نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
The Nun The Nun $11,936,410 $22 $53,807,379 3 موسیقی متن
Peppermint Peppermint $3,547,048 $25 $13,423,255 3 موسیقی متن
Crazy Rich Asians Crazy Rich Asians $3,450,586 $30 $135,770,569 26 موسیقی متن
The Meg The Meg $1,665,109 $130 $131,637,101 31 موسیقی متن
Mission: Impossible - Fallout Mission: Impossible – Fallout $1,052,757 $178 $212,202,565 45 موسیقی متن
Searching Searching $1,192,826 $14,366,365 17 موسیقی متن
Disney's Christopher Robin Disney’s Christopher Robin $1,032,894 $75 $91,934,021 38 موسیقی متن
Alpha Alpha $777,414 $178 $32,460,286 24 موسیقی متن
BlacKkKlansman BlacKkKlansman $706,255 $15 $43,498,445 31 موسیقی متن
Operation Finale Operation Finale $662,977 $24 $13,935,630 12 موسیقی متن

فیلم «راهبه» (The Nun) استودیوی نیولاین و برادران وارنر به کارگردانی «کورین هاردی» این هفته فراتر از انتظارات ظاهر شد و در افتتاحیه ۵۴ میلیون دلار فروخت. این فیلم ترسناک در روز جمعه ۲۲.۳ میلیون دلار، و در روز شنبه با افت فروش ۱۱ درصدی ۱۹.۷ میلیون دلار بلیط فروشی کرد. «راهبه» با ۷۷.۵ میلیون دلاری که بازارهای خارجی کسب کرد، فروش جهانی خود را به رقم ۱۳۱.۵ میلیون دلار رساند و رکورد افتتاحیه جهانی ۱۱۲.۲ میلیون دلاری فیلمی چون «جنگ جهانی زی» با بازی «برد پیت» را به راحتی پشت سر گذاشت ولی پایین‌تر از فیلم «آن» قرار گرفت که سال گذشته در اولین هفته اکران رکورد بی‌نظیر ۱۸۹.۷ میلیون دلاری را ثبت کرده بود. فیلم «راهبه» علاوه بر به جای گذاشتن رکورد بهترین فروش آخر هفته و فروش پنج‌شنبه در میان عناوین چندگانه «احضار روح» (The Conjuring)، موفق شد رکورد بهترین فروش داخلی این چندگانه در روز جمعه را هم به نام خود به ثبت برساند.

پس از موفقیت برادران وارنر با فیلم هیولایی «مگ» و سپس «آسیایی‌های خیلی پولدار»، اکنون نوبت به فیلم «راهبه» می‌رسد که استودیو را در گیشه سربلند کند. پولسازی آثار ژانر وحشت را دیگر انکار نمی‌توان کرد. اوایل هفته گذشته پیش‌بینی می‌شد که «راهبه» رکورد افتتاحیه چندگانه‌اش را جابجا کرده و از رکورد سه روزه ۴۱.۸ میلیون دلاری «احضار روح ۲» عبور کند، اما اکنون سؤال اینجاست که افتتاحیه این فیلم چه جایگاهی در تاریخ آثار ترسناک هالیوود دارد؟ بهترین رکورد افتتاحیه داخلی درحال حاضر در اختیار «آن» با ۱۲۳.۴ میلیون دلار است و به این زودی‌ها فیلمی به آن نزدیک نخواهد شد، اما «راهبه» توانسته رکورد ۵۲.۵ میلیون دلاری «فعالیت فراطبیعی ۳» استودیوی پارامونت/بلوم‌هاوس را رد کند. به این ترتیب این فیلم پس از «آن»، «جنگ جهانی زی» (۶۶.۴ میلیون دلار) و «هنیبال» (۵۸ میلیون دلار) به عنوان چهارمین فیلم پرفروش ترسناک آمریکا در افتتاحیه شناخته شود. «کام‌اسکور» فروش ۶۸.۱ میلیون داری «بازگشت مومیایی» را هم در فهرست خود به عنوان دومین فیلم جای داده اما این فیلم باید در دسته‌بندی آثار ماجرایی قرار بگیرد و نه ترسناک. فیلم «راهبه» این هفته موجب شد استودیوی برادران وارنر برای پنجمین هفته متوالی صدر جدول فروش را تصاحب کند. شب گذشته ریبوت فیلم «هالووین» ساخته «دیوید گوردن گرین» هم در جشنواره فیلم تورنتو توسط استودیوی یونیورسال به اکران درآمد و با استقبال کم‌نظیر مخاطبین مواجه شد تا تضمین شود که ژانر وحشت در پاییز آینده هم به پولسازی ادامه می‌دهد.

نکته قابل توجه در مورد فیلم «راهبه» و فروش شگفت‌انگیزش در سه روز اول اکران این است که این اثر پس از «آنابل» در چندگانه «احضار روح» با امتیاز ۲۹ درصد از «راتن تومیتوز» دارای بدترین نقدهای دریافتی است، و طبق اعلام «سینمااسکور» مخاطبین سینمارو که ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن بوده‌اند، پس از خروج از سالن به این فیلم نمره بسیار بد C داده‌اند. این امتیاز در میان آثار ترسناک این چندگانه در پایین‌ترین حد خود است. اما «سینمااسکور» گزارش می‌دهد که نمره میانگین آثار ژانر وحشت همین نمره C بوده و کسب نمره A- مانند دو قسمت اول «احضار روح» غیرمعمول و نادر است. مخاطبین «سینمااسکور» همیشه به آثار وحشت سخت گرفته‌اند؛ سپتامبر سال گذشته فیلم «آن» علیرغم موفقیت در گیشه و فروش داخلی ۳۲۷.۴ میلیون دلاری، به فیلم نمره B+ دادند. عملکرد «راهبه» در اینجا به فیلم «فعالیت فراطبیعی ۳» شباهت دارد که با نمره C+ از فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلاری گذر کرد. مخاطبین اسپانیولی زبان همیشه از آثار ترسناک استقبال به عمل می‌آورند، اما استقبال آنان از «راهبه» حتی از رکورد ۱۷ درصدی «احضار روح»، ۲۸ درصدی قسمت دوم فیلم، ۲۲ درصدی «آنابل» و ۲۶ درصدی دنباله آن فراتر رفت و ۳۵ درصد مخاطبین فیلم را این گروه تشکیل دادند. از مخاطبین جمعه شب فیلم ۵۶ درصد زیر ۲۵ سال سن داشته‌اند، آماری که بسیار به فیلم «آنابل» نزدیک است.

The Nun

از استودیوی برادران وارنر باید به خاطر اکران موفق «راهبه» و ثبت رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه این چندگانه با وجود نقدهای منفی و امتیازات پایین مخاطبین پس از خروج از سالن آن هم در عصر شبکه‌های اجتماعی ستایش کرد. رکورد این فیلم ما را به یاد دهه‌های گذشته به خصوص دهه ۹۰ میلادی و پیش از آن می‌اندازد که آثار پاپ‌کورنی با وجود نقدهای منفی در گیشه می‌فروختند. برادران وارنر «راهبه» را مانند یک اثر بسیار بزرگ بازاریابی کرد و تیزرهای آن را در کامیک-کان به هوادارن نشان داد و در ادامه در ماه جولای کلیپ‌های بیشتری از فیلم منتشر شد.

براساس گزارش «رلیش‌میکس» که شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند، جو حاکم بر فضای مجازی پیرامون این فیلم در روزهای پایانی آخر هفته خوش‌بینانه‌تر شده است: «کمپین بازاریابی فیلم به هواداران فیلم‌های «احضار روح» و «آنابل» دست یافت، به گونه‌ای که برخی «والاک» راهبه شیطانی را ترسناک‌ترین بخش این چندگانه دانسته‌اند، بنابراین مخاطبین از ایده تولید یک فیلم جداگانه براساس این شخصیت استقبال کرده‌اند.» در این گزارش آمده است که شمار هواداران/مشاهدات فیلم در دنیای مجازی از قبیل فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و اینستاگرام به ۱۴۷ میلیون می‌رسد که بسیار فراتر از میانگین آثار ژانر وحشت است. کلیپ‌های پربیننده «راهبه» درحال حاضر ۸۲.۴ هزار بار در روز مشاهده می‌شود، درحالی که این رقم برای دیگر آثار این ژانر به ۴۱.۹ می‌رسد. «رلیش‌میکس» می‌نویسد، «درحقیقت، تنها نقطه ضعف فیلم لایک‌های روزانه فیسبوک است. بهرحال، نباید فراموش کرد که «احضار روح» دارای ۴.۶ میلیون هوادار و «آنابل» دارای ۴.۳ میلیون هوادار است، بنابراین سخت می‌توان تشخیص داد که چه تعداد از هواداران دنیای «احضار روح» هوادار این فیلم هستند.» در توئیتر هشتگ‌های #TheNun و #TheNunMovie از روز چهارشنبه تا پنجشنبه ۵ برابر شدند و از ۸.۴ هزار به ۴۳.۶ هزار هشتگ منحصربه‌فرد رسیدند. «تیسا فارمیگا» ستاره فیلم «راهبه» و بازیگر سابق سریال «داستان ترسناک آمریکایی» و خواهر «ورا فارمیگا» که در «احضار روح» نقش «لورین وارن» را بازی می‌کند، با ۲.۱ میلیون هوادار ملکه فیلم در شبکه‌های اجتماعی بود. چهار فیلم ابتدایی «احضار روح» درمجموع ۱.۲ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروخته‌اند.

این هفته فیلم «آسیایی‌های خیلی پولدار» در چهارمین هفته اکران به فروش داخلی ۱۳۶.۲ میلیون دلاری دست یافت تا همچنان با احتساب فروش ۲۶ روزه ۱۴ درصد از فروش «خدمتکار» پیش باشد. این فیلم در چهارمین شنبه خود ۵.۸ میلیون دلار درآمدزایی کرد. این فیلم به مانند «خدمتکار» علاوه بر پشتیبانی منتقدین، از استقبال مردم و موفقیت تجاری هم برخوردار است، این رو تعجبی ندارد که سازندگان کمپین اسکار را برای این فیلم آغاز کنند.

فیلم «نعناع تند» (Peppermint) استودیوی STX که از مخاطبین «سینمااسکور» نمره B+ دریافت کرده (نمره‌ای بالاتر از «مایل ۲۲» همین استودیو که چهار هفته قبل اکران شد) در سه روز اول اکران ۱۳.۳ میلیون دلار فروخته و در جایگاه سوم جدول قرار گرفته است. این فیلم در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های دوگانه‌ای روبرو شده و هواداران «جنیفر گارنر» از بازگشت او خوشحالند اما دیگر سینماروها از این فیلم که رونوشتی از آثار «لیام نیسن» است ناامید شده‌اند. شمار دنبال‌کنندگان/مشاهدات این اثر به رقم پایین ۳۷.۵ میلیون می‌رسد و مسئله نگران‌کننده‌تر این است که مشاهدات روزانه کلیپ‌های اصلی فیلم در یوتیوب از ۵.۳ هزار مرتبه در روز تجاوز نمی‌کند. گارنر ستاره فیلم در فیسبوک و اینستاگرام دارای ۳.۸ میلیون هوادار است.

فیلم «نعناع تند» با بودجه خالص ۲۰ و چند میلیون دلاری به تولید رسیده است. از این فیلم با ژانر «آدم-اسلحه-به-دست»ش در داخل نباید بیش از این فروش انتظار داشت و سازندگان باید به فروش خارجی امیدوار باشند. چنانکه فیلم «مسافر» با بازی «لیام نیسن» بیش از ۷۰ درصد از فروش ۱۲۰ میلیون دلاری جهانی خود را از بازارهای خارجی کسب کرد. فیلم می‌تواند روی بازارهای فرعی هم حساب باز کند، اما به هر تقدیر امتیاز ۱۴ درصد آن از «راتن تومیتوز» ممکن است این روند سوددهی را کند کند.

جای تأسف است که استودیو سرمایه‌گذاری بیشتری برای بازاریابی فیلم انجام نداد، چرا که ۵۳ درصد از مخاطبین فیلم را زنانی تشکیل می‌دهند که به فیلم نمره A- داده‌اند. ضمن اینکه مخاطبین ۳۵ تا ۴۹ فیلم که ۳۰ درصد خریداران را تشکیل می‌دهد به فیلم امتیاز A- اعطا کردند و مخاطبین بیش از ۵۰ ساله با ۴۶ درصد هم به فیلم نمره A- اختصاص داده‌اند. طبق شنیده‌ها استودیوی STX تنها ۶ میلیون دلار برای پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم در تلویزیون در نظر گرفته است. استودیو اعلام کرده است که ۷۸ درصد مخاطبین فیلم بالاتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند و سینماروهای زن ۵۶ درصد کل خریداران بلیت را تشکیل می‌دهند.

فیلم «مِگ» استودیوی برادران وارنر هم این هفته با فروش ۳ میلیون دلار روز شنبه با ۶ میلیون دلار در چهارمین هفته اکران در جایگاه چهارم قرار گرفت و فروش داخلی خود را به ۱۳۱.۵ میلیون دلار رساند. فیلم «جستجو»ی سونی نیز در سومین هفته اکران ۴.۵ میلیون دلار فروخته و رتبه پنجم جدول را به خود اختصاص داده است.

هفته آینده فیلم اکشن «غارتگر» (The Predator) استودیوی فاکس در ۳۹۰۰ سالن سینما اکران می‌شود؛ فیلم «یک لطف ساده» (A Simple Favor) استودیوی لاینزگیت در ۳۰۰۰ سالن روی پرده می‌رود؛ سونی فیلم «ریک پسر سفیدپوست» با بازی «متیو مک‌کانهی» را در بیش از ۲۴۰۰ سالن سینما عرضه می‌کند و استودیوی پیور فلیکس فیلم درام «شکست‌ناپذیر: راه رستگاری» (Unbroken: Path to Redemption) با بازی «مریت پترسون» را در ۱۵۰۰ سالن به نمایش درمی‌آورد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *