نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Avengers: Endgame Avengers: Endgame $19,567,066
$356 $723,745,643 17 موسیقی متن
Pokemon Detective Pikachu Pokemon Detective Pikachu $13,423,698 $150 $54,365,242 3 موسیقی متن
box-The Hustle The Hustle $4,648,047 $13,007,709 3 موسیقی متن
The Intruder 2019 $2,646,068 $8 $21,565,451 10 موسیقی متن
Poms Poms $2,176,154 $10 $5,361,937 3 موسیقی متن
Long Shot Long Shot $2,130,930 $40 $19,883,467 10 موسیقی متن
Uglydolls Uglydolls $1,450,494 $45 $14,507,888 10 موسیقی متن
Breakthrough Breakthrough $1,097,777 $14 $ 26 موسیقی متن
Tolkien Tolkien $652,449 $20 $2,200,537 3  موسیقی متن
The Curse of La Llorona The Curse of La Llorona $561,155 $9 $51,451,753
24 موسیقی متن

فیلم «کارآگاه پیکاچو» (Pokémon Detective Pikachu) استودیوی برادران وارنر و لجندری از فروش ۵۰ تا ۵۵ میلیون دلاری پیش‌بینی شده عبور کرد و در افتتاحیه ۵۸ میلیون دلار فروخت. این رکورد فیلم را پایین‌تر از «انتقام‌جویان: آخر بازی» در رتبه‌ی دوم قرار می‌دهد، اما این فیلم لایو اکشن و انیمیشن از فروش ۳۱ میلیون دلاری نسخه‌ی اول فیلم در سال ۱۹۹۹ در هفته‌ی اول برتری جسته تا لجندری پس از پایان قرارداد پنج ساله‌اش با یونیورسال بازگشت شکوهمندی به برادران وارنر داشته باشد. این استودیو فیلم‌های پرفروشی چون «شوالیه‌ی تاریکی» و چندگانه‌ی «گودزیلا» را به تولید رسانده است. برادران وارنر در انتخاب تاریخ اکران «کارآگاه پیکاچو» هوشمنداه عمل کرد. آن‌ها صبر کردند تا طوفان «انتقام‌جویان: آخر بازی» دیزنی و مارول پس از دو هفته فروکش کند. «آخر بازی» در سومین هفته‌ی اکران با فروش آخر هفته‌ی ۶۳.۱ میلیون دلاری برای سومین مرتبه‌ی متوالی صدرنشین باقی ماند.

در میان آمار فروش فیلم‌ها در هفته‌ی سوم، «آخر بازی» پس از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» با ۹۰.۲ میلیون دلار، «آواتار» با ۶۸.۴ میلیون دلار، و «پلنگ سیاه» با ۶۶.۳ میلیون دلار در رتبه‌ی چهارم قرار می‌گیرد. با این حال، این فیلم روز شنبه عبور از فروش داخلی ۷۰۰ میلیون دلاری را جشن گرفت. «نیرو برمی‌خیزد» نیز مانند «آخر بازی» در شانزدهمین روز اکران به چنین رکوردی دست یافته بود. این دستاورد تا پایان روز یکشنبه «آخر بازی» را بالاتر از «پلنگ سیاه» به سومین فیلم پرفروش تاریخ در آمریکا تبدیل کرد. این هفته «آخر بازی» ۶ میلیون دلار از سالن‌های آیمکس درآمدزایی کرد و فروش داخلی خود در این سالن‌ها را به ۵۸ میلیون دلار رساند. بیست و دومین فیلم «دنیای سینمایی مارول» تا پایان روز یکشنبه به فروش جهانی ۲.۴۸۶ میلیارد دلاری دست یافته و تنها «آواتار»‌ به کارگردانی «جیمز کامرون» را بالاتر از خود می‌بیند که ۳۰۲ میلیون دلار با «آخر بازی» فاصله دارد.

«پیکاچو» اثری بود که برای مخاطبین تازگی داشت و با وجود آنکه فرمول ساختش با دیگر آثار ابرقهرمانی متفاوت بود، موفق شد آن دسته از افرادی که به داستان آشنایی نداشتند را به همراه هواداران همیشگی شخصیت به سالن بکشاند. برادران وارنر برای بازاریابی فیلم به طنز «رایان رینولدز» تکیه کردند که در تریلرهای فیلم مشهود بود و شباهت زیادی به «ددپول» داشت. رینولدز به تنهایی در شبکه‌های اجتماعی دارای ۴۹ میلیون هوادار است. «جف گلدستین» مدیر پخش داخلی استودیوی برادران وارنر در مورد «کارآگاه پیکاچو» می‌گوید: «این فیلم حقیقتاً ترکیبی از همه چیز بود: ایده، بازاریابی و انتخاب درست تاریخ اکران.»

«رایان رینولدز» از ابتدا تا انتها در کنار کمپین تبلیغاتی فیلم بود و همکاری او با استودیو در شبکه‌های اجتماعی بسیار قابل توجه. گلدستین می‌افزاید: «رایان رینولدز استعداد عجیبی دارد و مخاطبین هم در مقابلش وادار به واکنش می‌شوند؛ او بذله‌گو و جذاب است.»

رینولدز با استفاده از ۱.۱ میلیون دنبال‌کننده‌اش در یوتیوب کلیپ‌های غیرحرفه‌ای و همچنین تریلرهای رسمی فیلم را به اشتراک گذاشت، همانگونه که «دووین جانسون» با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به کمپین «هابز و شا» کمک کرد. با به کارگیری این استراتژی، این فیلم کمدی خانوادگی در این تابستان شلوغ دوام آورد. اما تنها صدای رینولدز در موفقیت فیلم سهم نداشت. فیلم پس از انتشار یک بازی ویدیویی (Pokemon Go) اکران شد که در سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیارد مرتبه در سراسر دنیا دریافت شده بود و به صورت ماهانه حدود ۱۵۰ میلیون کاربر داشت. آن دسته از افراد بودند که این هفته به دیدن فیلم شتافتند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که بسیاری از هواداران در شبکه‌های اجتماعی تجربه‌ی در حال رشد خود که ابتدا با انیمه‌ی «پوکیمون» آغاز شده بود و سپس با بازی‌های ویدیویی مرتبط با این شخصیت و اکنون با فیلم ادامه یافته است را به اشتراک گذاشتند.

«کارآگاه پیکاچو» روز شنبه ۲۰.۴۸ میلیون دلار و روز جمعه با احتساب فروش پنجشنبه شب ۲۰.۶ میلیون دلار بلیت فروخت. «پیکاچو» که از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی عالی A- دریافت کرده روز جمعه بالاتر از «آخر بازی» ایستاد. این فیلم از مخاطبین عمومی و والدین «پست‌ترک» امتیاز ۴ و نیم ستاره دریافت کرده است. حود ۵۶ درصد خریداران بلیت مرد و ۶۱ رصد زیر ۲۵ سال سن داشتند. مخاطبین عمومی نیز ۶۵ درصد سینماروها را تشکیل دادند، کودکان زیر ۱۲ سال با ۲۴ درصد و والدین با ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. مردان زیر از ۲۵ سال با ۳۰ درصد پرجمعیت‌ترین گروه سنی فیلم را تشکیل دادند و به دنبال آن مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۸ درصد، زنان زیر ۲۵ سال با ۲۲ درصد و زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۰ درصد قرار داشتند. حدود ۴۸ درصد مخاطبین سفیدپوست، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۸ درصد آسیایی تبار و سایر نژادها، و ۱۰ درصد سیاهپوست بودند. «پیکاچو» به ویژه در ایالات غربی و غرب میانه با فروش بهتری روبرو شد.

رقم مربوط به دنبال‌کنندگان و مشاهدات ویدیویی فیلم «پیکاچو» در شبکه‌های اجتماعی به ۶۲۵.۴ میلیون می‌رسد، در حالی که میانگین فیلم‌های خانوادگی لایو اکشن ۱۵۴.۹ میلیون است. از این تعداد ۵۲.۹ میلیون به هواداران فیسبوک، ۵۹.۳ میلیون به مشاهدات ویدیویی فیسبوک، ۳۷.۹ میلیون هوادار توئیتر، ۴۱۹.۱ میلیون مشاهدات ویدیو در یوتیوب و ۵۶.۲ میلیون به هوادار در اینستاگرام اختصاص داشت. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۳۲:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند درحالی که میانگین فیلم‌های ژانر خانوادگی/لایو اکشن ۱۳:۱ است. مشاهدات روزانه‌ی فیلم در یوتیوب یز به ۳۰۲ هزار بازدید می‌رسد که کلیپ‌های هواداران سهم زیادی در آن دارد. این درحالی است که میانگین مشاهدات روزانه در یوتیوب برای آثار خانوادگی ۱۶ هزار بازدید است.

یکی مهمترین ترفندهای استودیو برای بازاریابی «کارآگاه پیکاچو» انتشار ویدیویی در یوتیوب بود که به نظر می‌رسید نسخه‌ی کامل فیلم باشد اما تنها یک شوخی با هواداران بود. این ویدیوی طولانی تصاویری از پیکاچو را در حال رقص نشان می‌دهد و بس. در گوشه‌ی بالا و سمت راست این ویدیو ارجاعی وجود دارد به «ر. رینولدز» که ممکن است به همراه اعضای تیمش در این اقدام دست داشته باشند. این ویدیو که چهار روز قبل منتشر شد، تا به امروز بیش از ۱۶ میلیون مرتبه مشاهده شده است.

«کارآگاه پیکاچو» در ۶۲ بازار خارجی هم به نمایش درآمد و ۱۰۳ میلیون دلار فروخت و با احتساب فروش داخلی با فروش جهانی ۱۷۰.۴ میلیون دلاری رسید. این فیلم در کشور چین ۴۰.۸ میلیون دلار و در بریتانیا ۶.۶ میلیون دلار فروخته است.

پیروز نبرد میان کمدی‌های زنانه‌ی «پامز» (Poms) استودیوی STX و «کلاهبردار» (The Hustle) استودیوی MGM فیلم دوم بود که با ۱۳.۵ میلیون دلار پس از فروش ۳.۹۵ میلیون دلاری در روز جمعه در جایگاه سوم قرار گرفت. «کلاهبردار» که ستارگانی چون «ریبل ویلسون» و «آن هاتاوی» در آن ایفای نقش می‌کنند موفق شد فراتر از افتتاحیه‌ی ۱۲ میلیون دلاری برآورد شده عمل کند. این فیلم که در ۲۷ بازار خارجی هم روی پرده رفته فروش جهانی خود در سراسر دنیا را به ۲۷.۲ میلیون دلار رسانده است. سال گذشته فاکس گزارش داد که کمدی «ربوده شده» (Snatched) با بازی «گلدی هان» و «امی شومر» در سه روز اول اکران ۱۹.۵ میلیون دلار فروخته است.

«کلاهبردار» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی B- دریافت کرده است. آمار «پست‌ترک» نیز نشان می‌دهد که زنان زیر ۲۵ سال که ۲۱ درصد کل مخاطبین را تشکیل می‌دادند بیش از سایرین از دیدن فیلم لذت برده و به آن امتیاز ۷۶ درصد داده‌اند. به دنبال آنان زنان بالاتر از ۲۵ سال قرار دارند که ۵۰ درصد سینماروها را تشکیل دادند و به فیلم امتیاز ۷۲ درصد دادند. نکته اینجاست که مخاطبین هدف فیلم به سالن‌ها آمدند در حالی که این اتفاق برای «لانگ شات» و «پامز» روی نداد. «کلاهبردار» به ویژه در ایالات غربی، مرکزی و جنوب غربی با فروش بهتری همراه بود.

فروش افتتاحیه‌ی «کلاهبردار» به کمدی رمانتیک قبلی «ریبل ویلسون» تحت عنوان «رمانتیک نیست؟» (Isn’t It Romantic) شبیه است که پس از فروش ۱۴.۲ میلیون دلاری در اولین هفته‌ی اکران در ادامه تا ۳.۴ برابر بلیت فروخت و به رقم نهایی ۴۸.۷۹ میلیون دلاری در آمریکای شمالی رسید. «کلاهبردار» در بازارهای جهانی باید عملکرد بهتری نسبت به «رمانتیک نیست؟» داشته باشد، چرا که نیو لاین حق پخش خارجی آن را به نت‌فلیکس واگذار کرده بود.

فیلم «کلاهبردار» در ابتدا قرار بود تابستان گذشته اکران شود اما استودیوی MGM این آخر هفته را برای نمایش فیلم برگزید چرا که هاتاوی تابستان آن سال «هشت یار اوشن» را روی پرده داشت. ویلسون تهیه‌کنندگی فیلم را نیز برعهده دارد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که هاتاوی با ۱۸.۳ میلیون هوادار در فیسبوک و اینستاگرام ستاره‌ی فیلم در شبکه‌های اجتماعی است. او درواقع بیش از ۲۰ درصد ۸۵.۲ میلیون مشاهده و دنبال‌کننده فیلم در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده و ویلسون با ۹.۲ میلیون هوادار پایین‌تر از او جای دارد.

«پامز» با فروش افتتاحیه‌ی ۵.۱ میلیون دلاری فرصتی از دست رفته است چرا که برای این فیلم فروشی معادل ۷ تا ۱۰ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شد و از سینماروها نمره‌ی B+‌ دریافت کرده است. مخاطبین طبق اعلام «پست‌ترک» نیز واکنش بهتری نسبت به «کلاهبردار» نشان داده‌اند. زنان بالاتر از ۲۵ سال که ۶۳ درصد کل خریداران بلیت را تشکیل می‌دهند به فیلم امتیاز ۸۱ درصد داده‌اند. فیلم مخاطبین زن بزرگسال‌تر را هدف گرفته بود و ۲۹ درصد سینماروها را افراد بالاتر از ۵۵ ساله تشکیل دادند، درحالی که ۵ درصد مخاطبین «کلاهبردار» از این گروه سنی بودند. این فیلم پتانسیل آن را داشت که موفقیت «باشگاه کتاب‌خوانی» (Book Club) با بازی «دایان کیتون» را تکرار کند. به این ترتیب روشن است که «پامز» هرگز نمی‌بایست همزمان با «روز مادر» و در دومین هفته‌ی اکران «لانگ شات» که همچنان مخاطبین زن بالاتر از ۲۵ سال را به خود می‌کشاند با «کلاهبردار» رویارو می‌شد. هفته‌ی آینده ممکن بود فروش «پامز» شرایط مساعدتری پیدا کند و با توجه به شکست فاجعه‌بار «عروسک‌های زشت» به استودیوی STX کمکی کرده باشد.

فیلم «پامز» با حمایت مالی eOne با بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری به تولید رسید و استودیوی STX آن را به قیمت ۸ تا ۹ میلیون دلار خریداری کرد و تیزرهای تلویزیونی فیلم را بیشتر در برنامه‌های صبحگاهی روی ایر برد و پول زیادی خرج نکرد. بنابر گفته‌ی منابع نزدیک به پروژه نیمی از هزینه‌ای که پارامونت برای «باشگاه کتاب‌خوانی» سرمایه گذری کرد برای بازاریابی این فیلم خرج شد. اما برای افتتاحیه‌ای پرفروش باید بیش از این هزینه صرف کرد و درست به همین علت است که «پامز» فاصله‌ی زیادی با فروش ۱۳.۵ میلیون دلاری «باشگاه کتاب‌خوانی» و «کلاهبردار» دارد. محدود کردن هزینه‌های بازاریابی دیجیتالی ممکن است در مورد فیلم‌های ژانر نتیجه دهد، اما نه برای فیلمی که مخاطبین بیش از ۵۰ ساله را هدف می‌گیرد. فیلم «پامز» مانند «باشگاه‌ کتاب‌خوانی» با امتیاز پایین «راتن تومیتوز» با استقبال منتقدین همراه نشد.

فاکس سرچ‌لایت به ندرت آثارش را به صورت گسترده روی پرده می‌برد، اما آن‌ها با فیلم بیوگرافیکال «تالکین» (Tolkien) دست به چنین اکران‌هایی زندند و فیلم را در ۱۴۹۵ سالن به نمایش درآوردند و به فروش ۲.۱ میلیون دلاری رسیدند. این فیلم از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A- دریافت کرده، اما از آمار فروش نمی‌توان چنین استقبالی را حدس زد. «پست‌ترک» گزارش می‌دهد که مخاطبین به فیلم امتیاز ۷۶ درصد داده‌اند. معمولاً وقتی استودیوها آثار هنری خود را به صورت گسترده اکران می‌کنند، مایلند هرچه زودتر شاهد بازگشت هزینه‌های خود باشند. «تالکین» از «راتن تومیتوز» امتیاز ۴۸ درصد دریافت کرده بنابراین منطقی نمی‌بود اگر استودیو فیلم را به صورت محدود نمایش می‌داد. براساس گزارش «پست‌ترک» ۴۱ درصد مخاطبین را افراد بالاتر از ۲۵ سال تشکیل می‌دهند و همین گروه سنی با امتیاز ۸۷ درصد بیش از سایرین از دیدن فیلم لذت برده‌اند. «تالکین» در ایالت‌های غربی با عملکرد بهتری روبرو شد.

هفته‌ی آینده فیلم «جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم» (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) در بیش از ۳۶۰۰ سالن اکران می‌شود، یونیورسال فیلم «سفر یک سگ» (A Dog’s Journey) را در ۳۲۰۰ سالن نمایش می‌دهد و برادران وارنر فیلم «خورشید هم یک ستاره است» (The Sun is Also a Star) را در ۲۱۰۰ سالن روی پرده می‌برد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *