«رابرت داونی جونیور» از نقش جنجالی خود در Tropic Thunder می‌گوید: دوستان سیاه‌پوستم فیلم را دوست داشتند

«رابرت داونی جونیور» با تبدیل شدن به «مرد آهنی» در «دنیای سینمایی مارول» در سال ۲۰۰۸ دوران بازیگری خود را زیر و رو کرد. اما او با بازی در نقش یک شخصیت سیاه‌پوست در فیلم «تندر استوایی» (Tropic Thunder) در همان سال تا مرز تباه ساختن دوران بازیگری‌اش هم پیش رفت. او که با آن تصمیم پس از ۱۲ سال هنوز جواب پس می‌دهد، در مصاحبه با پادکست «جو روگان» به این مسئله پرداخته است.

داونی جونیور می‌گوید: «مادرم وحشت کرده بود. [می‌گفت:] «بابی، دارم به تو می‌گویم، احساس خوبی در موردش ندارم.» جواب می‌دادم: «من هم همین‌طور، مادر.» وقتی بن [استیلر] تماس گرفت و گفت: «هی در فیلم باید این کار را انجام دهی» – می‌دانید فکر می‌کنم «شان پن» این نقش را هوشمندانه رد کرده بود. فکر کردم که بعد از «مرد آهنی» آن نقش را بازی کنم. اما بعد فکر کردم که ایده‌ی خوبی نیست.»

داونی جونیور در ادامه توضیح می‌دهد: «[بن] دقیقاً می‌دانست که چه تفکری در پس آن وجود دارد و آن را عملی کرد، غیرممکن بود که این اقدام به کابوس نژادپرستانه‌ی فیلم تبدیل نشود. این درحالی است که ۹۰ درصد دوستان سیاه‌پوست من می‌گفتند فوق‌العاده بوده. نمی‌توانم با [آن ۱۰ درصد دیگر] مخالفت کنم، اما می‌دانم که چه زمانی به احساسم اعتماد نکنم. فکر می‌کنم انجام کاری ناجور و ناشایست عذری نداشته باشد، اما مانند چاشنی مواد منفجره عمل کرد. به نظر من قدم اول رعایت مسائل اخلاقی است. گاهی باید بگویی: «بله من خراب کردم.» در دفاع از خود می‌توانم بگویم که «تندر استوایی» در مورد نادرستی عمل [بازی سفیدپوستان در نقش شخصیت‌های سیاهپوست] است.»

منتقدین از بازی داونی جونیور در «تندر استوایی» ستایش کردند و او در پایان سال نامزد اسکار، گلدن گلوب و صنف بازیگران شد. او تمامی جوایز را در آن سال به «هیث لجر» بازیگر نقش «جوکر» در فیلم «شوالیه‌ی تاریکی» واگذار کرد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *