تمام برندها تا پایان سال شامل طرح رجیستری خواهند شد

محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رجیستری تمام برندهای تلفن همراه تا پایان سال جاری در کشور خبر داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اجرای طرح رجیستری برای گوشی‌های ال‌جی سخن گفت و اعلام نمود که علاوه بر ال جی، رجیستری تمام برندهای تلفن همراه تا پایان سال اجرایی خواهد شد. آذری جهرمی همچنین در مورد علت گرانی گوشی‌ها در اجرای طرح رجیستری نیز، توضیحاتی ارائه کرد.

اجرای طرح رجیستری تلفن همراه در راستای ساماندهی واردات گوشی‌های همراه

محمدجواد آذری جهرمی در یک برنامه تلویزیونی در مورد لزوم اجرای طرح ثبت تلفن‌های همراه یا رجیستری سخن گفت و اعلام نمود که علت اجرای این طرح، ساماندهی واردات گوشی‌های همراه در کشور بوده است. وی اعلام نمود که با اجرای طرح رجیستری برای گوشی‌های ال جی، اجرای این طرح در کشور وارد فاز پنجم خود خواهد شد.

محمد جواد آذری جهرمی همچنین در مورد رجیستری تمام برندهای تلفن همراه سخن گفت و اعلام نمود که براساس تصمیم گیری‌هایی که در این زمینه انجام شده است قرار است تا پایان سال جاری تمام برندهای باقی مانده نیز مشمول این طرح شوند.


چهار فاز رجیستری با موفقیت اجرا شدند!

وزیر ارتباطات به موفقیت‌های چهار مرحله قبلی رجیستری اشاره کرد و ادامه داد که پیش از این واردات گوشی‌ها به کشو بیشتر از طریق قاچاق بود ولی اکنون با اجرای این طرح تمام گوشی‌ها از راه قانونی به کشور وارد می‌شوند، زیرا به گفته وی گوشی‌های قاچاق چون گمرک پرداخت نمی‌کنند و استانداردهای لازم نیز در آنها عایت نشده است، فقط به مدت ۳۰ روز می‌توانند از شبکه سرویس بگیرند و در ادامه غیرفعال خواهند شد.

مقابله با واردات قاچاق یکی از اهداف طرح رجیستری است!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود در مورد رجیستری تمام برندهای تلفن همراه و همچنین لزوم اجرای طرح رجیستری در کشور اعلام نمود که یکی از اهداف مهم طرح رجیستری تلفن همراه مقابله با واردات کالاهای قاچاق بوده است. وی تاکید نمود که در دنیا نظام مقابله با قاچاق تنها با پایش مرزها نیست بلکه لازم است تا کالاها در داخل کشور نیز کنترل شوند. وی همچنین اعلام نمود که ورود کالاهای قاچاق به کشور باعث شده تا بسیاری از صنایع کشور، مقرون ‌به صرفه بودن خود را از دست دهند.

آذری جهرمی در مورد راه‌های قاچاق کالا در کشور سخن گفت و اعلام نمود که مسئله‌ی کنترل قاچاق به کنترل مرزها برمی‌گردد. وی ادامه داد که قاچاق ممکن است از مبادی غیرقانونی وارد شود یا با جعل عناوین دیگر از مبادی قانونی نیز اتفاق افتد و یا همچنین ممکن است قطعاتی از درگاه گمرک وارد شوند و در ادامه سرهم‌بندی شوند. بنابراین کالاهای قاچاق به روش‌های مختلفی امکان دارد که وارد کشور شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که خوشبختانه در گوشی‌های تلفن همراه به دلیل وجود فناوری اطلاعات، امکان کنترل پدیده قاچاق وجود دارد. وی در مورد جلوگیری از واردات تلفن‌های همراه قاچاق به کشور اعلام نمود که آنها توانسته‌اند با کمک وزارت صنعت و وزارت ارتباطات و همچنین ظرفیت فناوری اطلاعات موضوع قاچاق را کنترل کنند زیرا شماره سریال (IMEI)  که توسط شرکت سازنده دریافت می‌شود برای تمام گوشی‌ها منحصر به فرد است.


هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در اجرای رجیستری مهم است!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود در مورد اجرای طرح رجیستری و همچنین توانایی رجیستری تمام برندهای تلفن همراه تا پایان سال، اعلام نمود که به هماهنگی بین تمام دستگاه‌های مختلف نیاز است. وی تاکید نمود که مسئولیت اجرای این طرح برعهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. به گفته آذری جهرمی این طرح نزدیک به دو سال است که مطرح شده است و در سال ۸۸ برای اولین بار اجرا شد ولی شکست خورد.

وی ادامه داد که از زمان دولت دوازدهم آنها اجرای طرح رجیستری را عنوان یکی از مسائل پیش‌رو در دستور کار خود قرار داده‌اند و برای اجرای بهتر این طرح با دستگاه‌های مختلف جلساتی برگزار کرده‌اند. وی ادامه داد که در نهایت نظر وزرا این بوده است که با توجه به تاثیر فناوری اطلاعات در این طرح، مسئولیت کارگروه برعهده وزارت ارتباطات باشد.

طرح رجیستری سودی برای وزارت ارتباطات نداشته است!

محمد جواد آذری جهرمی همچنین در مورد درآمد حاصل از اجرای طرح رجیستری سخن گفت و اعلام نمود که اجرای این طرح هیچ سودی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نداشته است. وی ادامه داد که منابع حاصل از مبارزه با قاچاق، از طریق گمرک به خزانه وارد می‌شود و به وزارت ارتباطات نمی‌رسد. وی در ادامه در مورد تاثیر مهم این طرح یعنی پایش سلامت مردم و خدمات پس از فروش، اشاره کرد. به گفته وی وزارت صنعت مکانیزمی دارد که تنها به کسانی اجازه واردات می‌دهد که توانایی لازم برای ارائه خدمات پس از فروش را نیز داشته باشند.

چه دلایلی باعث گرانی گوشی در طرح رجیستری شده است؟

وی در پاسخ به علت گرانی گوشی‌های تلفن همراه با اجرای رجیستری اعلام نمود که دلیل اصلی افزایش قیمت ناشی از اجرای طرح رجیستری، همان هزینه گمرک است که به چرخه اضافه شده است و میزان آن حدود حداقل چهار یا پنج درصد است. این هزینه دریافت شده در گمرک، به عنوان میزان سهم واردکننده، به حساب خزانه واریز می‌شود. وی ادامه داد که پیش از این نیز هزینه ارزش افزوده و مالیات وجود داشته است که فروشندگان رسمی قبلا هم آن را پرداخت می‌کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بسیاری از دلایل گرانی‌ گوشی‌های همراه را تخریب سودجویان دانست و اعلام نمود که قرار بر این بوده است که با نظام کنترل بازار، این افزایش قیمت جبران شود.

به گفته وزیر ارتباطات، ایران یک بازار چهار تا شش میلیارد دلاری واردات گوشی دارد که ۹۵ درصد آن از طریق قاچاق تامین می‌شود. وی ادامه داد که حتی درصدی از این کالاها دست دوم هستند و دوباره برای فروش مجدد بسته‌بندی می‌شوند. وی بازار قاچاق گوشی در کشور را یک بازار ناسالم و خاکستری دانست و اعلام کرد که افرادی که منافعشان در معرض خطر قرار دارد، ساکت نشدند و سعی کردند تا دلایل گران شدن گوشی را به اجرای طرح رجیستری موبایل در کشور نسبت دهند.

جهرمی در ادامه صحبت‌های خود در مورد اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت گوشی‌های همراه اعلام نمود که بسیاری از فروشندگان تلفن همراه پیش از آنکه هیچ برندی در طرح رجیستری اعلام شود، یک شبه هزینه گوشی‌ها را تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش دادند. بنابراین به گفته وی فروشندگان در این زمینه سودجویی کرده‌اند و این نشان می‌دهد که کشور نظام کنترل بازار دقیقی ندارد. به گفته وی عدم وجود کنترل در بازار، باعث شد تا مسئولین از مردم بخواهند تا به دلیل حباب افزایش قیمت، گوشی نخرند.

محمد جواد آذری جهرمی، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشی‌ها را افزایش نرخ ارز دانست و تاکید نمود که در زمان اجرای طرح رجیستری، نرخ ارز حدوداً سه هزار و ۶۰۰ تومان بود و در مرحله پایش نیز به چهار هزار و ۱۰۰ تومان رسید و چون واردات این کالا نیز وابسته به ارز است، افزایش نرخ ارز بر آن تاثیر گذاشت. آذری جهرمی همچنین ادامه داد که عمده واردات این کالا از طریق امارات متحده عربی انجام می‌شود و امارات متحده نیز همزمان با اجرای رجیستری به صادرات مجدد گوشی‌ها پنج درصد عوارض اضافه کرده بود و این مسئله باعث شد تا قیمت تمام شده تلفن‌ها افزایش یابد.


نقش واردکنندگان گوشی در افزایش قیمت‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به نقش توزیع‌کنندگان گوشی‌های همراه نیز در افزایش قیمت تلفن‌های همراه اشاره کرد و اعلام نمود که برخی از واردکنندگان قیمت‌ها را به نفع خود افزایش دادند. به گفته وی این مسئله باعث شد تا آنها تعداد واردکنندگان را افزایش دهند و همچنین به فروشگاه‌های آنلاین نیز اجازه واردات دهند. به گفته وی این تصمیم گیری توانسته است به تثبیت بازار و بهتر شدن وضعیت آن کمک کند. وی همچنین ادامه داد که اگر پیش از این، قیمت گوشی‌ها در فروشگاه‌های آنلاین ۱۰ درصد بیشتر بود، علت آن پرداخت عوارض بوده است ولی اکنون قیمت تمام شده آنها کمتر است. بنابراین در صورتی که نرخ ارز کنترل شود، قیمت گوشی‌ها نیز کاهش خوهد یافت. اما نکته مهم این است که افزایش قیمت‌ها هیچ ارتباطی با رجیستری ندارد.

رجیستری سامسونگ و هواوی تا پایان سال

محمد جواد آذری جهرمی همچنین اعلام نمود که اکنون که ال جی شامل رجیستری شده است، تا پایان سال سامسونگ و هواوی نیز مشمول خواهند شد. به گفته وی چیزی حدود ۸ تا ۱۰ درصد از گوشی‌های بازار ال جی هستند اما درصد بیشتری از بازار به دو برند سامسونگ و هواوی تعلق دارند. وی تاکید نمود که در صورت اجرای رجیستری برای تمام برندها، دیگر امکان سرویس دهی به گوشی‌های قاچاق وجود نخواهد داشت.

تانی کال

تکراتو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *