توضیحات «کریستوفر نولان» به «مایکل کین» درباره پایان فیلم Inception

فیلم «Inception» در سال 2010 با بازی «لئوناردو دیکاپریو» در نقش «دامینیک کاب» ساخته شد. «کاب» در این فیلم نقش دزد حرفه‌ای را بازی می‌کند که با نفوذ به ناخودآگاه یا رویای یک شخص اطلاعات او را می‌دزدد. در صحنه پایانی فیلم که «کاب» به فرزندانش می‌پیوندد شک و شبهه زیادی به وجود آمده و طرفداران سال‌هاست که در دوراهی مانده‌اند که آیا صحنه واقعیت بود یا رویا. «مایکل کین» که نقش پدر زن «کاب» و استادش «پروفسور استفن مایلز» را در فیلم داشت در مصاحبه‌ای با مجله اسکوآیر اعلام کرد که «نولان» پایان فیلم را در زمان فیلم‌برداری برای او توضیح داده بود.

«نولان» فیلم علمی تخیلی «Inception» را پس از پایان «The Dark Knight» ساخت و با فروش باکس آفیس جهانی 828.3 میلیون دلار و نامزدی در جوایز به رقابت با فیلم‌های جدی پرداخت. از جمله این  نامزدی‌ها می‌توان به نامزدی اسکار در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اصلی اشاره کرد.

زمانی که فیلم‌نامه «Inception» را مطالعه کردم کمی گیج شده بودم و به «کریس» گفتم که من درک نمی‌کنم که کدام صحنه رویاست و کدام صحنه واقعیت؟ و کریس در جواب گفت:

خوب اگر تو در صحنه بودی بدان واقعیت است یعنی با این ذهنیت پیش برو که اگر من هستم پی واقعیت است و اگر نیستم، رویاست.

و مشخصاً شخصیت «مایلز» در صحنه پایانی فیلم حضور داشت پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که صحنه نهایی واقعیت بوده است. اگرچه بسیاری معتقدند که «نولان» با این حرف سعی داشت به «کین» در درک بهتر فیلم و نهایتاً بازی بهتر کمک کند.

با این حال «نولان»  به عنوان نویسنده و کارگردان این فیلم حرف نهایی را می‌زند و عجیب نیست که او نیز دائماً با این سوال مواجه می‌شود که آیا صحنه‌ای واقعیت است یا خیال، اما این ابهام خواست اوست و او فیلم را به گونه‌ای نوشت و ساخت که مرز این دو محو باشد. برای «نولان» مهم نیست که شخصیت «کاب»   رویا می‌بیند یا نه زیرا این هدف اصلی فیلم برای او نبوده است. «کاب» که تمام زمان خود را در فیلم صرف تشخیص بین واقعیت و رویا می‌کند در نهایت در اوج موفقیت همه چیز را رها کرده  تا با فرزندانش شاد باشد.

از بسیاری جهات این مسئله در «Inception» شباهت بسیاری با مسئله نسخه بدل «دکارد» در فیلم «Blade Runner» دارد. یک جواب قطعی به این سؤالات تفاوت زیادی در مسئله ایجاد نمی‌کند و نهایتاً با هدف فیلم نیز در تضاد است. به احتمال زیاد این سوال از «نولان» تا پایان دوران فعالیت حرفه‌ای او پرسیده می‌شود اما دیر یا زود تماشاگران باید این مسئله را درک کنند که هدف اصلی فیلم چیز دیگری بوده است.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *