حضور برنده خرس طلایی برلین امسال در جشنواره جهانی فجر

سمیح کاپلان اوغلو کارگردان مشهور ترکیه‌ای امسال با فیلم جدیدش «گندم» به جشنواره جهانی فجر می‌آید. او که سال گذشته مهمان جشنواره بود و کارگاه برگزار کرد، امسال هم برای برگزاری کارگاه به جشنواره می‌آید.

ستاد خبری جشنواره اعلام کرده که فیلم «گندم» به کارگردانی سمیح کاپلان اوغلو در بخش مسابقه‌ بین‌الملل سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به رقابت با سایر فیلم‌ها می‌پردازد.

مشهورترین آثار این فیلمساز ترکیه‌ای سه‌گانه «یوسف» است. اولین فیلم سه‌گانه با عنوان «تخم مرغ» در جشنواره کن به نمایش درآمد و در جشنواره‌های فجر، بالدیبیا و بانکوک جوایز بهترین کارگردانی را برنده شد. دومین قسمت سه‌گانه «شیر» است که در جشنواره ونیز اولین نمایش جهانی‌اش را تجربه کرد. «عسل» هم خرس طلایی شصتمین جشنواره بین‌المللی برلین را برنده شد.

همچنین امیر اسفندیاری معاون امور بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر درباره دیگر مهمانان و آثار حاضر در جشنواره توضیحاتی داده است.

به گفته او تا به حال حضور الیویه مگاتون کارگردان دو قسمت از فیلم سینمایی «ربوده شده»،  کارن شاخنازاروف تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان روس و توماس ماخ فیلمبردار آثار ورنر هرتزوگ قطعی شده است.

اسفندیاری با اشاره به رشد تعداد کشورهای حاضر در جشنواره امسال گفت: «در دوره قبلی جشنواره جهانی فیلم فجر مهمان‌هایی از ۶۶ کشور جهان داشتیم که این رقم امسال به ۷۸ کشور رسیده و همچنین امسال از ۴۵ کشور جهان فیلم‌های بلند و کوتاه در جشنواره حضور دارند.»

او درباره مهمان‌های خارجی که امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارند، توضیح داد: «امسال بیش از ۳۰۰ مهمان خارجی خواهیم داشت که شامل مدیران و برنامه‌ریزان جشنواره‌های مختلف، خریداران فیلم، غرفه‌داران، فیلمسازان حاضر در بخش دارالفنون، داوران و مهمان‌های ویژه می‌شوند.»

همچنین بنا به اعلام معاون امور بین‌الملل جشنواره امسال بیش از ۱۳۰۰ فیلم توسط مشاوران دیده شده است که از بین آنها با نظر و انتخاب مستقیم دبیر جشنواره حدود ۱۲۰ فیلم برای بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر انتخاب می‌شود.

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *