نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Ant-Man and the Wasp Ant-Man and the Wasp $18,531,751 $162 $75,812,205 3 موسیقی متن
Jurassic World: Fallen Kingdom Jurassic World: Fallen Kingdom $8,434,400 $200 $333,390,040 17 موسیقی متن
Incredibles 2 Incredibles 2 $8,039,296 $200 $503,767,837 24 موسیقی متن
The First Purge The First Purge $4,992,710 $13 $31,280,225 5 موسیقی متن
Sicario: Day of the Soldado Sicario: Day of the Soldado $5,342,307 $35 $19,007,566 3 موسیقی متن
Uncle Drew Uncle Drew $1,876,640 $17 $29,930,263 10 موسیقی متن
Ocean's 8 Ocean’s 8 $1,395,266 $70 $126,533,978 31 موسیقی متن
Tag Tag $864,982 $28 $48,255,471 24 موسیقی متن
Deadpool 2 Deadpool 2 $463,455 $110 $314,546,474 52 موسیقی متن
Sanju Sanju $415,679 $5,995,791 10 موسیقی متن

فیلم «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» (Ant-Man and the Wasp) دیزنی به کارگردانی «پیتون رید» این هفته روی پرده‌های سینما به نمایش درآمد و با فروش تقریبی و قابل احترام ۷۶ میلیون دلاری تنها ۵۰۰ هزار دلار با پیش‌بینی‌های استودیوهای رقیب فاصله داشت. این فیلم ۲۳.۶ میلیون دلار در روز شنبه بلیت فروشی کرد و روز جمعه پرفروشی را نیز پشت سر گذاشت.

این رکورد نسبت به فروش ۵۷.۲ میلیون دلاری قسمت اول «مرد-مورچه‌ای» در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. آن فیلم در پایان اکران خود ۱۸۰ میلیون دلار یعنی تا ۳.۱ برابر فروش هفته اول در ایالات متحده فروخت. پیش‌بینی می‌شود فروش «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» در پایان اکران تا ۲.۷۵ برابر افتتاحیه باشد، اما به رقم ۲۰۰ میلیون دلار در آمریکا خواهد رسید. با وجود آنکه دنباله «مرد-مورچه‌ای» انتظارات بسیاری از کارشناسان را برآورده نساخته، اما باز هم برای دیزنی یک پیروزی به حساب می‌آید چرا که آن‌ها به منظور جلوگیری از به بار آمدن نتایج نامطلوب چشم‌انداز تبلیغاتی فیلم را گسترش دادند.

هر هوادار بدبینی که ادعا کند فروش «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» کمتر از فروش ۸۴.۴ میلیون دلاری فیلم شکست خورده «سولو» یا کمتر از فروش ۹۳.۸ میلیون دلاری «لیگ عدالت» در افتتاحیه است، سخت در اشتباه است. «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» همچون سولو یا لیگ عدالت با بودجه سرسام‌آور ۳۰۰ میلیون دلاری به تولید نرسیده و هزینه تولید آن پایین‌تر از آثاری چون «ثور: رگنوراک»، «ثور: دنیای تاریک» و قسمت دوم «محافظین کهکشان» بوده است.

درآمد «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» از ۴۰۳ سالن آیمکس، ۸ درصد یا ۶ میلیون دلار از کل فروش فیلم را تشکیل می‌دهد. این دنباله که از مخاطبین سینمارو نمره A- سینمااسکور دریافت کرده، همچون «اولین انتقام‌جو»، «هالک شگفت‌انگیز» و «ثور: دنیای تاریک» میان مردم و مخاطبین گسست ظریفی ایجاد کرد. این فیلم درحالی براساس برداشت «راتن تومیتوز» از منتقدین نمره میانگین ۸۶ درصد دریافت کرده که قسمت اول آن از همین وبسایت امتیاز ۸۲ درصد گرفته بود. مخاطبین «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» درست مثل قسمت قبلی، از ۶۲ درصد افراد زیر ۲۵ سال تشکیل می‌شد. مخاطبین مرد این فیلم هم نسبت به قسمت قبلی از ۶۲ درصد به ۵۸ درصد کاهش داشته است.

فروش خارجی ۱۶۱ میلیون دلاری «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» فراتر از انتظارات بسیاری از رسانه‌های پوشش دهنده باکس آفیس بود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این فیلم علیرغم فروش داخلی پایین‌تر از حد انتظارش، به لطف فروش خارجی خود قطعاً برای مارول سودآوری خواهد کرد و استودیو می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون دلار در پایان اکران فیلم به دست آورد. پیش‌بینی می‌شود فیلم «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» که با بودجه تخمینی ۱۶۲ میلیون دلاری به تولید رسیده در نهایت به فروش خارجی ۶۰۰ میلیون دلاری برسد.

در مورد «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. اولاً اینکه محبوبیت و وسعت دنیای «مرد-مورچه‌ای» به اندازه شخصیتی مثل «مرد-عنکبوتی» نیست. «بازگشت به خانه» آخرین فیلم ساخته شده در دنیای «پیتر پارکر» همین تابستان گذشته روی پرده رفت و ۱۱۷ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت. «انت-من» به ساوندترک‌های گوش‌نواز و خاطره‌انگیز مرسوم در فیلم «محافظین کهکشان» مزین نشده در عوض همان لحن و روایت جذاب و سرگرم کننده آن را عیناً تکرار می‌کند. اگر چه برای رعیت انصاف بای گفت که بسیاری از هواداران لحن فیلم «محافظین کهکشان» را هم کپی برداری از فیلم «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه متقابل می‌زند» می‌پندارند. گذشته از این، این افزایش فروش در دنیای سینمایی مارول را ما قبلاً با فیلم «ثور» که در می سال ۲۰۱۱ اکران شد و ۶۵.۷ میلیون دلار فروخت و پس از آن «ثور: دنیای تاریک» در سال ۲۰۱۳ با رشد ۳۰ درصدی ۸۵.۷ میلیون دلار درآمدزایی کرد، شاهد بوده‌ایم. «رگنوراک»، قسمت سوم ثور نیز آبان ماه سال گذشته با کارگردانی «تایکا ویتیتی» اکران شد و ۱۲۲.۷ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت. «مرد-مورچه‌ای و زنبورک» همچون قسمت اول خود خانواده‌ها را هدف قرار داده بود و ۵۸ درصد خریداران بلیت را افراد بالاتر از ۲۵ سال تشکیل می‌دادند و ۵۵ درصد آنان مرد بودند.

«مرد-مورچه‌ای و زنبورک» به سبب نقدهای مثبتی که دریافت کرده بود، به سبب اینکه بعد از «جنگ بی‌نهایت» به نمایش درمی‌آمد و بالأخره به این سبب که دمای هوا در شهرهایی مانند لوس آنجلس به ۱۰۰ درجه فارنهایت رسیده بود، انتظار می‌رفت که فیلم فراتر از پیش‌بینی‌ها در گیشه عمل کند. دمای هوا در ایالت‌های غربی تا حدی بالا بود که برخی از ترس قطع شدن برق حاضر به ترک خانه نبودند. در مجموع فروش روز شنبه (نسبت به روزهای قبل) پایین‌تر آمد، اما پخش کنندگان علت آن را هم تعطیلات روز استقلال و مسافرت‌های خارج شهری می‌دانند.

مارول برای بازاریابی به فیلمی که شخصیت اصلی آن قبلاً در «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» ظاهر شده بود و معرف مخاطبین بود، زنبورک را اضافه کرد تا مردم برای دیدن قسمت دوم فیلم که با لحنی کامیک وقایع مابعد «جنگ بی‌نهایت» را روایت می‌کرد تشویق شوند. اولین تیزر فیلم در نمایشگاه کامیک کان سال گذشته رونمایی شد و فاش کرد که «میشل فایفر» که سابقه حضور در آثار ابرقهرمانی در نقش «زن گربه‌ای» را دارد، در فیلم نقشی برعهده دارد. در تاریخ ۲۹ ژانویه تیزر کوتاه دیگری در برنامه «صبح بخیر آمریکا» روی ایر رفت و خبر از انتشار تریلر کامل فیلم در روزهای بعد داد و پوستر آن همزمان با اکران «پلنگ سیاه» رونمایی شد.

«ایونجلین لیلی» ستاره فیلم هم پس از افتتاحیه «جنگ بی‌نهایت» و همزمان با شوخی بازیگران «جنگ بی‌نهایت» در مورد اندازه «مرد-مورچه‌ای» و دیده نشدنش در فیلم، از پوستر جدید فیلم در شبکه‌های اجتماعی پرده برداشت. این اقدام نیز پیش از انتشار تریلر دوم فیلم در تاریخ ۱ می صورت پذیرفت. آن تریلر در خلال پخش اپیزودهای پایانی سریال‌های «سوپرگرل»، «مأمورین شیلد» و «فلش» روی ایر رفت و پیش از اکران «ددپول ۲» به نمایش گذاشته شد. تریلر سوم فیلم هم که برای جلب توجه خانواده‌ها طراحی شده بود قبل از نمایش انیمیشن «شگفت‌انگیزان ۲» پخش شد. شرکت‌های هیوندای، دل و اسپرینت نیز هر یک در بازاریابی فیلم مشارکت کردند.

آخر هفته دیزنی با رسیدن انیمیشن «شگفت‌انگیزان ۲» به فروش داخلی ۵۰۴ میلیون دلاری و تبدیل شد آن به پرفروش‌ترین انیمیشن بلند تاریخ آمریکا، پر سر و صداتر هم شد.

فیلم «اولین پاکسازی» (The First Purge) استودیوی یونیورسال/بلوم‌هاوس هم این هفته افتتاح شد و با فروش سه روزه ۱۷.۱ میلیون دلاری و فروش ۵ روزه ۳۱ میلیون دلاری در رتبه چهارم جدول قرار گرفت. مخاطبین این فیلم که با بودجه ۱۳ میلیون دلاری به تولید رسیده و دارای درجه سنی بزرگسال است، ۵۴ درصد مرد و ۵۱ درصد زیر ۲۵ سال سن داشتند. به گفته «جیم اور» مسؤل پخش داخلی یونیورسال، «جیمز دی‌موناکو»‌ نویسنده این چندگانه و «جرارد مک‌ماری»، فیلم را با رویکردی جدید و هدفمند به تولید رساندند و نتیجه آن را هم دیدند. علت روی پرده رفتن «اولین پاکسازی» در طول تعطیلات روز استقلال به مانند قسمت قبلی فیلم «پاکسازی: سال انتخابات» این بود که دارای لحنی سیاسی است و از این رو «جیمز اور» از بازاریابی و تاریخ اکران فیلم به شدت ابراز رضایت می‌کند.

این هفته فیلم «ببخشید که مزاحم می‌شوم» (Sorry to Bother You) استودیوی اناپورنا به صورت محدود در ۱۶ سالن سینما اکران شد و با فروش ۷۱۷.۳ هزار دلاری و ثبت رکورد ۴۴.۸ هزار دلاری در هر سالن به چهارمین اکران محدود پرفروش سال تبدیل شد. استودیو از پتانسیل فیلمی فانتزی به کارگردانی «بوتس رایلی» و بازی «لاکیث استنفیلد» سریال «اتلانتا» و «تسا تامپسون» از فیلم «ثور: رگنوراک» و سریال «وست‌ورلد» آگاه بود و به یافتن مخاطب گسترده برای فیلم مصمم. این پخش کننده فیلم را در جشنواره ساندنس با یک قرارداد هفت رقمی خریداری کرده است. این فیلم هفته آینده تعداد سالن‌هایش را به ۶۰۰-۸۰۰ افزایش خواهد داد. ۸۴ درصد مخاطبین این فیلم از دیدن فیلم رضایت دارند و ۷۲ درصد آنان فیلم را قطعاً به دیگران توصیه می‌کنند و ۵۴ درصد مخاطبین این فیلم زن و ۴۶ درصد مرد هستند. ۵۱ درصد مخاطبین فیلم سفیدپوست و ۴۶ درصد از سایر نژادها هستند و ۵۶ درصد خریداران بلیت زیر ۳۵ سال سن داشته‌اند. اکثریت مخاطبین این فیلم را با ۴۲ درصد افراد ۲۵-۳۴ ساله تشکیل می‌دهند.

مستند «ویتنی» (Whitney) استودیوی میرامکس در مورد «ویتنی هیوستون»، دیگر اثر تازه اکران این هفته بود که با نمایش در ۴۵۲ سالن ۱.۲۵ میلیون دلار فروخت و نمره A سینمااسکور دریافت کرد. خریداران بلیت برای این فیلم که از «راتن تومیتوز» دارای امتیاز ۹۰ درصد است، ۶۵ درصد زن هستند که ۳۵ درصد آنان زنان ۲۵-۴۹ ساله‌اند و ۲۴ درصد زنان بالاتر از ۵۰ سال. این فیلم توسط «کوین مک‌دونالد» کارگردان برنده اسکار فیلم «روزی در سپتامبر» کارگردانی شده است.

هفته آینده چنانکه ذکر شد فیلم «ببخشید که مزاحم می‌شوم» در بیش از ۶۰۰ سالن روی پرده خواهد رفت و سونی انیمیشن «هتل ترنسیلوانیا ۳: تعطیلات تابستانی» را در بیش از ۴۰۰۰ سالن اکران می‌کند. فیلم «آسمان خراش» (Skyscraper) با بازی «دووین جانسون» نیز در بیش از ۳۷۰۰ سالن سینما توسط یونیورسال به نمایش درمی‌آید.

تانی کال

30nama

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *