دستمزد بازیگران سرشناس هالیوودی فاش شد

در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، ستاره‌های محبوبی چون «جولیا رابرتس»، «ویل اسمیت»، «تام هنکس» و «جیم کری»، برای بازی در هر فیلمشان مبلغ روتینی معادل ۲۰ میلیون دلار و درصد قابل توجهی از سود حاصله از فروش بلیت در گیشه را دریافت می‌کردند. اما آن روزگار دیگر به سر آمده و شمار بازیگرانی که طبق آن قائده عمل کنند رو به کاهش گذاشته است. یکی از علت‌های به وجود آمدن چنین شرایطی ابرقهرمانان و شوالیه‌های جدای با آن ظواهر فریبنده هستند. فروش افتتاحیه فیلم‌ها امروزه دیگر به محبوبیت بازیگران و تصاویر آنان بر روی پوستر بستگی نداشته و این جلوه‌ ویژه فیلم است که گویی به ستاره فیلم تبدیل شده و استودیوها سرمایه‌های هنگفتی برایش می‌پردازند.

اما لازم نیست دل ما شور ستاره‌های هالیوود را بزند، اوضاع آن‌ها رو براه است. بازیگرانی چند از جمله «دووین جانسون»، «وین دیزل» و «رابرت داونی جونیور»، به خود اجازه می‌دهند برای هر فیلم پرفروشی بیش از ۲۰ میلیون دلار تقاضا کنند، حتی اگر این چک‌ها تنها برای چندگانه‌ها و معمولاً به شرط رسیدن فیلم به فروش معینی صادر ‌شوند. فیلم «مرد آهنی» با بازی داونی آنقدر پرفروش شد که او از آن به بعد به خاطر حضور‌های کوتاه چند دقیقه‌ای‌ جلوی دوربین پول‌ پارو کرد. وی برای بازی ۱۵ دقیقه‌ای در فیلم «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» ۱۰ میلیون دلار دریافت کرد.

بازیگران دیگر بین هنر و تجارت سرگردانند. «لئوناردو دی‌کاپریو» ۲۰ میلیون دلار برای بازی در فیلم عامه-پسند «تلقین» دستمزد دریافت کرده اما قیمت خود را برای بازی در «روزی روزگاری در هالیوود» فیلم جدید «کوئنتین تارانتینو» به دلیل مسائل تجاری تا نیمه کاهش داده است. گاهی از بازیگران خواسته می‌شود که روی خودشان قمار کنند. بازیگران و کارگردانانی که برای استودیوی بلوم‌هاوس فیلم‌های ترسناک کم‌خرج می‌سازند به منظور پایین نگه داشتن هزینه‌ها به صورت هفتگی چندصد هزار دلار دستمزد می‌گیرند. در عوض، طعم فروش فیلم را هم که گاهی مبالغ کمی هم نیست می‌چشند، چنانکه «ایثان هاک» در سال ۲۰۱۳ در فیلم «پاکسازی» بازی کرد. آن فیلم در سراسر دنیا ۸۹.۳ میلیون دلار فروخت و ۲ میلیون دلار پاداش برای هاک رساند.

استودیوها از اختصاص دادن بخشی از فروش فیلم‌های پرخرج به بازیگران استقبال نمی‌کنند، و ترجیح می‌دهند سودش را برای خودشان نگه دارند. اما این کار همیشه امکان‌پذیر نیست. برای مثال، دیزل اولین قسمت از فیلم «سریع و خشمگین» را در سال ۲۰۰۰ ساخت، زمانی که در مخیله هیچکس نمی‌گنجید که فیلمی با خلافکاران ماشین‌سوارش بتواند چندگانه‌ای چند میلیارد دلاری کلید بزند. این مسئله موجب بالاتر رفتن مبلغ قراردادهای دیزل در گذر زمان شد تا جایی که در شماره‌های بعدی خود تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده گرفت. در سال‌های اخیر نیز، «کریس پرت» و «بریس دالاس هاوارد» به سبب فروش شگفت‌آور «دنیای ژوراسیک» اول، توانستند دستمزدشان را افزایش دهند، همان‌گونه که «پتی جنکینز» به دنبال موفقیت «واندر وومن» در گیشه، قیمت خود را تا ۹ میلیون دلار یعنی سه برابر قسمت اول افزیش داد.

بازیگرانی در سطح «برت پیت» یا «تام کروز» هم منتظر عملکرد فیلمشان در گیشه نمی‌مانند و پیش از پایان فیلمبرداری یا اکران فیلم دستمزد خود را طلب می‌کنند. اما راه‌های دیگری هم اتخاذ شده است. جانسون که در اینستاگرام دارای ۱۰۵ میلیون دنبال کننده است، در قراردادش برای تبلیغ فیلم جدیدش «وضعیت قرمز» (Red Notice) در شبکه‌های اجتماعی ۱ میلیون دلار اضافه درخواست کرده است.

 

دنیل کرگ/ باند ۲۵ (۲۰۱۹)/ ۲۵م

دیووین جانسون/ وضعیت قرمز (۲۰۲۰)/ ۲۲م

وین دیزل/ سرنوشت خشمگین (۲۰۱۷)/ ۲۰م

ان هاتاوی/ باربی (۲۰۲۰)/ ۱۵م

جنیفر  لارنس/ گنجشک سرخ (۲۰۱۸)/ ۱۵م

سث روگن/ فلارسکی (۲۰۱۹)/ ۱۵م

تام کروز/ مومیایی (۲۰۱۷)/ ۱۱-۱۳م

هریسون فورد/ ایندیانا جونز ۵ (۲۰۲۰)/ ۱۰-۱۲م

سندرا بولاک/ مینون‌ها (۲۰۱۵)/ ۱۰م

لئوناردو دی‌کاپریو/ روزی روزگاری در هالیوود (۲۰۱۹)/ ۱۰م

رابرت داونی جونیور/ مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۲۰۱۷)/ ۱۰م

کوین هارت/ جومانجی: به جنگل خوش آمدید (۲۰۱۷)/ ۱۰م

کریس پرت/ دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون (۲۰۱۸)/ ۱۰م

امیلی بلانت/ جانگل کروز (۲۰۱۹)/ ۸-۱۰م

بریس دالاس هاوارد/ دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون (۲۰۱۸)/ ۸م

تام هاردی/ ونوم (۲۰۱۸)/ ۷م

رایان گاسلینگ/ اولین انسان (۲۰۱۸)/ ۶.۵م

جک بلک/ جومانجی: به جنگل خوش آمدید (۲۰۱۷)/ ۵م

مایکل بی. جوردن/ کرید ۲ (۲۰۱۸)/ ۳-۴م

ایثان هاک/ پاکسازی (۲۰۱۳)/ ۲م

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *