جلوگیری از شکست استارتاپ ها

برای جلوگیری از شکست استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین چه باید کرد؟ چه چیزی می‌تواند باعث شکست این کسب و کارها شود؟

براساس اطلاعات موجود و همچنین آمارهای ارائه شده، بیش از ۹۰ درصد استارت آپ‌های جدید در مسیر خود با شکست مواجه می‌شوند. بنابراین این شکست و عدم موفقیت باید دلایلی داشته باشد، اما چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ برای جلوگیری از شکست استارتاپ ها چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟

بسیاری از استارت آپ‌ها یا کسب و کارهای نوپا، در ابتدای کار در مسیر خود با مشکلات خاصی روبه‎رو می‌شوند. البته شاید خود این کسب و کارها از وجود این مشکلات بی خبر باشند و همین نیز باعث شود که مدیر آن کسب و کار  هیچوقت نتواند برنامه‌ای برای حل آن مشکل ارائه دهد. در این حالت جلوگیری از شکست استارتاپ ها بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است هر لحظه شکست تجربه شود.

دلایل شکست کسب و کارهای نوین چیست؟

گفتیم که براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، ۹۰ درصد استارتاپ ها شکست را تجربه می‌کنند، بنابراین پرداختن به این موضوع که دلایل شکست این کسب و کارها چیست، بسیار دارای اهمیت است.

در دنیای کنونی در هر لحظه تغییری در بازار اتفاق می‌اقتد بنابراین در چنین شرایطی یک مدیریت بسیار صحیح نیاز است که بتوان با هر تغییری با شرایط موجود سازگار شد. نباید فراموش کرد که یک اشتباه، هرچند هم که کوچک باشد می‌تواند باعث شکست شود و کسب و کار را از بین ببرد.

جدیدا گزارشی در مورد دلایل شکست کسب و کارهای نوین منتشر شده است. در این گزارش دلایل مختلفی که وجود دارند و باعث شکست کسب و کارها شده‌اند مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش، عدم نیاز بازار به محصول، را اصلی‌ترین دلیل برای شکست یک کسب و کار اعلام کرده است که میزان آن ۴۲ درصد است.

در ادامه ۲۰ دلیلی که می‌تواند باعث شکست استارتاپ‌ها شود، اعلام شده‌اند. این دلایل توسط سایت  CB insights اعلام شده است.

ردیف دلایل شکست استارتاپ ها میزان شکست
۱ عدم نیاز بازار به محصول ۴۲ درصد
۲ تمام شدن نقدینگی ۲۹ درصد
۳ نداشتن یک تیم مناسب ۲۳ درصد
۴ جا ماندن از رقبا ۱۹ درصد
۵ مشکل در قیمت گذاری – هزینه یابی ۱۸ درصد
۶ کالا و خدمات بی کیفیت ۱۷ درصد
۷ نداشتن مدل کسب و کار مناسب ۱۷ درصد
۸ بازاریابی ضعیف ۱۴ درصد
۹ بی توجهی به مشتریان ۱۴ درصد
۱۰ زمان نامناسب ارائه محصول ۱۳ درصد
۱۱ از دست دادن تمرکز ۱۳ درصد
۱۲ ناهماهنگی بین اعضای تیم با سرمایه گذار ۱۳ درصد
۱۳ چرخش اشتباه ۱۰ درصد
۱۴ شور و شوق ناکافی ۹ درصد
۱۵ مکان نامناسب ۹ درصد
۱۶ بی میلی سرمایه گذاران و بانک ها ۸ درصد
۱۷ چالش های حقوقی و قانونی ۸ درصد
۱۸ عدم بهره گیری از شبکه ارتباطی و مشاورین ۸ درصد
۱۹ خسته شدن و از دست دادن انرژی ۸ درصد
۲۰ انجام ندادن چرخش در مواقع نیاز ۷ درصد

برای جلوگیری از شکست استارتاپ ها چه کاری می‌توان انجام داد؟

برای جلوگیری از شکست استارتاپ ها باید به نکات مهمی توجه داشت. نکته مهمی که در اینجا باید مورد توجه قرار داد این است که کسب و کارهای نوین باید براساس نیاز بازار و دسترسی آسان مشتری تعریف شوند. بنابراین باید برای این بخش برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام گیرد. برای جلوگیری از شکست استارتاپ ها باید راه اندازی هر کسب و کاری با برنامه‌ریزی و آینده نگری همراه باشد، زیرا اگر بازار به آن نیازی نداشته باشد حتما آن استارتاپ شکست را تجربه خواهد کرد.

در گزارش منتشر شده در مورد دلایل شکست استارتاپ‌ها، تمام شدن نقدینگی استارت آپ در رده دوم قرار دارد. باید گفت که هر کسب و کاری به معرفی نیاز دارد تا مردم با آن آشنا شوند و از ویژگی‌ها آن اطلاع یابند، زیرا اگر کسب و کاری درآمد اولیه مناسب هم داشته باشد بدون معرفی و تبلیغات، در ادامه کار با مشکل روبه رو خواهد شد. در صورت نداشتن برنامه‌ریزی این اتفاق برای استارتاپ‌ها روی می‌دهد.

به اعضای تیم خود بسیار اهمیت دهید، این که چه کسانی هستند و چه تاثیری می‌توانند در پیشرفت کسب و کار داشته باشند. فراموش نکنید که نداشتن یک تیم مناسب در هر استارت آپی، شکست را باعث می‌شود. پس به فکر یک تیم همه فن حریف و مناسب باشید. البته شاید در ابتدای راه نبود یک تیم مناسب زیاد تاثیرگذار نباشد اما اگر شما چندین رقیب در بازار پیدا کنید این نقطه ضعف باعث پیشرفت‌های بیشتر رقیب شما خواهد شد.

نکته مهمی که باید برای موفقیت در یک کسب و کار مورد توجه قرار گیرد، داشتن نگاه دقیق به صنایع مختلف است. یعنی شما باید به صورت دقیق بررسی کنید که در کدام بخش می‌توانید موفق باشید و یا اینکه کدام صنعت بیشتر از بقیه نیاز به کسب و کار جدید دارد. در نظر گرفتن این موارد می‌تواند باعث پیشرفت شود و جلوگیری از شکست استارتاپ ها را نیز باعث گردد.


بررسی میزان شکست استارتاپ‌ها در صنایع مختلف

آگاهی از میزان شکست کسب و کارهای نوین در دنیای امروز و در صنایع مختلف، قدم مهم بعدی است. هرچند میزان شکست در صنایع مختلف متفاوت است اما درک اینکه صنعت انتخابی توسط شما به چه میزان سخت است، بسیار به شما کمک خواهد کرد. در این شرایط شما با اجتناب از صنایعی که بیشتر در معرض خطر هستند، می‌توانید یک شرکت مهم و موفق داشته باشید. در جدول زیر درصد شکست در صنایع مختلف مشخص شده است.

ردیف صنایع متفاوت درصد شکست
۱ اطلاعات ۶۳ درصد
۲ ساخت و ساز ۵۳ درصد
۳ تولید ۵۱ درصد
۴ معدن ۴۹ درصد
۵ خدمات ۴۵ درصد
۶ کشاورزی ۴۴ درصد
۷ آموزش و سلامت ۴۴ درصد
۸ بیمه و مشاور املاک ۴۲ درصد

 چرا کسب و کارهای نوین دچار شکست می‌شوند؟

براساس جدول بالا، مشخص است که حضور در بخش‌های اطلاعات، ساخت و ساز و تولید، می‌تواند شکست بالای ۵۰ درصد را به همراه داشته باشد. بنابراین افرادی که قصد دارند در این صنایع حضور داشته باشند و فعالیت کنند، باید برنامه ریزی بسیار صحیحی داشته باشند. با برنامه ریزی و آینده نگری می‌توان از شکست استارتاپ‌ها جلوگیری نمود.

هدف از راه اندازی استارتاپ‌ها باید مشخص باشد. کسب و کارهای نوین باید با هدف ارتقاء سطح زندگی مردم، آسان کردن و رفع نیازها و بر اساس نیاز خود بازار برنامه ریزی و ساخته شوند. در غیر اینصورت استارت آپ با شکست روبرو خواهد شد.

تانی کال

تکراتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *