خودروهای الکتریکی یا EV را می‌توان یکی از جهشی انقلابی در صنعت خودروسازی دانست که همراه با خودروهای هیبریدی نزدیک به دو دهه از عمر آن می‌گذرد. زیرساخت‌های مربوط به خودروهای الکتریکی در ایالات متحده با سرعت کمی در حال گسترش بوده ولی در آینده تجهیزات برای این دستگاه‌ها به میزان کافی موجود خواهد بود. مدل‌های اولیه خودروهای برقی آزمایشی محسوب می‌شدند و تنها در برخی از ایالت‌ها قادر به خرید یا اجاره آن‌ها بودید.

هنوز بسیاری از مردم نگران این موضوع هستند که خودروی الکتریکی نتواند آن‌ها به محل موردنظرشان برساند و یا جایی را برای شارژ اتومبیل خود پیدا نکنند. یکی از مواردی که خرید ماشین‌های برقی را برای مردم تبدیل به امر دشواری کرده است، قیمت بالای آن‌ها بوده که البته هزینه سفر با این گونه خودروها کم است. در برخی از ایالت‌ها مالیات خرید خودروهای برقی ناچیز است. به عقیده طرفداران اتومبیل‌های الکتریکی، موارد قبل به علت جدید بودن این تکنولوژی بوده و در آینده نزدیک رفع خواهد شد.

یکی از موارد جالب این بوده که خودروهای الکتریکی تکنولوژی جدیدی نیستند و قدمت آن‌ها با خودروهای معمولی یکسان است، البته بین آن‌ها زمان اندکی فاصله وجود دارد. نمونه‌های اولیه ماشین‌های برقی در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی توسعه پیدا نمودند که توسط موتور الکتریکی و باتری کار می‌کردند. مهندسین در آمریکا و سرتاسر اروپا به پیشرفت‌های زیادی در این زمینه دست پیدا کردند ولی تولیدکنندگان زمان زیادی را برای رسیدن به اهداف خود صرف نمودند.

در دهه ۱۸۹۰ میلادی، فروش خودروهای بنزینی ۱۰ برابر بیشتر از خودروهای برقی بود که البته در بازار ماشین‌های بخاز نیز وجود داشتند. یکی از خودروهای برقی محور جلو در آیووا توسط شیمیدانی به نام ویلیام موریسون طراحی شد که توانست به حداکثر سرعت ۲۲.۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

ماشین‌های الکتریکی از قرن بیستم شروع به رشد کردند ولی خبری از تولید انبوه آن‌ها نبود. تا سال ۱۹۱۰ اکثر خودروها توسط دست تولید می‌شدند ولی از تاریخ یاد شده، خطوط تولید کار خود را شروع کردند. از آنجایی که ابتدا خودروهای بنزینی وارد خط تولید شدند، از نظر مالی سود بیشتری برای تولیدکنندگان داشتند و آن‌ها خودروهای الکتریکی را وارد خط تولید نکردند.

زیرساخت‌های محدود خودروهای الکتریکی یکی از دلایل عدم استقبال از تولید آن‌ها بود. در دسترس بودن بنزین و تولید خودروی ارزان قیمت فورد T باعث شد که خودروهای بنزینی مورد استقبال فراوانی قرار بگیرند. هم اکنون خودروهای الکتریکی تولید می‌شوند ولی در مقایسه با وسایل نقلیه بنزینی شمار بسیار اندکی دارند، البته این موضوع در مقیاس تجاری و صنعتی صادق است.

در دهه ۱۹۹۰ خودروهای برقی دوباره اوج گرفتند ولی بعد از مدت زمانی کوتاه، این موج از بین رفت تا اینکه در سال‌های اخیر این دستگاه‌ها به موفقیت دست پیدا کردند. در حال حاضر برای خرید خودروهای الکتریکی گزینه‌های زیادی پیش روی افراد قرار دارد که حتی ماشین‌های لوکس را شامل می‌شود. تجهیزات مربوط به شارژ این دستگاه‌ها نیز در حال گسترش هستند که باعث می‌شود خریداران با خیال راحت اقدام به خرید خودروهای الکتریکی کنند.

چرخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *