«رابرت داونی جونیور»: اظهارات اسکورسیزی در مورد مارول منطقی نیست؛ برای اسکار رقابت نمی‌کنم

با توجه به انتقاد جنجالی «مارتین اسکورسیزی» از فیلم‌های مارول در هفته‌ی گذشته، انتظار می‌رفت که «رابرت داونی جونیور» پدرخوانده‌ی «دنیای سینمایی مارول» به اظهارات او واکنش نشان دهد. اسکورسیزی فیلم‌های استودیوی مارول را به پارک تفریحی شبیه دانسته بود تا سینما. داونی جونیور در مصاحبه با «هاوارد استرن» نظر اسکورسیزی را محترم می‌شمارد و می‌گوید به خوبی آگاه است که مارول در حال حاضر قدرتمندترین نیروی هالیوود است: «مانند یک سازمان بسیار عظیم و گسترده‌ی «هایدرا» است.»

استرن از داونی جونیور می‌پرسد که آیا به نظر او فیلم‌های مارول «سینما» هستند و داونی جونیور در پاسخ می‌گوید: «به هر حال در سالن‌های سینما اکران می‌شوند. به نظر اسکورسیزی احترام می‌گذارم. به اعتقاد من به نقطه نظرات مختلف احتیاج داریم تا توازن برقرار شود و پیشرفت کنیم.» داونی جونیور اگرچه عقیده‌ی اسکورسیزی را محترم می‌داند اما به نظر نمی‌رسد که چندان موافق دیدگاه او باشد. او در پاسخ به این پرسش که آیا اسکورسیزی به او توهین کرده یا نه می‌گوید: «نه. مانند این است که بگویید «هاوارد استرن» رادیو نیست [برنامه‌ی رادیویی نمی‌سازد]. چنین حرفی منطقی نیست.»

داونی جونیور می‌افزاید: «البته او به موفقیت ما حسادت نمی‌کند. او «مارتین اسکورسیزی» است. با این حال، صحبت در مورد اینکه چگونه این ژانر دوران ما و فرم هنری سینما را لکه‌دار کرده بسیار است، هرچند خوشحالم که بخشی از این «مشکل» هستم، البته اگر مشکلی وجود داشته باشد. شگفت‌آور است وقتی که مانند یک غول عظیم‌الجثه وارد می‌شوید و گوی سبقت را به این شکل بربایید.»

اسکورسیزی در مصاحبه مجله‌ی «امپایر» گفته بود: «من [فیلم‌های مارول] را نمی‌بینم. سعی کرده‌ام این کار را انجام دهم، متوجه هستید؟ اما این فیلم‌ها سینما نیستند. راستش را بخواهید، هرچقدر هم که خوش‌ساخت باشند و بازیگران در بالاترین سطح ظاهر شوند، بیشتر به پارک تفریحی شباهت دارند. این سینمایی انسانی نیست که سعی داشته باشد تجارت عاطفی و روانی را به انسان‌ دیگری منتقل کند.»

انتقاد اسکورسیزی واکنش‌های بسیاری را از سوی فیلمسازان و بازیگران «دنیای سینمایی مارول» در پی داشت. «جیمز گان» کارگردان «محافظین کهکشان» (Guardians of the Galaxy) از اولین افرادی بود که گفت اظهارات اسکورسیزی او را «غمگین» کرده است. «ساموئل ال. جکسون» نیز خصمانه واکنش نشان داد که «در مقابل ممکن است همه از فیلم‌های اسکورسیزی خوش‌شان نیاید.»

بسیاری از همکاران «رابرت داونی جونیور» بازی او در «انتقام‌جویان: آخر بازی» را شایسته‌ی نامزدی اسکار دانستند. دیزنی هفته‌ی گذشته اعلام کرد که این فیلم در رقابت اسکار بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین طراحی لباس و بخش‌های دیگر حاضر خواهد بود. اما بسیاری از هواداران از غیبت «رابرت داونی جونیور» در رقابت بهترین بازیگری به خاطر بازی در نقش «مرد آهنی/تونی استارک» ابراز نارضایتی کردند.

داونی جونیور دوشنبه شب در برنامه‌ی رادیویی «هاوارد استرن» حضور یافت. مجری  برنامه ابتدا به دست کم گرفته شدن فیلم‌های مارول از سوی رأی دهندگان اسکار معترض شد و گفت: «به این علت که یک فیلم ابرقهرمانی است، روی خوشی به آن نشان نمی‌دهند. بازی شما فوق‌العاده است. یک شخصیت کاملاً قابل‌باور از آب درآمده.» داونی جونیو اضافه می‌کند: «خیلی خوشحالم که این بحث را مطرح کردید، زیرا صحبت از [رقابت اسکار برای این نقش] هم به میان آمده بود و من گفته بودم اجازه دهید این کار را نکنیم.»

روشن است که «رابرت داونی جونیور» علاقه‌ای به حضور در رقابت اسکار ندارد، اما این تمایل او «جان فاورو» کارگردان «مرد آهنی» و هم‌بازی او در فیلم‌های مارول را ناخشنود خواهد کرد، چرا که فاورو پس از اکران «انتقام‌جویان: آخر بازی» در آپریل گذشته، همواره به دنبال نامزدی اسکار داونی جونیور بود.

او در مصاحبه با ورایتی گفته بود: «مطمئناً به او رأی خواهم داد. به نظر من او موفق شد ابعاد مختلف شخصیت را در طول فیلم‌های بسیار زیاد کشف و واکاوی کند. اگر نگاهی به فیلم‌های بیندازید، به ویژه نحوه‌ی آغاز و پایان داستان او و بازی‌اش در اولین فیلم تا «آخر بازی» را ببینید، متوجه خواهید شد که سیر شخصیت بسیار دقیقی دارد.»

فیلم‌های ابرقهرمانی اوایل سال ۲۰۱۹ موفقیت‌های عظیمی کسب کردند وقتی که «پلنگ سیاه» مارول در بخش بهترین فیلم نامزد شد، اما هنوز در بخش‌های بازیگری به توفیقی دست پیدا نکرده‌اند. بازی «مایکل بی. جوردن» در «پلنگ سیاه» یکی از مدعیان اسکار دانسته می‌شد اما در نهایت نامزدی اسکار به او تعلق نگرفت. در سالی که «واکین فینیکس» در نقش  «جوکر» ظاهر شده و برای اسکار رقابت می‌کند آیا داونی جونیور فرصتی برای موفقیت خواهد داشت؟ و آیا آکادمی امکان رقابت دو نقش ابرقهرمانی به صورت همزمان را فراهم می‌آورد؟ تنها پاسخ روشن در حال حاضر این است که برای «رابرت داونی جونیور» این مسائل اهمیتی ندارند.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *