«جیک جیلنهال»: نقش «شاهزاده پارسی» مناسب من نبود

«مرد عنکبوتی: دور از خانه» (Spider-Man: Far From Home) نه تنها اولین فیلم «جیک جیلنهال» برای مارول بلکه اولین فیلم پرخرج او پس از «شاهزاده پارسی: شن‌های زمان» (Prince of Persia: The Sands of Time) در سال ۲۰۱۰ است. آن فیلم که به کارگردانی «مایک نیول» و بازی جیلنهال، «جما آرترتون»، «بن کینگزلی» و «آلفرد مولینا» از یک بازی ویدیویی به همین نام اقتباس شد، نه در گیشه فروش بالایی داشت و نه نظر منتقدین را جلب کرد و بارزترین نمونه تبعیض نژادی هالیوود در دهه‌ گذشته بود و برای نقش اصلی به جای یک هنرپیشه‌ ایرانی تبار، بازیگری سفیدپوست انتخاب شد.

بحث در مورد جایگزینی بازیگران سفیدپوست با نژادهای دیگر در هالیوود، در سال ۲۰۱۷ و با انتخاب «اسکارلت جوهانسون» برای بازی در «شبح درون پوسته» (Ghost in the Shell) بالا گرفت و در سال ۲۰۱۰ وقتی استودیو نقش «شاهزاده‌ پارسی» به جیلنهال سپرد، جنجال زیادی به پا نشد. با این حال، جیلنهال به تازگی در مصاحبه با «یاهو اینترتینمنت» اعتراف می‌کند که در انتخاب نقش دچار اشتباه شده است.

جیلنهال می‌گوید: «فکر می‌کنم از آن فیلم درس‌های زیادی آموختم و فهمیدم که باید در مورد نقش‌هایی که انتخاب می‌کنم بسیار دقیق باشم و علت انتخاب برایم روشن باشد. اما احتمالاً اشتباه هم خواهید کرد و با خود می‌گویید: «این نقش مناسب من نبود» یا «آن نقش دقیقاً درخور من نبود.» چند نقش این چنینی وجود داشته‌اند.»

دیزنی امیدوار بود که با «شاهزاده پارسی» چندگانه جدیدی مانند «دزدان دریایی کارائیب» کلید بزند اما آن فیلم با نقدهای منفی مواجه شد و در سراسر دنیا ۳۳۶ میلیون دلار فروخت و رؤیاهای استودیو را نقش بر آب کرد. جیلنهال سپس به سراغ بازی در نقش‌های دشوارتر از جمله «کد منبع» (Source Code) به کارگردانی «دانکن جونز»، «آخرین گشت» (End of Watch) ساخته‌ «دیوید آیر» و «زندانیان» (Prisoners) اثر «دنی ویلنوو» رفت.

جیلنهال در اولین فیلم خود برای مارول در نقش «میستریو/کوئنتین بک» و در مقابل «پیتر پارکر» با بازی «تام هالند» ظاهر شده است. سونی این فیلم را از ۲ جولای در آمریکا اکران می‌کند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *