تعرفه خودروهای هیبریدی تغییر می‌کند

بعد از اعلام تعرفه جدید واردات خودرو در سال جاری، مشخص شد که تعرفه خودروهای هیبریدی به کشور نیز افزایش یافته است. تاثیر این موضوع تا جایی بود که واکنش نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشت.

تعدادی از نمایندگان مجلس و همچنین تعدادی از فعالان حوزه واردات خودروهای هیبریدی، نسبت به این موضوع  واکنش نشان دادند و نامه نگاری‌هایی نیز در این زمینه انجام دادند. وزارت صنعت نیز در پاسخ به این واکنش‌ها توضیحاتی را ارائه نمود که البته این موارد باعث شد تا در نهایت وزارت صنعت در تصمیم خود در مورد افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی تجدید نظر نماید.

تعرفه جدید واردات خودرو به کشور

مدتی سایت ثبت سفارش واردات خودرو مسدود بود و تاخیری اتفاق افتاد تا اینکه دولت تعرفه جدید واردات خودرو را اعلام کند و سرانجام اوایل دی ماه سال جاری بود که بالاخره دستورالعمل واردات خودرو با امضای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. براساس موصوبه جدید واردات خودرو، تعرفه خودروهایی که حجم موتور آنها تا ۱۵۰۰ سی‌سی است، ۵۵ درصد، تعرفه خودروهایی با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد تعیین شده است.

جزئیات افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی

از همان ابتدا که تعرفه واردات خودروها مشخص گردید، افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی نیز ابهاماتی را باعث شد. زیرا پیش از این به دلیل اینکه این خودروها مصرف بنزین پایینی داشتند و آلایندگی آنها کم بود، دولت با هدف تشویق افراد به واردات این خودروها تعرفه ۴ درصدی را برای واردات این نوع خودروها در نظر گرفته بود.

اما در ادامه بعد از مشخص شدن تعرفه جدید واردات خودرو در سال جاری، مشخص شد که تعرفه خودروهای هیبریدی به ۴۵ درصد افزایش یافته است. این رقم نشان از رشد ۱۱ برابری یا ۱۰۰۰ درصدی تعرفه واردات این خودروها دارد. این رقم باعث ایجاد جهش قابل توجهی در قیمت این خودروها در بازار خواهد شد.

کاهش آلودگی هوا با استفاده از خودروهای هیبریدی

واردات خودروهای هیبریدی به کشور بسیار مهم است. زیرا این مدل از خودروها باعث کاهش آلودگی هوا مخصوصا در کلان شهرها خواهند بود. این افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی بسیار غیر منتظره بود زیرا به جای این امر لازم بود تا تعرفه واردات این خودروها تغییر نکند یا اینکه صفر گردد تا به این صورت افراد تمایل بیشتری به واردات این خودروها داشته باشند. یعنی لازم بود تا دولت مشوق‌هایی را نیز برای واردات این خودروها در نظر می‌گرفت.

البته مسئولان نیز بارها بر لزوم حمایت از واردات این خودروها تاکید کردند و برنامه‌هایی نیز برای واردات گسترده این نوع خودروها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعلام شده بود. به عنوان مثال می‌توان به رونمایی از ۲۰۰ دستگاه تاکسی هیبریدی در منطقه ۱۲ تهران توسط شهرداری در دی ماه سال گذشته اشاره نمود. شهرداری تهران اعلام نمود که با واردات و استفاده از این مدل خودروها قصد دارد تا سال ۱۴۰۰، منطقه ۱۲ را به منطقه پاک تبدیل کند.

قبل از آن نیز مسئولان تاکسیرانی در سال ۹۴ از ورود هزار دستگاه تاکسی هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی پایتخت خبر داده بودند. حتی پلیس نیز در اوایل امسال بود که اعلام نمود قصد دارد تا به منظور کاهش آلودگی هوا از خودروهای هیبریدی در ناوگانش استفاده کند.

واکنش‌ها نسبت به تعرفه خودروهای هیبریدی

اعلام تغییر در تعرفه خودروهای هیبریدی از همان روزهای نخست با انتقادات بسیار جدی روبه رو شد. این موضوع واکنش برخی از کارشناسان را در پی داشت. حتی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی را اشتباه خواند و اعلام نمود که نباید تعرفه خودروهای هیبریدی به یکباره افزایش می‌یافت. وی ادامه داد که افزایش تعرفه واردات خودروهای معمولی نیز دارای مباحثی است و باید الزامات و شرایط در مورد آنها نیز لحاظ گردد.

افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی تا جایی خبرساز شد که پای آن به مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور با مردم نیز باز شد. رئیس جمهور در مورد افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی اعلام کردند که تعرفه این خودروها را بررسی خواهند کرد. البته تعدادی از نمایندگان مجلس نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و با تهیه یک نامه و ارسال آن به وزیر صنعت، خواستار اصلاح تعرفه خودروهای هیبریدی شدند.

تغییر در تعرفه خودروهای هیبریدی به زودی!

موضع‌گیری‌ها انجام شده از سوی مسئولان مختلف در مورد تعرفه خودروهای هیبریدی باعث شد تا این موضوع در دستور کار وزارت صنعت قرار گیرد. براساس اطلاعات به دست آمده از مقامات مسئول قرار است تعرفه خودروهای هیبریدی تغییر کند و به زودی بعد از اعلام نظر از دست اندرکاران این حوزه، اعلام گردد.

تانی کال

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *