درام Emancipation «ویل اسمیت» با موضوع برده‌داری ایالت جورجیا را به دنبال تصویب قوانین جنجالی اخذ رأی تحریم کرد

به دنبال تصویب قوانین جنجالی اخذ رأی در جورجیا، درام «آزادی» (Emancipation) «ویل اسمیت» و «آنتوان فوکوا» با مضمون برده‌داری در این ایالت فیلمبرداری نخواهد شد. این فیلم با خروج از جورجیا و از دست دادن تسهیلات مالی، به لوییزیانا خواهد رفت و با بودجه‌ای حدود ۱۵ میلیون دلار به تولید می‌رسد.

«برایان کمپ» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت جورجیا ۲۵ مارس لایحه‌ای را امضاء کرد که طبق آن پخش مواد غذایی و آب را در صفوف اخذ رأی ممنوع می‌کند و شمار صندوق‌های رأی را کاهش می‌دهد. این لایحه با انتقاد بسیاری از فیلمسازان از جمله «جیمز منگولد» کارگردان «فورد علیه فراری» (Ford v Ferrari) و «مارک همیل» مواجه شد.

فوکوا و اسمیت در بیانیه‌ی مشترک خود می‌گویند: «در این مقطع زمانی، کشور تاریخ ناگوار گذشته‌اش را پذیرفته و سعی دارد رد پای تبعیض نژادی سیستمی را از بین ببرد تا عدالت نژادی واقعی دست پیدا کند. ما به هیچ رو نمی‌توانیم از دولتی حمایت اقتصادی به عمل آوریم که قوانین رأی‌گیری پس‌رونده که برای محدود کردن دسترسی رأی‌دهندگان طراحی شده تصویب می‌کند.»

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «قانون جدید رأی‌گیری جورجیا یادآور موانعی است که در پایان دوران «نوسازی» اعمال شد تا از رأی دادن بسیاری از مردم آمریکا جلوگیری کند. متأسفانه، ما احساس می‌کنیم که چاره‌ای جز انتقال پروژه از جورجیا به ایالت دیگری نداریم.»

فیلم «آزادی» قرار بود ۲۱ ژوئن سال ۲۰۲۱ فیلمبرداری شود. این فیلم سال گذشته با قراردادی ۱۲۰ میلیون دلاری توسط اپل خریداری شد. داستان فیلم در مورد شخصیتی تاریخی به نام پیتر است، برده‌ای که در سال ۱۸۶۳ از ایالت‌های جنوبی گریخت و خود را به ارتش اتحادیه‌ی شمال رساند. او در آنجا آثار وحشتناک شکنجه‌هایش را به عکسان نشان می‌دهد. این تصاویر در نهایت به روزنامه‌های سراسر دنیا راه پیدا می‌کند و راه را برای منسوخ شدن برده‌داری هموار می‌کند. اپل تنها استودیویی نبود که برای پخش این فیلم تمایل نشان می‌داد. گفته می‌شود که استودیوی برادران وارنر رقیب اصلی اپل بوده اما سرانجام سازندگان با اپل به توافق می‌رسند.

فوکوا سال گذشته در مورد این فیلم گفت: «این اولین تصویر جنجالی از خشونت برده‌داری بود که دنیا آن را دید. وقتی با دنیای امروز و شبکه‌های اجتماعی و آنچه دنیا در حال دیدنش است مقایسه‌اش کنید، می‌بینید که ماجرایی جالب است. گذشته را نمی‌توان اصلاح کرد، اما می‌توان گذشته را به یاد مردم آورد و به نظر من باید به شکلی واقعی و دقیق این کار را انجام داد. ما باید آینده‌ای درخشان‌تر برای همه بسازیم. مهم‌ترین کاری که امروز می‌شود انجام داد نشان دادن تاریخ خودمان است. پیش از ادامه‌ی راه باید با حقیقت مواجه شد.»

«آزادی» اولین پروژه‌ی سینمایی بزرگ هالیوود است که ایالت جورجیا را تحریم می‌کند. اوایل ماه آوریل «لیگ برتر بیسبال» آمریکا (MLB) اعلام کرد که مسابقات آل-استار را در آتلانتا، جورجیا برگزار نخواهد کرد.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *