جانی دپ: هیچکس از فرهنگ کنسل شدن در امان نیست

جانی دپ برنده‌ی جایزه‌ی یک عمر فعالیت هنری درخشان جشنواره فیلم سن سباستین شد. او از این گفت که چگونه Cancel Culture در حال نابود کردن بسیاری از افراد در دنیای امروز است.

چند جشنواره‌ی سینمایی معتبر در سال ۲۰۲۱ به تقدیر ویژه از جانی دپ روی آورده‌اند؛ بازیگری شناخته‌شده که به‌خاطر صحبت‌های امبر هرد و شکست خوردن از روزنامه‌ی سان در دادگاه بریتانیا، به‌گفته‌ی برخی رسانه‌ها شاید دیگر هرگز حتی فرصت حضور در یک فیلم سینمایی نسبتا پرخرج را هم به‌دست نیاورد. او به‌عنوان شخصی که خود را قربانی Cancel Culture می‌داند (رفتاری رواج‌یافته در دنیای امروز که مثلا آدم‌ها را براساس واکنش‌های تند و خام کاربرها یا شرکت‌ها در اینترنت به اطلاعات نامشخص، به سرعت از کار بی‌کار می‌کند)، به صحبت راجع به آن پرداخت.

دپ جایزه‌ی Donostia سن سباستین را دریافت کرد که بالاترین افتخاری است که این جشنواره‌ی سینمایی معتبر تحویل هنرمندها می‌دهد. بازیگر نقش‌های ماندگار سینمایی همچون کاپیتان جک اسپارو از سری فیلم Pirates of the Caribbean گفت: «شاید مدت‌ها بعد از فرهنگ کنسل کردن آدم‌ها به‌عنوان رویدادی در تاریخ یاد شود که چندین و چند سال طول کشید؛ این هجوم لحظه‌ای برای قضاوت کردن آدم‌ها در فضای آلوده.

آن‌چنان از کنترل خارج شده است که می‌توانم به شما قول بدهم که هیچ‌کس در امان نیست. هیچ‌کدام از شما افراد حاضر در سالن و هیچ‌کدام از افرادی که بیرون سالن هستند، از Cancel Culture در امان نیستند. یک جمله منتشر می‌شود و دیگر می‌بینید که روی زمین افتاده‌اید. چون یک نفر ناگهان فرش را از زیر پای شما کشید. من تنها کسی نیستم که با فرهنگ کنسل شدن مواجه شدم. این اتفاق برای افراد زیادی رخ داده است؛ برای زن‌ها و برای مردها.

به شکلی غم‌انگیز از جایی به بعد افرادی که قربانی Cancel Culture هستند، شروع به پذیرش این تفکر می‌کنند که اتفاقی منطقی برای آن‌ها رخ داد یا اصلا لابد واقعا ۱۰۰ درصد مقصر بوده‌اند. حتی وقتی که واقعیت این‌طور نیست. در چنین شرایطی اهمیتی ندارد که یک قضاوت انجام‌شده یک اعتبار ظاهری پیدا کرده است. وقتی شاهد بی‌عدالتی هستید، بایستید و ساکت نمانید؛ برای خودتان، فردی که به او علاقه دارید یا انسانی که وی را باور می‌کنید. آن‌ها به شما نیاز دارند».

جانی دپ غمگین در ساحل کنار آب

کاری انجام نداده‌ام. فقط فیلم می‌سازم. – جانی دپ در جشنواره سن سباستین سال ۲۰۲۱

دادگاه اصلی بین امبرد هرد و جانی دپ در سال ۲۰۲۲ داخل آمریکا برگزار می‌شود. دپ گفت که قصد او از حضور در جشنواره سن سباستین توهین به کسی نبود و نمی‌خواهد به هیچ شخصی بی‌ادبی کند. او این حرف را در واکنش به بیانیه‌ی گروهی از فیلم‌سازهای زن اسپانیا به زبان آورد؛ اشخاصی که با اهدای جایزه به دپ در سن سباستین مخالف بودند. خستگی و غم در چهره و رفتار جانی دپ مشخص به‌نظر می‌رسید. حداقل این نظر اکثر افرادی است که در سن سباستین او را دیدند.

مطابق نوشته‌ها وی تمام تلاش خود را کرد تا به حداکثر پرسش‌ها پاسخ دهد و برخورد گرمی با مردم و خبرنگارها داشته باشد. جان کریستوفر دپ دوم با ۵۸ سال سن از برگزارکنندگان جشنواره و حمایت پایان‌ناپذیر آن‌ها متشکر بود. او گفت که اهداکنندگان جایزه تصویر دروغین به وجود آمده از دپ را باور نکردند.

چهره غمگین جک اسپارو با بازی جانی دپ در مجموعه فیلم دزدان دریایی کارائیب

بازیگر فیلم‌هایی همچون سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت، چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، ادوارد دست قیچی، اسلیپی هالو، اد وود، دانی براسکو و مرد مرده باور دارد که دیگر تجارت در صنعت سینما به مراتب متفاوت با قبل شده است: «هالیوود بدون شک دیگر آن‌چیزی نیست که قبلا بود. مدل کاری هر استودیو، دعواهای پرشده از کینه، اوضاع به وجود آمده با پاندمی و حتی آشوب به‌پا‌شده در بردن فیلم‌های سینمایی به شبکه‌های آنلاین همگی نشان‌دهنده‌ی تغییرات هستند. همه می‌گویند که بدون توجه به افراد دیگر به‌دنبال گرفتن کامل حق خود هستند.

آن‌ها می‌فهمند که مثل من مصرف‌شدنی هستند؛ قابل دور انداختن. برخی از افراد بیشتر و بعضی از آن‌ها کمتر [متوجه قابل حذف بودن خود می‌شوند]. شرکت‌های بسیار بسیار بزرگ کنترل همه‌چیز را در دست می‌گیرند. به‌عنوان شخصی که در ساخت اثر سینمایی نقش دارد، باید بپرسم که به چند فرمول کاری دیگر از طرف استودیوها و امثال آن‌ها نیاز داریم؟ دستورالعمل‌هایی که جلوی خلاقیت را می‌گیرند. راستی به‌عنوان مخاطب تا کجا قرار است تسلیم شویم؟ من فکر می‌کنم هالیوود به شکلی ابلهانه و خنده‌آور، تماشاگر را دست‌کم گرفته است.

تصویر سیاه و سفید غمگین جانی دپ با عینک بزرگ

نقل قولی معروف از جانی دپ وجود دارد که مخصوصا در شرایط فعلی بیش‌ازپیش به زندگی خود او گره خورده است: «انسان‌ها به این خاطر اشک نمی‌ریزند که ضعیف هستند. آن‌ها گریه می‌کنند، چون برای مدت‌زمانی بیش از حد طولانی قوی مانده بودند».

رسانه‌ی ددلاین می‌گوید که حواشی سال‌های اخیر تاثیر اندکی روی میزان محبوبیت جانی دپ در اکثر کشورهای اروپایی گذاشتند. هرچند او هنوز در آمریکا و بریتانیا هم طرفدارهای فراوانی دارد. راستی وقتی یک نفر از دپ درباره‌ی از دست دادن همیشگی نقش کاپیتان جک اسپارو پرسید، این بازیگر گفت که آن دزد دریایی هرگز وجود وی را ترک نمی‌کند. او گفت یک شرکت بسیار بزرگ (اشاره به دیزنی) نمی‌تواند جک اسپارو را به‌صورت کامل از وجود او پاک کند. در آخر برای اثبات این ادعا جانی دپ جملاتی را دقیقا با صدا و لحن کاپیتان دزدهای دریایی به زبان آورد و مردم حاضر در سالن سر ذوق آمدند.

جانی دپ چند روز قبل تقدیر ویژه‌ی جشنواره سینمایی مطرح Karlovy Vary را هم دریافت کرد؛ رویدادی که به‌صورت رسمی مثل جشنواره کن، جشنواره سن سباستین و جشنواره ونیز در گروه ۱۴ جشنواره‌ی سینمایی رقابتی درجه‌ی الف دنیا طبقه‌بندی شده است. در شرایط فعلی هیچ‌کس نمی‌تواند از حالا با اطمینان کامل بگوید که او به‌عنوان یک بازیگر چه آینده‌ای دارد.
تانی کال

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *