جشنواره فیلم فجر؛ معرفی مستند زنانی با گوشواره های باروتی

از سال ۲۰۱۱ تاکنون منطقه خاورمیانه درگیر نبردهای خونین میان گروهک‌ها و دولت‌های مرکزی کشورها است و هر روزه حداقل تا چند ماه گذشته شاهد انتشار اخباری پیرامون ترورهای گروهک‌هایی مانند داعش در کشورهای سوریه و عراق بوده‌ایم. با وجود ضبط و پخش مستند‌هایی غم‌انگیز از پشت ماجرای حکومت این دست گروهک‌ها، باز هم اتفاقات و رخدادهای تکان‌دهنده فراوانی در طول سالیان گذشته بر مردم جنگ‌زده‌ی سوریه و عراق گذشته است که کمتر به آن پرداخته شده است. مستند زنانی با گوشواره های باروتی، ساخته‌ی رضا فرهمند، کارگردان آثاری چون «خونه به خونه»، با پرداختن به زنان و کودکانی که در جنگ داعش بوده‌اند، با ژورنالیستی به نام نور همراه می‌شود تا برای اولین بار تصاویری از این زنان را در قالب مستندی نمایش دهد؛ مستندی که طبق ادعای دست‌اندرکاران آن، دارای تصاویری است که تا به حال در هیچ فیلم مستند یا رسانه‌ای به نمایش در نیامده است. مستند زنانی با گوشواره‌های باروتی یکی از نامزدهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر است.

خلاصه داستان مستند:

نور،‌ ژورنالیست جنگ است و با همه مخاطره‌ها و فشارهای اجتماعی که برای حضورش در جنگ با داعش وجود دارد، مصرانه مبارزه می‌کند و پابه‌پای رزمنده‌ها پیش می‌رود و گزارش تهیه می‌کند. در این مسیر اما شاهد حضور زنان ایزدی در کمپی واقع در شهر کوجو هستیم که از دست داعش گریخته‌اند و قربانی درنده‌خویی جنگ بوده‌اند. وقتی که نور برای اولین بار با یک خانواده آواره مواجه می‌شود، به کمپ پناه‌جویی بیوه‌ها و کودکان داعش می‌رود تا روایت‌های پوشیده و احساسات کشته‌شده آنها را به تصویر بکشد. اما جنگ همچنان او را می‌خواند.

مستند زنانی با گوشواره‌های باروتی (Women With GunPowder Earrings) روز شنبه ۲۱ بهمن ساعت ۱۷ در جریان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آید. در ادامه می‌توانید تیزر تبلیغاتی مستند زنانی با گوشواره‌های باروتی را تماشا و دانلود کنید:


کارگردان: رضا فرهمند

سایر عوامل: مرتضی شعبانی (تهیه کننده)، فاطمه بنیادی (نویسنده)، مصطفی سیفی، رضا فرهمند و قصی صاحب کاظم (مدیر فیلمبرداری)‌، کریستف رضاعی (آهنگ‌ساز)، کیومرث محمد چناری (صدابردار)، حسن مهدوی (صداگذاری) و رضا فرهمند، فاطمه بنیادی و مصیب حنایی (تدوینگر)

تانی کال

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *