خانه بازی راهنمای بازی INJUSTICE 2 “قسمت دوم”

راهنمای بازی INJUSTICE 2 “قسمت دوم”

1

راهنمای بازی Injustice 2 برای بازیکنان جدید

“قسمت دوم”

همانطور که در قسمت قبلی هم گفتیم، بازی Injustice 2 مدتی است که عرضه شده و قهرمانان و جنایتکاران دنیای DC در مبارزات آنلاین در حال نبرد با یکدیگر هستند. ولی یک سری از بازیکنان ممکن است با یادگیری مکانیک‌های بازی مشکل داشته باشند یا این که کلا چیزی در مورد گیم پلی سری Injustice ندانند. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، نکات پایه بازی را به این گروه از بازیکنان یاد دهیم. اما اشتباه نکنید؛ چون این مطلب فقط مختص تازه کارها یا فقط برای یادگیری مسائل پایه بازی نیست! بلکه نکاتی مهم که ممکن است از وجودشان خبر نداشته باشید را نیز به شما خواهیم آموخت تا بتوانید بهتر از قبل مبارزه کنید.

نکته بسیار مهم: یادگیری مفاهیم و اصطلاحات موجود در قسمت اول، برای فهم درست و کامل تکنیک‌ها و توضیحات، ضروری است. پس چنانچه قسمت اول این راهنما را مطالعه نکرده‌اید، قبل از ادامه دادن از طریق این لینک به مطالعه‌ی آن بپردازید.

نوار انرژی

حالا که بحث حملات ویژه و کامبوها را پشت سر گذاشته‌ایم، اجازه بدهید تا کمی هم در مورد آن نواری که در زیر صفحه قرار دارد و یکی از قسمت‌های مهم بازی است، صحبت کنیم. استفاده از نوار انرژی در اینجاستیس 2 نه تنها می‌تواند باعث رهایی شما از زیر فشارهای حریف، بهبود حرکات ویژه یا حتی بازیابی جان در راند دوم شود، بلکه می‌تواند باعث اجرای یک Super Move شود. این حرکت، راهی ساده برای کسانی است که تازه کار هستند و می‌خواهند تا میزان ضربه‌ی بالایی را به حریف وارد کنند. درست همانند بازی اول اینجاستیس یا حتی سری مورتال کامبت، تنها با فشردن دکمه‌های L2 و R2 (LT و RT در نسخه Xbox) می‌توانید به اجرای Super Moveها بپردازید. این یک حمله بسیار سینماتیک و بسیار قدرتمند است که تمام نوار انرژی‌تان را مصرف می‌کند؛ ولی میزان ضربه‌ی واقعا بالایی را نسبت به کارکتر انتخابی، وارد می‌کند.

شاید باورتان نشود، ولی یک حقه‌ی مخفی در مورد این حرکات در Injustice 2 وجود دارد. اگر شما دکمه 3 یا همان Heavy Attack را دقیقا هر بار که حریفتان در طی Super Moveها مورد ضربه خوردن قرار می‌گیرد فشار دهید، می‌توانید میزان ضربه‌ی بیشتری را به ازای هر کدامشان وارد کنید. در مورد بعضی از Super Moveها شما حتی می‌توانید میزان ضربه‌ی وارد شده را تا چیزی حدود 10 درصد بیشتر از حالت عادی (مثلا 442 واحد به جای 434 واحد معمولی) افزایش دهید. البته وقتی می‌توانید از اجرای درست این حقه مطمئن شوید که یک نشان شمشیر قرمز را زیر خط جان مشاهده کنید. نکته جالب‌تر اینجاست که شما می‌توانید از این حقه برای دفاع کردن نیز استفاده کنید! اگر شما در موقعیتی قرار گرفته‌اید که در حال ضربه خوردن از Super Move حریف هستید، می‌توانید دقیقا همان روش بالا را تکرار کنید و این کار باعث می‌شود تا این بار میزان ضربه‌ای که دریافت می‌کنید، کمتر شود.

“نشانگرهای افزایش (شمشیر قرمز) و یا کاهش (سپر آبی) میزان ضربه دریافتی از Super Move با فشار دادن دکمه 3″

با استفاده از نوار انرژی حتی می‌توانید تعدادی از حملات ویژه را با روش‌های مختلف بهبود ببخشید. این ویژگی برای تمام حرکات در دسترس نیست؛ پس باید به لیست حرکات کارکترها مراجعه کنید و ببینید که کدامیک از حرکات از این قابلیت که با نام Meter Burn شناخته می‌شود، استفاده می‌کنند. در مورد بسیاری از حرکات، استفاده از Meter Burn باعث می‌شود تا در ازای مصرف یک وارد از نوار انرژی، آن حرکت به یک حمله‌ی کاملا امن تبدیل شود یا این که بتوانید نسبت به حریفتان برتری پیدا کنید.

حتی بعضی از Meter Burnها می‌توانند تا ویژگی‌های حرکات را کاملا تغییر دهند. به عنوان مثال، اگر برای اجرای حرکت Grappling Hook بتمن از Meter Burn استفاده کنید، این حرکت این بار کارکتر حریف را برای مدتی کوتاه وارد حالت گیجی (Stun) خواهد کرد که به شما اجازه می‌دهد تا یک کامبوی کامل را روی حریف اجرا کنید. و اگر بخواهید تا از دو واحد از نوار انرژی استفاده کنید، می‌توانید تا بسیاری از زنجیره‌ها را به Back + 3 (حرکت Wall Bounce) یا به Forward + 3 (حرکت Overhead) متصل کنید. برای این کار می‌بایست در میان زنجیره، Down, Back, Meter Burn یا Back, Back, Meter Burn را برای اجرای Wall Bounce، و Down, Forward, Meter Burn یا Forward, Forward, Meter Burn را برای اجرای Overhead وارد کنید.

نوار انرژی را حتی می‌توان برای دفاع یا برای داشتن پویایی بیشتر استفاده کرد. به عنوان مثال، Meter Burn Roll ویژگی جدیدی است که در این نسخه به بازی اضافه شده است تا از آن برای کم کردن فاصله میان کارکترها (مخصوصا آن‌هایی که به شدت روی استفاده از Projectileها تمرکز دارند) استفاده کنید و یا این که فضای نمایش داده شده در هنگام مبارزه را کوچک‌تر کنید؛ چون که زمین‌های مبارزه در این بازی واقعا بزرگ هستند. Meter Burn Roll به یک واحد از نوار انرژی نیاز دارد و با فشردن کلیدهای Forward, Forward, Meter Burn قابل اجراست. البته مراقب باشید؛ چون تنها قسمتی که در طول این حرکت از Invincibility بهره می‌برد، قسمتی است که کارکترتان در حال غلتیدن است. پس در زمانی که کارکترتان مشغول انجام Dash ابتدایی برای انجام حرکت است، و یا در انتهای این حرکت و در هنگامی که کارکترتان برای مدتی به حالت Recovery وارد می‌شود، کاملا آسیب پذیر هستید. اکثر کارکترها نیز انواع مختلفی از Meter Burn Roll را در اختیار دارند؛ مثلا بعضی از آن‌ها مانند Dr. Fate می‌توانند مسافت بیشتری را طی کنند در حالی که عده‌ای دیگر مانند Scarecrow مسافت کمتری را می‌پیمایند.

اگر بخواهید تا از Juggle شدن (ضربه خوردن مداوم در شرایطی که کارکترتان به هوا پرتاب شده است) توسط یک کامبو رهایی یابید، می‌توانید از دو واحد انرژی استفاده کنید تا یک Air Escape را اجرا کنید. هر بار که کارکترتان در اینجاستیس 2 در حال Juggle شدن است، می‌توانید با انجام Air Escape از آن کامبو رهایی یابید و به سمت بالا یا عقب بپرید. برای انجام این حرکت، لازم است تا دکمه‌های Back + Meter Burn را برای پریدن به سمت عقب، و یا Up + Meter Burn را برای پریدن به سمت بالا فشار دهید. البته توجه داشته باشید که تا زمانی که کارکترتان به زمین نرسیده است، کاملا آسیب پذیر خواهد بود و توانایی انجام هیچ حرکتی مانند حتی دفاع کردن را ندارید. این قابلیت بیشتر برای گول زدن حریف استفاده می‌شود؛ یعنی درست زمانی که حریف در حال اجرای یک کامبو است و فکر می‌کند که تمامی ضرباتش برخورد خواهند کرد، با اجرای Air Escape می‌توانید به او ضدحمله بزنید. اگر هم زیاد از حد در حال از دست دادن جان با دفاع کردن هستید (با ضربه خوردن در حالت دفاع نیز مقداری اندک از جانتان کم می‌شود)، می‌توانید از یک واحد انرژی استفاده کنید تا یک Block Escape انجام دهید. برای این کار باید در حال دفاع کردن، دکمه‌های Forward + Meter Burn را فشار دهید تا کارکترتان با اجرای یک حرکت، حریف را به سمت عقب رانده و از خود دور کند.

البته یکی از موثرترین روش‌های استفاده از Meter Burn، استفاده کردن آن با حرکات Back + 3 و Forward + 3 است. قبلا به این موضوع اشاره کرده بودیم که چگونه می‌توانید بعضی حرکاتتان را به Back + 3 یا Forward + 3 کنسل کنید؛ حالا اگر همین کار را با استفاده از Meter Burn انجام دهید، کارکتر شما یک واحد Armor دریافت می‌کند. یعنی این که اگر حریف در حال انجام این حرکت به شما حمله کند، یکی از ضربات نادیده گرفته می‌شود و نسبت به آن Invincibility خواهید داشت. پس دفعه‌ی بعدی‌ای که Bane از آن سر زمین در حال یورش آوردن به سمت شماست و نمی‌دانید چه باید بکنید، اگر وضعیت Trait او در بالاترین حدش نیست شاید بخواهید تا از Meter Burn حرکت Back + 3 استفاده کنید.

زمین‌های مبارزه و اجزای محیطی

در نهایت وقتش رسیده تا در مورد زمین‌های مبارزه / مراحل و سپس مکانیک Clash صحبت کنیم. مراحل در این بازی، درست مثل نسخه پیشین هستند و هرکدامشان ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. هر مرجله نقاطی و اجزائی دارد که توسط کارکترتان می‌توانید با فشار یک دکمه (R1 به صورت پیش فرض) با آن‌ها به تعامل بپردازید. شما زمانی می‌توانید از توانایی تعامل با اجزای محیط مطلع شوید که دکمه‌ی اختصاص یافته به این عمل در قسمت بالا و وسط تصویر ظاهر شود. اجزای قابل تعامل بسیاری در طول مراحل وجود دارند و خیلی سخت است که بخواهیم کاری که هرکدامشان انجام می‌دهند را شرح دهیم. ولی کارایی آن‌ها شامل جابجا شدن در محیط، وارد کردن ضربه‌ی اضافه و حتی به دام انداختن حریف و فراهم آوردن موقعیت برای اتصال یک کامبو (مرحله‌ی مربوط به Brainiac) نیز می‌شود. شما حتی می‌توانید از Meter Burn برای تعامل با این اجزا استفاده کنید. برای این کار فقط کافیست تا دکمه مربوط به Meter Burn را همزمان با دکمه استفاده از اجرای محیط فشار دهید تا این حرکت با یک واحد Armor اجرا شود.

ولی این که یک کارکتر چگونه از برخی اجزای محیطی استفاده می‌کند، به توانایی‌هایش بستگی دارد. اینجاستیس 2 پر از قهرمانانی است که سطح قدرت و توانایی‌های مختلفی دارند و برای همین به شکل‌های متفاوتی از اجزای محیطی استفاده می‌کنند؛ مثلا بتمن از یک بشکه برای پریدن به سمتی دیگر استفاده می‌کند ولی سوپرمن از همان بشکه برای حمله استفاده کرده و آن را به سمت حریف پرتاب می‌کند. درست است که این موضوع در مورد تمام اجزای محیطی صدق نمی‌کند، ولی چون اکثریت آن‌ها از این قاعده پیروی می‌کنند بهتر است با این که هر کدام از اجزای مراحل چگونه کار می‌کنند، آشنایی داشته باشید.

“در صورت نزدیک بودن به یک جزء قابل تعامل، دکمه مخصوص استفاده از آن در مکان مشخص شده ظاهر می‌شود”

اکثریت مراحل بازی نیز دارای Stage Transitionها هستند که از اینجاستیس 1 بازگشته‌اند و علاوه بر واردکردن میزان ضربه‌ی بالا، بسیار خفن نیز به نظر می‌رسند. شما فقط در صورتی می‌توانید حریف را به سمت یک Stage Transition پرتاب کنید که از حمله‌ی Back + 3 استفاده کنید. این حملات تنها در یکی از بخش‌های سمت چپ یا سمت راست مراحل قابل دسترسی هستند و همچنین در تمام مراحل موجود نیستند؛ ولی اگر از Back + 3 استفاده کنید و بتوانید این حمله را در کناره‌ی زمین مبارزه انجام دهید، بلافاصله شاهد یک Stage Transition خواهید بود و همچنین به یک زمین مبارزه‌ی جدید نیز در داخل همان مرحله دسترسی پیدا خواهید کرد.

همچنین یک سری قسمت‌های قابل تعامل خاص با نام Stage Bounce نیز در داخل مراحل وجود دارند. با فشار دادن دکمه اختصاص یافته به تعامل با محیط در قسمت‌های خاصی از مراحل، می‌توانید حریف را به سمت پس زمینه مراحل پرتاب کنید تا بعد از برخورد به آن‌ها، دوباره به سمت زمین برگردند. البته دقت داشته باشید که متصل کردن این حملات به یک کامبو، کار نسبتا سختی است و باید دانش خوبی نسبت به هر مرحله داشته باشید. پس اجرای درست این حرکت و متصل کردن آن به یک کامبو، چیزی است که بین یک بازیکن حرفه‌ای اینجاستیس 2 و سایر بازیکنان تمایز ایجاد می‌کند.

Clash و Wager

سیستم Clash همچنین یکی از قسمت‌های منحصر به فرد اینجاستیس 2 است. درست برخلاف سایر بازی‌های Netherrealm، این بازی به آن صورت از Combo Breakerها بهره نمی‌برد؛ بلکه برای متوقف کردن کامبوی حریف می‌بایست از Clash استفاده کنید. البته برای فعال سازی Clash دو پیش نیاز وجود دارد: باید نوار جان ابتدایی‌تان تمام شده باشد و همچنین در حال ضربه خوردن از کامبوی حریف باشید. هر وقت که این پیش نیازها فراهم باشند، می‌توانید دکمه‌های Forward + Meter Burn را فشار دهید تا Clash را اجرا کنید. در این شرایط و بعد از این که دو کارکتر با جملاتی یکدیگر را خطاب کردند، شما بسته به مقدار انرژی‌ای که در اختیار دارید، نوار جانتان را بازیابی می‌کنید یا مقداری از آن را از دست می‌دهید. این مورد همچنین با نام سیستم Wager (شرط بندی) نیز شناخته می‌شود؛ چون شما و حریفتان عملا در حال شرط بندی بر سر مقدار انرژی‌ای که می‌خواهید استفاده کنید، هستید.

شما یک نوار انرژی 4 واحدی در اختیار دارید و هر واحد از آن نشان می‌دهد که چقدر از جانتان را می‌توانید بازیابی کنید. با مصرف یک واحد 15 درصد، دوواحد 25 درصد، سه واحد 30 درصد و چهار واحد 33 درصد از میزان جانتان را بازیابی خواهید کرد. احتمالا متوجه شده‌اید که هر چقدر میزان واحد‌های مصرفی بیشتر باشد، جان کمتری را بازیابی می‌کنید و این موضوع واقعا مهم است؛ چون اگر حریفتان نیز مقداری انرژی داشته باشد، می‌تواند آن را علیه شما استفاده کند. به عنوان مثال، شما 3 واحد انرژی مصرف می‌کنید که باید در حالت عادی 30 درصد از جانتان را بازیابی کند؛ ولی اگر حریفتان نیز از 2 واحد انرژی علیه شما استفاده کند، این مقدار از تعداد واحد‌های انتخابی شما کسر شده و بنابراین تنها به ازای یک واحد یا همان 15 درصد جانتان را بازیابی خواهید کرد. این موضوع همچنین در مورد شرایط معکوس نیز صادق است. یعنی اگر حریفتان مقدار انرژی مناسبی نداشته و Clash را انجام داده باشد، می‌توانید با استفاده از نوار انرژی‌تان میزان ضربه‌ی بسیار مناسبی را به او وارد کنید.

درصد جان دریافتی/ضربه وارد شده در انتهای Clash به ازای تعداد واحد‌های نوار انرژی

شاید بهترین میزانی که برای بازیابی جان نیاز دارید همان 25 درصد باشد؛ چون یک واحد 15 درصد و دو واحد 25 درصد از میزان جان شما را برمی‌گرداند و بعد از آن هم استفاده از واحد سوم تنها 5 درصد و واحد چهارم نیز تنها 3 درصد دیگر به میزان جان دریافتی شما اضافه می‌کند. پس پیشنهاد می‌کنیم که تنها از دو واحد از نوار انرژی استفاده کنید و بقیه آن را برای کارهای دیگری مثل Meter Burn حرکات Back + 3 و Forward + 3، یا Meter Burn Roll و Air Escape استفاده کنید. چیزی هم که خیلی از بازیکنان نمی‌دانند، این است که شما می‌توانید حتی با یک نوار انرژی خالی نیز به اجرای Clash بپردازید. Clash را فقط می‌توان یک بار و آن هم در حالی که از خط جان دومتان استفاده می‌کنید، انجام داد؛ ولی اگر ببینید که هیچ انرژی‌ای برای Wager در اختیار ندارید و وضعیت حریفتان هم همین گونه است، کاملا می‌توانید به انجام Clash بپردازید. البته انجام این کار در شرایطی که حریفتان مقداری انرژی برای ضربه زدن به شما دارد، اصلا پیشنهاد نمی‌شود؛ مگر زمانی که مطمئن هستید که حریفتان می‌تواند با کامبویش، کارکترتان را تا حد مرگ بزند.

همانطور که قبلا گفتیم، شما فقط در صورتی می‌توانید عمل Clash را انجام دهید که در حال ضربه خوردن توسط یک کامبو باشید؛ ولی چند استثنای خاص در این مورد وجود دارد. به عنوان مثال، حرکات Forward + 3 و Back + 3 غیر قابل دفع توسط Clash هستند. یعنی اگر شما در حال ضربه خوردن با این حملات باشید و دکمه‌های Forward + Meter Burn را بفشارید، عمل Clash انجام نمی‌شود. پس اگر حریفتان جان کمی برایش باقی مانده و توانایی اجرای Clash را دارد و شما هم می‌خواهید تا سریع کارش را تمام کنید، ایده‌ی خوبی است که از Back + 3 برای اجرای یک Wall Bounce استفاده کنید و در هنگامی که حریف در حال پرتاب شدن به سمت شماست، با استفاده از Forward + 3 یا همان حرکت Overhead او را به زمین بکوبید. این زنجیره با این که خیلی کوتاه است، ولی غیرقابل دفع کردن توسط Clash است و میزان ضربه‌ی خوبی را نیز به حریف وارد می‌کند.

و این هم تمام چیز‌هایی بود که برای انجام بازی Injustice 2 به آن‌ها نیاز داشتید. حالا می‌توانید با توجه به اطلاعاتی که بدست آورده‌اید، شروع به بازی کردن بکنید و وضعیت بهتری در برابر حریفانتان داشته باشید. لازم به ذکر است که بسیاری از مطالب موجود در این راهنما، از جمله مواردی هستند که تقریبا همیشه در بازی‌های فایتینگ مشاهده می‌شوند. پس با خواندن این راهنما نه تنها در مورد ویژگی‌های Injustice 2، بلکه در مورد ویژگی‌های تعداد بسیاری از بازی‌های فایتینگ موجود در بازار نیز اطلاعات بدست آورده‌اید. امیدواریم این راهنما توانسته باشد تا به شما کمکی کرده باشد.

نویسنده و مترجم: پرهام آقاخانی

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *