توسعه قابلیت تشخیص چهره دوربین‌های نظارتی شهرها توسط انویدیا

شرکت نام آشنای انویدیا (Nvidia) که در زمینه تولید کارت گرافیک حرف اول را در جهان می‌زند، به تازگی با یک کمپانی فعال در زمینه هوش مصنوعی با نام انی‌ویژن (AnyVision) وارد همکاری شده تا یک تکنولوژی جدید تشخیص چهره را برای به کارگیری در شهرهای هوشمند دنیا توسعه دهند. این دو شرکت تلاش خواهند کرد تا سیستم تشخیص چهره خودکار را به دوربین‌های نظارتی CCTV (تلویزیون مدار بسته) اضافه کنند.

انی‌ویژن ادعا کرده که این فناوری جدید قادر است تا دوربین‌ها را به قابلیت تشخیص چهره مداوم افراد، در 7 روز هفته و 24 ساعت روز، مجهز کند و عملیات شناسایی چهره عابران نیز به صورت کاملاً خودکار و با دقت 99 درصد در مناطق شلوغ و پرجمعیت، قابل انجام خواهد بود. سپس الگوریتم‌هایی که با نظارت انسانی کار می‌کنند، می‌توانند چهره‌های شناسایی شده را با اطلاعات پایگاه‌های داده مورد نظر مطابقت داده و موارد مشکوک را تشخیص دهند.

این شرکت همچنین اعلام کرده که خود را متعهد به حفظ حریم شخصی افرادی می‌داند که دوربین‌های مدار بسته اطلاعات مربوط به آن‌ها را جمع آوری می‌کنند.

یکی از نکات مثبت تکنولوژی انی‌ویژن این است که این فناوری تقریباً در همه پلتفرم‌ها قابل استفاده بوده و می توان آن را در تبلت، گوشی هوشمند و همچنین رایانه‌های شخصی به کار گرفت. این فناوری همچنین به اپراتورها اجازه می‌دهند تا افراد مظنون و مشکوک را در پایگاه داده متمرکز اضافه نمایند و در صورت نزدیک شدن این قبیل افراد به یک سوژه خاص، هشدارهای لازم را دریافت نمایند.

این نوآوری در واقع بخشی از برنامه کلان‌شهر انویدیا (Nvidia Metropolis) است که از طریق آن شرکت انویدیا با همکاری شرکت‌هایی از سراسر جهان همکاری اقدام به توسعه فناوری نظارت مبتنی بر هوش مصنوعی برای شهرها می‌کند. شرکای کنونی انویدیا عبارتند از: Cisco، Genetec، Omni AI، و MotionLoft.

با اینکه این فناوری در نگاه اول ممکن است نگران کننده و ناقض حریم خصوصی شهروندان به نظر بیاید، اما می‌تواند جان بسیاری از افراد را نیز نجات دهد. . این تکنولوژی نه تنها برای شناسایی و دستگیری جنایتکاران بزرگ کاربرد خواهد داشت، بلکه با استفاده از آن می‌توان مظنونین را به سرعت شناسایی نموده و حتی امکان ردیابی افراد گم شده را نیز فراهم کرد.

با اینکه شهرهای هوشمند و اینترنت اشیاء به سرعت در حال گسترش و رشد هستند اما نگاه شهروندان به آن همچنان با نگرانی و حتی وحشت آمیخته است و از همین رو سازگار شدن با آن ممکن است با دشواری همراه باشد. این همکاری دو طرفه نکات مهمی را یادآوری می‌کند و آن هم اینکه نظارت انسانی همیشه یک اصل ضروری است، مرزهای تکنولوژی باید تعریف شوند و حفظ حریم خصوصی افراد باید در اولویت باشد.

تانی کال

برگرفته از mashable

دیجی رو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *