دانشمندان سراسر جهان در تلاش برای کشف راه‌های تشخیص زودهنگام آلزایمر هستند. تشخیص زودهنگام این بیماری، به پزشکان اجازه می‌دهد تا درمان‌های لازم جهت کند نمودن روند پیشرفت آلزایمر را زودتر شروع کنند. در این راستا، برخی از محققین بر انجام آزمایشاتی روی خون و مایع نخاعی تمرکز کرده‌اند؛ در عین حال،‌ تحقیقات عده‌ی دیگری از دانشمندان نیز بر تولید گجت‌هایی با هدف تشخیص زودهنگام علائم آلزایمر متمرکز بوده است.

در این میان، گروهی از دانشمندان در دانشگاه باری ایتالیا، معتقدند که می‌توان از هوش مصنوعی جهت تشخیص زودهنگام آلزایمر بهره گرفت. این دانشمندان الگوریتمی توسعه داده‌اند که با بررسی تغییرات ساختاری کوچک در مغز، وقوع آلزایمر را یک دهه پیش ظهور نشانه‌های این بیماری پیش‌بینی می‌کند.

دانشمندان ایتالیایی جهت آموزش هوش مصنوعی از نمونه‌ی اسکن ام‌آرآی ۳۸ بیمار مبتلا به آلزایمر و ۲۹ فرد سالم استفاده کرده‌اند. این دانشمندان اسکن‌ها را به نواحی کوچکی تقسیم نموده و به‌کمک هوش مصنوعی، روابط عصبی میان این نواحی را تحلیل کرده‌اند.

پس از آموزش هوش مصنوعی، دانشمندان ۱۴۸ اسکن مغزی را به کمک الگوریتم حاصله مورد بررسی قرار دادند. در میان این ۱۴۸ اسکن مغزی، ۴۸ مورد به افراد مبتلا به آلزایمر تعلق داشت و ۴۸ مورد دیگر نیز متعلق به افرادی بود که دارای ناتوانی‌های درکی خفیف بودند و این ناتوانی بعدا به آلزایمر تبدیل شده‌بود.

هوش مصنوعی توسعه داده شده، موفق شد در ۸۶ درصد موارد آلزایمر را تشخیص دهد. همچنین در زمینه‌ی تشخیص ناتوانی‌های درکی نیز، هوش مصنوعی توسعه داده شد دقت ۸۴ درصدی را از خود به نمایش گذاشت. این اعداد نشانگر توانایی بالقوه هوش مصنوعی مورد استفاده توسط دانشمندان دانشگاه باری جهت تشخیص آلزایمر است. متاسفانه داده‌های مورد استفاده در این تحقیق به اسکن‌های موجود در بانک اطلاعاتی تصاویر مغزی دانشگاه کالیفرنیای جنوبیمحدود بوده است. به‌کمک نمونه‌های بیشتر و با توسعه‌ی این هوش مصنوعی، امکان افزایش دقت آن وجود خواهد داشت. بهبود هوش مصنوعی توسعه‌ داده شده در این تحقیق می‌تواند آن را به ابزاری غیرتهاجمی برای تشخیص زودهنگام آلزایمر تبدیل کند.

برگرفته از ENGADGET

زومیت

insta-tanikal
  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • درمان خروپف

    روش های درمان خروپف

    روش های درمان خروپف خروپف کردن معمولا به عنوان منبع شوخی در فیلم‌های مختلفی مورد استفاده ق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *