نام فیلم فروش امروز بودجه – million فروش کل تعداد روز  موسیقی متن
Avengers: Endgame Avengers: Endgame $45,119,388 $356 $621,277,849 3 موسیقی متن
The Intruder 2019 $2,682,682 $8 $10,855,054 3 موسیقی متن
Uglydolls Uglydolls $2,487,709 $45 $8,603,407 3 موسیقی متن
Long Shot Long Shot $2,313,734 $40 $9,740,064 3 موسیقی متن
Breakthrough Breakthrough $1,108,106 $14 $33,183,412 19 موسیقی متن
The Curse of La Llorona The Curse of La Llorona $1,056,414 $9 $48,302,610 17 موسیقی متن
Captain Marvel Captain Marvel $1,042,021 $152 $420,774,262 59  موسیقی متن
Shazam Shazam! $746,652 $100 $135,248,748 31 موسیقی متن
Dumbo Dumbo $509,443 $170 $109,788,200 38 موسیقی متن
Little Little $401,915 $20 $38,530,490 24  موسیقی متن

«انتقام‌جویان: آخر بازی» استودیوی دیزنی و مارول به سلطنت خود بر دنیا در دومین هفته‌ی اکران ادامه داد و سه فیلم جدیدی که این هفته به صورت گسترده روی پرده رفته بودند را بلعید. این فیلم ابرقهرمانی و بلاک‌باستر در هفته‌ی دوم اکران ۱۴.۵.۸ میلیون دلار فروخت و با افت فروش ۵۹ درصدی نسبت به افتتاحیه، فروش داخلی خود را به ۶۱۹.۷ میلیون دلار رساند و بنابر اعلام «کام‌اسکور» به عنوانی تبدیل شد که سریع‌تر از هر فیلم دیگری در تاریخ به رکورد فروش داخلی ۶۰۰ میلیون دلاری می‌رسد. این درحالی است که «نیرو برمی‌خیزد» در ۱۲ روز، «جنگ بی‌نهایت» در ۲۶ روز، و «پلنگ سیاه» در ۳۱ روز به چنین رکوردی رسیدند.

«آخر بازی» پس از گذشت ۱۱ روز در بازارهای خارجی هم از فروش ۲.۱۸۹ میلیون دلاری عبور کرد و بالاتر از «تایتانیک» به کارگردانی «جیمز کامرون» و پایین‌تر از «آواتار» دیگر ساخته‌ی همین کارگردان در رتبه‌ی دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ در سراسر دنیا قرار بگیرد. تاکنون هیچ فیلمی در تاریخ در طول ۱۱ روز اکران به فروش ۲ میلیارد دلاری دست نیافته است. «آواتار» تنها رقیب باقی‌مانده‌ی «آخر بازی» فروش ۲.۷۸۸ میلیارد دلاری خود را در طول ۴۷ روز نمایش به ثبت رساند. به این ترتیب «آخر بازی» در کنار «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» (۲.۰۴۸ میلیارد دلار)، «جنگ ستارگان:‌ نیرو برمی‌خیزد» (۲.۰۶۸ میلیارد دلار)، «تایتانیک» (۲.۱۸۷ میلیارد دلار) و «آواتار»، یکی از پنج فیلمی شناخته شد که بیش از ۲ میلیارد دلار فروخته‌اند. در مقطع کنونی، «آخر بازی» در تمامی بازارهای بین‌المللی به جز ژاپن  رتبه‌ی اول فروش را در اختیار دارد. این فیلم تا کنون در چین ۵۷۶ میلیون دلار فروخته و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ هالیوود در این کشور بدل شده است.

«آخر بازی» با ۵۲ میلیون دلار به پرفروش‌ترین فیلم استودیویی تاریخ کشور هندوستان نیز لقب گرفت. همین رکورد در کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، ویتنام، مصر، اتیوپی، عمان، قطر، عربستان، اکران، امارات متحده عربی، مکزیک، کلمبیا، آمریکای مرکزی و پاراگوئه هم ثبت شد. پرفروش‌ترین بازارهای خارجی پس از چین، بریتانیا با ۸۹.۹ میلیون دلار، کره با ۸۲.۱ میلیون دلار، مکزیک با ۶۱.۶ میلیون دلار، برزیل با ۵۶.۳ میلیون دلار، هند با ۵۱.۸ میلیون دلار، آلمان با ۴۷.۴ میلیون دلار، استرالیا با ۴۶.۲ میلیون دلار، فرانسه با ۴۳.۱ میلیون دلار و ژاپن با ۳۴.۴ میلیون دلار بودند. «بلومبرگ» گزارش می‌دهد که «انتقام‌جویان: آخر بازی» به زودی رکورد «آواتار» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را پشت سر خواهد گذاشت.

اما سه استودیو به چه علت آثار جدید خود را در دومین هفته‌ی اکران در مقابل «انتقام‌جویان: آخر بازی» علم کردند؟ آن‌ها تصور می‌کردند از آنجا که عنواینی متفاوت با «آخر بازی» به اکران درآورده‌اند به نحوی دوام می‌آورند: «لانگ شات» (Long Shot) استودیوی لاینزگیت با مخاطبین زن، «مزاحم» (The Intruder) با مخاطبین سیاهپوست و انیمیشن «عروسک‌های زشت» (UglyDolls) با دختران جوان‌تر. آن‌ها به اقدام خود اطمینان داشتند بنابراین اگر «آخر بازی» که با ۱۴۵.۸ میلیون دلار پس از «نیرو برمی‌خیزد» با ۱۴۹.۲ میلیون دلار دومین فیلم‌ پرفروش تاریخ در هفته‌ی دوم اکران شناخته شده را سرزنش کنیم، مانند این است که سگ را به خاطر خوردن دفتر مشق مقصر بدانیم. یکی از کارشناسان باکس آفیس معتقد است: «حتی بدون «آخر بازی» هیچیک از این سه فیلم عملکرد موفقی نمی‌داشتند.» این درحالی بود که برخلاف بازارهای داخلی، «تانوس» هیچ رقیبی در نقاط دیگر دنیا نداشت.

در طول هفته‌ی گذشته در صورتی که برای دیدن «آخر بازی» صف بسته می‌شد و عنوان رقیب با تکمیل شدن ظرفیت سالن فاصله‌ی زیادی داشت،‌ نمایش آن فیلم کنسل اعلام می‌شد. این اتفاق بارها در هفته‌ی گذشته و تعطیلات آخر هفته تکرار شد و نارضایتی استودیوهای رقیب را به دنبال داشت. استودیوهای دیگر فروش «آخر بازی» در دومین هفته‌ی اکران را فراتر از ۱۴۸ میلیون دلار می‌دانند، اما دیزنی گزارش می‌دهد که فیلم از روز شنبه ۶۱ میلیون دلار و از روز یکشنبه ۴۳.۷ میلیون دلار درآمدزایی کرده است. این فیلم از سالن‌های آیمکس نیز ۱۲.۱ میلیون دلار کسب کرد.

فیلم «مزاحم» استودیوی اسکرین جمز و سونی با فروش آخر هفته ۱۱ میلیون دلاری بر «لانگ شات» استودیوی لاینزگیت با بازی «شارلیز ترون» و «سث روگن» که ۱۰ میلیون دلار در افتتاحیه فروخت غلبه کرد. این درحالی است که «مزاحم» به بودجه‌ی به مراتب پایین‌تر ۵ میلیون دلار به تولید رسیده و «لانگ شات» با هزینه‌ای ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلاری بدون احتساب مخارج تبلیغات و بازاریابی. فیلم مشابه «جاسوسی که مرا قال گذاشت» (The Spy Who Dumped Me) با بازی «کیت مک‌کینان» که اثری مشابه «لانگ شات» بود سال گذشته با بودجه‌ای در همین حدود ساخته شده بود. اما در افتتاحیه ۱۲ میلیون دلار نفروخت چرا که منتقدین به فیلم امتیاز «راتن تومیتوز» ۴۹ درصد داده بودند و به دنبال آن «جاسوس» در بازارهای داخلی بیش از ۳۳.۵ میلیون دلار فروش نکرد.

«مزاحم» به کارگردانی «دیان تیلور» به آثار کم‌خرج استودیوی بلوم‌هاوس شباهت دارد. این فیلمساز همچون آن استودیو می‌داند چگونه با بودجه‌های پایین درآمدزایی کند. او امسال دو فیلم برای اکران دارد: فیلم پلیسی «سیاه و آبی» (Black and Blue) با بازیگران سیاهپوست، و کمدی ترسناک «ملاقات با سیاهپوستان ۲: خانه‌ی همسایه» (Meet the Blacks 2: The House Next Door) و سه پروژه‌ی دیگر از او در مرحله‌ی پس از تولید است. داستان «مزاحم» به نویسندگی «دیوید لاوری» در مورد مردی کالیفرنیایی است که ملک خود را به یک زوج جوان می‌فروشد اما به علت وابستگی عاطفی از آن دل نمی‌کند و  برای مالکین جدید مزاحمت ایجاد می‌کند.

تیلور فیلمنامه‌ی این پروژه را به سرعت روی گوشی موبایل خود می‌خواند و شیفته‌ی آن می‌شود. این فیلم به تفرقه‌ای که در دوران ترامپ سراسر آمریکا را فراگرفته اشاره می‌کند. هرچند اسکرین جمز با بلوم‌هاوس قابل مقایسه نیست اما پیشرفت آن‌ها محسوس است، برای نمونه فیلم «تسخیر هانا گریس» استودیو که دسامبر گذشته در سراسر دنیا ۴۳ میلیون دلار فروخت با بودجه‌ی ۷ میلیون دلاری ساخته شده بود و «اتاق خروج» که در نقاط مختلف دنیا ۱۵۵.۱ میلیون دلار فروش کرد، با بودجه‌ی ۹ میلیون دلاری به تولید رسیده بود. «مزاحم» امیدوار است که چنین بودجه‌ای به جذب مخاطبین ادامه دهد و در حالی که «آخر بازی» طوفان به پا کرده، برای بقا بجنگد. ۳۴ درصد مخاطبین این فیلم سیاهپوست، ۳۴ درصد سفید پوست، ۱۹ درصد اسپانیایی تبار، و  ۹ درصد آسیایی تبار بوده‌اند. زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۶ درصد در میان گروه‌های سنی فیلم در اکثریت بودند و به دنبال آن مردان بالاتر از ۲۵ سال به ۳۰ درصد، زنان زیر ۲۵ سال با ۲۱ درصد و مردان زیر ۲۵ سال با ۱۲ درصد قرار داشتند. اما تنها ۴۴ درصد از بینندگان فیلم دیدن آن را توصیه کردند.

سونی پیکچرز برای بازاریابی فیلم «مزاحم» را در سالن‌هایی به صورت آزمایشی به نمایش درآورد و به مخاطبین اجازه داد هنگام تماشای فیلم تجربه‌ی خود را با هشتگ‌های تعیین شده به اشتراک بگذارند. تیلور و عوامل فیلم اکران‌های آزمایشی فیلم در دانشکده‌های سیاهپوست (HBCU) را میزبانی کردند و به سؤالات دانشجویان پاسخ گفتند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که دنیای مجازی فیلم «مزاحم» به ۷۰.۶ میلیون بازدید/دنبال کننده در یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر می‌رسد که آمار قابل قبولی برای اثری در این ژانر است. این فیلم مباحث خاصی در شبکه‌های اجتماعی به راه نینداخت اما در عوض هواداران درام‌های هیجان‌آور را که از صحنه‌های خشونت‌آمیز لذت برده‌اند درگیر کرد. «مزاحم» از مخاطبین «پست‌ترک» امتیاز ۲.۵ ستاره دریافت کرده اما نمره‌ی «سینمااسکور» آن تاکنون منتشر نشده است.

«لانگ شات» مانند کمدی «جاسوسی که مرا قال گذاشت» نمره‌ی B «سینمااسکور» دریافت کرد. این فیلم قرار بود به جای ماه می در ۸ فوریه ۲۰۱۹ و سپس ۷ ژوئن اکران شود. لاینزگیت به این فیلم اعتماد کامل داشت و آن را به جشنواره‌ی فیلم تگزاس و سینماکان برد. مخاطبین «پست‌ترک» به فیلم امتیاز ۳.۵ ستاره داده‌اند و ۵۷ درصد آنان دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. استودیو فیلم را این هفته به نمایش درآورد تا به صورت همزمان با «آخر شب» (Late Night) کمدی آمازون روی پرده نباشد. منتقدین با امتیاز ۸۳ درصد «راتن تومیتوز» از فیلم استقبال کردند، با این حال عملکرد فیلم در گیشه چندان مطلوب نبود. اگرچه برخی عقیده دارند که تاریخ اکران فیلم می‌توانست باز هم تغییر کند، اما شاید مشکل اصلی فیلم داستان آن باشد که روایتگر زندگی زنی است که نامزد ریاست جمهوری شده و با نویسنده‌ی سخنرانی‌هایش رابطه برقرار می‌کند.

برخی دیگر بر این باورند که کسی چون شخصیت «سث روگن» نمی‌تواند زنی چون «شارلیز ترون» را به دست آورد. شاید حق با آن‌ها باشد اما مگر مسئله‌ای که فیلم مطرح می‌کند دقیقاً همین کنایه نیست؟ «آدام سندلر» شنبه شب گذشته در شوی SNL به شوخی اظهار کرد که پیش از «لانگ شات» در چهار فیلم با موضوعی مشابه بازی کرده است. بنابراین باید پذیرفت که مضمون فیلم تازگی ندارد. لاینزگیت امیدوار است که فیلم تا بیش از ۳.۵ برابر فروش افتتاحیه پیش برود. زنان بالاتر از ۲۵ سال ۳۹ درصد مخاطبین فیلم را تشکیل می‌دهند، و به دنبال آن‌ها مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۳ درصد، زنان زیر ۲۵ سال با ۱۶ درصد و مردان زیر ۲۵ سال با ۱۲ درصد قرار دارند. شصت و یک درصد از مخاطبین نیز سفیدپوست، ۲۰ درصد اسپانیایی تبار، ۱۰ درصد آسیایی تبار، و ۷ درصد سیاهپوست بودند.

«لانگ شات» به ویژه در ایالت‌های غربی با فروش بهتری مواجه شد اما «مزاحم» در ایالات جنوبی و شمال شرقی عملکرد بهتری داشت. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که «لانگ شات» در شبکه‌های اجتماعی دارای ۶۷.۸ میلیون مشاهده ویدیویی و هوادار است که آماری قابل قبول به شمار می‌آید. اما متأسفانه فیلم نسبت به دیگر آثار کمدی بزرگسالانه، در فضای مجازی حرفی برای گفتن نداشت و پربیننده‌ترین ویدیوهای آن با نرخ ۴:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند، این درحالی است که میانگین فیلم‌های کمدی با رده‌ی سنی بزرگسال ۱۸:۱ است. مشاهدات روزانه‌ی مربوط به «لانگ شات» در یوتیوب نیز به ۹.۴ هزار می‌رسید که بار دیگر با میانگین ۱۲.۲ هزار عددی ژانر فاصله زیادی داشت.

استودیوی STX که به تازگی وارد عرصه‌ی تولید انیمیشن‌های بلند شده این هفته «عروسک‌های زشت» را روی پرده برد. آن‌ها تردیدی نداشتند که با این فیلم می‌توانند طیف گسترده‌ای از مخاطب را به سالن‌ها بکشانند. اما با افتتاحیه‌ی ۸.۵ میلیون دلاری به نظر نمی‌رسد که موفق شده باشند. اما بر اساس نتایج فیلم در افتتاحیه روشن که شخصیت‌های فیلم آنگونه که استودیو تصور می‌کرد در سراسر دنیا شناخته شده نیستند. حتی اگر برای فیلم فروشی ۱۲ تا ۱۴ میلیون دلاری پیش‌بینی شده باشد، این رکورد برای فیلمی که قرار بود چندگانه‌ای با هنرنمایی «کلی کلارکسون» را برای استودیو کلید بزند فوق‌العاده نخواهد بود. این فیلم عملکرد بهتری در ایالات غربی و غرب میانه داشت.

مخاطبین «سینمااسکور» به فیلم نمره‌ی B+ دادند، اما آمار «پست‌ترک» نشان می‌دهد که مخاطبین و خانواده‌ها با امتیاز ۳۲ درصد و ۲.۵ ستاره چندان از تماشای فیلم به وجد نیامده‌اند. کودکان زیر ۱۲ سال با ۴۹ درصد به فیلم امتیاز ۳ ستاره و والدین با ۲۰ درصد به آن امتیاز ۲ ستاره اختصاص داده‌اند. تنها ۵۱ درصد خریداران بلیت تماشای فیلم را به دیگران توصیه می‌کنند، این درحالی است که مخاطب اصلی فیلم کودکانی‌اند که با دیدن هر فیلمی سر ذوق می‌آیند.

استودیو STX باور داشت که با این فیلم به فروش قابل ملاحظه‌ای دست می‌یابد چرا که شبکه‌ی هولو سفارش ساخت یک سریال ۲۶ اپیزودی بر همین اساس را برای سال آینده صادر کرده بود و اسباب بازی‌های این برند در سراسر دنیا به فروش می‌رسد. این فیلم در سینماکان حضور پررنگی داشت و «کلی کلارکسون» در آنجا ترانه‌ی (Broken and Beautiful) خود را اجرا کرد. استودیو گزارش می‌دهد که این فیلم ۴۵ میلیون دلاری را با همکاری شرکت چینی «علی‌بابا» به تولید رسانده اما برخی منابع نزدیک به پروژه فاش کرده‌اند که فیلم با بودجه‌ی ۵۳ میلیون دلاری ساخته شده است. اگرچه بودجه و فروش افتتاحیه‌ی این فیلم به «لانگ شات» نزدیک است اما نباید از این نکته غافل شد که برای این انیمیشن بازاریابی بهتری صورت گرفت.

با این حال، چنین بودجه‌ی برای اثری که سراسر گرافیک‌های کامپیوتری است پایین به نظر می‌رسد. علت آن است که بخش‌هایی از پروژه در کانادا و بخشی از آن در چین به تولید رسید تا هزینه‌ها کاهش یابند. تولید این فیلم طبق شنیده‌ها ۱۲ ماه به طول انجامیده، درحالی که استودیوهای دیگر در مرحله‌ی پیش تولید، چندین نسخه از انیمیشن را طرح‌ریزی می‌کنند و این مسئله موجب می‌شود که تولید چندین سال زمان ببرد. استودیوی STX برای بازاریابی بیش حساب ویژه‌ای بر روی تیزرهای تلویزیونی باز نکرد و ۴۰ میلیون دلار برای تبلیغات اختصاص داد که شامل به خوانندگی کلارکسون در شوی «صدا» (The Voice) و همکاری با ۱۰۰ شریک تجاری از جمله مک‌دونالد، والمارت، پینک‌بری و بسیار دیگر می‌شدند.

همکاری با این همه شرکت داخلی و خارجی برای فیلمی که افتتاحیه‌ای رضایت‌بخش به ثبت نرسانده اتفاق خوشایندی نیست. «واندر پارک» (Wonder Park) انیمیشنی مشابه است که امسال در گیشه به سختی شکست خورد اما در هفته‌ی اول بیش از «عروسک‌های زشت» فروخت، هرچند که با بودجه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شده بود. بنابراین چرا استودیوی STX باید چنین فیلمی تولید کند؟ شنیده‌ها حاکی از آن است که این انیمیشن در ماه‌های آینده فروش خوبی در چین خواهد داشت. با وجود این، سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که چرا استودیو برای تولید اثری خانوادگی با یک شرکت چینی همکاری کرده در حالی که این ژانر معمولاً در کشور چین با استقبال مواجه نمی‌شود؟ برند اسباب بازی فیلم در آن سرزمین هر اندازه هم که از محبوبیت برخوردار باشند کمکی به فروش فیلم نخواهند کرد. تعجبی ندارد که تولید فیلمی بر اساس «باربی» این همه به طول انجامیده باشد.

این هفته فیلم «غیر داستانی» (Non-Fiction) به کارگردانی فیلمساز فرانسوی «الیویه آسایاس» در سه سالن سینما اکران شد و ۲۹ هزار دلار فروخت. فیلم «سایه» (Shadow) نیز دیگر فیلمی بود که به صورت محدود در چهار سالن به نمایش درآمد و ۳۰.۱ هزار دلار بلیت فروشی کرد. علاوه بر این فیلم «ال چیکانو» در ۶۰۵ سالن روی پرده رفت و با ۷۰۰ هزار دلار رتبه‌ی یازدهم را اشغال کرد.

هفته‌ی آینده اولین رقیب جدی «آخر بازی» توسط برادران وارنر از راه می‌رسد و استودیو «کارآگاه پیکاچو» (Detective Pikachu) را در بیش از ۴۱۰۰ سالن نمایش اکران می‌کند. فیلم کمدی «کلاه‌بردار» (The Hustle) با بازی «ریبل ویلسون» و «آن هاتاوی» در بیش از ۲۷۵۰ سالن روی پرده می‌رود؛ کمدی «پامز» (Poms) با بازی «دایان کیتون» در ۲۷۰۰ سالن توسط استودیوی STX عرضه می‌شود و دیزنی و فاکس سرچلایت فیلم بیوگرافیکال «تالکین» (Tolkein) را از روز جمعه‌ی آینده در ۱۳۰۰ سالن به نمایش درمی‌آورند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *