بوت استرپ کردن کسب و کار روشی بسیار هوشمندانه برای شروع به کار استارتاپ است. شما با این کار در ابتدای تأسیس استارتاپ، کنترل و استقلال کافی خواهید داشت و می‌توانید بدون زندانی شدن در محدودیت‌های سرمایه‌گذاران، چشم‌انداز خود را دنبال کنید. البته این کار به صبر بسیار زیادی نیاز دارد. در ادامه این مقاله زومیت، ۵ روش هوشمندانه شروع اولیه یا بوت استرپ استارتاپ را شرح می‌دهیم.

۱- حساب دخل و خرج کسب و کار را داشته باشید

به‌عنوان مؤسس استارتاپ، باید آشنایی کاملی با میزان بودجه‌ی کنونی خود داشته باشید. بسیاری از ارزش‌آفرینان در ارتباط با مخارج، بیش‌ازحد خوش‌بین هستند و میزان هزینه‌ای که برای کار می‌کنند، دست‌کم می‌گیرند. آن‌ها پس از مدتی با مشکلات اساسی در بخش بودجه روبرو می‌شوند.

از همین ابتدای کار باید صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در تمامی بخش‌های زندگی خود به کار گیرید. باید بدانید که تصمیمات مالی شما به‌عنوان مدیر کسب و کار، تمام زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۲- به دنبال تسهیلات مالیاتی باشید

کسب‌وکارهای آمریکایی می‌توانند خود را به‌صورت شرکت‌های C corporation ثبت کنند تا مشمول معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی شوند. در ایران نیز شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی هستند. می‌توانید از همین ابتدای کار تصمیم خود را برای تبدیل شدن به شرکتی دانش‌بنیان داشته باشید تا پس از نهایی شدن محصول، از مزایای مالیاتی آن بهره‌مند شوید.

بدهی یک تریلیون دلاری

۳- از بدهی‌های مالی و اعتباری دوری کنید

نیاز نیست که در ابتدای تأسیس استارتاپ، خود را درگیر وام و بدهی‌های اعتباری کنید. این بدهی‌ها اگرچه می‌توانند مخارج شما را تا حدی تأمین کنند؛ اما زمان پرداخت آن‌ها همیشه به‌عنوان مشکلی بزرگ همراه شما خواهد بود.

سعی کنید در ابتدای کار استارتاپ، تنها به پولی که واقعا در اختیار دارید دل ببندید. البته این کار بسیار سخت و نیازمند صبر زیاد است. به همین دلیل است که استارتاپ‌های بوت‌استرپ شده بسیار کمیاب و خاص هستند.

۴- همه‌فن‌حریف باشید

در ابتدای کار و خصوصا وقتی که تصمیم دارید به‌صورت بوت استرپ و با سرمایه‌ی شخصی خود کار کنید، باید بتوانید نقش‌های متنوعی در استارتاپ خود بر عهده بگیرید. در شروع کار موجودی کافی برای استخدام افراد مختلف ندارید و بهتر است که خودتان وظایف بازاریابی، حسابداری، مدیریت منابع انسانی و وظایفی از این دست را بر عهده بگیرید. به بیان دیگر، در این مرحله باید خودتان (یک نفر یا چند مؤسس) تمامی جاهای خالی شرکت را پر کنید.

۵- ارتباطات را فراموش نکنید

ارتباطات در این مرحله صرفا به معنای جذب سرمایه‌گذار نیست. شما با شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات جدید می‌توانید مشتریان تازه برای خود دست و پا کنید. از همه مهم‌تر با این کار می‌توانید فرآیند یادگیری برای تأسیس شرکت را تسریع کنید.

به یاد داشته باشید که بوت استرپینگ (شروع کسب و کار بدون دریافت کمک مالی) به معنای دنبال کمک نگشتن نیست. وقتی با کارآفرینان و ارزش‌آفرینان باتجربه آشنا می‌شوید، سعی کنید تا آنجا که می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید. بیاموزید چه کاری مفید و چه کاری برای استارتاپ مضر است. علاوه بر آن، به‌کارگیری این دروس در کسب و کار را نیز بیاموزید. این ارتباطات می‌توانند به‌اندازه‌ی یک سرمایه‌گذار بزرگ مفید باشند.

در نهایت، شما مسئول موفقیت خودتان هستید. اگر بتوانید از پس موانع اولیه‌ی تأسیس استارتاپ بربیایید، مسیر نتایج بعدی بسیار باارزش خواهند بود.

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *