اخیرا شرکت ایمجینیشن تکنولوجیز (Imagination Technologies) که مسئولیت طراحی پردازشگرهای گرافیکی “PowerVR” برای آیفون و آیپدها را بر عهده دارد، طی بیانه‌ای از عدم تجهیز تراشه های آینده اپل به پردازشگر گرافیکی خود خبر داده است.

تراشه های آینده اپل با پردازشگر گرافیکی اختصاصی، تا حداکثر 2 سال دیگر معرفی می‌شوند

در حال حاضر ایمجینیشن حدود نیمی از درآمد خود را از طریق دریافت حق امتیاز از اهالی کوپرتینو بابت پردازشگرهای گرافیکی دریافت می‌کند و اگر واقعا تراشه های آینده اپل با پردازشگر گرافیکی جدید و اختصاصی این شرکت تولید شود، وضعیت سختی پیش روی ایمجینیشن طی 15 تا 24 ماه آینده خواهد بود. جالب است بدانید هم‌اکنون اپل صاحب 8 درصد از سهام این شرکت انگلستانی است.

در صورتی که گفته‌های ایمجینیشن صحت داشته باشد، این احتمال وجود دارد که تراشه محصولات آینده اپل با پردازنده و پردازشگر گرافیکی اختصاصی این شرکت به فروش رسند. پیش از این اپل در زمینه طراحی پردازنده چیپ‌های خود عملکرد بسیار خوبی داشت و اگر مهندسان در تولید پردازشگرهای گرافیکی نیز موفق باشند، موقعیت اپل در بازار تلفن های همراه بیش از پیش تثبیت خواهد شد. اما آیا این کمپانی بزرگ توانایی انجام چنین کاری بدون نقض حقوق شرکت ایمجنیشن را خواهد داشت؟

تاکنون اپل هیچ سندی از این بابت که بدون نقض حقوق و قوانین مربوط به پتنت‌های “Imagination”، دیگر به تکنولوژی این شرکت نیازی ندارد را ارائه نکرده است. پیشتر نیز اپل، درخواست قبلی مبنی بر ارائه گواهی مرتبط با این موضوع را رد کرده است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه “Imagination” اظهارات اپل را قبول نمی‌کند، معقتد است طراحی یک پردازشگر گرافیکی از پایه و بدون نقض قوانین مربوطه کار بسیار دشواری‌ست.

در صورت تجهیز تراشه های آینده اپل به پردازشگرهای گرافیکی اختصاصی، کار سختی پیش روی هر مدیران هر دو شرکت خواهد بود. درواقع اهالی کوپرتینو باید این کار را بدون نقض حقوق مربوط به پتنت‌ها انجام دهند و مدیران ایمجینیشن نیز باید به دنبال جایگزینی برای درآمد خود باشند.

 

گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *