رفتارهای مسبب عدم پیشرفت در محیط کار

طرز فکر اغلب افراد به این صورت است که افراد با تجربه و متخصص، بهتر و بیشتر از سایر افراد می‌توانند در شغل خود پیشرفت کنند و به جایی که می‌خواهند، برسند؛ ولی هر شخصی که سابقه‌ کار داشته و در جایی مشغول به کار باشد، می‌داند این طرز فکر درست نیست. عده‌ای معتقدند سیاست‌ کاری این افراد سبب پیشرفتشان می‌شود و برخی دیگر اعتقاد دارند که علاقه مدیران به این افراد دلیل این امر است. ولی حقیقت این است که نوع برخورد و شخصیت این افراد نقش و تأثیر بیشتری از تجربه و تخصص دارد.

تعریف سبک رفتاری

نحوه برخورد و تعامل شما با سایر افراد در محیط کار شخصیت کاری شما را بوجود می‌‌آورد. دیگران بر اساس رفتارهای شما شروع به شناختن سبک زندگی و نوع شخصیتتان خواهند کرد و سپس در مورد کارهایی که می‌توانید و کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید نظر خواهند داد. این موارد، سبک رفتاری یا تیپ شخصیتی شما نامیده می‌شوند. چهار نوع سبک رفتار اصلی وجود دارد: مدیریتی، متفکر، احساسی و پرانرژی. با انجام دادن یک تست شخصیت می‌توانید سبک رفتاری خود را تشخیص دهید. هر سبک رفتار نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارا است  و نمی‌توان یکی را برتر و بهتر از دیگری دانست. ولی یکی از این سبک‌ها بیشتر از بقیه موجب عدم پیشرفت شغلی می‌شود.

هر زمانی که شروع به سخن گفتن می‌کنیم، در واقع پنجره ای به روح‌ ما باز می‌شود. از بین این چهار سبک، افراد درون‌گرا و متفکر در پیشرفت حرفه‌ای بیشتر از بقیه دچار مشکل می‌شوند و رنج می‌کشند. آن‌ها شخصیتی صبور و آرام و متفکر دارند و افراد کم حرف و ساکتی هستند.

یکی از مشتری‌های من (جی. تی. اودانل، نویسنده متن اصلی) که دارای شخصیتی درون‌گرا و متفکر است در پاسخ به این سؤال که چرا زمان سخن گفتن و حرف‌زدن کلمه‌هایش را با احتیاط و تفکر انتخاب می‌کند اینطور جواب داد: «مشکل اصلی در چگونگی درک رفتارهای افراد درون‌گرا و متفکر توسط سایر تیپ‌های شخصیتی است. اشخاص دارای تیپ شخصیتی متفکر با سیاست‌های رفتاری در محیط کار آشنا نیستند. آن‌ها اهل شایعه‌پراکنی در محیط کار و به دنبال تعریف و تمجید دیگران نیستند. آن‌ها تمام حواسشان را روی کار خودشان معطوف می‌کنند و با پشتکار و تلاشی مداوم، کار خود را به نحو‌ احسن و عالی انجام می‌دهند.

به‌عنوان نتیجه، من جمله‌های زیرا در مورد افراد درون‌گرا از زبان مدیران آن‌ها شنیده‌ام:

او نسبت به کاری که انجام می‌دهد حس خوبی دارد و خوشحال است وعلاقه‌ای به ارتقاء و یک پست بهتر ندارد؛ هم‌چنین اگر اعتراضی داشته باشد می‌تواند به‌راحتی آن را بیان کند.

یا

او کارش را دوست دارد. من فکر نمی‌کنم که او بتواند از عهده‌ی کار بیشتری برآید و حرفی برای گفتن داشته باشد.

باور عمومی بر این فرض استوار است که افراد درون‌گرا در مورد رتبه و موقعیت و جایگاه خود رضایت کامل دارند؛ زیرا این افراد هیچ وقت در مورد این موضوع صحبت نمی‌کنند و هرگز به خاطر نگرفتن پاداش و ترفیع خشمگین و عصبی نمی‌شوند؛ اما حقیقت این است که افراد درون‌گرا بسیار حساس و زودرنج  و از عصبانی شدن، درگیری و رویارویی با دیگران گریزان هستند. بنابراین ترجیح می‌دهند که احساس واقعی خود را مخفی کنند و بروز ندهند؛ به همین دلیل در حین انجام کار موضوع ارتقاء و پیشرفت را نادیده می‌گیرند و به این مسائل علاقه نشان نمی‌دهند.

اگر درونگرا هستید، از راهکارهای زیر استفاده کنید

۱ – لیستی از توانایی‌های خود برای کاهش هزینه‌های شرکت تهیه کنید

هدف از انجام این کار این است که نه‌تنها هزینه‌ی استخدام خود را برای شرکت توجیه کنید؛ بلکه نشان بدهید که چگونه می‌توانید سودی بیشتر از آنچه از شما انتظار می‌رود عاید شرکت کنید. شمردن توانایی‌ها و تجربیات باعث می‌شود بیشتر به ارزش‌های خود پی ببرید و در نتیجه با اعتمادبه‌نفس و تمرکز بیشتر و بهتری به کار خود ادامه دهید.

۲- یک جلسه دونفره با رئیس خود ترتیب دهید

گزارشی آماده کنید و به مدیر مستقیمتان اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت شرکت مانند میزان فروش و تولید، تاریخ‌ چک‌‌ها، زمان خرید کالاهای جدید و … بدهید. با استفاده از جملاتی ساده و بدون حاشیه رفتن، سعی کنید راه‌کارهایی که می‌خواهید به کمک آن پیشرفت کنید و ارتقاء بگیرید، برای او بازگو کنید. به احتمال زیاد این اولین باری خواهد بود که رئیس شما متوجه این مسئله می‌شود؛ زیرا این نخستین بار است که شما شیوه رفتاری خود را تغییر داده‌اید و در مورد علایق و توانایی‌های خود سخن گفته‌اید.

۳- برای خود یک سقف حقوق تعیین کنید

در مورد میزان حقوق پایه‌ی متناسب با میزان مهارت‌ها و تجربه‌های خود تحقیق کنید. اگر این مبلغ کمتر از مقدار حقوق مورد نظر شما است، میزان درآمد مورد نظر و کارهایی که می‌توانید به کمک رئیس خود برای رسیدن به هدف انجام دهید، با وی در میان بگذارید. این به رئیس شما اجازه می‌دهد تا بداند که شما باید چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی به دست بیاورید تا بتوانید ارتقاء بگیرید و به حقوق مورد نظر خود دست یابید؛ همچنین نحوه کسب این مهارت‌ها را به شما توضیح دهید.

اجازه ندهید که سبک رفتاری و تیپ شخصیتی‌تان موفقیت مالی و شغلی شما را تحت تأثیر قرار دهد.اگر نقاط ضعف و قوت تیپ شخصیتی خود را به‌درستی بشناسید، می‌توانید به کمک راه‌کارهای مناسب، به آنچه می‌خواهید برسید.

تانی کال

برگرفته از INC

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *