خانه سینما و تلویزیون اخبار دست خالی سینمای ایران برای رقابت اسکار ۲۰۱۸| «رگ خواب» یا «ماجرای نیمروز»؟

دست خالی سینمای ایران برای رقابت اسکار ۲۰۱۸| «رگ خواب» یا «ماجرای نیمروز»؟

0

در حالی که این روزها بسیاری از کشورها نمایندگان خود را برای حضور در آکادمی اسکار معرفی می‌کنند، سینمای ایران هنوز هیچ اقدامی برای معرفی نماینده امسال به رقابت بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۱۸ انجام نداده است. طبق مقررات آکادمی اسکار تمامی کشورها تا تاریخ ۱۰ مهر ماه (۲ اکتبر) باید نماینده خود را به آکادمی اسکار معرفی کنند. اما امسال هیات انتخاب برای معرفی فیلم ایرانی به این رقابت گزینه‌های چندانی ندارد.

شاید در سال‌هایی که فیلمی به کارگردانانی اصغر فرهادی در سینمای ایران به نمایش درآید، هیات انتخاب معرفی نماینده به آکادمی اسکار، کار راحت‌تری برای معرفی یک فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار داشته باشد. اما برخلاف سال گذشته که «فروشنده» به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شد و فیلم‌های دیگری مانند «اژدها وارد می‌شود» و «لانتوری» هم به دلیل حضورهای بین‌المللی می‌توانستند گزینه‌های مناسب باشند، امسال ایران گزینه قطعی برای معرفی به آکادمی اسکار ندارد.

از سوی دیگر بر اساس قواعد آکادمی اسکار تنها فیلم‌هایی می‌توانند به عنوان نماینده کشورها برای رشته بهترین فیلم خارجی معرفی شوند که حداقل دو هفته در سینماهای آن کشور به نمایش درآیند. اما احتمالا مشکل بزرگ این است که از مهرماه سال گذشته تا امروز فیلم ایرانی‌ای که در صحنه بین‌المللی موفق باشد و شانس جدی برای رقابت در اسکار داشته باشد، وجود ندارد.

از بین فیلم‌هایی که مورد توجه منتقدان و داوران جشنواره‌های مختلف داخلی قرار گرفتند، می‌توان به «ماجرای نیمروز» و «رگ خواب» اشاره کرد. این دو فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به ترتیب ۴ و ۳ سیمرغ بلورین را به خود اختصاص دادند و در یازدهمین جشن انجمن منتقدان هم مورد توجه منتقدان قرار گرفتند. وجه مشترک دیگر این دو فیلم آن است که حضور بین‌المللی نداشته‌اند.

دیگر فیلمی که شانس راه یابی به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار را دارد می‌توان به «بدون تاریخ، بدون امضا» وحید جلیلوند اشاره کرد، اما بزرگترین عاملی که مانع سر راه این فیلم، اکران نشدن آن است. با توجه به قرارداد اکران فیلم‌های سینمایی، فیلم جلیلوند تا مهلت تعیین شده از سوی اسکار، نمی‌تواند در سینماهای کشور به نمایش درآید.

البته از نیمه شهریور ماه قرار است دو فیلم «نگار»، «تابستان داغ» و «سد معبر» که در جشنواره فجر هم مورد توجه منتقدان و داوران قرار گرفتند، به نمایش درآیند. دیگر فیلم شاخص امسال که مورد توجه منتقدان و داوران جشنواره‌ها قرار گرفته، «فراری» علیرضا داوودنژاد است، اما این فیلم بسیار بعید به نظر می‌رسد تا تاریخ ده مهر ماه به در سینماهای کشور به نمایش درآید.

به نظر می‌رسد دو فیلم «رگ خواب» و «ماجرای نیمروز» امسال بیشترین شانس را برای به دست آوردن عنوان نمایندگی ایران در اسکار ۲۰۱۸ داشته باشند، بخصوص که احتمالا دو طیف متفاوت از داخل و خارج سینما از این دو فیلم حمایت و سعی خواهند کرد فضا را برای معرفی فیلم مورد نظرشان آماده کنند.

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *