نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
The Predator The Predator $5,934,704 $88 $24,632,284 3 موسیقی متن
The Nun The Nun $4,675,270 $22 $85,114,588 10 موسیقی متن
A Simple Favor A Simple Favor $3,748,658 $20 $16,011,689 3 موسیقی متن
Crazy Rich Asians Crazy Rich Asians $2,361,722 $30 $149,540,273 33 موسیقی متن
White Boy Rick White Boy Rick $2,231,735 $29 $8,860,431 3 موسیقی متن
Peppermint Peppermint $1,623,254 $25 $24,180,031 10 موسیقی متن
The Meg The Meg $1,040,819 $130 $137,145,041 38 موسیقی متن
Searching Searching $803,579 $19,600,641 24 موسیقی متن
Disney's Christopher Robin Disney’s Christopher Robin $650,400 $75 $95,143,636 45 موسیقی متن
Mission: Impossible - Fallout Mission: Impossible – Fallout $572,252 $178 $216,105,562 52 موسیقی متن
Alpha Alpha $777,414 $178 $32,460,286 24 موسیقی متن

فاکس قرن بیستم امیدوار بود که فیلم «غارتگر» (The Predator) با بودجه ۸۸ میلیون دلاری و جلوه‌های ویژه بهتر و بازیگرانی خوش‌نام‌تر این چندگانه را مجدداً با موفقیت کلید بزند. اما ششمین قسمت فیلم هم به مانند اثر «رابرت رودریگز» در سال ۲۰۱۰ که با بودجه سنگین ۳۸ میلیون دلاری به تولید رسیده بود، در افتتاحیه تنها ۲۴ میلیون دلار فروش کرد. این رقم برای رسیدن به صدر جدول این هفته کافی بود اما برای ثبت رکورد بهترین افتتاحیه چندگانه «غارتگر» نه.

فروش «غارتگر» در روزهای جمعه و شنبه درست مانند قسمت‌های قبلی به ۱۰.۴ و ۸.۵ میلیون دلار رسید. «غارتگر» از آنجا که یک فیلم ژانر است، با افت فروش تدریجی در روزهای اول اکران مواجه شد. در میان همه شش عنوان این چندگانه که شامل کراس‌اورهای «بیگانه» هم می‌شود، افتتاحیه «غارتگر» پس از «بیگانه علیه غارتگر» (۳۸.۲ میلیون دلار) و «غارتگران» (۲۴.۷ میلیون دلار) در رده سوم جای می‌گیرد.

توفان فلورنس و یا مسائلی که در روزهای آخر قبل از اکران در جشنواره تورنتو فیلم را به حاشیه برد، تأثیری بر فروش این فیلم نداشتند. این رسوایی در مورد استفاده کارگردان فیلم از بازیگری که محکوم به تجاوز جنسی شده و به زندان رفته، بیشتر اهالی سینما را تحت تأثیر قرار داد و نه سینماروهای عام در سراسر دنیا.

بنابراین باید در تریلرها و پوسترهای فیلم علت این افتتاحیه ناامیدکننده را جستجو کنیم. «غارتگر» برای جذب مخاطبینی که با این چندگانه آشنایی نداشتند تلاشی صورت نداد. از سوی دیگر این قسمت از چندگانه با نمره C+ «سینمااسکور» و امتیاز میانگین ۳۴ درصد «راتن تومیتوز» از منتقدین، در مقابل فیلم «غارتگران» که امتیاز ۶۴ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده بود، عملکرد بهتری نداشت. اما اگر بخواهیم به جنبه مثبت فروش «غارتگر» نگاه کنیم، باید بگوییم که این افتتاحیه آنقدرها فاجعه‌بار نیست که فاکس از ساخت قسمت دیگری از آن صرف نظر کند. با این اوصاف آن‌ها یا بایستی آرنولد را به هر طریقی که شده به فیلم برگردانند و یا بیشتر ریسک کنند. آخرین آمار نشان می‌دهد که ۶۶ درصد خریداران بلیت بالاتر از ۲۵ سال، و ۶۲ درصد مرد بوده‌اند. «پست‌ترک» در اوایل هفته گذشته گزارش داده بود که مخاطبین مرد بالاتر از ۲۵ سال ۴۵ درصد کل سینماروها را تشکیل داده و در اکثریت‌اند. درحالی‌که مخاطبین مرد زیر ۲۵ سال ۲۱ درصد و زنان زیر ۲۵ سال به ۱۱ درصد می‌رسند. «غارتگر» از ۴۰۰ سالن آیمکس نیز حدود ۲.۶ میلیون دلار درآمدزایی کرد.

فاکس بازاریابی فیلم «غارتگر» را امیدوارانه از کامیک-کان و پنلی با اجرای «کونان اوبرایان» آغاز کرد. این تنها عنوان فاکس بود که در کامیک-کان شهر سن دیه‌گو رونمایی می‌شد. استودیو برای تبلیغات فیلم با «تی-موبایل»، «ایندین موتورسایکلز» و «ایسر» همکاری کرد. در هفته‌های گذشته شبکه «کمدی سنترال» برنامه ویژه‌ای به نام «استادان غارتگر» ترتیب داد و دو تن از هواداران فیلم هریک با بازیگران فیلم گروهی تشکیل و به سؤالاتی در مورد فیلم پاسخ می‌دادند. تیزرهای کوتاه تبلیغاتی ویژه‌ای نیز در شبکه‌های FX، Syfy و HBO‌ از این فیلم به نمایش گذاشته شد. فاکس مخاطبین اسپانیولی زبان را که معمولاً از فیلم‌های ژانر استقبال می‌کنند هدف تبلیغات خود قرار داد و تیزرهای فیلم را در شبکه‌های لاتین نمایش داد. شمار مخاطبین لاتین تبار فیلم «غارتگر» به ۲۳ درصد در مقابل ۴۵ درصد مخاطب سفیدپوست رسیده است. انتظار می‌رود بیش از ۶۵ درصد از فروش «غارتگر» از بازارهای خارجی حاصل شود.

از سوی دیگر، «رلیش‌میکس» فاکس را به سبب بازیگران فعالش در شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی و حضورشان در کامیک-کان ستوده است و می‌نویسد، ««اولیویا مان» علی‌رغم مسائل حاشیه‌ای که در لس آنجلس تایمز مطرح کرد، با ۳.۲ میلیون هوادار، ستاره فیلم «غارتگر» در شبکه‌های اجتماعی بود. وی اخیراً در برنامه‌های تلویزیونی متعددی از جمله شوی «الن» ظاهر شد.» «کیگان-مایکل کی» نیز با ۱.۴ میلیون دنبال کننده در فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام دومین ستاره محبوب این فیلم بود.

کمدی تریلر «یک لطف ساده» (A Simple Favor) استودیوی لاینزگیت به کارگردانی «پال فیگ» و بازی «آنا کندریک» و «بلیک لایولی» اندکی فراتر از پیش‌بینی‌های ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار فروخت و با ۱۶ میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت. این فیلم در روز شنبه ۶.۳ میلیون دلار و در روز جمعه ۵.۹ میلیون دلار فروخته بود. طبق آخرین گزارشات، فروش فیلم در سالن‌های «آرک‌لایت» در منهتن بیچ کالیفرنیا بسیار رضایت‌بخش بوده و پخش‌کنندگان را واداشته فیلم را در سالن‌های بزرگ‌تری اکران کنند. این فیلم افتتاحیه موفق خود را مدیون نمره B+ «سینمااسکور» در میان تمامی سنین و A- در میان افراد زیر ۲۵ سال خود است. از طرفی طبق آخرین آمارهای «سینمااسکور»، ۸۶ درصد از مخاطبین بالاتر از ۲۵ سال فیلم نظر مثبتی درباره این فیلم دارند. این فیلم با «ساقدوش‌ها» و «جاسوس» دیگر آثار کمدی فیگ متفاوت است، اما باز هم مخاطبین را به خنده آورد. فیلم «یک لطف ساده» با بودجه ۲۰ میلیون دلاری به تولید رسیده و از این حیث هم برتری‌هایی نسبت به فیلم کمدی اکشن «جاسوسی که مرا غال گذاشت» دارد که با بودجه نزدیک به ۴۰ میلیون دلار ساخته شد و در افتتاحیه تنها ۱۲ میلیون دلار فروخت.

فیلم جدید فیگ که بیشتر به تریلرهای نوآر هیچکاک شباهت دارد تا آثار قبلی کارگردان، تا زمان اکران «ستاره‌ای متولد می‌شود» با بازی «لیدی گاگا» و «بردلی کوپر» در تاریخ ۴ اکتبر تمامی مخاطبین زن را خواهد ربود. پیش‌بینی می‌شود موزیکال جدید لیدی گاگا فراتر از انتظار در گیشه ظاهر شود و بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار در افتتاحیه بفروشد. جالب اینجاست این فیلم که در هیچیک از جشنواره‌های پرسروصدای پاییزی شرکت داده نشده، با نقدهای مثبت، امتیاز ۸۲ درصد «راتن تومیتوز» و نمره B+ «سینمااسکور» مواجه شده و عملکردی به مراتب بهتر از «ریک پسر سفیدپوست» به جای گذاشته است.

لاینزگیت برای بازاریابی فیلم به اقدامات جالبی دست زد. کندریک و لایولی ستارگان فیلم در کامیک-کان به هواداران آموختند که چگونه یک نوشیدنی مارتینی بی‌نقص درست کنند. در فضای مجازی «بلیک لایولی» به مانند فیلم مدتی از اینستاگرام «ناپدید» شد و کلیپ پربیننده‌ای منتشر شد که در آن دو بازیگر اصلی فیلم به سؤالات متداول پاسخ می‌دادند. براساس اعلام «پست‌ترک»، ۶۷ درصد مخاطبین «یک لطف ساده» زن، ۶۸ درصد بالاتر از ۲۵ سال سن داشتند و ۷۶ درصد آنان به فیلم امتیاز مثبت داده‌اند.

این روزها فیلم‌های درام بزرگسالانه با وجود سرویس‌های استریمینگ و شبکه‌های اینترنتی چون نت‌فلیکس، از بخت بالایی برای فروش برخوردار نیستند. بنابراین اگر درامی با نقدهای منفی هم مواجه شده باشد، شکستش در گیشه حتمی است. حتی در برخی موارد مانند فیلم «دیترویت» که با امتیاز ۸۴ درصد «راتن تومیتوز» روی پرده رفت، فروش فیلم تضمین شده نیست. آن فیلم به کارگردانی «کاترین بیگلو» در اولین هفته به صورت گسترده اکران شد و ۷.۱ میلیون دلار فروخت و در نهایت با ۱۶.۷ میلیون دلار از پرده پایین کشیده شد. علاوه بر این، در ایامی مانند فصل جشنواره‌های پاییزی و اهدای جوایز، فیلم درام باید مانند «ستاره‌ای متولد می‌شود» در جشنواره تورنتو، بر سر زبان‌ها بیفتد. این است که «ریک پسر سفیدپوست» (White Boy Rick) استودیوی سونی با امتیاز ۶۴ درصد «راتن تومیتوز» در گیشه کاری از پیش نمی‌برد و با افتتاحیه ۸.۸ میلیون دلاری چهارم می‌شود و به شکست می‌انجامد.

بازاریابی این فیلم با توجه داستانی واقعی که از دهه ۱۹۸۰ در مورد پسرک کراک فروشی که به خدمت FBI‌ درمی‌آید روایت می‌کرد، کار دشواری بود. اما علت فروش ۲۲.۶ میلیون دلاری «عشاء ربانی سیاه» (Black Mass) در افتتاحیه و شکست «ریک پسر سفیدپوست» در این است که در مورد بازی عالی «جانی دپ» در فیلم اولی پیش از اکران جنجال به پا شد و دوم اینکه «عشاء ربانی سیاه» یک اثر گانگستری به شمار می‌آمد و «ریک پسر سفیدپوست» چیزی بیش از یک درام معمولی نیست. فیلم جدید «متیو مک‌کانهی» بدون احتساب مالیات با بودجه ۳۰ میلیون دلاری به تولید رسیده است. آمار هم نشان می‌دهد که سونی بیش از مبلغی که استودیوی فاکس و لاینزگیت برای «غارتگر» و «یک لطف ساده» به تلویزیون پرداخت کردند برای تیزرهای تبلیغاتی «ریک پسر سفیدپوست» پرداخت کرده است. این امر با توجه به فروش نزدیک به ۳ برابری «غارتگر» در گیشه نسبت به این فیلم براستی گیج‌کننده و درک آن سخت است.

منتقدین اغلب به این نکته اشاره داشته‌اند که فیلم «ریک پسر سفیدپوست» موضوعات زیادی را به صورت همزمان بررسی می‌کند. برخی از مسئولین بازاریابی در استودیوهای بزرگ مدعی شده‌اند که سونی به اندازه کافی برای مخاطبین تفاوت این فیلم را با اثری مانند «عشاء ربانی سیاه» مشخص نکرد. عنوان فیلم نیز مسئله دیگری است که برخی از کارشناسان آن را به بدی «گرینگو» دانسته‌اند. با این وجود، سونی همچنان به فروش فیلم در گیشه امیدوار خواهد بود. سال گذشته فیلم «رومن جی. ایزریل، وکیل دادگستری» با استقبال گرم منتقدین جشنواره تورنتو روبرو نشد، اما در ادامه اندکی کمتر از ۱۲ میلیون دلار در گیشه فروخت.

 

این هفته فیلم «شکست‌ناپذیر: راه رستگاری» (Unbroken: Path to Redemption) با فروش افتتاحیه بسیار بد  ۲.۳۵ میلیون دلاری افتتاح شد و در رده نهم ایستاد. ۸۵ درصد مخاطبین این فیلم که نمره A «سینمااسکور» دریافت کرده، بالاتر از ۲۵ سال و ۵۶ درصد آنان زن‌اند. این هفته فیلم «مندی» (Mandy) با بازی «نیکلاس کیج» هم با امتیاز بالای ۹۴ درصد از «راتن تومیتوز» در ۹۲ سالن اکران شد و ۲۴۴ هزار دلار فروخت. این فیلم در حال حاضر در سرویس‌های SVOD در دسترس قرار گرفته است.

برادران وارنر گزارش می‌دهد که فیلم «راهبه» در دومین هفته اکران با افت فروش ۶۶ درصدی نسبت به افتتاحیه با ۱۸.۲ میلیون دلار و فروش داخلی ۸۵ میلیون دلاری و فروش جهانی ۲۰۹ میلیون دلاری در ربته دوم جای گرفته است. فیلم «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» پارامونت نیز این هفته رسماً به عنوان پرفروش‌ترین عنوان این چندگانه لقب گرفت و به فروش ۲۱۶.۱ میلیون دلاری دست یافت. این فیلم همچنین پس از «جنگ عوالم» که در ایالات متحده ۲۳۴.۲ میلیون دلار فروخته بود، دومین فیلم پرفروش «تام کروز» در این کشور شناخته شد. این هفته در ضمن انیمیشن «هتل ترنسیلوانیا ۳» به فروش جهانی ۵۰۰ میلیون دلاری رسید.

هفته آینده فیلم فانتزی «خانه‌ای با یک ساعت روی دیوارش» (The House with a Clock in its Walls) با بازی «جک بلک»، «کیت بلانشت» و کارگردانی «الی راث» که مخاطبین خانوادگی را هدف قرار داده در بیش از ۳۳۰۰ سالن به نمایش درمی‌آید؛ آمازون فیلم «خود زندگی» (Life Itself) با بازی «اسکار آیزک» و «اولیویا وایلد» را در ۲۵۰۰ سینما اکران می‌کند و مستند «فارنهایت ۹/۱۱» (Fahrenheit 11/9) تازه‌ترین مستند «مایکل مور» در ۱۵۰۰ سالن سینما عرضه می‌شود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *