12 درس ارزشمند برای رسیدن به موفقیت

برای تغییر باید شهامت و اراده قوی داشته باشید. اینکه پای کار بایستید و مسئولیت کار خود را برعهده بگیرید، دل و جرئت می خواهد. تصمیم شما برای تغییر هر چیزی می تواند باشد؛ شاید قصد بازگشت به دانشگاه را دارید یا می خواهید کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید. شجاعت و اراده اولیه موتور محرکه‌ی شما برای تغییر است. بعد از اینکه تصمیم خود را قطعی کردید و در مسیر تغییر قرار گرفتید، 5 درصد از مسیر را پیموده‌اید و باید برای موفقیت تلاش کنید و با ترس‌ها و موانعی که جلوی راهتان قرار دارد، مقابله کنید.

 کمی دور از انتظار است کسی دستتان را بگیرد و تمام موانع زندگی را نشانتان دهد؛ پس باید روی پاهای خود بایستید و مسئولیت شغل و حرفه‌ی خود را به دست بگیرید. تمام کارآفرینانی که به تنهایی و با سخت کوشی فراوان به موفقیت رسیده‌اند شادی، غم، رفاه و کمبود را با هم تجربه کرده‌اند. در ادامه‌ی مقاله 12 درسی که باید در زندگی بیاموزید را معرفی می کنیم.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

تمام افراد موفق دارای اعتماد به نفس کافی هستند و توانایی‌های خود و هر آنچه انجام می دهند را باور دارند. البته موفقیت سبب اعتماد به نفس آن‌ها نشده، بلکه اعتماد به نفس به‌عنوان عامل اصلی موفقیت، آن‌ها را به سوی خوشبختی و کامیابی رهنمون کرده است.

  • اگر شما به خودتان، توانایی‌ها و ایده‌هایتان ایمان نداشته باشید، قطعاً نباید توقع داشته باشید کسی روی شما حساب باز کند.
  • داشتن اعتماد به نفس سبب می شود با چالش‌های جدید مواجه شوید. افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، همیشه می‌خواهند در منطقه‌ی امن خود باقی بمانند و از آن خارج نشوند. مطمئن باشید در پناهگاه امن شما اتفاق خاصی نمی افتد و با تغییر مورد انتظارتان مواجه نخواهید شد. به همین خاطر است که افراد ترسو در تله‌ی شغلی گرفتار می شوند و به سادگی تمام فرصت‌های زندگی را از دست می دهند.
  • کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند، خیلی به عوامل بیرونی تکیه می کنند. آن‌ها قدرت درونی خود را نادیده می گیرند و فکر می کنند محیط کنترل هر چیزی را در دست دارد؛ این در حالی است که افراد موفق و با اعتماد به نفس از هیچ چالش و مانعی نمی ترسند و این شجاعت برای گام برداشتن سبب موفقیت آن‌ها می شود.

اعتماد به نفس مهم‌ترین عنصر برای موفقیت شغلی و حرفه‌ای است. با اعتماد به نفس بالا به جایی می رسید که در ذهنتان هم نمی‌گنجد. باید بدانید هیچ مانعی جز خودِ شما بر سر راه موفقیتتان وجود ندارد. اگر گرفتار شک و دودلی شده‌اید و از همه چیز می ترسید، همین حالا با قدرت از جای خود بلند شوید و تمام تردیدها را در هم بشکنید.

زندگی شما حاصل چیزی است که خود ساخته‌اید

هیچ کس نمی تواند شما را وادار به انجام کاری کند که برخلاف ارزش‌ها و آرزوهایتان است. زندگی شما همان چیزی است که خود ساخته‌اید. شاید دچار روزمرگی شوید اما آینده در دستان خودتان است. اگر فکر می کنید در باتلاق گیر کرده‌اید و توان تغییر ندارید، دلیل آن ترس از ریسک کردن و گام برداشتن به سوی اهداف و آرمان‌هاست. همین حالا رؤیاهای خود را دنبال کنید و از هیچ چیز و هیچ کس هم نترسید. وقتی در مسیر عمل گام برداشتید، همیشه روی پله‌ی اولی باشید که شما را به آرمان‌هایتان می رساند تا روی بالاترین پله‌ای که شما را به مقصد دیگری می برد.

پرکاری به معنای بهره‌وری بالا نیست

اگر به اطراف خود نگاه کنید، هر کسی مشغول انجام کاری است. افراد در سازمان‌ها از این جلسه به آن جلسه می روند، نامه‌ها و ایمیل‌هایشان را می خوانند و به دنبال انجام وظایف خود هستند. هیچ کس فرصتی برای انجام کارهای متفرقه ندارد اما فقط تعداد بسیار کمی از افراد پرکار به بهره‌وری بالا و موفقیت دست می یابند.

موفقیت با تلاش زیادِ بدون برنامه به دست نمی آید بلکه حاصل تمرکز است، تمرکزی که با اطمینان از استفاده‌ی درست زمان برای رسیدن به بهره‌وری بالا به دست می آید. هر فردی ساعات یکسانی در طول شبانه روز دارد، مهم این است از این زمان درست استفاده کنیم. نتیجه‌ی پایانی مهم است و تلاش‌های بی‌وقفه و چندکارگی به جایی نمی رسد. تلاش بی‌نتیجه تلاشی است که در مسیر اشتباه گام بر می دارد و برای آن برنامه ریزی نشده است.

عملکردتان بسیار شبیه به اطرافیان است

افراد موفق با کسانی ارتباط دارند که الهام بخش آن‌ها هستند و برای بهتر شدن تشویقشان می کنند. کسانی که شما را برای پیروزی تشویق می‌کنند، حتماً در کنارشان موفق خواهید شد. در مقابل افراد منفی باف به دنبال شکست شما هستند، پس هیچ وقت به آن‌ها اجازه ندهید وارد زندگی‌تان شوند. دور کسانی که باعث می شوند احساس نگرانی، بی‌ارزشی و بی‌انگیزگی کنید، خط بکشید. آن‌ها تلاش می کنند شما همانند خودشان شوید. زندگی ارزشمندتر از آن است که گرفتار ارتباط با افراد منفی شوید. پس خیلی زود آن‌ها را از زندگی خود کنار بگذارید.

خودگویی منفی نداشته باشید

وقتی مسئولیت زندگی شغلی و حرفه‌ای خود را برعهده می گیرید، راهنمایی در مسیر وجود ندارد و این تنهایی سبب بروز شک و دودلی می شود. هر چقدر بیشتر به دنبال افکار منفی و تردیدها باشید، قوی‌تر می شوند. حقیقت این است، افکار منفی تنها فکر هستند و واقعیت ندارند.

خودگویی های منفی شما را از حرکت باز می‌دارد و به تسلیم و توقف تشویقتان می کند. پیشنهاد می کنیم تنها چند دقیقه به افکار منفی خود بیندیشید و درستی یا نادرستی آن‌ها را تحلیل کنید تا متوجه بی‌پایه بودنشان شوید.

به دنبال “اگر و اماها” نباشید

“اگر و اماها” سبب نگرانی و آشفتگی می شود و این نگرانی شما را از دست یابی به اهدافتان دور می کند. همیشه راه‌های مختلفی برای رسیدن به هدف وجود دارد اما شک و تردیدها، بهره‌وری و موفقیت را از شما می گیرد. اگر مدام به دنبال اما و اگر باشید، سرانجام به جایی می رسید که نمی خواستید. داشتن تفکر استراتژیک و برنامه ریزی راهبردی شما را به سمت اهدافتان سوق می دهد و سبب می شود مسائل و مشکلات مقابل را پیش بینی کنید.

برای خواب و ورزش برنامه ریزی کنید

خواب مناسب اهمیت زیادی برای کارایی و بهره‌وری شما دارد. زمانی که خواب هستید، مغز پروتئین‌های سمی را از نورون‌ها می گیرد. این پروتئین‌ها حاصل فعالیت نورون‌ها در زمان بیداری است. مغز تنها وقتی خواب هستید، قادر به حذف این پروتئین‌های سمی است. اگر به قدر کافی استراحت نکنید و خواب مناسب نداشته باشید، پروتئین‌های سمی در نورون‌ها باقی می ماند و سبب از بین رفتن هوشیاری می شود، با این حساب دیگر توان فکر کردن و تصمیم گیری درست را نخواهید داشت. مطمئن باشید بی حالی و سستی حاصل از کمبود خواب با هیچ کافئینی جبران نمی شود.

اگر خواب مناسب و کافی نداشته باشید، توجه، قدرت کنترل و حافظه‌ی شما کم می شود. در صورت نبود عوامل استرس زا، کم خوابی سبب بالا رفتن هورمون‌های استرس زا می شود که عامل اصلی کاهش بهره‌وری و بازدهی است.

گاهی برای انجام کارهای بیشتر کمتر می‌خوابید یا خود را مجبور می کنید تا دیروقت بیدار بمانید، اما این بیداری طولانی مدت تنها سبب از دست دادن بهره‌وری‌تان می شود؛ پس همیشه به اندازه‌ی کافی بخوابید.

اخیراً مطالعه‌ای در موسسه‌ی تحقیقاتی انتاریوی شرقی انجام شده که نشان می دهد افرادی که به مدت 10 هفته، دو بار در هفته ورزش کرده‌اند از نظر مرتبه اجتماعی، علمی و ورزشی در جایگاه بالاتری قرار دارند. آن‌ها با ورزش کردن به عزت نفس بیشتری دست یافته و همیشه تصویر ذهنی بهتری نسبت به خود دارند.

ورزش به جز تناسب اندام و وضعیت جسمانی مناسب، سبب ترشح هورمون اندروفین در بدن نیز می شود. اندروفین سبب مثبت اندیشی شده و نقش مؤثری در بالا رفتن اعتماد به نفس فردی دارد. باید قبول کنید بدون برنامه نمی توانید در ورزش کردن به موفقیت برسید. پس برنامه‌ی منظم و دقیقی برای ورزش داشته باشید و طوری برنامه بریزید که به آن پایبند بمانید.

به دنبال موفقیت‌های کوچک باشید

شاید در مسیر دست یابی به اهداف بزرگ، موفقیت‌های کوچک خیلی به چشم نیاید اما با ایجاد گیرنده‌های آندروژنی در ناحیه مختص به انگیزه و پاداش نقش مهمی در موفقیت فردی ایفا می کند. بالا رفتن گیرنده‌های آندروژنی سبب افزایش هورمون تستوسترون می شود که عامل مهمی در افزایش اعتماد به نفس و اشتیاق برای مواجه با چالش‌هاست. با دست یابی به موفقیت‌های کوچک، اعتماد به نفس کافی برای حرکت به سمت موفقیت‌های بزرگ‌تر خواهید داشت.

در صورت لزوم، “نه” بگویید

پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی انجام شده که نشان می دهد هر چقدر توانایی کمتری در “نه گفتن” داشته باشید، بیشتر دچار اضطراب، نگرانی و افسردگی می شوید؛ پس در پذیرش مسئولیت‌های خود دچار مشکل خواهید شد.

“نه” واژه‌ی قدرتمندی است که باید توان گفتن آن را داشته باشید، چرا که نه گفتن برای بیشتر افراد سخت است. در صورت لزوم، با تمام قدرت نه بگویید و از جملاتی چون “مطمئن نیستم”، “فکر نکنم بتوانم” و … پرهیز کنید. با تمام قدرت و بدون شک و دودلی در مسیر رسیدن به اهدافتان قدم بردارید و از فرصت‌های جدید استفاده کنید.

کمال گرایی را رها کنید

باید کمال گرایی و بی‌نقص بودن را از یاد ببرید. هر فردی ممکن است مرتکب اشتباه شود، زیرا بشر این چنین خلق شده است. اگر هر چیزی را در بهترین و ایده آل ترین حالت ممکن بخواهید، دچار احساسات منفی شده و رغبتی برای تلاش بیشتر نخواهید داشت. در این شرایط به جای تمرکز روی پیشرفت و کسب موفقیت‌های جدید روی شکست‌ها و نقایص خود متمرکز می شوید و تمام فرصت‌های جدید را از دست می دهید.

توجه خود را به راه حل‌ها معطوف کنید

نقطه‌ای که روی آن توجه و تمرکز بیشتری دارید، احساسات شما را در بر می گیرد. اگر بیشتر روی مشکلات تمرکز کنید غرق در احساسات منفی می شوید؛ پس همه چیز را منفی می بینید و رغبتی برای رسیدن به اهدافتان نخواهید داشت. با توجه و تمرکز روی پیدا کردن بهترین راه حل‌ها، احساس بهره‌وری بیشتری داشته و کارهایتان بهتر انجام می شود.

خودتان را ببخشید

وقتی دچار اشتباه می شوید، باید برای ادامه‌ی مسیر و دست یابی به موفقیت خود را ببخشید. البته نباید اشتباهات را کاملاً از یاد ببرید بلکه باید بتوانید خود را از اثرات منفی آن رها کنید. به جای تمرکز روی گذشته، از اشتباهات خود درس بگیرید و برای بهبود آن‌ها تلاش کنید.

شکست سبب از دست رفتن اعتماد به نفستان می شود و ممکن است فکر کنید در آینده به هیچ موفقیتی دست نخواهید یافت. در بیشتر اوقات شکست نتیجه‌ی خطر کردن و تلاش برای رسیدن به چیزی است که خیلی سخت به دست می آید؛ اما می توانید با باورِ درست خود و عبرت گرفتن از اشتباهات به موفقیت برسید. برای رسیدن به هر چیزی باید خطرات و سختی‌های آن را بپذیرید. باید قبول کنید تنها با باور خود و توانایی‌هایتان می توانید شکست را از پا درآورید. با تمرکز روی گذشته، خاطرات تلخ گذشته را به زمان حال می‌آورید، در این صورت هیچ موفقیتی نصیبتان نخواهد شد.

در پایان …

این درس‌های ارزشمند را در زندگی خود به کار ببندید، چرا که تمام افرادی که به موفقیت رسیده‌اند این نکات را تجربه کرده‌اند. موفقیت با تلاش و سخت کوشی به دست می آید. هیچ کسی به طور ناگهانی و در لحظه به شادی و موفقیت نرسیده است.

تانی کال

برگرفته از Linkedin

یوکن

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *