حسین اسلامبولچی؛ یکی از تاثیرگذارترین مدیران قرن بیست و یکم

دکتر حسین اسلامبولچی مبتکر، مخترع و نویسنده ایرانی‌تبار اهل ایالات متحده آمریکا است. او در سال 1338 در ایران به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران دبیرستان برای ادامه‌ی تحصیل به خارج از کشور رفت. شهرت او بیشتر به خاطر نقش برجسته‌اش به عنوان مدیر ارشد فناوری و مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت AT&T، یکی از معتبرترین شرکت‌های مخابراتی در آمریکا، تا سال ۲۰۰۵ است. اسلامبولچی از اولین کسانی بود که به نقش بنیادین «فناوری اینترنت» در شکل‌دهی به تمامی سرویس‌های ارتباطی پی برد و نوشته‌ها و فعالیت‌های وی به تحقق این ایده در سطح دنیا کمک کرد.

اسلامبولچی در لیست ۱۰۰ فارغ‌التحصیل برتر تاریخ دانشگاه کالیفرنیا قرار دارد و در کنار جوایز علمی‌ فراوانی که دریافت کرده، صاحب بیش از ۱۱۴۵ اختراع ثبت شده نیز هست. او با بالاترین افتخارات از دانشگاه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و پست دکتری مهندسی برق-مخابرات و فیزیک کاربردی فارغ‌التحصیل شد. در سال 1985، اسلامبولچی به «مجموعه آزمایشگاه‌های بل» پیوست و تا سال 2005 به جایگاه مدیر ارشد فناوری و مسئول ارشد اطلاعات شرکت ارتقا یافت. در این مقام، حسین اسلامبولچی  با موفقیت های فراوانی روبرو شد و حتی روزنامه‌ی «نیویورک تایمز» او را مغز متفکر و پشت پرده‌ی برنامه‌ی جاه‌طلبانه‌ی AT&T اعلام کرد که توسط آن قصد تبدیل شدن به بزرگترین شرکت انتقال داده را داشت. اسلامبولچی فردی بود که کمک کرد این شرکت بتواند طیف وسیعی از برنامه‌های جدید امنیت شبکه را به شکل عمده به فروش برساند. او در مقام خود به عنوان افسر ارشد اطلاعات AT&T از قابلیت‌های برتر رهبری و مدیریت خود استفاده کرد و موفق شد استراتژی فناوری اطلاعات شرکت را از نو مهندسی کند. در این راستا، او از درک بی نظیر خود از مفهوم 0 و 1 در دنیای کسب و کار استفاده کرد.

علاوه بر سمت‌های مختلف در AT&T، حسین اسلامبولچی رییس خدمات فناوری شبکه‌ی جهانی این شرکت هم بود؛ این یعنی که او نقش پررنگی را در تعیین چشم‌انداز اجرایی و برنامه‌های کلی و راهبردی شرکت در قرن بیست و یکم ایفا می‌کرد. علاوه بر این، اسلامبولچی در همان زمان که مدیریت آزمایشگاه‌های بل را بر عهده داشت، رهبری تیمی از بهترین دانشمندان و مهندسین جهان را در دست گرفت و برنامه‌ی توسعه‌ی معماری جدیدی را عمل کرد که اطلاعات شبکه‌ای شرکت را دگرگون ساخته و آن را به شبکه‌ی IP/MPLS تبدیل کرد. ایده های چشمگیر اسلامبولچی در ارائه‌ی خدمات بر پایه‌ی روتر، امنیت، هاستینگ، محاسبات ابری، مجازی‌سازی و مشارکت در نهایت توانست درآمد شرکت را به تعداد ۵ میلیارد دلار افزایش دهد.

اسلامبولچی به رده‌های بالای مدیریت در AT&T رسید؛ اما در 2006، پس از این‌که شرکت تحت کنترل SBC قرار گرفت، از آن‌ها جدا شد. گفتنی است كه درآمد وی در زمان ترک AT&T بالغ بر سالانه 6 میلیون دلار بود. اسلامبولچی بین سال‌های 2010 تا 2013 عضو هیئت مدیره‌ی شرکت «کلیر وایر» بود و در حال حاضر، در هیئت امنای شرکت «سوسما» عضویت دارد. در عین حال، او به عنوان مشاور دانشکده‌ی مهندسی دانشگاه کالیفرنیا نیز ایفای نقش می‌کند. اسلامبولچی مرکز «سی‌ان‌اس» را در همین دانشگاه به راه انداخت تا رشته‌های مختلف مهندسی از جمله مهندسی نانو و مهندسی زیستی را کنار هم گرد آورد.

از آن‌جایی که او توانایی بالایی در رهبری تیم‌های مختلف دارد، نظرات او در مورد نوع مدیریت و چگونگی انگیزه دادن به کارکنان یک شرکت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و  درسی برای تمامی مدیران به شمار می‌آید. از نظر اسلامبولچی، محیط کار باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. او می‌گوید: «ما باید مکانی را ایجاد کنیم که نیروی جاذبه‌ی عظیمی داشته باشد؛ جایی که بتواند کارکنان را اول صبح به سر کار بکشاند و غروب رهایشان کند؛ جایی که جوی الکترومغناطیسی داشته باشد.»

در کنار سایر موفقیت‌ها، حسین اسلامبولچی در سال 2006 دست به قلم شد و کتابی از پیش‌بینی‌های خود برای 15 سال آینده‌ی صنعت کامپیوتر را به رشته‌ی تحریر در آورد. این کتاب با عنوان «چشم‌انداز 2020» پایه‌های صنعت ارتباطات جهان را برای سال‌های آینده پی‌ریزی کرد. یکی از پیش‌بینی‌های اسلامبولچی  این بود که «IP همه چیز را خواهد خورد.» بر همین اساس، او معماری‌ای را پیشنهاد کرد که طبق آن، تمام خدمات مبتنی بر IP می‌شوند و با یکدیگر و با تمامی دستگاه‌های مبتنی بر IP کار می‌کنند.

در حال حاضر، حسین اسلامبولچی رئیس و مدیرعامل شرکت «2020 ونچر پارتنرز» است و دو شرکت تازه‌کار دیگر هم تاسیس کرده که موفقیت‌های زیادی به دست آورده‌اند. در سال 2016، او شرکت «سایبرفلو آنالتیکس» را به فروش رساند و شرکت «هایپر آفیس» هم فروش دیگر او در ماه ژوئن همان سال بود.

 

افتخارات

  • دریافت مدال افتخار الیس آیلند –سال 2017
  • دریافت ارزشمندترین لوح افتخار AT&T – سال 1999
  • عنوان مخترع سال از دید انجمن مخترعان نیوجرسی در سال‌های 2002 و 2013 (جدا از اسلامبولچی، تنها توماس ادیسون و آلبرت انیشتین موفق شده‌اند این افتخار را دو بار کسب کنند)
  • قرار گرفتن در لیست ده مدیر فنی تاثیرگذار به انتخاب InfoWorld – سال 2005
  • مقام اول Mover & Shaker در زمینه‌ی ارتباطات راه دور به دلیل پیش‌بینی جهانی IP و MPLS، تقریبا یک دهه زودتر از فراگیر شدن این فناوری‌ها
  • جایزه ریاست IEEE در زمینه‌ی کیفیت به دلیل ارتقای قابلیت اطمینان IP شبکه‌ها در سرتاسر دنیا – سال ۲۰۰۸
  • جایزه‌ی دانش و فناوری پرزیدنت اوباما برای دید و مشارکت در زمینه‌ی فناوری IP – سال 2009
  • دارنده‌ی بیش از 1145 اختراع ثبت شده
  • یکی از 10 افسر ارشد فناوری تاثیرگذار – سال 2005
  • یکی از 10 رهبر تاثیرگذار و برجسته در حوزه‌ی اینترنت (مجله‌ی سیسکو)
  • یکی از 10 مخترع سال به انتخاب شورای اجرایی نیویورک – سال 2003
  • یکی از 100 مدیر تاثیرگذار در قرن بیست و یکم

تانی کال

یوکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *