توسعه فضای مجازی کشور با توسعه شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تلاش برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در کشور را، راهی برای توسعه فضای مجازی اعلام نمود.

محمد جواد آذری جهرمی، به تاثیر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اشتغال اشاره کرد و اعلام نمود که یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که آنها در تلاش برای اجرای آن هستند، توسعه شبکه ملی اطلاعات است، زیرا شبکه ملی اطلاعات یک مدل مفهومی برای توسعه فضای مجازی در کشور است.

محمد جواد آذری جهرمی اعلام نمود که در قانون برنامه ششم توسعه آمده است که شبکه ملی اطلاعات کاملا فنی است. به گفته آذری جهرمی، شبکه ملی اطلاعات دارای سه لایه است،لایه فنی، لایه خدمات و لایه محتوا. وزیر ارتباطت در ادامه اعلام کرد که پیام ‌رسان، موتور جست‌وجو، ایمیل و همه سرویس‌هایی که امروز تحت عنوان خدمت دریافت می‌شوند، در لایه خدمات از این شبکه قرار دارند.


لایه خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات فاقد سند مدون است!

محمد جواد آذری جهرمی بیان نمود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات وظایفی دارد که باید آنها را رعایت کند. به گفته وی یکسری وظایف در حوزه زیرساخت به صورت قانون مشخص شده‌اند که البته آنها وظایف خود در زیرساخت‌های فنی را انجام داده‌اند.

وزیر ارتباطات به ارائه توضیحاتی در مورد سایر لایه‌ها پرداخت و اعلام نمود که لایه محتوایی با زیرساخت‌های فنی محقق نمی‌شود. وی ادامه داد که برای لایه خدمات هنوز استاندارد مصوبی مشخص نشده است و لایحه محتوا نیز سند مدونی ندارد یعنی به گفته وی شاخص و قابلیت ارزیابی وجود ندارد. به گفته وزیر ارتباطت این دو لایه باید در مرکز ملی فضای مجازی بررسی شوند.

وی در ادامه اعلام نمود که صنعت، کشاورزی و خدمات، حوزه‌هایی هستند که اشتغال در آنها شکل می‌گیرد و تاکید نمود که توسعه فناوری اطلاعات که به منظور بهبود بهره‌وری بوده است باعث شده تا میزان اشتغال در حوزه صنعت و کشاورزی کاهش پیدا کند اما در این مورد خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات رشد بیشتری پیدا کرده است.

ایجاد ۱۵۰ هزار شغل در یک سال گذشته!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود در مورد توسعه شبکه ملی اطلاعات ، در مورد آمار ایجاد شغل در یک سال و نیم گذشته سخن گفت و اعلام نمود که ۱۵۰ هزار شغل در یک‌سال و نیم گذشته در کشور ایجاد شده‌اند. وی ادامه داد که براساس آمار موجود، افرادی که در پلت‌فورم‌های آنها در حال تولید برنامه و ارائه خدمت هستند، شامل ۳۰ هزار گروهند، که برنامه‌های خود را در کافه‌بازار قرار می‌دهند و امکان دارد که این گروه‌ها دو نفره یا شرکت‌های ۲۰۰ نفره باشند.

طرح اشتغال پایدار و ایجاد تفاهمنامه با وزارت کار و استانداری‌ها

محمد جواد آذری جهرمی در ادامه توضیحات خود در مورد اشتغال در کشور، به طرح اشتغال پایدار و ایجاد تفاهمنامه با وزارت کار و استانداری‌ها نیز اشاره نمود. وی در این زمینه اعلام نمود که وزارت ارتباطات به صورت مستقیم مسئول ایجاد شغل نیست. وی تاکید نمود که آنها برای رفع مشکلات مربوط به فضای مجازی و از جمله پیام‌رسان‌ها، اقداماتی را انجام داده‌اند یعنی سعی در توسعه  زیرساخت‌های فناوری اطلاعات داشته‌اند.

وی در ادامه همچنین به اشتغال زایی لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و اعلام نمود لایه خدمات در این شبکه برای ایجاد اشتغال نیاز به سکوی پرتاب دارد، که همان گوشی است.


وی درباره لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات توضیحات بیشتری ارائه کرد و اعلام نمود که برای مثال موتور جستجوی پیش‌فرض در روسیه یاندکس و در چین بایدو است که موتورهای جستجوی قدرتمندی هستند و به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های وارداتی قرار می‌گیرند و در کشور نیز این امکان وجود دارد که اپلیکشن‌های پرکاربرد، بر روی گوشی‌های وارداتی قرار گیرند. البته وزیر ارتباطات تاکید نمود که این برنامه‌ها حتما باید در راستای رفع نیازهای مردم بر روی گوشی‌ها قرار گیرند.

نظام اینترنت کودک راه اندازی شد!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد موضوع اینترنت کودک و نوجوان نیز سخن گفت و اعلام نمود که استفاده از اینترنت می‌تواند برای کودکان با تهدیداتی همراه باشد. وی تاکید نمود که باید نسبت به مسائل غیراخلاقی فضای مجازی حساس بود و در این مورد اقداماتی را انجام داد. به گفته وی ممکن است جست و جوی یک عبارت در موتورهای جست و جو، نتایج نامناسبی را به کودکان نشان دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که آنها در این مدت به فکر راه‌اندازی نظام اینترنت کودک بوده‌اند و قصد داشته‌اند تا از آسیب‌های این حوزه جلوگیری کنند زیرا ممکن است گوگل برای سالم‌سازی فضای مجازی با کشور همکاری نکند. وی به موتورهای جست و جوی فارسی اشاره کرد و گفت که اطلاعات این موتورها قابل مدیریت و سالم‌سازی است.

بررسی روند فعالیت پیام رسان‌ها در کشور

محمد جواد آذری جهرمی در مورد پیام‌رسان‌های داخلی توضیحاتی ارائه کرد و اعلام نمود که در رابطه با بحث پیام‌رسان‌ها، سندی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است. به گفته وی در اکثر کشورهای دنیا در مورد فعالیت پیام‌رسان‌ها و به طور کلی رسانه‌ها، نگرانی‌هایی وجود دارد و پایش انجام می‌شود تا مشکلات احتمالی رفع گردد. به گفته آذری در این سند که توسط شورای عالی فضای مجازی تبیین شده است، برای هر کدام از دستگاه‌ها وظایفی مشخص گردیده و اگر حاکمیت و همچنین بخش‌های خصوصی اقدامات لازم را انجام دهند، پیام‌رسان‌ها شکل می‌گیرند و می‌توانند به درستی فعالیت کنند. البته در این راستا مهم است که مرکز ملی فضای مجازی گزارش‌هایی ارائه دهد و اعلام کند که هر کدام از دستگاه‌ها نسبت به توسعه پیام‌رسان‌ها چه فعالیتی را انجام داده‌اند.


وی موضوع اعتماد به پیام‌رسان‌های بومی را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد که باید بررسی شود که پیام‌رسان‌های داخلی چه میزان توانمندی دارند و چه تعداد کاربر را قادرند پوشش دهند. وی تاکید نمود که پیام رسان‌های داخلی باید کیفیت سرویس‌های خود را ارتقا دهند و اعتماد عمومی را نیز جذب نمایند.


وی بخشی از این اعتماد عمومی را، حفظ حریم شخصی دانست و اعلام کرد که در حال حاضر در جامعه شایع شده که این احساس امنیت وجود ندارد. مصوبه شورای عالی فضای مجازی مشخص می‌کند که دستگاه‌ها باید در قبال حفظ حریم خصوصی افراد، اقداماتی را انجام دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیام‌رسان‌ها را زیرساخت اقتصادی جامعه دانست و اعلام نمود که موضوعات پرداخت، پرونده سلامت افراد و مواردی از این قبیل، نباید در جای دیگری غیر از کشور قرار گیرد، پس در این زمینه لازم است تا نظام پیام رسان‌های داخلی توسعه یابند. وی در پایان اعلام کرد که در حال حاضر تمام فعالان رسانه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظار دارند که این حوزه را توسعه دهد، اما قانون به این وزارتخانه اجازه مقررات‌گذاری را نمی‌دهد.

تانی کال

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *