راه های کاهش آبریزش بینی در فصل سرما

با سردشدن هوا، گلودرد، سرفه و آبریزش بینی مشکلاتی هستند که گریبان اکثر ما را خواهند گرفت. با «چطور» همراه باشید تا با راه‌های قطع و کاهش آبریزش بینی آشنا شوید.

آبریزش بینی برای همه‌ی ما اتفاق می‌افتد و وضعیتی است که می‌توان به‌راحتی آن را در خانه برطرف کرد. آبریزش بینی دلایل بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن، عفونت ویروسی سینوس‌ها و سرماخوردگی است. دلایل دیگری که می‌توانند باعث آبریزش بینی شوند، عبارت‌اند از آلرژی، تب بالا و… .

اگر ترجیح می‌دهید که برای قطع‌کردن آبریزش بینی از راه‌حل‌های طبیعی استفاده کنید، چند روش را برای شما ذکر کرده‌ایم. راه‌حل‌های زیر را امتحان کنید و ببینید کدام‌یک برای شما مفید است و آبریزش بینی شما را قطع می‌کند.

۱. مایعات فراوان بنوشید

اگر گرفتگی بینی هم دارید، مصرف آب و مایعات می‌تواند به بهبود آبریزش بینی شما کمک کند. مصرف مایعات باعث می‌شود که مخاط سینوس‌های شما رقیق شود و تمیزکردن بینی‌تان آسان‌تر شود. در غیر این‌ صورت، مخاط بینی شما ضخیم و چسبنده می‌شود و به بینی شما بیشتر صدمه خواهد زد.

از مصرف نوشیدنی‌هایی که آب بدن شما را کم می‌کنند، مانند نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا الکلی اجتناب کنید.

۲. دمنوش‌های داغ

آبریزش بینی دمنوش داغ

از سوی دیگر، مصرف نوشیدنی‌های داغ مانند چای، بیشتر از نوشیدنی‌های خنک به شما کمک می‌کنند. نوشیدنی‌های داغ به‌سبب بخار و حرارت، راه‌های تنفسی را باز و گرفتگی آن را برطرف می‌کنند.

برخی از دمنوش‌ های گیاهی حاوی موادی هستند که گرفتگی بینی را از بین می‌برد. به‌دنبال دمنوش‌هایی باشید که حاوی مواد ضدالتهاب و آنتی‌هیستامین هستند. برخی از گیاهان داری این مواد، عبارت‌اند از: بابونه، زنجبیل، نعناع و گزنه.

یک فنجان دمنوش گیاهی داغ (ترجیحا بدون مواد کافئینی) تهیه کنید و پیش از نوشیدن، بخار آن را استشمام کنید. معمولا آبریزش بینی با گلویی دردناک همراه است. نوشیدن دمنوش‌های داغ گیاهی، برای درمان گلودرد هم مفید است.

۳. بخور صورت

راه های کاهش آبریزش بینی در فصل سرما

پژوهش‌ها نشان داده است که تنفس بخار داغ آبریزش بینی را درمان می‌کند. پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ روی افراد مبتلا به سرماخوردگی انجام شد، نشان داد که استنشاق بخار خیلی مؤثر است. استفاده از بخار، زمان بهبودی بیماری را یک هفته کاهش می‌دهد. علاوه‌بر استشمام بخار داغ یک فنجان دمنوش گیاهی، از بخور هم استفاده کنید. به روش زیر اقدام کنید:

  • آب تمیز را در قابلمه‌ای تمیز روی اجاق گرم کنید. آن را فقط تا جایی گرم کنید که بخار تولید شود. نگذارید ظرف آب شما بجوشد.
  • برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صورت خود را روی بخار نگه دارید. از راه بینی نفس‌های عمیق بکشید. اگر صورت‌تان خیلی داغ شد، لحظه‌ای صورت‌تان را کنار بکشید و سپس دوباره ادامه دهید.
  • پس از بخور، محتویات بینی خود را خالی کنید تا از شر مخاط راحت شوید.

اگر مایل بودید، چند قطره از اسانس‌های رفع گرفتگی بینی به آب بخور اضافه کنید. به‌ازای هر لیتر آب، ۳۰ قطره اسانس رفع گرفتگی بینی کافی است. روغن‌ها و اسانس‌های اکالیپتوس، نعناع، کاج، رزماری، مریم گلی، نعنای تند، درخت چای (مالهوکا) وآویشن انتخاب‌های خوبی هستند. ترکیبات موجود در این گیاهان مانند منتول و تیمول در بسیاری از داروهای عمومی رفع گرفتگی بینی وجود دارند. اگر این اسانس‌ها را در اختیار ندارید، از گیاهان خشک استفاده کنید. بخور خود را به یک دمنوش گیاهی تبدیل کنید و بخارها را تنفس کنید. نتیجه در هر دو حالت یکسان است.

۴. دوش آب داغ

می‌خواهید خیلی سریع از شر آبریزش بینی خلاص شوید؟ از دوش آب گرم استفاده کنید. دوش آب گرم مانند دمنوش داغ یا بخور می‌تواند به بهبود آبریزش بینی کمک کند. صورت و سینوس‌های خود را زیر دوش نگه دارید تا بهترین نتیجه را برای کاهش آبریزش بینی بگیرید.

۵. نتی پات

آبریزش بینی نتی پات

استفاده از نتی پات برای مرطوب‌کردن بینی (شست‌وشوی بینی) راهی معمول برای حل مشکلات سینوسی مانند آبریزش بینی است. نتی پات‌ها قوری‌هایی کوچک هستند. شما محلول آب نمک گرم را درون نتی پات می‌ریزید. سپس از نتی پات برای ریختن محلول داخل یک سوراخ بینی و خروج آن از سوراخ بینی دیگر استفاده می‌کنید. این کار سینوس‌های شما را به‌خوبی می‌شوید.

بسته‌ی نتی پات را از داروخانه تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که با دقت به دستورالعمل آن عمل می‌کنید. استفاده‌ی نادرست از نتی پات می‌تواند آبریزش بینی شما را بدتر کند یا منجر به عفونت سینوس شود. البته چنین اتفاقاتی به‌ندرت رخ می‌دهند.

به‌جای آب شهری از آب مقطر و استریل برای نتی پات خود استفاده کنید. می‌توانید از اسانس‌های رفع گرفتگی بینی که در بالا اشاره شد، استفاده و به محلول نمکی نتی پات خود اضافه کنید. دو یا سه قطره در هر پات کافی است.

۶. استفاده از غذاهای تند

غذاهای تند آبریزش بینی شما را بدتر می‌کنند. اما اگر نشانه‌های گرفتگی بینی دارید، غذاهای تند می‌توانند به شما کمک کنند. اگر می‌توانید غذاهای تند را تحمل کنید، بد نیست که این روش را امتحان کنید. اگر به غذاهای تند عادت ندارید، در ابتدا کمی ادویه‌ی تند را امتحان کنید تا ببینید آیا برای شما مفید است یا خیر.

ادویه‌های تند مانند فلفل هندی،‌ هابانرو، ترب کوهی و زنجبیل انتخاب‌های مناسبی هستند. این ادویه‌ها، وقتی خورده می‌شوند، بدن را گرم، مخاط راه‌های تنفسی را رقیق و مشکلات سینوسی را حل می‌کنند.

۷. کپسِیسین

کپسِیسین ماده‌ی شیمیایی عامل تندی فلفل است. از کپسِیسین برای درمان دردهای عصبی و پسوریازیس استفاده می‌شود؛ اما اگر آن را به بینی خود بمالید، آبریزش بینی ناشی از گرفتگی بینی بهبود پیدا می‌کند.

چندین پژوهش نشان داده‌اند که کپسِیسین در درمان آبریزش بینی از محصولات تجاری بودزوناید مؤثرتر عمل می‌کند.

نتیجه‌گیری

داروهای خانگی زیادی برای رهایی از آبریزش بینی وجود دارد. هیچ‌یک از این درمان‌های خانگی برای درمان سرماخوردگی، درمان حساسیت فصلی و عفونت‌های ویروسی و سایر علت‌های محتمل آبریزش بینی طراحی نشده‌اند.

این روش‌ها فقط آبریزش بینی شما را تسکین می‌دهد. اگر سرما خورده‌اید، عفونتی ویروسی یا آلرژی دارید، از درمان‌های تخصصی‌تری استفاده کنید.

تانی کال

برگرفته از healthline

چطور

insta-tanikal
  • چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟

    چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟ ازدواج فامیلی بع علت نزدیک بودن ژن طرفین به هم می تواند …
  • جوش صورت

    نشانه های جوش صورت

    نشانه های جوش صورت براساس سیستم سلامتی آیورودا و طب سنتی چینی، با توجه به نقشه‌ی صورت، مکا…
  • دندان

    درمان درد ریشه دندان

    درمان درد ریشه دندان یکی از بد ترین درد هایی که به سراغ انسان می آیند دندان درد است. اسن د…
  • سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد سیستم ایمنی بدن یک نوزاد تازه متولد شده، در ح…
  • دهان

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟ همشیه بوی بد دهان بر اثر مشکلات بهداشت دهان و دندان نمی باشد و …
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *