«دیوید لینچ» اهمیتی به نظرات شما در شبکه‌های اجتماعی نمی‌دهد

پیش از آنکه نقد فیلم‌ها توسط منتقدین اجازه انتشار بیابند، استودیوها معمولاً باید با مسئله «اولین واکنش‌ها» روبرو شوند. این عکس‌العمل‌ها می‌تواند در ۲۸۰ کلمه و یا کمتر فیلم را به نابودی بکشاند و به همین علت بود که دبیران جشنواره کن در اکران‌های خود تغییراتی به وجود آورد. از سوی دیگر این نظرات اولیه چنان حرف و حدیث‌های پیرامون فیلم را شکل می‌دهند که بعضی استودیوها انتشار آن را جدا از نقدهای مرسوم ممنوع می‌کنند.

اوایل ماه می، در جریان برگزاری فستیوال دو روزه‌ای که بنیاد لینچ در بروکلین نیویورک برگزار کرد، «دیوید لینچ» به سخنرانی پراخت و هنگامی که بحث به شبکه‌های اجتماعی کشیده شد، اینگونه واکنش‌های فوری را محکوم کرد. اگر با خلق و خوی لینچ آشنا باشید، حتماً می‌دانید که او میانه خوبی با شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی ندارد، به خصوص وقتی که پای سینما به میان بیاید.

وی در ابتدا از نیاز نوظهور مردم به بیان نظرات و عقایدشان در مورد یک فیلم بلافاصله پس از تماشای آن صحبت می‌کند. «این روزها مردم بعد از اینکه فیلمی را می‌بینند بی‌درنگ فشاری برای نوشتن در مورد آن احساس می‌کنند. باید شاعر باشند وگرنه کلمات ناامیدشان می‌کنند.»

احتمالاً بیشتر نظراتی که در شبکه‌های اجتماعی شما از طرف دوستان و آشنایان در مورد یک فیلم خوانده‌اید باید شامل جمله «وای خدای من، عالی بود!!!» یا چیزی شبیه این بوده باشد. به این ترتیب بسیار بعید است که از حساب توئیتر شما یک «راجر ایبرت» سر برآورد.

لینچ ضمناً از به اشتراک گذاری ویدئو در یوتوب، فیسبوک و اینستاگرام ابراز ناراحتی کرده و می‌گوید فیلمبرداری با موبایل مردم را بیشتر به ضبط تجربه سرگرم می‌کند و نه خود تجربه. کارگردان معتقد است که دوربین موبایل «باطن شما را فیلمبرداری نمی‌کند.» بنابراین بهتر این است که دیدن دوباره فیلم ضبط شده، با تکیه بر حافظه خود رویدادی را به خاطر آورید.

وقتی که بحث لینچ به علایقش کشیده می‌شود، فیلمساز حضار را غافلگیر می‌کند. از او پرسیده می‌شود که این روزها به کدام فرهنگ عامه علاقه‌مند است. «در حال حاضر از نقاشی لذت می‌برم. چند سریال جنایی و شبکه ولاسیتی را هم می‌بینم. از دیدن مردم که خودروشان رار شخصی‌سازی می‌کنند لذت می‌برم.»

لینچ در انتها از موفقیت می‌گوید. این کارگردان در ماه‌های اخیر فصل جدید «توئین پیکس» را به هوادارن دو آتشه تقدیم کرد. بنابراین در این مقطع زمانی، لینچ قطعاً در حال تجربه سطح جدیدی از موفقیت است. اما این به معنای آن نیست که او از آن لذت می‌برد. «موفقیت خطرناک است. شکست به شما آزادی می‌دهد چرا که چاره‌ای جز بهتر شدن ندارید. این حس زیبایی است. موفقیت خوب است اما گاهی مانع انجام کار می‌شود.»

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *