دهمین سالگرد مرگ «هیث لجر» و نظر کریستوفر نولان درباره او و جوکر

«کریستوفر نولان» در دهمین سالگرد مرگ «هیث لجر»، از بازی او در جوکر یاد کرد. «لجر» در 22 ژانویه 2008 بر اثر ترکیب داروهای مختلف جان باخت و مرگ نابهنگام او نه تنها جامعه سینما بلکه تمام طرفداران او در سر تا سر دنیا را نیز در سوگی عظیم فرو برد. اگرچه مرگ او باعث شهرت بیشتر فیلم «The Dark Knight» از کمپانی «DC» شد و آن را در صدر جدول باکس آفیس قرار داد. «The Dark Knight» موفقیتی بی سابقه از نظر انتقادی و تجاری بود. این فیلم اولین فیلم ژانر ابر قهرمانی بود که به فروش 1 میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی رسید که البته بخشی از این موفقیت را مدیون دوربین‌های IMAX بود. در واقع غیر از فیلم «Iron Man 3»، «The Dark Knight» و «The Dark Knight Rises» تنها فیلم‌هایی ابر قهرمانی هستند که مرز 1 میلیارد دلار فروش را رد کنند. «The Dark Knight» همچنین موفق به بدست آوردن 8 نامزدی اسکار شد و حال پس از 10 سال «نولان» از تجارب خود در صحنه فیلم می‌گوید. او در مصاحبه‌ای با شبکه «BBC 1» که در دهمین سالگرد مرگ «هیث لجر» منتشر شد، نگاهی به بازی او در نقش جوکر و کارهای فی‌البداهه او انداخت.

««هیث» به نوعی به من نشان می‌داد که چه هدفی داره و ما کمی درباره مسئله صحبت می‌کردیم. من سعی می‌کردم برای او نقش تماشاچی یا همبازی را ایفا کنم البته بیشتر کارهای او به دلیل ناگهانی بودن، بی برنامه بودند و به نظرم او می‌خواست که شرایط اینگونه باشد. او به تدریج نحوه صحبت یا حرکت جوکر را به من نشان می‌داد نه اینکه در یک آن بگوید، ببین این شخصیت جوکر است. ما می‌دیدیم که او به تدریج با کمک لباس و آرایش شخصیت سازی می‌کند ولی همیشه صحنه‌هایی مثل دست زدن یا تغییر صدا کاملا ناگهانی بودند. صدای «هیث» خیلی غیر قابل پیش بینی بود، او یه صدای خیلی عجیبی از خودش تولید می‌کرد. من آدم‌های زیادی را دیدم که سعی در تقلید صدای او داشتند اما مسئله اینجاست که ما هیچوقت نمی‌دانستیم صدای جوکر چه تغییری قرار است بکند. اینکه نمی‌دانستیم چه کار می‌خواهد بکند بسیار ترسناک بود.»

عملکرد برجسته «لجر» در نقش جوکر باعث نامزدی و برد جایزه بهترین نقش مکمل مرد در اسکار شد و این اولین بار و تنها باری بود که بازیگری از یک فیلم ابر قهرمانی چنین جایزه‌ای را دریافت می‌کرد. این نقشی است که هالیوود بارها سعی در نوسازی آن داشته و «نولان» باور دارد «لجر» نقشی مهم در تاریخ این فیلم ایفا کرد. «نولان» در ادامه اضافه کرد:

«من به خودم افتخار می‌کنم که توانستم در این را با او شریک و همراه باشم. «هیث» انسان و بازیگر خارق‌ الاده‌ای بود، و اینکه به خوبی از او یاد شود به نظرم برای خانواده‌اش و برای خانواده سینما بسیار خوشایند است. کارهایی که او برای سینما و تاریخ سینما کرد بسیار مهم بودند و من مفتخرم که بخشی از این تجربه بوده‌ام.»

فیلم «The Dark Knight» و سه گانه بتمن «نولان» به عنوان اسطوره فیلم‌های ابر قهرمانی شناخته می‌شود و با اینکه 10 سال از ساختن آن می‌گذرد و از سال 2008 صدها فیلم ابر قهرمانی ساخته شده‌اند، بتمن همچنان با اختلاف بسیار در صدر باقی مانده است.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *