لنوو یک شرکت تکنولوژی چند ملیتی چینی است که دفاتر اصلی آن در پکن چین و کارولینای شمالی آمریکا واقع شده است. این شرکت در زمینه‌ی طراحی، تولید و توسعه‌ی کامپیوترهای شخصی، تبلت، گوشی هوشمند، سرور و تلویزیون‌های هوشمند فعالیت می‌کند. Lenovo از سال ۲۰۱۳ به بعد به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ی کامپیوترهای شخصی شناخته می‌شود. شرکت لنوو در بیش از ۶۰ کشور شعبه دارد و محصولات خود را به بیش از ۱۶۰ کشور عرضه می‌کند. شرکت لنوو در سال ۱۹۸۴ توسط لیو شوانژی و با نام اولیه‌ی لجند (Legend) بنیان‌گذاری شد. این شرکت در سال ۲۰۰۵ با واحد مربوط به تولید رایانه‌ی شخصی شرکت آی‌بی‌ام (IBM) ادغام شد و میزان سوددهی آن را افزایش داد.

lenovo

داستان شکل‌گیری برند لنوو

لیو شوانژی (Liu Chuanzhi)، در تاریخ ۱ نوامبر سال ۱۹۸۴ به همراه یک گروه متشکل از ۱۰ مهندس در پکن شرکت لجند را بنیان‌گذاری کرد. سرمایه‌ی اولیه‌ی این شرکت ۲۰۰ هزار یوان، تقریبا معادل ۳۰ هزار دلار بود. نام این شرکت به مدت ۲۰ سال از ابتدای تأسیس، لجند بود. اما آن‌ها بعد از مدتی تصمیم گرفتند که فعالیت‌های خود را به صورت بین‌المللی گسترش دهند. از آنجایی که نام لجند قبلا توسط یک شرکت بین‌المللی ثبت شده بود، آن‌ها به فکر تغییر نام برند افتادند. بنابراین این شرکت در سال ۲۰۰۳ به‌طور عمومی اعلام کرد که نامش به لنوو تغییر کرده است. این اسم از ترکیب ۲ بخش Le (ابتدای کلمه‌ی Legend) و Novo، یک کلمه‌ی لاتین به معنای جدید گرفته شده است. بعد از این اتفاق شرکت لنوو ۱۸ میلیون یوان یعنی بیش از ۲.۵ میلیون دلار برای تبلیغ ۸ هفته‌ای برند خود خرج کرد. تبلیغات لنوو با شعار تبلیغاتی «برتری به طرز تفکر شما بستگی دارد» روی بیلبوردها پخش شده بود و تا پایان سال ۲۰۰۳ مبلغ ۲۰۰ میلیون یوان یعنی تقریبا ۳۰ میلیون دلار برای بازاریابی برند جدید هزینه شد.

بعد از راه‌اندازی شرکت، اولین تلاش آن‌ها برای وارد کردن تلویزیون با شکست مواجه شد. اما گروه لنوو با نظارت بر کیفیت کامپیوترها توانست خودش را مجددا احیا کند. این شرکت بعد از مدت کوتاهی با تولید بوردهای مداری برای کامپیوترهای شخصی شرکت آی‌بی‌ام توانست به اولین موفقیت بزرگ خود برسد. لنوو همچنین در ورود به بازار ساعت‌های دیجیتال شکست خورد. لیو در یکی از مصاحبه‌های خود گفت: «تیم مدیریتی ما معمولا برای انتخاب مسیر تجاری دچار اختلاف نظر می‌شد. اغلب این اختلاف‌ها میان من و اعضای تیم مهندسی رخ می‌داد. آن‌ها گمان می‌کردند اگر یک محصول کیفیت خوبی داشته باشد، کافی است و می‌تواند به فروش بالایی برسد. اما من می‌دانم که چنین عقیده‌ای صحت ندارد. بازار و عوامل دیگر نیز از جمله موارد تأثیرگذار در موفقیت یک محصول هستند.» بنابراین کم تجربه بودن اعضای کسب‌و‌کار شرکت باعث می‌شد که لنوو در سال‌های اول روزهای سختی را تجربه کند. لیو همچنین در ادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد: «اکثر ما دانشمند هستیم و درک صحیحی از بازار نداشتیم. ما همه چیزی را با آزمون و خطا یاد گرفتیم. این روش سرگرم کننده اما بسیار خطرناک بود.»

lenovo

شرکت لنوو در ماه می سال ۱۹۸۸ اولین آگهی استخدام خودش را چاپ کرد. در آن زمان انتشار چنین آگهی‌هایی خیلی کم بود و آگهی آن‌ها در صفحه‌ی اول روزنامه‌ی China Youth News به چاپ رسید. بعد از انتشار این آگهی، ۵۰۰ نفر برای استخدام شدن درخواست دادند که ۲۸۰ نفر از میان آن‌ها برای شرکت در آزمون انتخاب شدند. درنهایت با ۱۲۰ نفر از پذیرفته شدگان آزمون مصاحبه شد. هدف آن‌ها این بود که ۱۶ نفر را استخدام کنند اما درنهایت به ۵۸ نفر پیشنهاد شغلی داده شد. از این ۵۸ نفر، ۱۸ نفر آن‌ها مدرک کارشناسی ارشد داشتند، ۳۷ نفر دارای مدرک کارشناسی بودند و ۳ دانش‌آموز هنوز وارد دانشگاه نشده بودند. میانگین سنی آن‌ها ۲۶ سال بود و جالب است بدانید که مدیرعامل فعلی این شرکت یعنییانگ یوانکینگ (Yang Yuanqing) نیز در میان این افراد بود.

شرکت لنوو بالاخره موفق شد در سال ۱۹۹۰ اولین کامپیوتر ساخته شده توسط خودش را وارد بازار کند. دولت چین به لیو شوانژی اجازه داد که یک دفتر فرعی در هنگ‌کنگ راه‌اندازی کرده و به همراه ۵ کارمند دیگر به آنجا نقل مکان کنند. پدر لیو در این راه بسیار به او کمک کرد و از طریق مربیگری و تسهیل کارهای مرتبط با وام، جاه طلبی‌های فرزند خود را افزایش داد. لیو و همکارانش در سال ۱۹۸۸ وارد هنگ‌کنگ شدند. آن‌ها در این دوره به شدت در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کردند. به‌عنوان مثال به جای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی پیاده‌روی می‌کردند و جلسات خود را برای حفظ ظاهر در اتاق هتل برگزار می‌کردند.

سهام شرکت لنوو در سال ۱۹۹۴ در لیست سهام‌های هنگ‌کنگ قرار گرفت و ارزش آن تا ۳۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. بعد از این اتفاق سهام شرکت برای خرید در اختیار عموم قرار گرفت. بسیار از تحلیل‌گران در مورد لنوو خوش‌بین بودند و این شرکت به پاس مدیریت خوب و رشدی که در این مدت داشت مورد قدردانی قرار گرفت. بعد از عمومی شدن سهام شرکت، مدیران آن تصور می‌کردند که هدف از انجام چنین کاری تنها افزایش میزان سرمایه است. آن‌ها هیچ تجربه‌ای در مورد اداره‌ی یک شرکت عمومی نداشتند و با قوانین و مسئولیت‌های آن آشنا نبودند. لیو گاهی‌اوقات در سخنرانی‌های خود جملات نادرستی به کار می‌برد. این اتفاق چندین بار تکرار شد تا لیو متوجه شد که باید از جملات مناسب‌تری در سخنرانی‌های عمومی استفاده کند. او اولین باری که در یک کنفرانس اروپایی ظاهر شد تا در مورد سهام شرکت صحبت کند، فکر نمی‌کرد که با موج عظیمی از سوال‌های شرکت‌کنندگان روبه‌رو شود. او بسیار تعجب کرده بود و حتی احساس کرد که به او توهین شده است. لیو بعد از این اتفاق متوجه شد که سهام‌داران روی صحبت‌های او حساب باز می‌کنند و باید قضیه را جدی‌تری بگیرد.

شرکت لنوو در سال ۲۰۱۵ لوگو و شعار تبلیغاتی جدید «نوآوری همچنان ادامه دارد» را به طرفداران خود معرفی کرد.

آی‌بی‌ام

think pad

شرکت لنوو در سال ۲۰۰۵ با تجارت کامپیوترهای شخصی شرکت آی‌بی‌ام از جمله لپ‌تاپ‌های ThinkPad و خط تولید تبلت ادغام شد. این موضوع به نفع لنوو تمام شد و این شرکت توانست با دسترسی پیدا کردن به بازارهای خارجی، نام تجاری و تکنولوژی خود را بهبود دهد. لنوو تجارت آی‌بی‌ام را به مبلغ ۱.۲۵ میلیارد دلار خریداری کرد. همچنین مقدار ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های این شرکت را نیز خریداری کرد. همین موضوع شرکت لنوو را به سومین تولیدکننده‌ی بزرگ کامپیوتر در دنیا تبدیل کرد. لیو شوانژی در رابطه با این موضوع گفت: «ما با خریداری بخش کامپیوترهای شخصی شرکت آی‌بی‌ام از ۳ جهت سود کردیم. به دست آوردن برند ThinkPad، تکنولوژی ساخت کامپیوترهای آی‌بی‌ام مانند منابع بین‌المللی این برند و کانال‌های فروش جهانی و تیم توسعه‌ی قوی از جمله دستاوردهای مهم این قرارداد بودند. همگی این عوامل دست به دست هم دادند تا میزان فروش محصولات را طی این چند سال اخیر افزایش دهند.»

در طراحی تمام لپ‌تاپ‌های ThinkPad از طراحی ماشین الهام گرفته شده و از سیستم شتاب سنج ایربگ ماشین استفاده شده است. این تکنولوژی حرکات ناگهانی را تشخیص می‌دهد و از هارد درایو در برابر تکان‌های ناگهانی محافظت می‌کند.

خط تولید سرورهای مبتنی بر Intel شرکت آی‌بی‌ام از جمله IBM System x و IBM BladeCenter در سال ۲۰۱۴ به شرکت لنوو فروخته شدند. شرکت لنوو اعلام کرد که این قرارداد علاوه بر افزایش میزان فروش محصولات شرکت، میزان همکاری با شرکت Intel را نیز افزایش خواهد داد. شرکت لنوو اعلام کرد که قصد دارد به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سرور دنیا تبدیل شود. همچنین تمام کارمندان قبلی یعنی حدود ۶۵۰۰ نفر به شرکت لنوو ملحق خواهند شد.

موبایل‌های لنوو

lenovo

شرکت لنوو بخش تلفن‌های هوشمند و تبلت خود را در سال ۲۰۰۸ به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار فروخت تا تمرکز خود را روی توسعه‌ی کامپیوترهای شخصی بگذارد. اما در سال ۲۰۰۹ دوباره این بخش را به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. این شرکت سرمایه‌گذاری خوبی روی توسعه‌ی LeGarden، فروشگاه اپلیکیشن آنلاین خود انجام داد. این فروشگاه و بیش از ۱۰۰۰ برنامه‌ی دیگر در سال ۲۰۱۰ در اختیار موبایل‌های LePhone قرار گرفت. LeGarden از ۲۷۷۴ توسعه دهنده‌ی مستقل و ۵۴۲ شرکت توسعه دهنده تشکیل شده است.

تلفن‌های هوشمند لنوو در سال ۲۰۱۲ وارد بازار شدند و این برند بعد از مدت کوتاهی توانست به یکی از برندهای اصلی تلفن‌های هوشمند چین تبدیل شود. این شرکت در همان سال توانست از برند اپل پیشی بگیرد و به دومین تولید کننده‌ی تلفن‌های هوشمند بازار چین تبدیل شود.

تلفن‌های هوشمند

لنوو از سال ۲۰۱۳ تنها موبایل‌هایی با سیستم عامل اندروید تولید می‌کرد. اما بعد از مدتی شایعه شد که این شرکت قصد دارد تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل ویندوز را نیز به بازار عرضه کند. درواقع رئیس بخش تلفن‌های هوشمند این شرکت اعلام کرده بود که در صورت بالا بودن نیاز بازار، شرکت به تولید این نوع تلفن‌های هوشمند خواهد پرداخت. شرکت لنوو در یک حرکت تهاجمی قصد داشت جایگاه سامسونگ را در بازار تلفن‌های هوشمند چین تصاحب کند. این شرکت ۷۹۳.۵ میلیون دلار هزینه کرد تا بتواند هر سال ۳۰ تا ۴۰ میلیون تلفن هوشمند تولید کند. نتیجه‌ی تحلیل‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که لنوو رشد قابل توجهی را تجربه کرده و ارزش سهام آن به شدت بالا رفته است.

IdeaPad

IdeaPad

لپ‌تاپ‌های سری IdeaPad لنوو در ژانویه سال ۲۰۰۸ معرفی شدند. IdeaPad برخلاف ThinkPad نتیجه‌ی تحقیق و توسعه‌ی خود تیم لنوو بوده و از طراحی‌های آی‌بی‌ام استفاده نکرده است. این شرکت در اکتبر سال ۲۰۱۲ مدل جدیدی از این سری لپ‌تاپ‌ها به نام IdeaPad Yoga 13 را معرفی کرد که دارای ویندوز ۸ بودند. صفحه نمایش این لپ‌تاپ‌ها کامل برمی‌گشت و به تبلت تبدیل می‌شد. لنوو در نوامبر سال ۲۰۱۳ مدل Lenovo Yoga 2 Pro را معرفی کرد. این لپ‌تاپ نازک بود و کاربر می‌توانست با جدا کردن کیبورد آن را تبدیل به تبلت کند. این لپ‌تاپ‌ها بسیار سبک بودند و تنها ۱.۳۹ کیلوگرم وزن داشتند و یک دکمه‌ی لمسی در پایین و قسمت مرکزی صفحه نمایش قرار گرفته بود. همچنین دکمه‌ی خاموش و روشن آن نیز به کنار لپ‌تاپ منتقل شده بود.

لنوو در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که لپ‌تاپ‌های سری Yoga از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی نخواهند کرد. و این موضوع بسیاری از کاربران را با مشکل مواجه کرد.

تلویزیون‌های هوشمند

lenovo smart tv

شرکت لنوو در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که به زودی تلویزیون‌های هوشمند خود به نام LeTV را در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۲ معرفی خواهد کرد. لیو جون (Liu Jun) رئیس بخش لوازم خانگی این شرکت گفت: «کاربران در آینده از لوازم هوشمند زیادی استفاده خواهند کرد درنتیجه به یک تجربه‌ی یکپارچه از سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌های رایانش ابری نیاز پیدا خواهند کرد.» شرکت لنوو در سال ۲۰۱۳ همکاری خود را با برند Sharp برای تولید تلویزیون‌های هوشمند اعلام کرد. در سال ۲۰۱۴ میزان فروش این تلویزیون‌ها از مرز ۱ میلیون دستگاه عبور کرد.

موتورولا

شرکت گوگل در تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که قصد دارد شرکت موبایل‌ موتورولا را به مبلغ ۲.۹۱ میلیارد دلار به شرکت لنوو بفروشد. طبق قرارداد آن‌ها حق امتیاز ۲۰۰۰ مورد از اختراعات شرکت موتورولا همچنان در اختیار شرکت گوگلاست و شرکت لنوو تنها حق استفاده‌ی شراکتی بعضی از این اختراعات را دارد.

زندگی شخصی لیو شوانژی

Liu-Chuanzhi

لیو شوانژی در تاریخ ۲۹ آوریل سال ۱۹۴۴ در جیانگ سو در نزدیکی شانگهای چین به دنیا آمد. او بعد از گذراندن دوران دبیرستان در سال ۱۹۶۲ تصمیم گرفت که به‌عنوان خلبان وارد ارتش شود. او تمام امتحان‌های خلبانی را با موفقیت پشت سر گذاشت اما به دلیل مشکلاتی نتوانست وارد ارتش شود. او در پاییز همان سال وارد ارتش آزادی بخش مهندسین ارتباطات شد. او به دلیل گذشته‌ی خود برای کار در بخش‌های حساس رد صلاحیت شد و به مطالعه‌ی رادار پرداخت و در همین زمان بود که با علم کامپیوتر آشنایی پیدا کرد. او بعد از مدتی در سال ۱۹۷۰ به پکن رفت تار به‌عنوان مهندس در یک موسسه کامپیوتری مشغول به کار شود.

لیو در این شرکت روی توسعه‌ی کامپیوترها کار می‌کرد و در سال ۱۹۸۴ از کارش استعفا داد تا در دفتر آکادمی علوم چین مشغول به کار شود. او تا اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ به‌عنوان یک دانشمند کامپیوتر به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده بود اما هنوز هم نتوانسته بود به رضایت کامل شغلی برسد. او در بهترین سازمان تحقیقاتی علوم کامپیوتر چین کار می‌کرد اما درآمدش به اندازه‌ای نبود که بتواند خرج خانواده‌ی بزرگ خود را بدهد. تا اینکه در سال ۱۹۸۴ شرکت لجند را به همراه ۱۰ مهندس دیگر در یک دفتر کوچک بنیان‌گذاری کرد. لیو در توصیف کار خود گفت: «در آن زمان اقتصاد چین برنامه‌‌ریزی سفت و سختی داشت و فرصت شکوفایی شرکت‌های آزادی مانند ما بسیار سخت بود.» او می‌دانست که شرکت بودجه‌ی محدودی دارد و به همین دلیل باید نظارت دقیقی روی تمامی بخش‌های شرکت داشته باشد. لیو شوانژی در سال ۲۰۱۲ خودش را ریاست شرکت برکنار کرد.

وضعیت کنونی برند لنوو

lenovo

شرکت لنوو با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است. این شرکت تا سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۰ میلیون از لپ‌تاپ‌های ThinkPad خود را به فروش رساند. لنوو گام‌های زیادی برای پیشرفت تکنولوژی چین برداشته است و هر سال میزبان رویدادهای مرتبط با تکنولوژی این کشور است. این شرکت در سال ۲۰۱۶ در لیست ۵۰۰ شرکت برتر مجله‌ی فوربز قرار گرفت و به‌عنوان ۲۰۲ امین شرکت انتخاب شد. لنوو همچنین به‌عنوان یکی از ۵۰ شرکت برتر در زمینه‌ی نوآوری از سوی گروه Boston Consulting انتخاب شده است. این شرکت در ابتدای کار خود با سختی‌های زیادی مواجه شد و پروژه‌های شکست خورده‌ی بسیاری را تجربه کرد. بنیان‌گذاران این شرکت هیچ شناختی از بازار تکنولوژی نداشتند و همین موضوع روند رشد آن‌ها را به تأخیر انداخت. اما در نهایت لنوو توانست راه خودش را پیدا کرده و به‌عنوان یکی از ۳ تولیدکننده‌ی برتر کامپیوترهای شخصی در جهان شناخته شود. شرکت لنوو در حال حاضر در بیش از ۶۰ کشور شعبه داشته و بیش از ۶۰ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد.

زومیت

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *