رئیس اتحادیه بازیگرها بعد از شکایت جوهانسون: دیزنی باید شرمنده باشد

اسکارلت جوهانسون از دیزنی به خاطر پخش آنلاین فیلم Black Widow همزمان با اکران سینمایی آن شکایت کرد. حالا رئیس صنف بازیگرها نیز حمایت مستقیم خود از او را اعلام کرد.

انواع‌واقسام افراد طی چند روز اخیر واکنش‌های مختلفی را از خود نسبت به شکایت چند ۱۰ میلیون دلاری اسکارلت جوهانسون از شرکت دیزنی نشان داده‌اند. مطابق گزارش‌ها حتی کوین فایگی، رئیس مارول استودیوز هم طرف جوهانسون را می‌گیرد و بازیگرهای فیلم‌های دیگر دیزنی که همزمان با اکران سینمایی وارد پخش اینترنتی پریمیر اکسس شبکه آنلاین دیزنی پلاس شدند، مشغول بررسی گزینه‌های خود برای ثبت شکایت مشابه هستند. دیزنی تا به امروز پنج فیلم سینمایی را همزمان با آغاز اکران آن‌ها در سینماهای آمریکا وارد سرویس اشتراکی استریم‌محور دیزنی پلاس کرده است؛ بلک ویدو، رایا و آخرین اژدها، مولان، جانگل کروز (گشت‌وگذار در جنگل) و کروئلا.

دیزنی پس از شکایت جوهانسون در یک بیانیه واکنش تندی به او نشان داد؛ تا حدی که این بازیگر از رفتار شرکت متعجب شد. اکنون رئیس SAG-AFTRA (اتحادیه‌ی بازیگرهای سینما و تلویزیون آمریکا) به نمایندگی از این صنف اعلام کرد که حامی جوهانسون است: «دیزنی باید شرمنده باشد که برای مقابله با او سراغ ترفندهای حوصله‌سربری همچون اشاره به جنسیت اسکارلت و قلدری نشان دادن به وی رفت. بازیگرها باید مطابق قرارداد حقوق بگیرند. اسکارلت جوهانسون به خوبی دارد توجه همه را به روش‌های جدیدی جلب می‌کند که شرکت‌ها برای ایجاد تغییر در مدل پخش به هدف کوتاه کردن دست سازندگان فیلم‌ها از درآمد، سراغ آن‌ها رفته‌اند.

هیچ‌کس در هیچ کاری نباید قربانی کاهش ناگهانی حقوق خود باشد. کاهش یافتن ناگهانی حقوقی که شما می‌دانستید به آن دست می‌یابید، نامعقول و ناعادلانه است. دیزنی و شرکت‌های مشابه وضعیت مالی بسیار خوبی دارند؛ تا حدی که اگر متعهد به قراردادهای سازندگان فیلم‌ها همچون بازیگرها باشند و حقوق آن‌ها را کامل بدهند، مشکلی پیدا نکنند؛ همان هنرمندهایی که این شرکت‌ها را به سودهای بزرگ رساندند».

اسکارلت جوهانسون در یکی از مناظر فیلم Black Widow

چند دهه است که در هالیوود افراد مختلف براساس مجموع فروش سینمایی فیلم، حقوق متغیر دارند. مثلا در قرارداد کارگردان یا بازیگر نوشته شده است که اگر فیلم الف به ۵۰۰ میلیون دلار فروش جهانی برسد، ۱۰ میلیون دلار به قرارداد هنرمند اضافه می‌شود. در نتیجه تیم قانونی اسکارلت جوهانسون می‌گوید که باتوجه‌به تاثیر واضح و انکارناپذیر پخش آنلاین فیلم Black Widow روی کاهش درآمد آن داخل سینماها، دیزنی عملا باعث شد که حقوق وی و برخی از سازندگان دیگر بلک ویدو که قرارداد مشابهی داشتند، کاهش جدی پیدا کند. برخی رسانه‌ها می‌گویند که باب آیگر، مدیرعامل سابق دیزنی هم به‌شدت از عملکرد شرکت در کنترل اوضاع به وجود آمده ناراضی است.

براساس تحلیل اتحادیه‌ی سینمادارها و شرکت آی‌مکس اگر فیلم Black Widow اکران سینمایی اختصاصی داشت، اکنون به فروش جهانی بالاتری دست پیدا می‌کرد. بالاخره چند فیلم در دنیای سینمایی مارول هستند که چه در نمرات مردمی و چه در نقدها ضعیف‌تر از بلک ویدو ظاهر شدند و در عین حال فروش سینمایی بسیار بالاتری نسبت به آن داشتند. در همین حین تمام درآمد فیلم از فروش در شبکه آنلاین دیزنی پلاس به‌صورت کامل به شرکت دیزنی تعلق دارد و مطابق قراردادهایی که چند سال قبل امضا شدند، طبیعتا هیچ تاثیر مثبتی روی حقوق اعضای تیم سازنده‌ی اثر همچون اسکارلت جوهانسون نمی‌گذارد.

تانی کال

زومجی

  • johansson

    بیوگرافی اسکارلت جوهانسون – Scarlett Johansson

    اسکارلت جوهانسون (به انگلیسی: Scarlett Johansson) (زاده ۲۲ نوامبر ۱۹۸۴ در نیویورک) بازیگر،…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *