دیزنی مالک 27 درصد صنعت سینما

کمپانی والت دیزنی (Walt Disney) در حال خریداری دارایی‌های تلویزیونی و سینمایی کمپانی فاکس قرن ۲۱ به ارزش تقریبیِ سهامِ ۵۲.۴ میلیارد دلار است که دیزنی را تبدیل به کمپانی‌ای با بالاترین سهم در کل صنعت سینما می‌کند. با توجه به این‌که این دو کمپانی معظم دهه‌هاست که با یکدیگر ادغام نشده‌اند سوالی که برای همگان پیش آمده این است که چگونه این قرارداد چشم‌انداز صنعت سینما را دستخوش تغییر خواهد کرد. این دو کمپانی روز پنج‌شنبه قراردادشان را نهایی و اعلام کردند. این قرارداد دسترسی به گنجینه‌ای از محصولات را به دیزنی می‌دهد که شامل فرنچایزهایی نظیرAlien «بیگانه»، Avatar «آواتار»، Kingsman «کینگزمن»، The Simpsons «سیمپسون‌ها»، Planet Of The Apes «سیاره میمون‌ها»، و البته The X-Men «مردان ایکس» و Fantastic Four «چهار شگفت‌انگیز» می‌شود.

کمپانی فاکس قرن بیستم (Twentieth Century Fox) برای ریسک‌پذیری‌اش شناخته می‌شود. ریسک‌هایی که می‌توانند به بازگشتِ سرمایه در ابعادی عظیم منتهی شوند. این کمپانی برخی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تمامی دوران‌ها را تهیه و توزیع کرده است. فیلم‌هایی از قبیل Star Wars «جنگ ستارگان» ساخته‌ی جرج لوکاس و Avatar «آواتار» و Titanic«تایتانیک» ساخته‌ی جیمز کامرون. در حالی که همواره جایی را برای محصولات جمع‌وجورتر باقی گذاشته‌ است. کمپانی فاکس همیشه در رقابت اسکار نیز وزنه‌ای به حساب می‌آید. در سال‌های اخیر فیلم‌هایی از قبیل Slumdog Millionaire«میلیونر زاغه‌نشین»،«۱۲ سال بردگی»،  The Grand Budapest Hotel «هتل بزرگ بوداپست»، Birdman «بردمن» و The Martian «مریخی» محصول این کمپانی بوده‌اند و دیزنی این فرصت را برای بازگشت به رقابت در فصل جوایز که در سال‌های اخیر به شدت در آن ضعف داشته، غنیمت شمرده است. هر چه باشد کمپانی فاکس در سال‌های اخیر ۲۷ نامزدی در جوایز گلدن گلوب بدست آورده در حالی که سهم کمپانی دیزنی تنها ۲ نامزدی بوده است.

کمپانی دیزنی و کمپانی فاکس با هم نزدیک به ۲۷ درصد کل صنعت فیلم را شامل خواهند شد. این رقم از جمع میانگین سهم هر دو کمپانی در سال ۱۹۹۵ بدست آمده است. اما اکنون که تعداد کمپانی‌های معظم هالیوود از شش به پنج کاسته شده این رقم به طور چشمگیری از سهم نزدیک‌ترین رقیب بیشتر است.

براساس همان فرمول سال ۱۹۹۵ سهم کمپانی‌های معظم هالیوود به شرح زیر است: سهم کمپانی برادران وارنر (Warner Bros. Pictures) ۱۵.۳۶ درصد، کمپانی سونی (Sony Pictures) ۱۲.۲۲ درصد، کمپانی یونیورسال (Universal Pictures) ۱۱.۴۹ درصد و کمپانی پارامونت (Paramount Pictures) ۱۰.۸۹ درصد. بقیه‌ی صنعت فیلمسازی شامل کمپانی‌های کوچک‌تر و کمپانی‌های مستقل است. نکته‌ی جالب در اینجاست که آخرین باری که یک کمپانی معظم کمپانی دیگری را به تملک خود درآورد به سال ۱۹۸۲ برمی‌گردد که کِرک کرکوریان (Kirk Kerkorian) کمپانی یونایتد آرتیستس (United Artist) را خریداری و متعاقبا آن را با کمپانی مترو گلدن مایر (Metro Golden Mayer) ادغام کرد و کل سهم آن‌ها از صنعت فیلمسازی روی هم حتی به نزدیکی سهم دیزنی/فاکس نیز نمی‌رسد.

در حالی که برخی از طرفداران برای توانایی‌های بالقوه‌ی کمپانی مارول با فیلم‌هایی همچون X-Men «مردان ایکس» و Fantastic Four «چهار شگفت‌انگیز» هیجان‌زده هستند، این قرارداد ممکن است تبعات قابل توجهی بر خلاقیت و توزیع داشته باشد. هر چه باشد دیزنی به تازگی سعی کرد که در چرخه‌ی سالن‌های کوچک در سراسر آمریکا با عقد قرارداد توزیعِ مضحکی برای فیلم Star Wars: The Last Jedi «جنگ ستارگان: آخرین جدای» اعمال قدرت کند. ما فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم که در ادامه چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

تانی کال

برگرفته از ScreenRant

سینماگیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *