تغذیه مناسب برای دونده ها

در این مقاله قصد داریم مواد مغذی عالی برای دونده‌ها را معرفی کنیم. اگر قصد دارید استقامت بدن خود را افزایش دهید یا سرعت بیشتری به هنگام دویدن داشته باشید در این مقاله همراه ما باشید تا با هم بهترین مواد غذایی که می‌توانید مصرف کنید را مرور کنیم. مصرف این مواد غذایی می‌تواند سرعت، استقامت و قدرت شما را افزایش دهد.

  1. بادام در برابر دانه کدوتنبل:

رژیم غذایی دونده دوی سرعت,تغذیه مخصوص دوندگان استقامت,بادام

بادام را بخورید اما سعی کنید از دانه‌های کدوتنبل استفاده نکنید. همانطور که می‌دانید بادام سرشار از اسیدهای چرب سالم و نیز فلاونوئید است که می‌تواند از قلب شما مراقبت کند و با التهاب مبارزه نماید. اما این موارد تنها کارهایی نیست که بادام می‌تواند برای بدن شما انجام دهد. بادام سرشار از منیزیم است. منیزیم یکی از مواد معدنی افزایش دهنده استقامت است و می‌تواند برای دونده‌ها مفید باشد. زمانی که می‌دوید آب زیادی از بدن شما خارج می‌شود، ورزشکاران به خصوص دونده‌ها نیاز بیشتری به منیزیم دارند. اگر منیزیم از دست رفته در طول ورزش را جایگزین نکنید، تمرینات ورزشی شما هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت و عملکرد و قدرت بدن شما افزایش پیدا نخواهد کرد. از آنجایی که مواد معدنی می‌تواند تجمع لاکتیک اسید را کاهش دهد، درد زیادی در عضلات خود احساس نخواهید کرد. به جای مصرف دانه‌های کدو تنبل، یک چهارم پیمانه بادام مصرف کنید که می‌تواند یک چهارم نیاز شما به منیزیم را تامین کند.

  1. تخم مرغ غنی از امگا۳ در برابر تخم مرغ استاندارد:

رژیم غذایی دونده دوی سرعت,تغذیه مخصوص دوندگان استقامت,تخم مرغ

این مورد را بخورید: تخم مرغ غنی از امگا۳

این مورد را نخورید: تخم مرغ استاندارد

بر اساس مطالعات انجام شده، دویدن طولانی مدت می‌تواند سطح کولین را کاهش دهد. کولین یک ماده مغذی است که به بدن افراد کمک می‌کند انتقال دهنده‌های عصبی لازم برای کنترل خوب عضلات و نیز استقامت را ایجاد کند. اگرچه تخم مرغ‌های معمولی بهترین منبع کولین محسوب می‌شوند اما افرادی که مسافت‌های طولانی را می‌دوند باید از تخم مرغ غنی از امگا۳ استفاده کنند تا مطمئن شوند مواد مغذی کافی دریافت کرده اند. امگا ۳ همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، التهاب را کاهش دهد و بدن را در برابر بیماری‌هایی همچون سرطان و آلزایمر مراقبت نماید.

  1. پرتغال در برابر سیب:

رژیم غذایی دونده دوی سرعت,تغذیه مخصوص دوندگان استقامت,پرتغال

این مورد را بخورید:پرتغال

این مورد را نخورید: سیب

اگر عادت غذایی خود را از سیب به پرتغال تغییر دهید متوجه خواهید شد که خستگی کمتری در عضلات خود دارید. حتما می‌پرسید چرا؟ بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Sport Nutrition and Exercise Metabolism چاپ شده است، مصرف ویتامین C قبل از آغاز تمرینات ورزشی می‌تواند خستگی عضلات را بکاهد و از تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. یک عدد پرتغال می‌تواند ۱۱۶ درصد از نیاز روزانه بدن بهویتامین C را تامین کند. این در حالیست که یک عدد سیب تنها ۱۴ درصد از نیاز بدن به ویتامین C را برطرف خواهد کرد. پرتغال یک منبع عالی از سلنیوم است. قدرت آنتی اکسیدانی آن می‌تواند عملکرد تیروئید را حفظ کند، در برابر خستگی‌ها مبارزه نماید و متابولیسم را افزایش دهد.

  1. ماست کم چرب در برابر ماست یونانی:

رژیم غذایی دونده دوی سرعت,تغذیه مخصوص دوندگان استقامت,ماست کم چربی

این مورد را بخورید: ماست کم چرب

این مورد را نخورید: ماست یونانی

تمرینات ورزشی همچون دویدن که تاثیر زیادی بر روی بدن دارند به بهبود چگالی استخوان‌ها کمک می‌کنند. همانطور که می‌دانید کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها ضروری‌اند. بیشتر دونده‌ها نیز منبع کافی برای به دست آوردن این دو مورد را ندارند. مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ درصد از دونده‌‌ها سالانه با مشکلات استخوانی همچون شکستگی مواجه هستند. دلیل این امر بسیار ساده است. کمبود ویتامین D و کلسیم می‌تواند خطر چنین آسیب‌هایی را افزایش دهد.

خوشبختانه مطالعه دیگر در American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation نشان می‌دهد که دونده‌های زن جوان که مصرف بالای کلسیم دارند کمتر به این اسیب‌ها دچار می‌شوند. یک پیمانه ماست کم چرب می‌تواند نیاز بدن به ویتامین d و نیز کلسیم را برطرف کند. از سوی دیگر همین مقدار ماست یونانی تنها یک چهارم از نیاز بدن به ویتامین D و کلسیم را رفع خواهد کرد.

  1. شیرکاکائوی کم چرب در برابر شیر کم چرب:

رژیم غذایی دونده دوی سرعت,تغذیه مخصوص دوندگان استقامت,شیر کاکائو

این مورد را بخورید:شیرکاکائوی کم چرب

این مورد را نخورید: شیر کم چرب

اگرچه این نوشیدنی‌ در رژیم غذایی کودکان یافت می‌شود اما بهترین گزینه برای ریکاوری بدن در دونده‌هاست. مطالعه منتشر شده در مجله Sport Nutrition and Exercise Metabolism نشان می‌دهد افرادی که از شیر کاکائو استفاده می‌کنند، قادرند ۴۹ درصد بیشتر از سایر افراد بدوند یا پدال بزنند. شیر کاکائو، به طور طبیعی الکترولیت‌های مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که عملکرد بهتر مرتبط با مقدار بالاتر گلیکوژن ذخیره شده در عضلات اسکلتی است. این یک منبع انرژی است که معمولا در طول تمرینات استقامتی شدید همچون دویدن کاهش پیدا می‌کند.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف پروتئین به همراه کربوهیدرات با نسبت کربوهیدرات به پروتئین ۴:۱ می‌تواند گلیکوژن را سریع‌تر جایگزین کند و عملکرد فرد را بهبود ببخشد.

  1. موز در برابر پودینگ موز:

رژیم غذایی دونده دوی سرعت,تغذیه مخصوص دوندگان استقامت,موز

این مورد را بخورید: موز

این مورد را نخورید: پودینگ موز

همانطور که می‌دانید موز منبع ایده الی از سوخت است. چربی و شکری که در پودینگ موز وجود دارد نمی‌تواند کمکی به شما بکند. موز سرشار از گلوکز است. گلوکز یکی از قندهای قابل هضم است و می‌تواند انرژی سریعی برای بدن فراهم کند. پتاسیم بالایی نیز در موز وجود دارد که از ایجاد اسیب به عضلات در طول تمرینات ورزشی جلوگیری می‌کند. هر موز متوسطی حدود ۳۶ گرم کربوهیدرات دارد. شاخص گلیسمی پایین در موز به این معنی است که کربوهیدرات‌های موجود در آن به آهستگی در بدن ازاد می‌شود و به ریکاوری عضلات کمک می‌کند.

  1. بلوبری در برابر مربای بلوبری:

رژیم غذایی دونده دوی سرعت,تغذیه مخصوص دوندگان استقامت,بلوبری

این مورد را بخورید:بلوبری

این مورد را نخورید: مربای بلوبری

محققان کالیفرنیای شمالی دریافته اند که به هنگام دویدن مسافت‌های طولانی، استفاده از مکمل پروتئین سویا که با پلی فنول موجود در بلوبری ترکیب شده است، می‌تواند اکسیداسیون چربی و نفوذپذیری روده را افزایش می‌دهد. زمانی که صحبت از مزایای متابولیکی بلوبری به میان می‌اید می‌توانید به آن اعتماد کنید و از میوه تازه آن استفاده نمایید. بلوبری که در مربا شیرین شده است سه برابر قند بیشتری نسبت به میوه تازه آن دارد. قند زیاد یک ماده سمی برای بدن محسوب می‌شود و می‌تواند چربی‌های دور شکم را افزایش دهد.

  1. سالمون وحشی در برابر سالمون پرورشی:

رژیم غذایی دونده دوی سرعت,تغذیه مخصوص دوندگان استقامت,سالمون

این مورد را بخورید: سالمون وحشی

این مورد را نخورید: سالمون پرورشی

سالمون پادشاه ماهی‌هاست به خصوص زمانی که صحبت از تامین مواد مغذی برای دونده‌ها به میان می‌اید. علاوه بر اینکه، این ماهی سرشار از پروتئین‌های با کیفیت است یکی از منابع عالی برای تامین اسیدهای چرب امگا ۳ نیز محسوب می‌شود. این اسیدهای چرب ضروری می‌تواند به کاهش التهاب بعد از دویدن کمک کند و به ترمیم بافت‌ها بپردازد. در این شرایط درد عضلات بسیار کمتر خواهد شد.

دونده‌هایی که از اسم تحریک شده با ورزش رنج می‌برند، می‌توانند از امگا ۳ استفاده کنند. امگا ۳ به این افراد نیز کمک خواهد کرد. مطالعه منتشر شده در مجله اسم نشان می‌دهد که خاصیت ضدالتهابی امگا۳ به افراد کمک می‌کند نشانه‌های مرتبط با اسم را کاهش دهند. قبل از اینکه سری به فروشگاه بزنید بهتر است مطمئن شوید که ماهی مورد نظر به صورت طبیعی رشد یافته است. بیشتر سالمون‌های پرورشی سرشار از PCB هستند که یک ماده شیمیایی مضر برای بدن است.

تانی کال

مجله سلامت

برچسب‌ها
insta-tanikal
  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • heartburn

    علت سوزش سر دل

    علت سوزش سر دل گاهی اوقات سوزش و ناراحتی قفسه سینه و گلو هیچ گونه ارتباطی به قلب شما نداره…
  • سیب زمینی

    چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم

    چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم سیب زمینی یکی از غذاهای محبوب و مورد استفاده مردم…
  • موز

    خواص درمانی موز

    خواص درمانی موز موز یکی از میوه های بسیار خوشمزه است که سرشار از فیبر می باشد. این میوه دا…
  • شکم

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده خیلی از افرادی که با گاستریت یا ورم معده دست و پنجه ن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *