کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island) به کارگردانی جوردن ووت رابرتز داستان یک افسر سابق بریتانیایی است که توسط دولت آمریکا برای رفتن به جزیره‌ی اسرار آمیز جمجمه استخدام شده و چند دانشمند، یک عکاس و یک فرمانده‌ی ارتش به همراه نیروهایش وی را در این ماموریت همراهی می‌کنند. آنها به محض ورود به جزیره و پس از متلاشی شدن بالگردهایشان پی می‌برند که این منطقه در عین زیبایی پر از هیولاهای عجیب و غریب و است و در راس آنها موجود غول پیکری به نام کینگ کونگقرار دارد که بر کل جزیره حکومت می‌کند. کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island) پس از گودزیلا (Godzilla) دومین فیلم از جهان سینمایی مانسترورس (MonsterVerse) به حساب می‌آید. در ادامه نظر شما را به برخی حواشی و حقایق جالب فیلم جلب می‌کنیم.

  • لوکیشن‌های مربوط به صحنه‌های مختلف فیلم، در باغ وحش خصوصی کوالوا رنچ (Kualoa Ranch) در هاوایی ساخته شد؛ یعنی دقیقا همان مکانی که فیلم دنیای ژوراسیک (Jurassic World) نیز در آنجا تصویربرداری شد.
  • بنا به ادعای ساموئل ال جکسون، او و سایربازیگران فیلم، در طول تصویربرداری نمی‌دانستند که کینگ کونگ طراحی شده دقیقا در چه ابعادی است.
  • مایکل کیتون و جی کی سیمونز نخستین انتخاب برای شخصیت‌های هنک مارلو و پرستون پکارد بودند ولی به دلیل تداخل با سایر پروژه‌ها، هیچکدام قادر به حضور در فیلم نشدند. در ادامه جان سی رایلی جایگزین کیتون و ساموئل ال جکسون نیز جایگزین سیمون شد.
  • کینگ کونگ نمایش داده شده در این فیلم با ارتفاع ۱۰۴ فوت (نزدیک به ۳۲ متر)، در بین تمام فیلم‌های مربوط به این شخصیت دارای بزرگترین جثه است و این در حالی است که طبق آنچه در طول داستان بیان می‌شود او هنوز در حال رشد است و هیچ بعید نیست که اندازه‌ی وی در قسمت‌های بعدی، حتی از این هم بزرگتر شود. جالب اینجاست که ارتفاع قد کینگ کونگ پیتر جکسون تنها ۲۵ فوت (۷/۶ متر) بود. جوردن ووت رابرتز به عنوان کارگردان فیلم، بزرگی بیش از حد معمول کینگ کونگ را این‌گونه توجیه می‌کند که وی می‌خواست این شخصیت در برابر دیگران احساس خدا بودن کند. او تنها یک گوریل یا یک میمون غول پیکر نیست بلکه موجودی منحصر به فرد است که برای خودش قوانینی دارد و با این قوانین بر تمام جزیره حکومت می‌کند.
  • در فیلمنامه‌ی اولیه‌ی کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island)، اتفاقات فیلم در سال ۱۹۱۷ رخ می‌داد و داستان کار نیز چیز دیگری بود. جوردن ووت رابرتز آن فیلمنامه را نیز دوست داشت ولی آنچه که او می‌خواست بسازد، با این فیلمنامه تفاوت‌های اساسی داشت. در ادامه رابرتز پیشنهاد کرد که اتفاقات داستان به دوران جنگ ویتنام منتقل شود و نام فیلم را هم گذاشت «اینک آخرالزمان با شرکت هیولاها». از آن گذشته او شباهت‌های زیادی را بین آشفتگی‌های سیاسی و شورش‌های نژادی در دهه‌ی هفتاد میلادی و زمان حاضر پیدا کرد که همین امر نیز به جذابیت‌های کار اضافه می‌کرد. برخلاف آنچه رابرتز انتظار داشت، استودیو طرح وی را پذیرفت و فیلمنامه بازنویسی شد.
  • کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island) پس از پادشاهان تابستان (The Kings of Summer)، دومین فیلم جوردن ووت رابرتز در مقام کارگردان به حساب می‌آید.

kong skull island

  • کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island) پنجمین فیلم ساخته شده درباره‌ی کینگ کونگ است که سه شخصیت اصلی ان درو، جک دریسکول و کارل دنهام در آن حضور ندارند. این اثر همچنین دومین فیلم کینگ کونگ است که از نظر دوره‌ی زمانی با کینگ کونگ ۱۹۳۳ مطابقت ندارد.
  • همزمان با آغاز اکران فیلم در ویتنام، مجسمه‌ی ۱۶ فوتی (نزدیک به ۵ متر) کینگ کونگ به ناگاه آتش گرفته و فرو ریخت. با اینکه آتش‌سوزی ۱۵ دقیقه ادامه پیدا کرد ولی کسی صدمه‌ای ندید.
  • پوستر ویژه‌ی اکران IMAX فیلم، ادای احترامی به پوستر نمادین فیلم اینک آخرالزمان (Apocalypse Now) است.
  • لباس شخصیت بیل رندا (جان گودمن) در این فیلم از لباس شخصیت کارل دلهام در کینک کونگ نسخه‌ی ۱۹۳۳ الگوبرداری شده است. انتخاب رنگ و نوشته‌ی روی ژاکت مارلو نیز به انیمه‌ی آکیرا (Akira) ساخته‌ی کاتسوهیرو اوتومو اشاره دارد.
  • در طول تولید کار، برای طراحی هیولاها از انیمه‌ی شاهزاده مونونوکه (Mononoke-hime) ساخته‌ی هایائو میازاکی الهام گرفته شده است. جوردن ووت رابرتز در این باره می‌گوید: شاهزاده مونونوکه مرجعی بزرگ برای ما بود. ما به موجوداتی احتیاج داشتیم که واقعی به نظر رسیده و بتوانند در آن اکوسیستم وحشی و متفاوت جای بگیرند. موجوداتی که در عین حال زیبا هم باشند.
  • نام شخصیت‌ کونراد در فیلم ادای احترامی است به جوزف کونراد که در سال ۱۸۹۹، رمان قلب تاریکی را نوشته است. انتخاب نام مارلو نیز ادای احترامی است به شخصیت اصلی این رمان. فیلم اینک آخرالزمان (Apocalypse Now) به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا با الهام از رمان قلب تاریکی ساخته شده که خود این فیلم نیز الهام‌بخش ساخت کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island) است.

 Kong: Skull Island

  • صحنه‌های باشکوه مربوط به اوایل ورود شخصیت ها به جزیره، در ویتنام و در مناطق نین بین، کوانگ بن و خلیج ها لونگ تصویربرداری شده است. بنا به اظهار نظر گروه تولید فیلم، این مناطق زیباترین جایی بود که آنها در تمام  طول عمرشان دیده بودند.
  • جوردن ووت رابرتز برای به دست آوردن آمادگی بیشتر برای ساخت کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island)، به تماشای فیلم‌های میزبان (The Host)، خوب بد عجیب (The Good the Bad the Weird) و مستند قلب تاریکی: آخرالزمان یک فیلمساز (Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse) نشست.
  • در سپتامبر ۲۰۱۵ کمپانی لجندری پیکچرز، حقوق ساخت فیلم را از یونیورسال پیکچرز به برادران وارنر انتقال داد.
  • سازمان ملی گردشگری ویتنام، به جوردن ووت رابرتز پیشنهاد کرده که به مدت سه سال، سفیر توریسم این کشور باشد.
  • تام ویلکینسون نخستین انتخاب برای بازی در نقش سناتور ویلیس بود.
  • تری نوتاری در سال ۲۰۱۷ در دو فیلم در نقش میمون غول‌پیکر ظاهر شده و به پیاده کردن حرکات بدن این شخصیت‌ها روی پرده‌ی سبز می‌پردازد. یکی کینگ کونگ در کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island) و دیگری راکت در جنگ برای سیاره میمون‌ها (War for the Planet of the Apes). پیاده کردن حرکات صورت کینگ کونگ بر عهده ی توبی کبل بود که در فیلم به جز این شخصیت، نقش شخصیت جک چاپمن را هم ایفا می‌کند.
  • جو دویتو، نویسنده برخی از مجموعه‌های کمیک کینگ کونگ ادعا کرده که جهان مرموز جزیره جمجمه، طراحی وی است که قرار بود در قالب یک سریال تلویزیونی استفاده شود اما سازندگان کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island)  آن را به سرقت برده‌اند. او به همین دلیل در آوریل ۲۰۱۶ از برادران وارنر شکایت کرد.

kong skull island

  • ۶ تن از بازیگران فیلم در آثار مارول نیز حضور پیدا کرده‌اند که این افراد عبارت است از: ساموئل ال جکسون در نقش نیک فیوری، جان سی رایلی در نقش رومان دی، تام هیدلستون در نقش لوکی، شیا ویگهام در نقش راجر دولی (در سریال Agent Carter)، توبی کبل در نقش دکتر دوم و بری لارسون در نقش کاپیتان مارول.
  • پیتر جکسون، کارگردان کینگ کونگ نسخه‌ی سال ۲۰۰۵، گیلرمو دل تورو را برای کارگردانی کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island) توصیه کرده بود.
  • در ابتدا راسل کرو نیز قرار بود در فیلم، نقشی را ایفا کند.
  • جو کورنیش، فیلمنامه‌نویس آثاری همچون مرد مورچه‌ای (Ant-Man) و ماجراهای تن تن (The Adventures of Tintin)، پیشنهاد کارگردانی فیلم را رد کرد.
  • درک کانلی در نوشتن فیلمنامه‌ی دقایق پایانی فیلم مشارکت داشته است. کانلی فیلمنامه نویس آثار مطرحی همچون دنیای ژوراسیک (Jurassic World) و قسمت نهم مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان (Star Wars) به حساب می‌آید.
خواندن ادامه‌ی مطلب باعث لو رفتن بخش‌هایی از فیلم می‌شود
  • همچون این فیلم، در فیلم کینگ کونگ علیه گودزیلا (King Kong vs. Godzilla) محصول سال ۱۹۶۲ نیز کینگ کونگ در اولین مقابله‌اش با هیولاها، با یک هشت پای غول پیکر مبارزه می‌کند.

  • کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island) بسیاری از المان‌های اصلی فیلم‌های کلاسیک کینگ کونک را در خود دارد. برای مثال شخصیت بری لارسون در فیلم همان شخصیت ان درو در نسخه‌های پیشین است و شخصیت های دیگر نیز مصداق روشن شخصیت‌های فیلم‌های قبلی این مجموعه به حساب می‌آیند. مبارزه‌ی کینگ کونگ با هلیکوپترها، تماشاگران را به یاد مبارزه‌ی این شخصیت در نیویورک در پایان فیلم‌های قبلی می‌اندازد و زنجیر شدن این شخصیت در اواخر فیلم نیز به زنجیر شدن وی در هنگام انتقالش به شهر اشاره دارد.
  • جوردن ووت رابرتز به عنوان کارگردان کونگ: جزیره جمجمه (Kong: Skull Island)، از دوران کودکی شیفته‌ی بازی‌های ویدئویی است. به همین دلیل او در بسیاری از صحنه‌ها، تصاویر هدف گیری شخصیت‌ها را به بازی‌های اکشن اول شخص شبیه کرده و صحنه‌ی چرخش ۳۶۰ درجه‌ی هلیکوپتر و سقوط آن را نیز از بازی رزیدنت اویل (Resident Evil) الهام گرفته است.
  • بسیاری از هیولاهای فیلم از جمله مارمولک غول پیکر به طور مستقیم از کینگ کونگ نسخه‌ی ۱۹۳۳ الهام گرفته شده‌اند. خود کینگ کونگ نیز از نظر چهره و شخصیت، بسیار شبیه به کینگ کونگ این نسخه است.
  • در طول فیلم اشارات ظریفی به فیلم جرمیا جانسون (Jeremiah Johnson) به کارگردانی سیدنی پولاک می‌شود. مثل صحنه‌ای که شخصیت‌های فیلم باید تصمیم بگیرند که از قبرستانی ترسناک با انبوهی از اسکلت‌ها عبور کنند یا اینکه راهشان را کج کرده و مسیر طولانی تری را طی کنند. یا دیالوگ مارلو که می‌پرسد نتیجه‌ی جنگ چه شد؟ ما بردیم؟ که مستقیما از فیلم جرمیا جانسون برداشته شده است.

kong skull island

  • طبق توضیحات پس از تیتراژ پایانی فیلم، هیولاهای شاه گیدورا، ماترا و رودان در قسمت‌های بعدی جهان سینمایی مانسترورس (MonsterVerse) از جمله گودزیلا: سلطان هیولاها (Godzilla: King of the Monsters) و گودزیلا علیه کونگ (Godzilla vs. Kong) حضور خواهند یافت. با توجه به اینکه امتیاز استفاده از این سه هیولا در اختیار کمپانی فیلمسازی توهو (Toho Co., Ltd.) است احتمالا به زودی شاهد همکاری مشترک این کمپانی ژاپنی با برادران وارنر خواهیم بود.

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *