  موسیقی متن
Green Book Green Book $983,000 $8.5 $65,857,401 94   موسیقی متن
Spider-Man Spider-Man: Into The Spider-Verse $738,000 $90 $182,775,904 66  موسیقی متن

وقتی که استودیو یا فیلمسازی برای یک پروژه بودجه‌ای بیش از ۱۷۰ میلیون دلار اختصاص می‌دهد، انتظارات از اثر را در گیشه به بالاترین حد می‌رساند. در مورد پروژه‌ای شخصی در دستان «جیمز کامرون» در مقام تهیه‌کننده، استودیو در دورانی که مخاطب به سختی پذیرای چندگانه‌های جدید است باید به چه صورت عمل می‌کرد؟

فیلم «آلیتا: فرشته‌ی جنگ» (Alita: Battle Angel) به کارگردانی «رابرت رودریگز» در آخر هفته‌ی «روز ریاست جمهوری» با فروش سه روزه ۲۷.۸ میلیون دلاری، فروش چهار روزه ۳۳ میلیون دلاری و فروش پنج روزه ۴۱.۷ میلیون دلاری به راحتی رتبه‌ی اول را تصاحب کرد. این فیلم از ۸۶ بازار خارجی نیز ۹۴.۳ میلیون دلار به دست آورده که شامل ۳۶ میلیون دلار از هفته‌ی گذشته و ۵۶.۱ میلیون دلار از این آخر هفته به جز بازار چین و ژاپن می‌شود. به این ترتیب فروش جهانی «آلیتا» تا پایان روز دوشنبه به ۱۳۶ میلیون دلار خواهد رسید. اما فیلم علی‌رغم برآورده ساختن پیش‌بینی‌های فروش داخلی و افزایش فروش ۵۵ درصدی نسبت به روز جمعه، هنوز راه درازی برای رسیدن به سوددهی در پیش دارد. این فیلم با اکران در ۴۰۴ سالن آیمکس ۶.۵ میلیون دلار بلیت فروخته که ۱۶ درصد درآمد فیلم در آمریکای شمالی به شمار می‌رود. بعضی از استودیوهای رقیب فاکس معتقدند که فیلم در پایان به فروش داخلی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری می‌رسد. آنچه روشن است این است که بازخورد فیلم در میان هواداران کامرون مثبت بوده و علت آن هم بازاریابی فاکس با تمرکز بر نام خالق «آواتار» است.

فروش چهار روزه آخر هفته «روز ریاست جمهوری» با ۱۵۰ میلیون دلار تا ۵۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت وقتی که «پلنگ سیاه» فروش این هفته را به ۳۴۶.۵ میلیون دلار رسانده بود. این رکورد برای این تعطیلات از سال ۲۰۰۱ تا به امروز در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. کارشناسان وال استریت در طول هفته‌ی گذشته از این آب گل‌آلود تا توانستند ماهی گرفتند.

فاکس مدعی است که «آلیتا» برای اینکه از تحمل زیان بگریزد باید فروش جهانی را تا ۳۵۰ و ۴۰۰ میلیون دلار بالا ببرد، در حالی که دیگر کارشناسان مالی با در نظر گرفتن بودجه این رقم را بسیار بالاتر می‌دانند. شروع ۵۰ میلیون دلاری در طول پنج روز اول اکران برای پروژه‌ای با چنین هزینه‌ای قابل قبول می‌بود، اما منابع نزدیک به فیلم فاش کرده‌اند که رقم ابتدایی بودجه ۲۰۰ میلیون دلار بوده و سپس تا ۱۷۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

کامرون فیلم را از روز دوشنبه در چین به نمایش درمی‌آورد، سرزمینی که آثارش را ستایش می‌کند. اکران این فیلم از تاریخ ۲۲ فوریه در چین و ژاپن رسماً آغاز می‌شود. مضمون «آلیتا» شباهت‌هایی به «بازیکن شماره یک آماده» (Ready Player One) اسپیلبرگ دارد که در کشور چین با فروش بسیار خوبی روبرو شد و در افتتاحیه ۶۱.۶ میلیون دلار و در پایان ۲۱۸.۴ میلیون دلار فروخت. تنها مانع موجود این است که آیا دولت چین اجازه اکران طولانی مدت فیلم را مانند آثار داخلی می‌دهد یا نه. با این حال، «آلیتا» در صورتی که در چین پرفروش شود، تنها ۲۵ تا ۲۷ درصد درآمد حاصل از فروش بلیت به استودیو فاکس بازمی‌گردد. در کشور ژاپن که فیلم به صورت آزمایشی روی پرده رفته، برخی از مخاطبین، اقتباس سینمایی از مانگای (Gunnm) اثر «یوکیتو کیشیرو» را چهار بار تماشا کرده بودند.

از این گذشته، چالش اصلی «آلیتا» بدون در نظر گرفتن امتیاز ۵۹ درصد آن از «راتن تومیتوز»، و اینکه چرا عملکرد موفقی در گیشه نداشته این است که خلق دنیای جدید برای اثری علمی تخیلی وقتی که برچسب مارول را روی خود ندارد، امری ناممکن می‌شود. نمونه‌ی مشابه دیگری که اخیراً روی پرده رفته، «ماشین‌های فانی» (Mortal Engines) به تهیه‌کنندگی «پیتر جکسون» بود که با بودجه‌ی ۱۱۰ میلیون دلاری به فروش نهایی ۱۶ میلیون دلاری در آمریکا و ۸۱.۷ میلیون دلاری در سراسر دنیا رسید. در بین مخاطبین آمریکایی دو دستگی وجود دارد: آن‌ها داستان علمی-تخیلی فیلم احساس بیگانگی می‌کنند و آن را پس می‌زنند، منتقدین نیز معتقدند که ژانر باید تماماً اریجینال و آینه‌ی جامعه باش. «مانولا دارگیس» منتقد نیویورک تامیز احساس می‌کند این فیلم را پیش از این چندین بار دیده و یادآور «آواتار» و «پینوکیو.» او فیلم را انبوهی از کلیشه در خدمت تکنولوژی توصیف کرده است. او در خصوص جلوه‌های ویژه‌ی فیلم می‌نویسد: «سخت می‌توان آرزو نکرد که ای کاش به جای پیشبرد تکنولوژی در جهت براق نشان دادن سینه‌ی شخصیت، وقت بیشتری روی داستان و روایت گذاشته می‌شد.»

فاکس آگاه بود که حتی اگر منتقدین با فیلم همراه نشوند و به توصیه‌های کارشناسان بازاریابی هم عمل نکند، در صورتی که اثر با مخاطبین ارتباط برقرار کند و او را روی صندلی بنشاند، به هدف خود رسیده است. به همین علت آن‌ها فیلم را پیش از افتتاحیه چندین بار برای هواداران به نمایش درآوردند. این امر در نمره‌ی A- «سینمااسکور» فیلم و ۴ ستاره «پست‌ترک» از طرف کودکان مشهود است. حدود ۸۴ درصد از مردان بالاتر از ۲۵ سال نیز فیلم را توصیه کردند. «رلیش‌میکس» در گزارش خود می‌نویسد کسانی که در اکران‌های آزمایشی فیلم حاضر شده‌اند هشدار می‌دهند که پایان فیلم دو دستگی ایجاد می‌کند به یک گره داستانی بالقوه اشاره داد که ممکن است برای همه خوشایند نباشد. برخی دیگر به طرفداران فیلم‌های اکشن پیشنهاد کرده‌اند که پیش از خرید بلیت نقدها را بخوانند و سپس تصمیم بگیرند که بهتر است برای دیدن فیلم به سینما بروند یا نه. «رلیش‌میکس» در گزارش خود می‌نویسد واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به چشمان بیش از حد درشت شخصیت اصلی فیلم غالباً منفی بوده و این مسئله قهرمان را غیرواقعی جلوه می‌دهد و بیننده را از فیلم به بیرون پرتاب می‌کند. اما سازندگان قصد داشتند به منبع وفادار بمانند و ظاهر «آلیتا» در کتاب دقیقاً به همین شکل است. درحالی که انتخاب بازیگر سفیدپوست برای فیلم «شبه درون پوسته» و «اسکارلت جوهانسون» دردسرساز شد، اما در مورد این فیلم هیچکس به انتخاب بازیگر معترض نشد.

فاکس در طول دست کم دو سال گذشته، فیلم «آلیتا» را به عنوان یک رویداد سینمایی مهم بازاریابی کرد. آنان مراجعه‌کنندگان به جشنواره‌ی فیلم تگزاس را دعوت کردند در محل فیلمبرداری در استودیوی رودریگز حضور یابند و حداقل ۲۰ دقیقه از آن را در سینماکان برای بازدیدکنندگان به نمایش درآوردند. در این جشنواره «جان لاندو» از مراحل تولید پروژه از سال ۲۰۰۰ سخن گفت و آن را با «آواتار» مقایسه کرد. بنابراین پرسش این است که چرا بال‌های «فرشته‌ی جنگ» دست کم در ایالات متحده چیده شد؟ منابع نزدیک به پروژه فاش کرده‌اند که بازاریابی فیلم برای فاکس یک چالش بزرگ بوده و آن‌ها مردد بودند که مخاطب هدف خود را دختران نوجوان قرار دهند یا مردان بزرگسال‌تر، و اینکه فیلم به چه شکلی به فروش گذاشته شود زیرا اثر هم یک اکشن علمی تخیلی استیم‌پانک است و هم دارای عناصر داستان‌های رومنس و نوجوانانه مانند «هانگر گیمز.» اما آن فیلم مخاطبین کتاب را در اختیار داشت درحالی که ما با «آلیتا» به عنوان فیلمی به کلی تازه طرف هستیم. اینکه «آلیتا» یک اکشن زن-محور است مشکلی به شمار نمی‌آمد، بلکه فیلم حاوی شاخصه‌های سایبرپانک و فیوچریستی زیادی بود که خوشایند مردان بزرگسال‌تر است. اما هسته‌ی اصلی فیلم داستانی عاشقانه است با ربات نوجوانی در دل آن که فروش را سخت می‌کند. مسئله‌ی دردسرساز دیگر این بود که در فیلم ستاره‌ی درخشانی را به خدمت نگرفت. هرچند که مخالفت با «جیمز کامرون» در مخیله‌ی فاکس هم نمی‌گنجد، اما برخی از کارشناسان مدعی‌اند که نباید برای اثری جدید که قصد شروع یک چندگانه را دارد ۱۷۰ میلیون دلار خرج کرد.

بیشترین مخاطبین «آلیتا» بنابر آخرین گزارش «پست‌ترک» ۳۴ درصد مردان بالاتر از ۲۵ سال بودند که به فیلم بالاترین امتیاز را با ۸۴ درصد داده‌اند. پس از این گروه، مردا زیر ۲۵ سال با ۲۶ درصد با امتیاز ۷۱ درصد، زنان زیر ۲۵ سال با ۲۱ درصد و امتیاز ۷۳ درصد و زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۱۹ درصد و امتیاز ۷۸ درصد قرار دارند. در مجموع، ۵۹ درصد از مخاطبین دیدن فیلم را توصیه کردند. خریداران بلیت ۱۳ تا ۱۷ ساله ۸ درصد کل مخاطبین را تشکیل دادند و به فیلم امتیاز ۸۱ درصد دادند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که «آلیتا» آخرین فیلم فاکس پیش از ادغام با دیزنی بوده و حتی بعضی از مسؤلین آن استودیو گمان می‌کردند که پخش این فیلم را برعهده خواهند گرفت. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، فاکس با فیلمی شکست‌خورده گیشه را وداع می‌گوید. منابع نزدیک به «آلیتا» معتقدند که قرارداد دو استودیو در پخش فیلم خلل ایجاد کرده و تمرکز کارکنان را بهم ریخته است. اما استودیوی فاکس سال گذشته در فصل اهدای جوایز با «راپسودی بوهمی» فوق‌العاده عمل کرد و از چالشی بزرگ سربلند بیرون آمد. آن‌ها موانع مختلفی از جمله حاشیه‌ی جدایی کارگردان فیلم و شروع نه چندان رضایت‌بخش داخلی را پشت سر گذاشتند و به فروش ۸۴۶ میلیون دلاری در سراسر دنیا دست یافتند. این فیلم علاوه بر این در پنج شاخه از جمله بهترین فیلم نامزد اسکار شد و دو جایزه‌ی گلدن گلوب برای بهترین درام و بهترین بازیگر مرد را تصاحب کرد. سپتامبر گذشته هیچکس چنین موفقیت‌هایی را برای فیلم متصور نبود.

علی‌رغم شکست «آلیتا»، فاکس اقدام زیرکانه‌ای انجام داد و تاریخ اکران فیلم را از ۲۱ دسامبر سال گذشته به این آخر هفته تغییر داد. هرچند سازندگان تمایل داشتند فیلم مانند «آواتار» در دسامبر روی پرده برود، اما «آلیتا» در آن صورت باید با بلاک‌باسترهایی نظیر «آکوامن» و «مردعنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» پیکار می‌کرد. حتی «بامبلبی» توان رقابت با چنین فیلم‌هایی را نداشت و با وجود امتیازات بالای منتقدین کمترین فروش را درمیان عناوین «ترنسفورمرها» ثبت کرد. «آلیتا» که در ابتدا قرار بود یک بلاک‌باستر تابستانی و سپس فیلمی برای کریسمس باشد اکنون در زمستان به زانو افتاد و تسلیم شد.

انیمیشن «فیلم لگو: بخش دوم» (The LEGO Movie 2: The Second Part) استودیوی برادران وارنر با افت فروشی فراتر از انتظارات مواجه شد و در دومین هفته‌ی اکران تنها ۳۸ درصد کاهش بلیت فروشی را تجربه کرد و با ۲۷.۸ میلیون دلار در رتبه‌ی دوم ایستاد. فروش کلی این فیلم تا پایان روز دوشنبه باید به ۶۹.۲ میلیون دلار برسد.

کمدی «رمانتیک نیست» (Isn’t It Romantic) استودیوی نیولاین و برادران وارنر با بازی «ریبل ویلسون» پس از شش روز اکران به فروش ۲۲.۷ میلیون دلاری رسید و رتبه‌ی سوم را اشغال کرد. این رکورد کمی بالاتر از «آموزش مجرد بودن» (How to Be Single) دیگر کمدی رمانتیک ویلسون برای استودیو نیولاین بود که در همین بازه‌ی زمانی ۲۲.۴ میلیون دلار فروخته بود. چنین فروشی برای اثری که با بودجه‌ی ۳۱ میلیون دلاری بدون احتساب مخارج بازاریابی به تولید رسیده، فروشی متوسط و قابل قبول قلمداد می‌شود. «آموزش مجرد بودن» در پایان به فروش ۴۶.۸ میلیون دلاری داخلی و فروش ۱۱۲.۳ میلیون دلاری جهانی دست یافت. این فیلم از مخاطبین «پست‌ترک» امتیاز سه و نیم ستاره دریافت کرده و ۵۰ درصد مخاطبین دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. حدود ۷۱ درصد خریداران بلیت زن بودند و به فیلم امتیاز ۸۱ درصد دادند. «رلیش‌میکس» می‌نویسد با کمک ستارگانش- «پریانکا چوپرا»، «لیام همسورث»، ولیسون و «تام الیس» از سریال «لوسیفر» شبکه‌ی فاکس، تأثیر بسزایی در جذب مخاطبین داشتند. شمار طرفداران ویلسون فیلم در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک به ۱۰۰ میلیون می‌رسد، درحالی که مجموع دنبال‌کنندگان و مشاهدات مرتبط با فیلم در فضای مجازی به ۲۵۵ میلیون رسیده که بسیار از میانگین ۱۲۵ میلیونی آثار کمدی فراتر است.

این هفته فیلم «آنچه مردان می‌خواهند» (What Men Want) استودیوی پارامونت در دومین آخر هفته به فروش ۱۲.۶ میلیون دلاری رسید و با فروش کلی ۳۷.۸ میلیون دلاری در رده‌ی پنجم قرار گرفت.

این هفته فیلم ترسناک «روز مرگ مبارک ۲» (Happy Death Day 2U) استودیوی یونیورسال هم که در ابتدا رقیبی سرسخت برای «آلیتا» در نظر گرفته می‌شد افتتاح شد و با فروش آخر هفته ۱۳.۵ میلیون دلار رتبه پنجم جدول را به خود اختصاص داد. در طول هفته‌ی گذشته پیش‌بینی می‌شد که فیلم به فروش شش روزه ۲۵ میلیون دلاری هم دست یابد. هرچند که «روز مرگ ۲» با بودجه پایین ۹ میلیون دلاری به تولید رسیده، اما فیلم انتظاراتی که از استودیوی بلوم‌هاوس می‌رفت را برآورده نساخت. فروش شش روزه این فیلم از فروش قسمت چهارم «پاکسازی» (Purge) هم که ۳۳.۶ میلیون دلار درآمدزایی کرد و فیلم (Ouija 2) که ۱۶.۷ میلیون دلار فروخت پایین‌تر است.

قسمت دوم «روز مرگ» از منتقدین امتیاز میانگین ۶۶ «راتن تومیتوز» دریافت کرد، درحالی که اولین قسمت فیلم امتیاز ۷۱ درصد را به ثبت رساند. برخی از منتقدین به پیچیدگی بیش از حد فیلم که از لذت‌بخش بودن اثر می‌کاهد معترض شده‌اند. «رلیش‌میکس» در مورد این فیلم به چند نکته اشاره می‌کند: آمار دنبال‌کنندگان فیلم در شبکه‌های اجتماعی از میانگین ۸۲ میلیونی ژانر وحشت پایین‌تر است و به ۷۰ میلیون می‌رسد. از این گذشته، ویدیوهای پربیننده‌ی «روز مرگ ۲» با نرخ ۲۰:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند در حالی که میانگین این ژانر نرخ ۲۵:۱ است. شماری از مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی توصیه می‌کنند که سطح انتظارات را از قسمت دوم بالا نبرند.

استودیوی یونیورسال این هفته با فیلم «شیشه» از فروش داخلی ۱۰۵ میلیون دلاری گذر کرد و تا اولین فیلمی باشد که از این رقم عبور می‌کند. فیلم «مزیت» (The Upside) استودیوی STX نیز تا روز دوشنبه به فروش ۹۵.۴ میلیون دلاری خواهد رسید.

فیلم «نزاع با خانواده» (Fighting With My Family) استودیوی MGM این هفته به صورت محدود در چهار سالن به نمایش درآمد و ۱۶۳.۵ هزار دلار فروش کرد.  این فیلم که در حال حاضر از «راتن تومیتوز» ۹۲ درصد و از مخاطبین نمره‌ی A «سینمااسکور» دریافت کرده، و تحسین همگان را به دنبال داشته، هفته‌ی آینده به صورت گسترده روی پرده می‌رود. در این پروژه «دووین جانسون» و «استیون مرچنت» نویسنده‌ی چیره‌دست بریتانیایی و کارگردان فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

هفته‌ی آینده انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای مخفی» (How to Train Your Dragon: The Hidden World) استودیوی دریم‌ورکس و یونیورسال در بیش از ۴۰۰۰ سالن اکران می‌شود. این فیلم از شش هفته قبل در  خارج از آمریکای شمالی روی پرده رفته و تاکنون از ۴۹ بازار بیش از ۱۷۲ میلیون دلار درآمدزایی کرده است.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *