نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Jurassic World: Fallen Kingdom Jurassic World: Fallen Kingdom $39,756,045 $200 $148,024,610 3 موسیقی متن
Incredibles 2 Incredibles 2 $24,787,186 $200 $349,794,341 10 موسیقی متن
Ocean's 8 Ocean’s 8 $3,257,421 $70 $100,282,222 17 موسیقی متن
Tag Tag $2,484,672 $28 $30,418,775 10 موسیقی متن
Deadpool 2 Deadpool 2 $1,568,830 $110 $304,172,203 38 موسیقی متن
Solo: A Star Wars Story Solo: A Star Wars Story $1,323,918 $250 $202,639,402 31 موسیقی متن
Hereditary Hereditary $1,076,841 $10 $34,820,653 17 موسیقی متن
Superfly Superfly $1,025,767 $9 $15,321,359 12 موسیقی متن
Avengers: Infinity War Avengers: Infinity War $766,596 $300 $669,568,677 59 موسیقی متن
Gotti Gotti $242,596 $10 $3,245,759 10 موسیقی متن

استودیوی یونیورسال این هفته فیلم «دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون» (Jurassic World: Fallen Kingdom) را در ۴۴۷۵ سالن نمایش افتتاح کرد و ۱۵۰ میلیون دلار از فروش آن به دست آورد. به این ترتیب این فیلم پس از فروش ۲۰۸.۸ میلیون دلاری قسمت اول «دنیای ژوراسیک» در سال ۲۰۱۵ دومین افتتاحیه داخلی پرفروش تاریخ استودیوی یونیورسال را به نام خود ثبت می‌کند. «قلمرو سرنگون» در ضمن رکورد ۱۴۷.۱ میلیون دلاری فیلم «خشمگین ۷» را هم پشت سر می‌گذارد. این فیلم از اکران روز شنبه ۵۰ میلیون دلار کسب کرد و از اکران‌های پیش‌نمایش به علاوه روز جمعه ۵۹ میلیون دلار دیگر. انتظار می‌رود «قلمرو سرنگون» ۳۰۰ میلیون دلار از آمریکای شمالی، ۲۰۰ میلیون دلار از چین و ۵۰۰ میلیون دلار از سایر نقاط دنیا درآمدزایی کند. این فیلم تا ساعات پایانی یکشنبه شب ۵۶۱.۵ میلیون دلار از بازارهای خارجی به دست آورده و فروش جهانی خود را به ۷۱۱.۵ میلیون دلار رسانده است.

چنین افتتاحیه‌ای برای دنباله‌ای مانند «قلمرو سرنگون» ایده‌آل بوده و بسیار فراتر از پیش‌بینی ۱۳۵ میلیون دلاری کارشناسان است و تنها ۲۸ درصد با فروش ۳ روز قسمت اولش فاصله دارد، رکوردی که پیش از اکران «اونجرها: جنگ بی‌نهایت» و  «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» به مدت شش ماه، به عنوان پرفروش‌ترین افتتاحیه تاریخ سینمای ایالات متحده شناخته می‌شد. لازم به ذکر است که افت فروش قسمت اول و دوم این چندگانه از افت فروش ۳۷ درصدی «روگ وان» نسبت به «نیرو برمی‌خیزد» نیز بهتر است. فیلم «آلیس آنسوی آینه» دیزنی در سال ۲۰۱۶ با فروش سه روزه ۲۶.۸ میلیون دلاری خود تا ۷۷ درصد نسبت به «آلیس در سرزمین عجایب» که در افتتاحیه ۱۱۶.۱ میلیون دلار فروخته بود با افت روبرو شد.

کسانی که از افت فروش قسمت دوم فیلم نسبت به اولین قسمت «دنیای ژوراسیک» انتقاد می‌کنند باید این نکته را در نظر آورند که این چندگانه به مانند عناوین مارول یا جنگ ستارگان شخصیت-محور نیست و موفقیت فیلم بیشتر با نوستالژی اسپیلبرگی گره خورده است. یونیورسال سعی داشت ابتدا قسمت دوم «دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون» را در خارج از مرزهای آمریکا روی پرده ببرد تا مخاطبین اشتیاق بیشتری برای دیدن آن داشته باشند. نباید فراموش کرد که لحن «قلمرو سرنگون» با دیگر قسمت‌های فیلم متفاوت بوده و داری لحنی تلخ‌تر است و وقایع نیمه دوم فیلم در خارج از جزیره خیالی ایزلا نوبلار رخ می‌دهند.

درحالی‌که منتقدین از دید راتن تومیتوز امتیاز میانگینی بیش از ۵۰ درصد به فیلم ندادند، مخاطبین این فیلم پاپ‌کورنی را خوش آمد و آنان به فیلم چهار ستاره داده و ۸۲ درصدشان طبق آمار کام‌اسکور از آن رضایت دارند. امتیاز A- خریداران بلیت نیز بهتر از امتیاز B+ فیلم «دنیای گمشده: پارک ژوراسیک» اسپیلبرگ وB- فیلم «پارک ژوراسیک ۳» بود. بنابر اعلام سینمااسکور، ۵۰ درصد مخاطبین تنها به دلیل نام «پارک ژوراسیک» به سینما آمده‌اند، ۲۲ درصد به خاطر «کریس پرت»، ۱۱ درصد برای «بریس دالاس هاوارد» و ۹ درصد هم هوادار «جی. ای. بایونا» بوده‌اند.

طبق اعلام یونیورسال ۵۶ درصد خریداران بلیت «قلمرو سرنگون» زیر ۲۵ سال سن داشته‌اند. «جیم اور» مسئول پخش داخلی استودیو در این رابطه می‌گوید، «وقتی فروش شنبه و روزهای قبل از آن به این سطح برسد یعنی خانواده‌ها فیلم را هدایت می‌کنند.» «قلمرو سرنگون» آغازگر تابستانی پرفروش برای یونیورسال خواهد بود که فیلم‌های سرنوشت‌سازی چون «اولین پاکسازی»، «آسمان‌خراش» با بازی «دووین جانسون» و دنباله «مامامیا» را روی پرده دارد. فروش سالن‌های آیمکس و دیگر فرمت‌های فاخر، ۲۱ درصد (۳۱.۵ میلیون دلار) از فروش آخر هفته «قلمرو سرنگون» را به خود اختصاص داد. سالن‌های آیمکس به تنهایی ۹ درصد (۱۳ میلیون دلار) از مجموع بلیت‌فروشی داخلی این دنباله را تصرف کردند.

«قلمرو سرنگون» چنانکه ذکرش آمد، در طول هفته فروش خود را افزایش داد و فراتر از پیش‌بینی ۱۳۵ میلیون دلاری ظاهر شد. در روزهای آخر هفته برخی از استودیوهای رقیب معتقد بودند که دومین هفته اکران «شگفت‌انگیزان ۲» قدرتمندانه‌تر از «دوری» خواهد بود که در هفته دوم اکرانش نسبت به افتتاحیه ۴۶ درصد با کاهش بلیت فروشی مواجه شد و افت فروش کمتری را تجربه می‌کند. علت این امر اکران «قلمرو سرنگون» و ربودن مخاطبین «شگفت‌انگیزان ۲» توسط آن می‌تواند باشد. طبق اعلام «پست‌ترک»، «قلمرو سرنگون» مخاطبینی همگانی‌تر و خانوادگی‌تر از «شگفت‌انگیزان ۲» به خود جذب کرده است.

شرکت‌هایی که در بازاریابی «قلمرو سرنگون» همکاری کردند بیش از دو برابر هزینه‌های قسمت اول را که ۱۸۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود متقبل شدند. کمپین این فیلم گسترده‌ترین کمپین تبلیغاتی تاریخ استودیو در رسانه‌ها بود و تبلیغات آن برای اولین بار به مدت یک هفته از شبکه دیسکاوری و نیز در خلال برگزاری مسابقات NBA و جام جهانی فوتبال روسیه پخش شد. یونیورسال با همکاری شبکه‌های ABC و ESPN تیزرهای تبلیغاتی فیلم را در لا به لای برگزاری راند اول مسابقات NBA آل-استار روی ایر برد. یونیورسال همچنین مراسم بیست و پنجمین سالگرد اکران «پارک ژوراسیک» را هم با حضور کارگردان، نویسنده و دیگر عوامل فیلم جشن گرفت. «پارک ژوراسیک» در سال ۱۹۹۴ تنها ۱ میلیارد دلار از فروش محصولات مرتبط با فیلم برای استودیو درآمدزایی کرده است.

 

اولین تیزر ۱۵ ثانیه‌ای فیلم «قلمرو سرنگون» که طبق ادعای منابع آگاه با بودجه بیش از ۱۷۰ میلیون دلاری به تولید رسیده، سوم دسامبر سال گذشته در جریان برگزاری بازی «سیاتل سی‌هاکس» و با حضور «کریس پرت» رونمایی شد و لوگوی فیلم در چندین شهر بزرگ از جمله لوس آنجلس، نیویورک، لندن، دوبلین، میلان، رم و نیز کشورهای کره جنوبی، پرو و کلمبیا به نمایش گذاشته شد. تریلر سوم و آخر فیلم هم به هنگام پخش برنامه «فوتبال پنج‌شنبه شب» روی ایر رفت و ۱۴۳ میلیون مرتبه مشاهده شد و رکورد مشاهده ۲۴ ساعته «پلنگ سیاه» و سولو را پشت سر گذاشت و در توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب به سرعت ترند شماره ۱ شد. این تریلر به عنوان پیش‌پرده قبل از نمایش «آخرین جدای» و «پلنگ سیاه» هم در سالن‌های سینما به نمایش درآمد. تیزر تبلیغاتی «قلمرو سرنگون» با همکاری «جیپ» نیز در خلال برگزاری مسابقات سوپر بول روی ایر رفت و ۳۹.۷ میلیون مرتبه شد. به نوشته «رلیش‌میکس»، شمار هواداران، دنبال‌کنندگان و مشاهدات فیلم در دنیای مجازی به ۶۱۱.۳ میلیون می‌رسد که شامل هواداران «دنیای ژوراسیک» در فیسبوک، مشاهدت فیسبوک، دنبال‌کنندگان توئیتر، مشاهدات یوتیوب، و دنبال‌کنندگان اینستاگرام می‌شود. پخش ویدیوهای پشت صحنه از فیلم به ویژه از طریق اینستاگرام «کریس پرت» با ۲۹ میلیون هوادار، دلیل به وجد آمدن هواداران ذکر شده است.

این هفته برای اولین بار در تاریخ سینمای آمریکا، در ایام غیر تعطیل دو فیلم در طول دو هفته متوالی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می‌فروشند. فروش کلی بلیت در این آخر هفته طبق اعلام کام‌اسکور به ۲۷۸.۵ میلیون دلار رسید و ۳ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشت. از ژانویه امسال تا به امروز فیلم‌ها مجموعاً ۵.۹ میلیارد دلار درآمدزایی کرده‌اند، و موجب افزایش ۹ درصدی فروش نسبت به مقطع مشابه در سال ۲۰۱۷ شده‌اند. این هفته ضمناً چند فیلم از فروش یک یا چندصد میلیونی عبور کردند.: این فیلم‌ها شامل «۸ یار اوشن» استودیوی برادران وارنر (۱۰۰.۴ میلیون دلار)، «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» دیزنی (۲۰۲.۶ میلیون دلار)، «ددپول» فاکس قرن بیستم (۳۰۴.۱ میلیون دلار) و «شگفت‌انگیزان ۲» (۳۰۰ میلیون دلار) می‌شود. سالن‌داران آمریکا از شرایط کنونی فروش فیلم‌های تابستانی رضات کامل دارند.

فیلم انیمیشن «شگفت‌انگیزان ۲» دیزنی و پیکسار هم با فروش ۳۱.۷ میلیون دلاری در روز شنبه، در دومین هفته اکرانش ۸۰.۹ میلیون دلار فروخت و در رتبه دوم جدول قرار گرفت. این فیلم پس از ۱۰ روز اکران به فروش ۳۵۰.۲ میلیون دلاری رسیده و بالاتر از «در جستجوی نمو» (۳۳۹.۷ میلیون دلار) و پایین‌تر از فیلم‌های «در جستجوی دوری»‌ (۴۸۶.۲ میلیون دلار)، «داستان اسباب بازی ۳» (۴۱۵ میلیون دلار) و «اینساید اوت» (۳۵۶ میلیون دلار) چهارمین فیلم پرفروش پیکسار در این بازه زمانی به شمار می‌رود.

هفته آینده قسمت دوم فیلم «سیکاریو» استودیوی سونی تحت عنوان «سیکاریو: روز سولدادو» به کارگردانی «استفانو سولیما» و بازی «جاش برولین» و «بنیسیو دل تورو» در بیش از ۲۹۰۰ سالن افتتاح می‌شود و لاینزگیت فیلم کمدی «آنکل درو» با بازی‌ «شکیل اونیل» و «نیک کرال» را در بیش از ۲۶۰۰ سالن سینما روی پرده می‌برد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *