فیلم Hacksaw Ridge به کارگردانی مل گیبسون و به نویسندگی رابرت شنکن و اندرو نایت که در مراسم اسکار 2017 نامزد دریافت ۶ جایزه‌ی اسکار و برنده‌ی دو جایزه‌ی بهترین تدوین و بهترین صداگذاری شد، داستان واقعی یک سرباز مخالف جنگ به نام دزموند داس است که در نبرد اوکیناوا در خلال جنگ جهانی دوم، بدون اسلحه در خط مقدم حاضر شده و یک تنه جان چندین نفر از همرزمانش را نجات می‌دهد. در ادامه با بیان تعدادی از حواشی و حقایق جالب این اثر همراه ما باشید.

  • لبه‌ی تیغ (Hacksaw Ridge) اولین فیلم کارگردانی شده توسط مل گیبسون پس از ۱۰ است.
  • در ابتدا قرار بود رندال والاس این فیلم را کارگردانی کند. والاس پیش از این، در فیلم شجاع دل (Braveheart) به عنوان نویسنده با گیبسون همکاری کرده بود.
  • وقتی از خود دزموند داس پرسیده شد که در هنگام نبرد جان چند نفر را نجات داده است، او به ۵۰ نفر اشاره کرد. این در حالی است که شاهدان ماجرا، ادعا می‌کردند که وی جان نزدیک به ۱۰۰ نفر را نجات داده است. در نهایت سازندگان فیلم، در تعداد ۷۵ نفر به توافق رسیدند.
  • هال بی والیس در دهه‌ی پنجاه، قصد داشت فیلمی را با محوریت داستان زندگی دزموند راهی سینما کند و آئودی مورفی را نیز برای بازی در نقش وی انتخاب کرده بود. با این حال دزموند که دوست نداشت تجربیاتش به فیلم تبدیل شود، با پیشنهاد فروش امتیاز داستان زندگیش مخالفت کرد.
  • در تریلر فیلم اشاره می‌شود که دزموند تنها سرباز آمریکایی است که بدون اسلحه به خط مقدم نبرد می‌رود. این در حالی است که در خلال جنگ جهانی دوم، جنگ کره و جنگ ویتنام نیز افرادی بودند که به طور داوطلبانه بدون اسلحه به خط مقدم رفتند.
  • فاصله‌ی بین ایده‌ی فیلم تا اتمام مراحل تولید، ۱۴ سال به طول انجامید.
  • تمام فیلم در ۵۹ روز تصویربرداری شده است که در این میان، ۱۹ روز فقط به صحنه‌ی نبرد نهایی اختصاص داشت.
  • به گفته‌ی گیبسون، دزموند جونیور، پسر دزموند داس پس از تماشای تصویری که گارفیلد از پدرش به نمایش گذاشته بود، شدیداً تحت تإثیر قرار گرفته و شروع به گریستن کرد.
  • بر خلاف ادعای مل گیبسون مبنی بر اینکه دزموند داس اولین سرباز معترض جنگ بود که به وی مدال افتخار اهدا شد،  در واقع آلوین سی یورک نخستین معترض جنگی بود که این مدال را دریافت کرده و حتی در سال ۱۹۴۱، فیلمی نیز از روی زندگی او با نام گروهبان یورک (Sergeant York) ساخته شد که نقش وی را گری کوپر ایفا کرد. البته تفاوت بزرگ یورک با داس این بود که یورک با اسلحه به خط مقدم رفت.

desmond doss Hacksaw Ridge

  • پس از نمایش لبه‌ی تیغ (Hacksaw Ridge) در جشنواره‌ی ونیز، تماشاگران به مدت ۹ دقیقه و ۴۸ ثانیه، به صورت ایستاده به تشویق فیلم پرداختند. این تشویق‌ها تا زمانی که خود مل گیبسون به آن پایان دهد ادامه داشت.
  • گیبسون برای انتخاب تاکتیک مبارزه‌ی سربازان ژاپنی در صحنه‌های نبرد، از فیلم اوبا: آخرین سامورایی (Oba: The Last Samurai) الهام گرفته است.
  • ترزا پالمر، شدیداً به دنبال بازی در نقش دوروتی بود، تا جایی که یک نمونه اجرا از خودش ضبط کرده و به مل گیبسون فرستاد. پس از سه ماه بی خبری، نهایتاً گیبسون از طریق اسکایپ به او خبر داد که برای بازی در این نقش پذیرفته شده است.
  • در ابتدا ساخت موسیقی متن لبه‌ی تیغ (Hacksaw Ridge)، بر عهده‌ی جیمز هورنر بود که پیش از این در سه فیلم گیبسون یعنی مرد بدون چهره (The Man Without a Face)، شجاع دل (Braveheart) و آپوکالیپتو (Apocalypto) نیز آهنگسازی کرده بود. پس از مرگ ناگهانی هورنر، این کار به آهنگساز اثر دیگر گیبسون، مصائب مسیح (The Passion of the Christ) واگذار شد اما در ادامه، موسیقی ساخته شده توسط وی مورد تأیید قرار نگرفت و روپرت گریگسون ویلیامز، آهنگساز فیلم افسانه تارزان (The Legend of Tarzan) جایگزین وی شد.
  • مل گیبسون ادعا می‌کند که حقایق زیادی درباره‌ی شخصیت دزموند و رشادت‌هایش وجود داشته که او به دلیل اینکه این مسائل برای عموم مردم باورپذیر نیست، از به تصویر کشیدن آنها صرف نظر کرده است. مثل زمانی که او برای نجات اطرافیانش پای خود را روی نارنجک می‌گذارد ولی نارنجک منفجر نمی‌شود. یا لحظه‌ای که بر اثر شلیک یک تک تیرانداز، شدیداً مجروح شده اما به کار خود ادامه می‌دهد.
  • پدر مل گیبسون در خلال جنگ جهانی دوم در نبرد نورماندی حضور داشته است و پس از بازگشت به خانه، همیشه پیش از خوابیدن مل، خاطراتش را از جنگ برای وی بازگو می‌کرد. بیشتر صحنه‌های نبرد پایان فیلم، تحت تأثیر کابوس‌های شبانه‌ای است که مل در دوران کودکی با آنها دست به گریبان بود.

Zoomg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *