مواقع بسیاری وجود دارد که امکان اتصال لپ تاپ به برق وجود نداشته و اجبارا باید باتری آن به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. به طور متوسط باتری بسیاری از لپ تاپ ها با وجود شارژ کامل به مدت زمان 2 ساعت و نیم کاربر را همراهی خواهند کرد که متاسفانه این مدت زمان برای مواقعی که کاربر در کل روز به لپ تاپ خود احتیاج دارد و امکان اتصال آن به برق هم وجود ندارد اصلا کافی نیست. اما ما در ادامه یک سری ترفند را به شما معرفی می کنیم که می توانید با استفاده از آنها در لحظات بحرانی، عمر باتری دستگاه خود را افزایش داده و آن را به مقدار حداکثر خود (به طور تقریبی به 4 ساعت) برسانید.

1- نور نمایشگر را کاهش دهید

زمانی که به باتری لپ تاپ خود نیاز بیشتری دارید بهتر است که میزان روشنایی نمایشگر آن را روی کمترین حد ممکن قرار دهید. حتی برخی از مدل های لپ تاپ، این قابلیت را دارند که میزان فعالیت CPU و بهره برداری از منبع تغذیه را نیز به شکل بهینه انجام دهند که می توانید از این قابلیت هم بهره ببرید.

2- برنامه هایی که در پس زمینه و به صورت مخفی اجرا می شوند را متوقف کنید

به طور مثال اگر آنتی ویروسی دارید که به صورت اتوماتیک هاردتان را اسکن می کند و یا ابزاری همانند Google Desktop که باعث فعالیت بیشتر CPU و کاهش کارایی باتری می شوند یا ابزارهایی که عملکردی این چنین دارند را غیر فعال نمایید.

3- به طور مرتب عملیات Defrag را انجام دهید

در واقع هرچه هارد دیسک لپ تاپ شما سریعتر کار کند، فعالیت کمتری را انجام داده و میزان بهره برداری آن از انرژی باتری هم کاهش خواهد یافت. بنابراین بهتر است به منظور بهبود عملکرد هارد دیسک در زمان های منظم و متوالی آن را Defrag کنید.

4- سخت افزارهای اضافی را از اتصال درآورید

همین که ماوس های USB و برخی از انواع Cool Disk ها به لپ تاپ متصل باشند، از باتری آن استفاده خواهند کرد چرا که به منبع تغذیه احتیاج دارند. بنابراین اگر استفاده ای از آنها نمی کنید بهتر است  آنها را از دستگاه خارج نمایید.

5- پین های باتری لپ تاپ را تمیز نگه دارید

هر چند مدت یکبار پین های باتری لپ تاپ خود را تمیز کنید، این کار موجب می شود تا جریان بین باتری و لپ تاپ، نقل و انتقال بهتر و کامل تری داشته و کارایی بهتر و بیشتری را نیز در بر داشته باشد.

6- حافظه ی رم لپ تاپ خود را افزایش دهید

این نکته را باید بدانید که هرچه حافظه ی Ram دستگاه شما بیشتر باشد، در حافظه ی مجازی یا Virtual Memory سیستم، پروسه های کمتری در آن بارگذاری خواهد شد. در واقع حافظه مجازی و پروسه های موجود در آن موجب درگیر شدن بیشتر هارد دیسک لپ تاپ می شوند و به همین نسبت هم استفاده بیشتری از باتری به عمل می آید. بنابراین اگر رم دستگاه را افزایش دهید استفاده انرژی بسیار کمتر خواهد بود. از سوی دیگر برای اجرای برنامه های بسیار سنگین که به حجم بالایی از Virtual Memory نیاز دارند، مقدار بالای حافظه می تواند میزان مصرف انرژی را تا اندازه ای پایین آورد.

7- دمای لپ تاپ را پایین آورید

هراندازه دمای لپ تاپ شما کمتر باشد، عملکرد بهتر و سریعتری نیز خواهد داشت بنابراین کارایی باتری آن نیز بیشتر خواهد شد. برای این کار باید شبکه های ورودی و خروجی هوایِ لپ تاپ خود را تمیز کنید و آن را به صورتی بر روی زمین یا میز کار قرار دهید که هوا به شکل مناسبی در آن جریان یابد.

8- هارد دیسک بر CD یا DVD درایو ارجحیت دارد

در واقع هارد دیسک در مقابل CD یا DVD درایوها، استفاده کمتری از باتری خواهد داشت. چراکه حتی وجود یک CD در داخل درایو بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرد، بازهم مقداری انرژی مصرف خواهد نمود. پس در مواقعی که باتری لپ تاپ خود را به شدت احتیاج دارید و از سوی دیگر هم ملزم به استفاده CD یا DVD هستید بهتر است یک image از آن تهیه نموده و آن را با نرم افزارهای درایو مجازی اجرا نمایید.

9- به جای Standby کردن لپ تاپ خود آن را Hibernate کنید

زمانی که به لپ تاپ نیازی ندارید و آن را در حالت Standby قرار می دهید، باتری آن باز هم تا حدودی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در این مواقع بهتر است آن را در وضعیت Hibernate قرار دهید چراکه این حالت همانند این خواهد بود که سیستم در وضعیت خاموش قرار دارد. با این وجود که با همان سرعت حالت Standby نیز فعال می شود.

10- مراقبت از باتری را فراموش نکنید

در مواقعی که از باتری دستگاه خود استفاده زیادی نمی کنید، باید با هر دفعه شارژ کامل باتری، هر دو یا سه هفته یکبار آن را مورد استفاده قرار دهید. در غیر اینصورت باتری لپ تاپ شما سریعتر از آنچه فکر می کنید، دچار اشکال خواهد شد. از سوی دیگر نباید این نکته را فراموش کنید که یک باتری Li-on (لیتیومی) نباید هرگز به طور کامل خالی شود.

11- Power Options ویندوز را تنظیم نمایید

به منوی کنترل پنل و بخش Power Options بروید و آن را در حالتی مناسب قرار دهید. در واقع اگر Power Schemes را بر روی حالت Max battery قرار دهید، به طور اتوماتیک تنظیماتی در نظر گرفته می شود که موجب حداکثر کارایی باتری دستگاه می شود.

12- باتری را شارژ و دی شارژ کنید

اگر از لپ تاپ های قدیمی استفاده می کنید، هر 15 بار یکبار، دی شارژ کامل باتری و شارژ مجدد آن فراموش نشود. البته باتری های Li-on که در لپ تاپ های امروزی مورد استفاده قرار می گیرند، نیازی به این کار نخواهند داشت.

13- قابلیت Auto save را خاموش کنید

اگر در حال کار کردن با ابزارهایی همانند Word هستید، قابلیت ذخیره اتوماتیک را غیرفعال نمایید چرا که این ویژگی موجب می شود که هارد دیسک به صورت دائم درگیر باشد. بسیاری نگران هستند که آنچه در حال نوشتن آن هستند با تمام شدن باتری و خاموش شدن لپ تاپ ذخیره نشود و تمام زحماتشان نابود شود. اما می توانند با رفتن به بخش Power options و انجام تنظیمات، آن را به گونه ای تعریف کنند که در حین تمام شدن باتری سیستم به حالت Hibernate رفته و اطلاعات مورد نظر به محض اتصال لپ تاپ به برق، در دسترس آنها قرار گیرد.

14- فعالیت کارت گرافیک را کاهش دهید

با پایین آوردن رزلوشن صفحه نمایش و همچنین غیر فعال نمودن اسکرین سیورهای تجملی می توانید فعالیت کارت گرافیکی خود را کاهش داده و با این کار، کارایی باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید.

15- کارهای اضافی و همزمان را فراموش کنید

اگر باتری دستگاه در حد پایینی قرار دارد و شما در حال تایپ یک نامه هستید و همزمان هم می خواهید به یک موزیک گوش فرا دهید، بهتر است این کار را از طریق MP3 player خود پخش نمایید، دلیل این کار هم بسیار واضح است.

ویترینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *