کمپانی اینتل (Intel) بزرگترین و با ارزش ترین شرکت فعال در زمینه ساخت چیپ‌های نیمه رسانا در دنیاست. در حال حاضر تقریبا اکثر کامپیوترهای شخصی دنیا از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند و نزدیک ترین رقیب این شرکت که AMD نام دارد از لحاظ سهم بازار فاصله زیادی با آن دارد. فروش سالانه این شرکت در حال حاضر حدود 60 میلیارد دلار است و بیش از 107 هزار کارمند در سراسر دنیا برای آن کار می‌کنند.

 

گوردون مور (مهندسی شیمی-فیریک و ارائه دهنده قانون مور) و رابرت نویس (فیزیکدان و مخترع مدارهای مجتمع) اینتل را در سال 1968 پایه گذاری کردند. مقر اصلی شرکت در سانتاکلارا کالیفرنیا قرار دارد.


در حال حاضر بیش از 80 درصد از بازار پردازنده‌های کامپیوترها و لپ تاپ‌ها در اختیار اینتل است.


پردازنده‌های X86 که در حال حاضر به صورت گسترده در کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند از ابداعات شرکت اینتل می‌باشند.


در ابتدا این شرکت مور-نویس نام داشت اما در سالهای بعدی نام آن به اینتل تغییر پیدا کرد. این نام برگرفته از “مجتمع الکترونیک” یا INTEGRATED ELECTRONICS است.


اینتل در سال 2010 با پرداخت 7.6 میلیارد دلار، شرکت مک‌آفی (MACAFEE) را خریداری کرد.


اینتل علاوه بر ساخت پردازنده، چیپ‌های گرافیکی، چیپ‌های مادربورد و بسیاری دیگر از قطعات سخت افزاری کامپیوترها و سیستم‌های امنیتی خودرو، محصولاتی برای امنیت کاربران در ارتباطات دیجیتال با پهنای باند بالا را نیز تامین می‌کند.


کمپین و شعار تبلیغاتی معروف INTEL INSIDE برند اینتل را به یکی از شناخته شده ترین برندهای دنیا تبدیل کرد.


اولین محصول اینتل که یک رم 64 بیتی پرسرعت به نام 3101 SCHOTTKY TTL BIPOLAR بود در سال 1969 تولید شد.


اینتل اولین ریزپردازنده تجاری خود به نام INTEL 4004 را در سال 1971 روانه بازار کرد. همچنین این شرکت اولین میکروکامپیوتر خود را در سال 1972 تولید کرد.


از سال 2009 تا کنون اینتل 23 شرکت مختلف را خریداری کرده است. این شرکت در سال 2015 کمپانی آلترا (ALTERA) را به قیمت 16.7 میلیارد دلار خریداری کرد که بزرگترین خرید اینتل در تاریخ خود بوده است.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *