تعرفه جدید واردات خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، از مشخص شدن تعرفه جدید واردات خودرو خبر داد. به گفته وی در نشست کمیسیون زیربنایی دولت، تعرفه واردات و ضوابط ثبت سفارش خودرو نهایی شده است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام کرده است که سقف ارزش گمرکی خودروها ۴۰ هزار دلار تعیین شده و تعرفه‌ها نیز در چهار گروه مشخص شده‌اند.

براساس تعرفه جدید واردات خودرو، واردات خودروهایی مانند بی ام و سری ۷، پورشه ماکان و لکسوس NX که قبلا اجازه ورود به کشور را داشتند، ممنوع شده است. بنابراین از هم اکنون باید منتظر انفجار قیمت بیشتر این مدل ها خودروها در بازار کشور باشیم.

در جلسه کمیسیون زیربنایی دولت، تعرفه جدید واردات و ضوابط ثبت سفارش خودرو نهایی شده است و قرار است تا این ضوابط و تعرفه‌ها طی چند روز آینده در دولت نهایی و اجرایی شوند. بر این اساس تا چند روز دیگر شاهد باز شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو نیز خواهیم بود.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام نمود که بر اساس مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی ۴۰ هزار دلار تعیین شده است و واردات خودروهایی با حجم موتور تا ۳ هزار سی‌سی نیز مجاز اعلام شده است.

مشخص شدن چهار ردیف تعرفه‌ای برای واردات خودروها

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در مورد تعرفه جدید واردات خودرو اعلام نمود که برای واردات خودروها چهار ردیف تعرفه‌ای مشخص شده است. به گفته وی خودروهایی که دارای حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی بودند تعرفه واردات آنها تاکنون ۴۰ درصد بوده است ولی این خودروها از این به بعد مشمول تعرفه ۵۵ درصدی خواهند شد.

وی همچنین در مورد خودروهایی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی نیز اعلام کرد که تعرفه قبلی آنها پیش از مشخص شدن تعرفه جدید واردات خودرو ، ۴۰ درصد بوده است که در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شده‌اند.

گروه بعدی خودروهایی با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی هستند. در تعرفه جدید واردات خودرو ، تعرفه این گروه از خودروها ۹۵ درصد تعیین شده است. تعرفه واردات این گروه، پیش از این ۵۵ درصد بود.

به گفته رضایی خودروهایی با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی که قبلاً واردات آنها ممنوع بود، اکنون در تعرفه جدید واردات خودرو ۱۳۰ درصد شده است.

مشخص شدن دو پیش شرط در تعرفه جدید واردات خودرو

به گفته رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو و براساس مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت، واردات خودرو از این به بعد با دو پیش‌شرط امکان‌پذیر است. شرط اولی که باید رعایت شود این است که حجم موتور خودروهای وارداتی نباید بیشتر از ۳۰۰۰ سی‌سی باشد و شرط دوم اینکه سقف ارزش گمرکی این خودروها نیز نباید از ۴۰ دلار بیشتر باشد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در ادامه در مورد تأثیر این مصوبه بر واردات خودروها سخن گفت و ادامه داد که محصولاتی مانند سانتافه یا سورنتو که تاکنون با حجم موتور ۲۴۰۰ سی‌سی وارد می‌شدند، دارای مدل‌هایی با حجم موتور ۳۰۰۰ سی‌سی نیز هستند.

وی ادامه داد که توسان نیز علاوه بر اینکه دارای حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی است، موتورهایی با حجم بالاتر نیز دارد. همچنین خودروهای آزرا گرنجور و جنسیس نیز به همین صورت هستند. برخی دیگر از مدل‌های خودرو که حجم موتور بالایی داشتند و البته قبلاً نیز وارد نمی‌شدند، وارداتشان ممنوع است.

وی تاکید نمود که براساس مصوبه جدید کمیسیون زیربنایی دولت، در تعرفه جدید واردات خودرو تمرکز واردات بیشتر بر خودروهای کره‌ای و ژاپنی است. وی ادامه داد که محصولات هیوندایی، کیا، میتسوبیشی، رنو و پژو از طریق این مصوبه می‌توانند به کشور وارد شوند اما خودروهایی با حجم موتور بالا امکان واردات ندارند.

به گفته رضایی خودرویی مانند سانتافه معمولی دارای ارزش گمرکی ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار است که ارزش گمرکی این خودرو با حجم موتور ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی ۲۳ هزار دلار شده است ولی منعی نیز برای واردات ندارد.

ممنوعیت ورود بعضی خودروها با نهایی شدن تعرفه جدید واردات خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام نمود که سیاست دولت این نیست که خودروهای لوکس به کشور وارد شود و ادامه داد که ارزش گمرکی خودرویی مانند لکسوز ان‌ایکس ۲۰۰ یا ۳۰۰، بالای ۴۰ هزار دلار است که دیگر به کشور وارد نخواهد شد.

به گفته وی پورشه ماکان و بی‌ام‌و با اتاق ۷۳۰ نیز دیگر اجازه واردات ندارند زیرا ارزش گمرکی آنها بالاتر از سقف مجاز است و وارداتشان ممنوع است.

وی ادامه داد که توقف ثبت سفارش واردات خودرو و مطرح شدن بحث ممنوعیت واردات باعث شد تا در برخی مدل‌ها افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت را شاهد باشیم.

به گفته وی لکسوز ان ایکس ۳۰۰ هیبرید که قبلاً در بازار با قیمت ۳۰۵ تا ۳۱۰ میلیون تومان معامله می‌شد، حالا با قیمت ۴۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌گردد. همچنین لکسوز ان‌ایکس ۲۰۰ بنزینی که قیمت آن قبل از نهایی شدن تعرفه جدید واردات خودرو ۳۶۰ میلیون تومان بود، اکنون قیمتی معادل ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان دارد.

خودروی سانتافه نیز قبلاً با قیمت ۲۳۵ میلیون تومان عرضه می‌شد و هم‌اکنون قیمت آن در بازار به ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت توسان پیش از نهایی شدن تعرفه جدید واردات خودرو ۱۹۰ میلیون تومان بود و حالا به ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت سراتو و النترا نیز پیش از این حدود ۱۳۰ میلیون تومان بود که حالا به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است. به گفته وی از این پس خودروها با قیمتی دلخواه در بازار عرضه خواهند شد.

وی در ادامه به توقف ثبت سفارش واردات خودرو اشاره کرد و اعلام نمود که در ماه جاری ۲ هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده است. وی این اتفاق را غیرقانونی اعلام کرد و ادامه داد که یا مجوز آنها در این مدت تمدید شده و یا مجوز جدید برای این خودروها خریداری شده است.

به گفته وی خودروهای ترخیصی شامل توسان، اوپتیما، سانتافه، سوناتا و سراتو می‌شوند که چون قبلاً مجوز ثبت سفارش برای آنها صادر نشده بود و یا نتوانسته‌ بودند مجوزهای قبلی را تمدید کنند، در گمرک باقی مانده بودند.

به گفته رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، هم‌اکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک وجود دارد.

حمایت از شرکت‌های رنو و پژو با افزایش تعرفه واردات خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین اشاره نمود که براساس تعرفه جدید واردات خودرو، شرکت‌های غیرنمایندگی نیز می‌توانند با همان روال قبلی و طبق قراردادی که با نمایندگی‌ها داشتند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

اما واقعا علت افزایش تعرفه واردات خودرو در مصوبه جدید چه می‌تواند باشد؟ در جریان این دستور توجیهی که دولتی‌ها برای افزایش تعرفه واردات خودرو دارند این است که لازم است تا از تولید داخل حمایت شود.

در این راستا اعلام شده است که اگر تولید مشترک در کشور انجام نشود، بابت این مسئله و همچنین واردات قطعات خودرو، تخفیف گمرکی تا سقف ۵۰ درصدی لحاظ خواهد شد و گویا این مسئله ایجاد فساد خواهد کرد!

زیرا با این کار به نظر می‌رسد که هیچ وقت انتقال تکنولوژی توسط خودروسازان خارجی به کشور صورت نخواهد گرفت. در واقع به نظر می‌رسد که این موضوع در راستای حمایت از شرکت‌های پژو و رنو اجرایی شده است.

تانی کال

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *